Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Transzformátor készítés, méretezés
Ha kérdésed van, az alábbiak segítenek a hatékony választ megadni: Mag típusa: M, EI, UU/LL esetleg I-kből összerakott, tekercselt, toroid. Lehetőség szerint képpel. Méretek: magkeresztmetszet a*b (amit a tekercs körbeölel) ablakméret, lánc és toroidnál, belső-külső méretek. Primer-szekunder feszültség(ek), teljesítmény igény.
Lapozás: OK   299 / 380
(#) Gafly válasza firstman hozzászólására (») Szept 4, 2017 /
 
Igen, ahogy mondod...
(#) Ge Lee válasza firstman hozzászólására (») Szept 5, 2017 / 1
 
Az a trafó abban a formában kb. semmire nem jó, mivel elég nagy a szórása, vagyis laza a primer és a szekunder tekercsek közti csatolás, lévén hogy az egyik tekercs az egyik oszlopon, míg a másik a másikon van. Vagy osztottra kellett volna megcsinálni, és mindkét csévén egymás mellé tenni a két fél primert és fél szekundert, de ha terhelni is szeretnéd akkor ahogy már előttem is leírták, alulra a két fél primer a két csévén, majd rajtuk a két fél szekunder.
(#) firstman válasza Ge Lee hozzászólására (») Szept 5, 2017 /
 
Ezért is merült fel bennem a kérdés,ez a mag leginkább az elektródás hegesztők láncszem vasmagjához hasonlítható ami ugye eső jelleggörbével rendelkezik. Viszont számomra érthetetlen hogy akkor miért gyártanak ilyenre egy viszonylag nagy terhelhetőségű leválasztó transzformátort.
(#) Peter65 válasza firstman hozzászólására (») Szept 5, 2017 / 1
 
Attól függ mire használják a leválasztó transzformátort. Nekem is laza csatolású leválasztó trafóm van, mert legtöbbször javításhoz használom. Ha a készülékben valami túláramot okoz, akkor nem veri le mindjárt a védelmet, és az áramkorlátozó hatás a javítandó készüléket is védi valamelyest.
Egyébként ha mind a kettő oszlopon van primer és szekunder egymás fölött, akkor jobb a csatolása mint egy köpeny trafónak a geometriák miatt, és jobbak a hűlési viszonyai is.
(#) Pafi válasza Peter65 hozzászólására (») Szept 5, 2017 /
 
Ez így van. Azt tenném még hozzá, hogy sokkal nagyobbak így a szigetelési távolságok, ami a biztonsági transzformátor alkalmazáshoz kifejezetten előnyös, illetve egy esetleges túlfesz a vasmag felé üt át (ami földelhető, így hiba esetén sem okoz balesetveszélyt), nem pedig a szekunder felé, valószínűleg ezek miatt alakították ki így.
A hozzászólás módosítva: Szept 5, 2017
(#) Ge Lee válasza firstman hozzászólására (») Szept 5, 2017 / 1
 
Nem a vasmagnak van eső jelleggörbéje, hanem az a tekercsek lazább csatolása miatt lesz olyan. Egyébként ezzel az elrendezéssel már hegeszteni sem lehet, annyira kicsi lesz a trafó rövidzárási árama, illetve nagy lesz a feszültségesése.
Azért csinálják olyanra, hogy egy szekunder zárlat esetén - ahogy már írtam - kisebb legyen a kialakuló zárlati áram, ennek az is velejárója hogy a terhelésre nézve lesz egyfajta "lágyindító" jellege, tehát a nagy árammal induló fogyasztónál (motor, toroid trafó) valamelyest korlátozza az induló áramlökést, illetve mivel kellően nagy távolság van a primer-szekunder tekercsek között, a minimálisra csökkenti az átütés (áramütés) veszélyét, ha feltételezzük hogy maga a csévék anyaga egyébként tökéletesen elszigeteli a tekercseket a vasmagtól. Úgymond megspórolnak egy rendes primer-szekunder közti szigetelést.
(#) Pafi válasza Ge Lee hozzászólására (») Szept 5, 2017 / 1
 
Nem is írta senki hogy a vasmagnak lenne eső jelleggörbéje. A hegesztőnek van, csak ki kell választani értelemszerűen a hivatkozott alanyt. Ha az egyikkel nyilvánvaló butaság, akkor próbáld a másikkal! Csak pár szónyi távolságra van.

