Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Transzformátor készítés, méretezés
Ha kérdésed van, az alábbiak segítenek a hatékony választ megadni:
Mag típusa: M, EI, UU/LL esetleg I-kből összerakott, tekercselt, toroid. Lehetőség szerint képpel.
Méretek: magkeresztmetszet a*b (amit a tekercs körbeölel) ablakméret, lánc és toroidnál, belső-külső méretek.
Primer-szekunder feszültség(ek), teljesítmény igény.
Nagy valószínűséggel nem én találtam ki, de villanymotoroknál egy tirisztorors PWM-el így fűtöttem ki anno a lakkozott villanymotor tekercseket.
Most egy 180VA-es trafó látható, primer 0.5mm-es és az egyik szekunder szintén ilyen vastag huzalból lett tekerve. Tápegységről adok neki annyi feszültséget, hogy kb. 1.6A folyjon a tekercseken, ettől jó melege lesz. Eztán lakkba mártom, onnan is kivettem, majd újra ráadom a villanyt, amitől ca. 50-60 Celsiuson gusztusosan kisül, keményedik néhány óra alatt. Azért ennyi idő alatt, mert van időm. Lehetne több is a hőfok, ennyit tud a táp. A másik dolog, másik tekrcselés: Legtöbben, én is idegenkedem az oldalfal nélküli tekercsektől. Nem olyan vészes. Megtekerjük a bakelit csévéssel a trafót, majd közvetlenül a lakkozás után, amikor még mindenútt ragad, ügyesen leejtjük a kivett csévét a betonra és máris oldal cséve nélküli lesz a tekercsünk. Egyrészt a kezünk és a hátunk közepe is lakkos lesz, viszont a szomszéd jól szórakozik. Nem nehéz.
Ezt a mártogatós, könyököm is lakkos dolgot sosem értettem.
![]() ![]()
Van nekem Plastik70 és Urethan spray is.
A bemártás az igazi. Amúgy se spriccelném soronként, a vakvilágba is menne belőle, tekercselőgépre, tüdőbe, szembe, etc. Az ominózus ragadás az ügyes kiejtésem miatt történt, egyébként semmi ragadás sehova. A kész tekercs gránit szilárdsággal bír. Ilyenre bajosan sprajozható, ez a lakk villamos tekercsek impregnálására készült. Amúgy rápillantó hőmérővel 150 Celsiust mértem a tekercsen, így 10 perc alatt konyhakész lett. Persze ettől még készíthető fújással is, nekem ez a biztos és kényelmes. Folyamatosan tekercselhetek és a végén mártás a lébe, szárítás... A tökéletes a vákum lenne a mártás közben, de befolyik így is, csak előmelegítve a darab jobban szívja a kapillárjaival a lakkot. ![]() A hozzászólás módosítva: Szept 20, 2017
Én egyszerűen soronként lekenem ecsettel. Akkor nem megy a tekercselőgépbe, meg mindenhová, de ugyanúgy tart és szigetel. Ez a mártogatós módszer egyébként tetszik, de nekem ez túl "malackodós".
![]()
Ha bevált, jó lehet, nekem ez roppant egyszerű és leggyorsabb.
Olyan széles a paletta tüdőrákból is, van vagy féltucat fajta, próbálom kerülni a belégzős rásegítést. ![]()
Jól szellőző helyen kell tekercselni.Mártásos eljárást én kisebb teljesítményű trafóknál alkalmazom,
amellyek általában vad tekercseléssel készülnek. Az igényessebb munkánál a soronkénti lakkozás ecsettel, bevagdosott sorszigetelő az ildomos.
Tiszteletem uraim!
SM74 tekercselt vágott magból szeretnék induktivitást kreálni. Vagyis kettőt. A rajz szerint készült egy tesztpéldány. A magkeresztmetszet így 7 négyzetcentiméter. Jelenleg 0,5 mm-es huzalból tekertem 110 menetet rá, ami ki is adta az 5 mH induktivitást. Kérdésem az, hogy mekkora árammal terhelhető ez a fojtó. Természetesen nem a huzal terhelhetősége érdekel, hanem hogy meddig nem megy telítésbe a vas. Hangváltóba kellene. Más elrendezéssel kisebb menetszám is elég lehetne, de így a lehető legnagyobb a légrés. A várható csúcsáram 10-12A.
