Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » PC táp átalakítás
Értem. De az meg érdekes számomra, hogy az autós erősítők ugyanezzel az IC-vel elmennek akár 12V alatt is, ha leesik a fesz. Az IRF640-ek miatt nem lehet ez? Sokkal nagyobb a D-S ellenállása, mint pl. az IRF2805-nek.
Az IRF640-é 180 mOhm, az IRF2805-é meg 4.7 mOhm. Vagy esetleg a primer menetszám lett több, mint kellene? A tranyókat majd cserélem BC327-337 párosra.
Szia!
Beszereztem egy megfelelő értékű potmétert. Közben eszembe jutott pár kérdés, amik az előző átalakításaim során fogalmazódtak meg bennem. 1. Mi történne, ha egy akku fordított polaritással kerülne a kimenetre? 2. Mi történne ha az egyik poti kontaktossá válna? 3. A kapcsolásba bekerült a 16. láb és a referencia táp közé egy 100n, továbbá a 4. láb és szintén a referencia közé egy elkó. Van ezeknek itt létjogosultsága szerinted, vagy felesleges bonyolítás? Gyári kapcsolásokból lestem ezeket... Leginkább az első kérdés foglalkoztat. Szeretném ugyanis minél biztonságosabbra megcsinálni a mostani tápot, de félek hogy egy ilyen mutatvány mint a fordított polaritású akku füstöt produkálna... Ha igazam van akkor esetleg tudnál javasolni olyan változtatást, ami ezt elkerüli?
Az elsőre nem tudok mit mondani, nagyot szólna az biztos, ha fordított polaritású feszt kapna a kimeneten lévő elkó. Ha a fesz állító poti csúszkája szabadon maradna, akkor a maximálisan beállítható feszültség fog megjelenni a kimeneten ha az áram potival történik ugyanez, akkor pedig a max áram.
A 100nF a referenciához teljesen felesleges, azt ott nem kell sem szűrni sem hidegíteni. Az elkó egyfajta lágyindítást végez, mert amíg nem töltődik fel, addig felhúzza a 4-es lábat, és amíg az fel van húzva addig állnak a kimenetek, amik majd a kondi töltődésének függvényében kapcsolnak be, és emelkedik a kitöltési tényezőjük. Ennek a körnek illik utánaszámolni, mert ha jól emlékszem a ref láb nem terhelhető 20mA-nél többel.
Értelek! Hát a fordított polaritás problémát pedig jó lenne megoldani valahogy. Akkor lenne a készülék "bolondbiztos".
A 100nF kondit akkor elhagyom, a másiknak meg kicsit jobban utánanézek, de 4,7-2.2µF között szokott az értéke lenni. Még az a kérdés ugye, hogy az ellenállás mekkora legyen ami földre húzza a 4. lábat.
Egy soros dióda a kimenetre? Fűteni fog, de valamit, valamiért.
Hello! Jó ötlet a fűtésre, de a gondot nem oldja meg..
Üdv!
Próbálkoztam még ezzel a 12V-os táppal. Kicseréltem a tranyókat BC548B-558B párosra, a FET-ek gate-jénél kicseréltem az ellenállásokat 10 ohmról 4,7-re, de ugyanúgy esnek a kimeneti feszültségek, ha a betáp is esik. 15V-tól meg vannak a rendes kimeneti feszkók, de már pl. 13.9 V-nál a 12 helyett 10.6V, az 5V helyett meg 4.6V, PG jelet meg nem adja ki. Amikor ezeket az értékeket mértem, akkor a 12V-os ágat egy 10W-os izzóval terheltem. Ilyenkor esett a betáp 15.5V-ról 13.9-re. Már kezdek arra gondolni, hogy több lehet a primer menetszám, mint kellene. Kiszámítva 6+6 menet kellett volna, de így nem indult el, mert átment az egész zárlatba, ezért 8+8-at tekertem rá. Lehetséges, hogy ezért nem jó? Még azt megpróbálom, hogy csak külön az IC és a meghajtó tranyók tápját csökkentem 12V-ra, hogy akkor változnak-e a kimeneti feszültségek.