Egyébként ilyen elrendezésű volt a valaha legjobban használható hegesztőtrafó amit egy haverommal készítettünk, ami aztán a jó munkás embereknek is annyira megtetszett, hogy haza is vitték. A szórási reaktanciát nem csak az elrendezés, hanem a vasmag geometriája és a tekercs méretezése is befolyásolja.

Ahhoz képest hogy 3 órája még "semmire sem használható" volt, most hirtelen előnyei lettek (miután megírtuk).

Nem megspórolták a szigetelést, hanem máshogy, jobban alakították ki, és végeredményben nem kevesebb, hanem több anyag felhasználásával érték el ugyanazt a teljesítményt, így spórolásnak nevezni szerintem félrevezető.
(#) firstman válasza Pafi hozzászólására (») Szept 5, 2017 /
 
De akkor megfelelően elkészítve,a két primert egyként egybe kapcsolva és a szekundereket rájuk tekerve használható lenne normál transzformátorként? Nyilván nem érhet utol egy toroid kivitelűt,de a veszteségeket tekintve nem lenne rosszabb mint egy EI magos átlagfelhasználásra szánt trafó? Vagy azért nagyobb terhelésnél még így is vészesen esne a kimenő feszültség? A kérdések egyébként csak költséghatékonyságból és a kivitelezés egyszerűsége miatt vetődtek fel. A fent említett darab fele áron megkapható mint egy kisebb teljesítményű toroid,és a kivitelezésből adódóan könnyen kialakítható rajta tetszőleges feszültségű szekunder tekercs.
(#) granpa válasza firstman hozzászólására (») Szept 5, 2017 /
 
Gafly már megválaszolta.
(#) Pafi válasza firstman hozzászólására (») Szept 5, 2017 / 1
 
Igen, használható, csak nagyon kell vigyázni hogy a primer-szekunder szigetelés megfelelő legyen. És hát igaz ugyan hogy a primer terhelhetősége brutális lesz, a szekundernek viszont már nem sok hely maradt ha azt is figyelembe vesszük hogy a menetek hossza sokkal nagyobb, így nagyobb az ellenállása, amit növelt keresztmetszettel kell kompenzálni. És olcsó sem lesz a drót ugyanezen okból.
(#) tdi75 hozzászólása Szept 6, 2017 /
 
Sziasztok!
Tudom hogy vissza kéne olvasnom, de most sajna nem tudok böngészni.
Az lenne a kérdésem hogy egy régi EI magos trafónál mennyire sok vagy kevés ha menetenként 0.2- 0.3 volttal számolnék. Amúgy ez egy csöves rádió táptrafója, csak valószínű hogy menetzárlattól kezdve minden hiba van benne.
(#) granpa válasza tdi75 hozzászólására (») Szept 6, 2017 /
 
....hány éves a kapitány? Ha közölted volna a trafó fizikai méreteit, akkor is csak saccolni lehetne a menetenkénti feszültséget. Nagyon függ a tervezésétől; mekkora gerjesztéssel számolták anno. Néhány mérési módot már leírtak itt: elvégezted? Ha bármilyen kétséged van, újratekercselés a megoldás; már csak a szigetelőanyagok öregedése miatt is.
(#) tdi75 válasza granpa hozzászólására (») Szept 6, 2017 /
 
Tudom ez így egy kicsit érdekes kérdés volt. Csak lusta vagyok elvinni trafóshoz. De a szigetelése tényled xar.
(#) Pafi válasza tdi75 hozzászólására (») Szept 6, 2017 /
 