Idézet: „Az igényessebb munkánál a soronkénti lakkozás ecsettel, bevagdosott sorszigetelő az ildomos.” Ez akkor már majdnem olyan lehet, de régebben csináltam, most megpróbálom rendesebben. Kimenők, és méhviasz-parafin olvadékába lesz fürdetve. De a hálózati is kb, ilyen minőségben készülget, AC43 lakkal impregnálva. A hozzászólás módosítva: Szept 21, 2017
Most hálótrafókat csinálok, ez egy 100VA-re méretezett M102A lesz, mindkét kamrában pr-szek.
A kép csalós, ledes a világítás, de a vékony huzal is menet-menet mellett van, 0.3 mm-es huzallal. Aztán bepróbálkozom a 0.17mm-essel is kimenőn.
Akkora árammal biztosan nem lesz gondja. Majd jön valaki aki ezt ennyiből ki tudja számolni, de saccra 100A fölé is jó lenne ha bírná a huzal.
Köszönöm, már ez is segítség. Nem vagyok otthon a trafókban. Ilyen alacsony frekin nem mertem bevállalni a légmagosat.
mm-enként kb. 1000 A*menet, szóval nagyon bőven bírni fogja.
Józsi! Mivel rojtozod ilyen szép szabályosan a szigetelő papír szélét?
Neked is köszönöm.
Egyedi induktivitások, nem sorozatgyártás, ezért nincs szükség optimalizálásra. Természetesen pótolom a hiányosságaimat, de most gyorsan kellett a segítség.
Elmondom, de nem elárulni a többieknek...
![]() Orosz cérnametélt készítő kézi hajtány. A két bordázott tengely közt bevágtam fémfűrésszel a tartó bakokat, hogy 1.5-2mm-re benyúlhasson a papír. Majd lefényképezem. A hozzászólás módosítva: Szept 22, 2017
Zseniális.
![]()
[off]Majd az asszonynak meg kell magyarázni a befűrészelést. Leesett, vagy ilyesmi...
![]() Nem én találtam ki, egy itt is néha szereplő Kolléga mutatta be egy másik fórumon, onnét csórtam az ötletet...[/off]
Szia Józsi!
Nem piszkálódásból irtam a bejegyzést.Szépen csinálod a tekercseket(az a jó öreg prespán!) 0,170mm átmérő feltekerése sem semmi(nem fehér embernek való munka)-a kiszólás nem rasszista indittatású. További jó és hasznos munkát! Üdv:Laci
Szervusz Laci!
Köszönöm! Nem sértődtem meg, magamban mosolyogtam, hogy nem tudhattad hol tartok a tekergésben, segítettél... ![]() Hobbi alapon csinálok mindenféle "trafó hegyeket", megnyugtat, mint mást a tojáspatkolás. Van így is, hogy elméreteztem a trafót - majd kezdem újra - majdnem egész nap csináltam, de a horgász se dühös, ha egész napi bot markolászás volt csak a hal helyett... Viszont minden jót! Barátsággal: Orbánjózsi
Az imént összeraktam a véletlenül oldalfal nélkülire sikeredett trafót. Ebben a méretben, vassal egy német gyártmányú trafó volt, 115mA/230V üresjárási árammal. Ez abból is fakadhatott, hogy még a régi, 220V-ra készülhetett. Most ez leszorult 45mA-re - 0.9T-re méreteztem - még enyhe zúgásra panaszkodom. A trafó is... 0.5 mm-esek a lemezek és elég nagy rés van az "M" lemez nyelvénél, majd lemártom az egészet, hogy hagyja abba a zúgolódást.
Szia Józsi!