Kipróbáltam a tápot úgy, hogy tettem egy 12V-os stabkockát csak a vezérlésre, a betáp maradt 15V, ami ment direktbe a FET-ekre, és így változatlanok maradtak a kimeneti feszkók. Ha csökkentem a betápot 15V alá, akkor esnek a kimenetek is, így más nem maradt, csak a trafó lehet a ludas. Több lett a primer menetszám, mint kellene. De, aztán próbából küldtem rá 24V-ot, és arról szépen dolgozik. Üresen, csak a venti és az ellenállások terhelésével (kb. 4.5W) vett fel 0.3A-t 27V-ról, majd ha rátettem a 12V-os ágra egy 10W-os izzót, akkor esett le a betáp 24.5V-ra, az áram meg 0.7A volt, és a kimeneti feszek meg voltak rendesen. 12V - 11.9, 5V - 5.13, 3.3V - 3.37, ami teljesen jó.
Majd tesztelgetem még, de ha így stabilan fog menni 24V-ról, akkor az is jó lesz, mert úgy is az volt a cél, hogy 12 vagy 24V-os legyen. Remélem a 8-8 menet a primeren nem lesz kevés egy 0.98 cm2-es vashoz, 35kHz-en 24V-nál. Mindenkinek köszönöm a segítségét!
Sziasztok!
Segítségre lenne szükségem egy táp átalakításával kapcsolatban. Segédtáp rendben van, az új áramkör is ki van alakítva, de mégse akar elindulni a fötáp. Szerintem a probléma az, hogy kibontottam valamit a meghajtókörből, és ezért nem akar indulni. Az egyik képen, és a kapcsolási rajzon is bejelöltem a meghajtótrafó lábait. Ezek közül az 1-2 lábat nem tudom beazonosítani, illetve a 4. láb mivoltában se vagyok teljesen biztos. Amennyiben jól azonosítottam a 4. lábat, akkor ott a kapcsolási rajzon kék kockával bejelölt rész nincs kialakítva, viszont ha ezt pótolom akkor se indul el. Az ic tápfeszültsége rendben van, a 4. láb GND-re húzva a 8-11 lábakon egyaránt 1.5V mérhető. Sajnos szkopom nincs, de a mért értekből azt feltételezem, hogy a vezérlés az megy. A meghajtó IC-t már próbáltam cserélni, de ez nem hozott változást. Hálózattal soros izzó felvillan majd kialszik, de a tápnak semmi hangja nincs. Jól sejtem, hogy a meghajtás nem megy át a primer oldalra? Maga a táp átalakítás előtt működőképes volt. A hozzászólás módosítva: Jún 11, 2017
A kapcsolási rajzról hiányzik a feszültségszabályozás, és az áramkorlát egy része ... azokkal mi a helyzet?
Oda akartam írni a paintba valamit, de aztán végül erre nem került sor.
Itt megtalálod a teljes rajzot. A J1 van kikötve és az utána levő alkatrészek. Viszont ha a négyessel jelölt a trafó középkivezetése akkor azt elég ha egy diódán és egy kondin keresztül földre kötöm. Ezt próbálva viszont ismételten nem történt semmi. Lehet nem az a trafó "közepe"? A hozzászólás módosítva: Jún 11, 2017
Azt a részt nem kell piszkálni, úgy kell hagyni ahogy van. A kékkel körberajzolt diódának és kondinak az átalakítás után semmi szerepe nincs, az eredetileg a túlfeszültség védelem része volt.
Amit 4-essel jelöltél az a trafó közepe, az 1k5-ön és a diódán keresztül kapja meg a segédtápot. Ha annak a feszültsége ott mérhető, jók a tranyók, és a 494 is hajt, akkor a szekunderein ott kell lenni a jeleknek, és amennyiben a kapcsolótranyók is jók, mennie kellene a tápnak. De szkóp nélkül ez csak sötétben tapogatózás.
Köszönöm az okítást! Végre továbbtudtam haladni a meghajtástól...