A helyesírási hiba nem ment fel a trágárságért, és a lustaság sem azért hogy sem értelmesen válaszolni, sem egy vonalzót elővenni nem vagy képes. És most finom voltam.
(#) Ge Lee válasza tdi75 hozzászólására (») Szept 7, 2017 /
 
Annyiszor le lett már írva ez ebbe a topikba, hogy elég lenne megszámolni, de szerintem a gugli is adna jó néhány találatot. A számolásnál a mérést még korrektebb dolognak tartom, annak a módja is le lett írva párszor...
A valószínű az azt jelenti, hogy mindenféle mérés (feszültség, áram, szigetelésvizsgálat) nélkül, szemrevételezés alapján állapítottad meg ezeket a hibákat?
A nagyon öreg trafókkal olyan problémák szoktak lenni (de ezt is leírtam már párszor), hogy egyrészt a huzalon lévő lakkréteg (csúfnevén zománc) olyan mértékben elöregszik (kiszárad) hogy repedezik, a hajlításoknál akár le is pattog a huzalról, másrészt a szigetelésre használt prespán szintén öregszik, és ha nagyobb feszültség van két szomszédos tekercs között akkor képes átvezetni.
Hogy írjak példát is. A ma használatos korszerű szigetelőanyagok (poliészter, poliimid fólia) egy rétegben legalább 5-6kV-ig szigetelnek, a szigetelési ellenállásuk valahol az nx100 Gohm tartományban van. Van egy öreg EI magos trafóm, ami a hálózatra kötve még normálisan működik. Viszont ha a szigetelésvizsgálóval csinálok rajta 500V-on egy PI (polarisation index) vagy DAR (dielectric absorption ratio) tesztet, a végeredmény az lesz hogy a szigetelés már nem jó, az értéke 130 Mohm körül van. Annyira nem, hogy a tesztet 1000V-on már el sem lehet végezni, mert átvezet a prespán. Az ide vonatkozó szabványra már nem nagyon emlékszem, de egy hálózati trafó szigetelésének minimum 4kV-ot el kellene viselnie.
(#) Orbán József hozzászólása Szept 7, 2017 /
 
Üdv!
Az imént szedtem szét - szakszerűen! - egy BEAG M85 C vonali trafót. Műgyanta lepte szegényt.
A méretsorban 32-45mm-es pakk van (70-100VA), ez 53 mm-es, saccolom 120VA-nek.
Mindenesetre a 2x10W-ra becsült csöveshez elégnek kéne lennie. 250V anód és a két csatorna 0.14A-t szív, valamint 4 db ECL(PCL)86 fűtést kell tudnia...
Akinek bármi ellenvetése van, most szóljon, vagy halgasson mindörökre...
(#) granpa válasza Orbán József hozzászólására (») Szept 7, 2017 /
 
Ha bele tudod szuszakolni a 120 VA-t az ablakba, akkor jó. Látom csévét nem tudtad megmenteni.
A hozzászólás módosítva: Szept 7, 2017
(#) Orbán József válasza granpa hozzászólására (») Szept 7, 2017 /
 
A cséve elnyerte méltó büntetését...
Egyébként van egy trafó saccoló, ezt az ajánlatot tette:

szusz.JPG
    
(#) granpa válasza Orbán József hozzászólására (») Szept 7, 2017 /
 
1-2 adatot nem értek a táblázatban, -nem érdekes-, de csak <110 VA, a pr. áram szerint. Annyi biztosan belefér az ablakba (mondjuk azt sem értem: fél ablak a 2.31 cm2?). 1 sor vékony huzalt tekerj a pr, és a sec. közé (vagy rézfóliát).
Én mindig egyedileg méretezem a trafóimat, nem szeretem a méretező táblázatokat, mert nem (is lehetnek) széles spektrumúak.
A hozzászólás módosítva: Szept 7, 2017
(#) Orbán József válasza granpa hozzászólására (») Szept 7, 2017 /
 