Repes a szívem, amikor ilyen beszédet hallok a tekercseléssel kapcsolatossan! Én az M-mag esetén,ha lemez zajt tapasztalok, akkor a cséve és a vas közé beütök egy textil- bakelit lapkát(de tudod Te).Előtte kevés lakkot csurgatva ecsettel a lemezek közé. Nagyon jó egészséget kívánok és türelmet a munkádhoz. Baráti Üdvözlettel:Laci
Szervusz!
![]() Az a helyzet, próbáltam tegnap a végsőkig teleszuszakolni az M102A-t vassal, egyelőre ez is zúgalódik... ![]() A menetszám adat a táblázat szerintit bőven meghaladja, vagyis kellően alá gerjesztettnek tekintem. 1024 menetet csavartam fel 230V primerre. (Nincs szükségem a névleges 120VA-re.) Egyelőre semmi féle összehúzás nélkül próbáltam, azt hittem ekkor is meglesz az üdvösség, de zúg. Most megpróbálok több dolgot, vagy marad a káromkodás... Amúgy bizonyára sokan találkoztak nem csak "M" vasnál, hogy ördöglakatot készített az összerakója. Az utolsó lemez nyelvét feltétlen alábújtatja az utolsó előttinek! Civilizált módon nem szétszedhető. Azonban oldja a problémát a sarokcsiszoló, vasfűrész, marad a vas, réz megy a használtpiacra, cséve kukába.
Bizonyos "M" típusok problémája:
Amennyiben szinte nullára zár a nyelv a járomhoz, előfordul, hogy a lemezek berakásánál a nyelvek fennakadnak és emiatt jóval több helyet foglalnak el a lemezek, mint a névleges lemezvastagság. Eleinte időnkén satuval összenyomtam a rakás vége felé a lemezeket, így a nyelv a helyére pattogott nagyjából. Az új csévéknél az alakja miatt nem lehet jól befogni satuba a trafót, útban van a kinyúló műanyag része. Viszont 4-6 lemezzel többet tudtam berakni, ha az utolsó szakaszban egy kést nyomtam a lemezek fölé, mintegy összenyomva az addig berakottakat, valamint a következő berakandó lemez sarkát beillesztve és a kést kihúzva, nagyon keményen feltölthető a cséve. Amikor már a laposra köszörült késhegyet sem tudtam benyomni, kész a feltöltés. Hasznos lehet még a vége felé egy kis kontakt sprayjal "megkenni" a lemezeket, így egymást sem csikargatják és könnyebben csúsznak egymáson a lemezek. Amikor a hóhért akasztják...? ![]() Persze, hogy megtekertem szépen 4 db trafót és kissé elméreteztem a szekunder feszültségek egyikét. 260V üresjárási helyett lett 280-284V - hálózat ingadozástól függően. A névleges terhelésre is 274-278V "sikeredett". Trafók készre szerelve, a lakkozás miatt amúgy se szedném szét. Tehát egy 15V-os 1.8VA-es kis nyáktrafó szekunderével vagyok kénytelen "levonni" a felesleget ebből a feszültségből. Tanulság levonva. ![]()
Ha nem elhanyagolható a légrés lemezben, akkor hiába van átlapolva, amint az átlapolás feleakkora keresztmetszete eléri a telítést, hirtelen nőni kezd a mágnesezési áram a légrésnek megfelelő meredekséggel. Ez ugyan effektív értékben nem sok, mivel csak viszonylag rövid időre lép fel, de a nagy felharmonikus tartalom miatt nagyon jól lesugárzódik a keltett hang.
Nézz rá szkóppal az áramra, valószínűleg szép nagy csúcsokat fogsz látni a nullátmenet előtt! És hogy mit lehet vele kezdeni, ha tényleg ez okozza a hangot, feltételezve hogy a mozgó lemezek zizegését már megszűntetted? - Ha nem a vas hanem a tekercs adja ki a hangot, akkor vákuumimpregnálás némileg segíthet. - Még kisebb, az elvi maximu fele fluxussal méretezed át. - Kiméred hogy mennyivel kell csökkenteni a primer feszt, ahhoz hogy jelentősen csökkenjen az áramcsúcs, és valahogy biztosítod, hogy ennyivel üzemeljen. - Együtt élsz a hanggal. - Csak légrésmentes vassal építesz hálózati trafót.
Befejezem a mondatot. Így jár mindenki, aki saját magát szívatja.
![]()
Szerintem a vas adja a hangot. A huzal kicsit más hangfekvésben muzsikálna, ismerem azt is, itt olyan nem létezhet. Ha összeszorítom - első kép jobb alsó trafó - akkor is, ha az asztalon a trafó, hallani a rezgést, Ha a kezembe fogom, nincs hang. Mint jóelőbb említettem a vas 0.9T-vel van gerjesztve, annak elégnek kell lennie, a többi a kivitelen múlna.
A másik képen egy viszonylag nem régen gyártott minőségi német vas látható légréssel, ez nem is tud fennakadni. Ezzel a vassal sima lemártással sorozatba gyártott háló és kimenő trafókat egyik ismerősöm, nem zúgnak, ámde gunibakkal szerlelte mindkettőt a sasszira. Amilyen lemezekkel most dolgoztam, nincs ekkora légrés, azért is tud egy kicsi, amúgy észrevehetetlen sorján fennakadni, ami lemezenként, kézbe fogva helyre pattintható. Gyakorlatilag megegyezik a légrés az E I lemezeléssel. A megoldás valóban a teljes, vasastól történő, vákumos lakkozás, illetve a gumibakos szerelés - utóbbit tudom könnyebben kivitelezni. Az "Együtt élsz a hanggal." jó vicc, én akként kezelem. Ui: A járommal szorítás próba, nyilván nem így fogom szereni, kilométeres csavarokkal... ![]() A hozzászólás módosítva: Szept 24, 2017
Idézet: „A mai rézárak mellett engem még annak a néhány méternek az eldobása is frusztrálna amennyi egy SMPS trafóra kell.” Hobbi ez, csak semmi haszonelvűség. ![]() Csupán annyi a "haszon", hogy a kidobandó réz az eredeti ár 1/3-át éri csak.
Akinek tekercselőgépe van, az mindent trafónak néz.
![]() Tekercselőgépem van, és nem félek használni. ![]()
"Együtt élsz a hanggal"-ez nekem is tetszik,olyan mint egy barokk muzsika pozitív értékelése.
Józsi által tekert trafót miért nem lehet 10000Gaussal(1Teslával)számolni?Ha nagyon pontossan akarjuk a feszültséget belőni, (pláne,ha több ugyanolyan trafót kell készíteni)akkor a primer fel- tekercselése után , tetszőleges menetszámot hajtok fel,össze rakom a trafót és feszültséget mér ve kiszámolom az áttételt.Ennek alapján lehet az adott szekunderfeszültségekre a menetszámot kiszámolni.(Ez pazarlásnak hat,de a próbatekercs készülhet bontott huzalból) Ha a tekercsnek hangja van az már nagyon szomorú-én még ilyet nem tapasztaltam a praxisomban(lehet hogy baj van a hallásommal).A meneteket lakkozni kell, igy elkerülhető a menetek mozgása és ebből az okból keletkező zárlat.A tekercselésnél a huzal megfelelő feszes- ségéről is gondoskodni kell. Valóban az M kialakitású vas bepakolása egy kicsit macerás,de nagyobb hatásfokkal lehet ezt megtenni,ha a belemezeléskor vastagabb textilbakelitet behelyezve csévetestbe és ütögetve azt a már bentlévő lemezezeket tömőrítjük.Én kés helyett életlen lemezcsikot használokAz utolsó két lemezt egyirányba rakjuk be, igy szétszedni is könnyebb,ha szükséges. Előzőekben már leírtam:a vasat kiékelem egy textilbakelit csikkal.A csavaros összeszorítás után nem szabad hangot hallani. Ez nem kioktatás volt-én igy csinálom. |
Bejelentkezés
Hirdetés |