És a hibát is megtaláltam. A trafón 2 egymástól elkülönülő szekunder van. Van a megszokott 5V, és még valami amiben annyira nem mentem bele, és van egy másik tekercs ami kétutasba volt egyenirányítva, és ehhez a másik tekercshez van n egy külön kivezetés a trafón. Így nem a számomra megszokott 6 kivezetés van hanem 8 (közös GND-t is számolva persze). A kékkel jelölt 12V közös pontját bekötöttem mint GND-t ekkor a feszültség 14,1V értékig ment fel. A pirossal jelölt -12V viszont felment 24,5V-ra, tehát a vezérlés rendben megy. A probléma az, hogy utóbbi csak 1 vékony vezetékből van tekerve, így nem használható számomra. Nem értem viszont az eredeti miért nem megy fel 24-ig. Tuti másképp kell kötni, mint ahogy az én próbálom. De legalább kiderült, hogy a trafó trükközik velem, és nem a vezérléssel van baj.
Szia!
Megnéznéd ezt kérlek, hátha tudnál mondani rá valamit. Bővebben: Link A két táp vezérlése ugyanazon kapcsolás szerint van bekötve. A bekötést töbször is ellenőriztem. Egyetlen különbség, hogy az a táp amelyik hangoskodik annak az eredeti trafóját kicseréltem egy másikra. Erről írtam is az előző hozzászólásomban. Van elképzelésed, hogy miért zúg áramkorlát alatt?
Nem nagyon tudok rá mit mondani, ciripelni esetleg alacsonyra állított feszültségnél kellene neki. Az alkatrészek értéke is ugyanaz, vagy csak a kapcsolási elrendezés? Megnézném még a fojtót is, hogy a teljes kitöltés környékén nem melegszik-e a magja.
Az alkatrészek értéke is megegyező a másikkal
Talán majd ez segít beazonosítani a hibát: Bővebben: Link A 494 2 meghajtó lábán meglesett jelalakot látjuk. A szonda bizonytalan rögzítése miatt tünt el egyszer egyszer a jel. Nekem ami feltűnik az a négyszög melletti számomra értelmezhetetlen jel... Lehet amiatt van a fura erős zúgó hang? Megnézem még a fojtót is, de egyenlőre csak a szkopolásig jutottam vele.
Akár az ellenütemű, akár az egyik meghajtójelet kellene itt látnunk, sehogy sem jó, mert egyik esetben hiányzik az egyik ütem, utóbbi esetben pedig belelóg valami az egyikbe aminek nem kellene. Az a csoda, hogy még nem jött ki belőle a füst.
Üdv Mindenkinek.
Megcsináltam a 24V-os PC táp készenléti részét is, hogy kiváltsam a 7805-öt, mert kicsit sok lenne az a 19W ami rajta disszipálódna. A csatolt rajz szerint építettem meg, elnézést a pocsék rajzért, de hirtelen csak telón bírtam átfirkálni illetve a trafót is újratekertem. A primer 38, feedback 12, TL494 tápja 12 és az 5V SB meg 8 menet. Így megy is a táp szépen 19-31V között. Üresen 10-15mA-t, leterhelve az 5V-os kimenetet 6V 3W-os izzóval 150mA-t vett fel. A kimenet közben stabil volt. Az egyetlen probléma, hogy üresen halkan cicereg, meg van hogy a terhelést levéve majd visszarakva is ritkán csinálja. Ez normális ezeknél, vagy valamit módosítanom kéne még rajta?
A füsttel óvatosan bánunk, a 230V/60W ott figyel az áramkör elején.
Kiszedem az IC-t és rakok bele másikat.
Szia!
Kicseréltem a vezérlőt, az nem volt hatással a táp működésére. Végül a fojtó helyére egy átkötést raktam és ekkor a zajok megszűntek... Próbaképpen egy másik induktivitást forrasztottam be ere ismét zúgással felelt a táp. Elsőse az eredeti toroiddal próbálkoztam, annak is az 5V-os dupla tekercsével. Másodjára meg a kisebb feritrudra feltekert általában zsugorcsövel ellátott ugyancsak PC-tápból bontott fojtót építtetem be. Még kipróbálok pár típust, de kétlem, hogy jutok vele valamire... A táp szekunder oldalán nincs RC snubber ez szándékos, vagy lemaradt esetleg nem is kell? Ha van értelme mégis beépíteni tudnál konkrét értéket javasolni?
Most fejből meg nem mondom, de szerintem az enyémeken is csak a primer körben van. Az 5V-os részen lévő tekercs az kevés, mert telítődik a fojtó nagyobb kitöltésnél. Próbálj meg ideiglenesen betenni valami olyat amiben van légrés, és az értéke 30-40uH vagy több.
A szekunder oldalon is szokott lenni snubber. Nézz meg a téma elején a képeknél néhány táprajzot. 5 V-os ágon 4,7 Ohm+10 nF,... Máshol is vannak, csak amibe belenéztem, annyira apró, hogy nem látni értéket.
Üdv!
Nekem is volt cicergős fajta, de ha a fesz. állító poti vezetékeit "átrendeztem" megszűnt a gerjedés, de volt olyan, ami dobozon kívül cicergett, de dobozolva zajtalan lett. Mindegyiknél más a megoldás, próbálgatni kell.
Üdv!
Át szeretnék alakítani egy PC tápot labortáppá @Amarton cikkje alapját. Túrtam 4-5 db működő pc tápot, viszont egyikben sem TL494 es IC van. Ha így végzem el a leírt módosításokat működni fog? Előre is köszönöm!
Almás pitét akarok sütni, de nincs almám, ha megsütöm a pitét szerinted almás lesz?
Vannak IC-k amelyekre nem a TL494 van ráírva mégis "ugyan az" belül pl ilyen a KA7500 is. Bár te nem írtál semmit, hogy milyen IC-k vannak az általad túrt tápokban. A hozzászólás módosítva: Aug 2, 2017
Amint hazaértem a munkából leírom.
Az egyik tapban ka7500c van. Viszont ott mar meg is akadtam, hogy a leiras szerint az ic 4 es laban egy faszultseg iszto van. Ezen a panelon nincs. Van rajta egy elko, egy dioda es egy konde zator. (A fajtajat nem tudom szerintem keramia, magas lapos zold cucc.)
Otlet?
Milyen leírás? Itt van a rajz ami szerint át kell alakítani. A 4-es lábbal semmit nem kell csinálni, az a földre van kötve egy ellenálláson keresztül. Több alkatrész csak akkor van ott, ha külön lágyindítást alakítottak ki vele, de nem szoktak. A diódás részek pedig a logikák (egyéb védelmek) részei, az sem kell.
Na az a táp valóban jó lehet számodra.
A dióda után vannak még egyébb áramköri részek, de az neked lényegtelen. Kiveszed a diódát majd a 4. láb és a GND közé bekötsz egy 2k ellenállatot és már meg is van oldva a 4. láb. A kondi maradhat a 4. lábon azt nem kell kivenni. Viszont aggodalomra ad okot számomra az, hogy a kondit nem ismered fel. Itt 230V söt még ettől is több feszültség van, ha nem értesz hozzá könnyen áramütés lehet a vége. Továbbá írtad, hogy Amarton cikke alapján szeretnél dolgozni, de azt nem írtad, hogy milyen tápról van szó AT/ATX. Amennyiben AT-s tápod van nem javaslom, hogy a cikk alapján dolgozz. Ugyan is az AT-s tápoknál nincs SB rész ez azt jelenti, hogy ha a feszültséget letekered 7V alá akkor az adatlapból is látható, hogy a vezérlő IC működéséhez szükséges feszültségtől kevesebbet fog kapni ami bizonytalanná teszi a működést... A hozzászólás módosítva: Aug 2, 2017
Szia!
Neked esetleg lenne valami ötlete a fordított polaritás elleni védelem megvalósítására ebben a tápban? |
Bejelentkezés
Hirdetés |