Igen, kicsit kisebb, 106 VA a primer áram, szerintem az alul szereplő 85 VA az adott értékekkel átvitt teljesítmény, valamint kellően alágerjesztve. Van rézfóliám, tervbe a berakása. Ebben a méretezőben az a szimpatikus, hogy az áramsűrűségeket, gerjesztést lehet variálni.
(#) granpa válasza Orbán József hozzászólására (») Szept 7, 2017 /
 
Akkor, az a 85 VA baromság, ekkora trafónál nem több 10%-nál a veszteség (jól méretezve 5-6%, általános trafóvasra). Valójában mekkora az ablak (cséve-vastagság levonásával)? Én általában (ha a nagyfesz-szigetelés nem indokolja) teleméretezem az ablakot, amennyi drót belefér (0.8-as kitöltéssel számolok). Vagy teljesítményre több, vagy kisebb gerjesztés/áramsűrűség. Üzemmód függő.
(#) szucsistvan123 hozzászólása Szept 9, 2017 /
 
Helló!
Debrecenben tud valaki olyan helyet, ahol foglalkoznak trafó impregnálással? (az nem baj ha vákuumos).
Csak magát a tekercset kellene (3Kg) a vékonyabb huzalok miatt, nehogy lelazuljanak.
(#) Naszrai hozzászólása Szept 15, 2017 /
 
Sziasztok!
teljesítmányt tudnátok jósolni az alábbi paraméterekhez?
Toroid, 3,4kg
primer: vezeték átmérő 0,8mm
R=3,5Ohm

Sec:
2x 29V váltó
a két szekunder együttes Rdc: 0,4Ohm
vezeték vastagság: 1,5mm

Mennyit tudhat kb?
(#) Pafi válasza Naszrai hozzászólására (») Szept 15, 2017 / 1
 
A szekunder átszámítva primer oldalra 6,1 ohm, vagyis sajnos túl gyenge a primerhez képest. 5 % droppal 11,5V/9,5ohm*215V=250VA.

Feltéve ha a terhelés szimmetrikus.
(#) Naszrai válasza Pafi hozzászólására (») Szept 15, 2017 /
 
Hogy jott ki a 6.1 ohm?
(#) Pafi válasza Naszrai hozzászólására (») Szept 16, 2017 /
 
Az áttétel négyzetével arányosan transzformálódik át az ellenállás.
(#) Ge Lee válasza Naszrai hozzászólására (») Szept 16, 2017 /
 
300-320VA.
(#) Orbán József válasza granpa hozzászólására (») Szept 16, 2017 /
 
Jelentem, az a trafóbecslő progi egy vicc...
Az alapján készített trafó messze nem lett jó, de nem csak az ő hibája.
Egy előtte műgyantával impregnált vasat használtam, a lemezek közé folyt műgyanta miatt még egyszer nem lehetett, csak kb. 85% vasat berakni a csévébe.
De egy nap alatt megtekertem és máris kiderült.
(#) granpa válasza Orbán József hozzászólására (») Szept 16, 2017 /
 
85 % nagyon durva. A műgyantás lemezekről leverem a mutrát, vagy lecsiszolom. Nem tudsz vaszárlatot okozni (persze ésszel, finoman). Nekem emiatt még nem melegedett egy trafóm sem. Tanult (okostojás) kollégám, -anno-, több trafómat is után-mérte, de nem jött össze neki.
A csel: ha nagyon sérült az eredeti cséve, kissé nagyobbra gyártom az újat (néha az eredetit is sikerül bővíteni; van, hogy kireszelek kicsit, s a két belső oldallapot cserélem. A tekercselési helyből nem vesz el).
(#) Ge Lee válasza Orbán József hozzászólására (») Szept 16, 2017 /
 
Ezert tetszenek nekem jobban a készre szerelt vasak, azt egyrészt nem kell rakosgatni mert egyben van, másrészt a párban síkba köszörült felületekkel jóval kisebb légrése lesz az összeszerelt vasnak mint amikor egyenként rakosgatod a lemezeket. Azoknak csak annyi bajuk van, hogy a zömét össze is hegesztik, ritka amit csak ragasztanak vagy szorítanak.
Következő: »»   299 / 380
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem