Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok.
Az lenne a problémám, hogy autó/motor gyujtását szeretném átalakítani digitális jellé, oly módon hogy a gyújtótrafó primer oldalára érkező impulzust ami ugye 12V át szeretném alakítani 5V-ra hogy ezt egy mikrokontroller fel tudja dolgozni. A probléma: 1. A gyujtás feszültség 12V ezt kéne átalakítani 5V-ra. 2. Amikor megtörténik a gyujtás, keletkezin egy feszültséglökés a gyújtótrafó primer oldalán is, ez meg gondolom alaphangon is van 100-200 volt vagy még több, ez meg kinyírna minden ilyesmi átalakítót, hogy lehetne ezt kiküszöbölni? Előre is kössz a segítséget.
Egy megfelelő időállandójú RC taggal megszűrni, majd egy kicsit izmosabb zénerrel lekorlátozni 5V-ra.
Ha a gyújtóimpulzusokat akarod elcsípni (másnak nem is nagyon volna ott értelme), akkor a 12 V-ot felejtsd el, megfelelő bemeneti feldolgozóért pedig nézz el pl. ebbe a témába.
A trafó primer kivezetése, amire te gondoltál, két gyújtás között testen van, és a gyújtás pillanatában ezt szakítja meg elektronika, régebbi típusokban megszakító. Tehát gyújtás előtt a testhez képest (közel) 0 V-ot mérnél rajta, gyújtáskor pedig akár 400 V is lehet a pillanatnyi csúcsérték, és csak a lecsengés után, a következő zárás előtt mérhetnéd ott a tápfeszültséget.
Régebben agyaltam azon, hogy az akkufeszültség hullámossága alapján mérni fordulatszámot, mert elvileg a generátor által szolgáltatott feszültség a motor fordulatszámával arányos frekvenciával hullámzik. Csak kellene egy oszcilloszkóp, hogy megnézzem, valóban olyan-e a hullámzás, mint amilyennek én elképzelem, vagy a gyujtás, injektorok, stb. zaja nagyon visszahat és lehetlenné teszi a mérést.
Technikumban mértük ezt egy MOT250-es oszcilloszkópon, többféle motoron is. Nagyon kicsit lehet látni a generátort, de az akksi elég nagy puffer a körben, és elég volt egy izzót kapcsolgatni (pl. index) ahhoz, hogy az akku csillapítása, meg a megváltozott áramfelvétel zavarása mellett már ne is tudja az ember, hol van a generátor jele.
Mondjuk az igaz, hogy az irányjelző szépen el tudja rángatni, de végülis nem kanyarodás előtt/közben szokott bennünket érdekelni a fordulatszám, illetve nemis fékezés folyamán, hanem inkább állandósult üzemben. Ha olyankor ki lehetne hámozni, az azért nem lenne rossz.
Szerintem kár annyit vesződni az akkun mérhető jelváltozásokkal; vagy ráköti az ember a trafóra, vagy épít vezeték nélküli mérőt
Lehet valami combos autórádióval -megfelelő zenével - is be lehet állítani a megfelelő fordulatszámot.
Szerintem a trafóról jövő vezetékbe sorosan egy visszaálló bizti, majd egy szupresszor majd ellenállás+zéner, majd egy 5V-körüli szupresszor és kész.
Esetleg még a végére tehetsz egy optot is, de szerintem az már ágyúval verébre.
Néhány menet a trafó közös ágára és egy áramkör, ami illeszt. Nézz át a stroboszkópos topicba, ott van egy ilyen áramkör, aminek lehet, hogy csak a bemeneti körét kéne megépítened, bár az egész áramkör a monostabil kimenetével alkalmas a feladatra.
A rajz a 108229 hsz-ben van csatolva. Esetleg még annyit, hogy a 7-es láb a test, a 14-es a +12, vagy 5V. (elvileg 5V-ról is működik, de még nem próbáltam. 99%)
Szia,
pár hete én is azzal szenvedtem, hogy a motorról valami értékelhető jelet adjak a mikrokontrollernek. Először a gyújtótrafóval próbálkoztam (PIC előtt mindenféle jelformálóval) de semmi eredménye nem volt a dolognak. Utána megnéztem oszcilloszkóppal, hogy mi is van ott... Valami iszonyat rövid impulzust kap a trafó, szkópon is alig volt észrevehető, és 2 impulzus között pedig tele van mindenféle zajjal, amik olyan 0,3-1 V amplitúdójúak. Maga az értékes jel, pedig jóval 12 V fölött volt. A TV-s srác (az ő szkópjával mértük) azt mondta, hogy ilyen jelre egy bipoláris tranyó soha nem fog reagálni, próbáljam meg CMOS Schmitt-triggerrel elkapni és megformázni a jelet. Nah, hát ez is lett belőle... Próbáltam Eredmény nélkül. A vége az lett a dolognak, hogy 3 PIC-et küldtem a halálba, aztán végül lemondtam arról, hogy a trafóról szedjem a jelet. Ugye ma már nyilván elektronikus gyújtás van, tehát a trafó nem közvetlenül a megszakítóra van kötve, hanem a megszakítő egy külön elektronikát vezérel, ami előállítja ezeket a nagyon rövid idejű, nagy amplitúdójú impulzusokat. Úgyhogy fogtam egy sima tranzisztoros-zener diódás "jelformálót", beraktam a PIC elé, és a bemenetre kötöttem némi vezetékkel egy varrótűt. Ezután beindítottam a motort, és a motorblokk irányából jövő veztékeket (volt vagy 2 tucat) egyesével elkezdtem megböködni (ugye, hogy ne kelljen a szigetelést megbontani, de hozzáférjek a vezetékhez). Abban bíztam, hogy így előbb vagy utóbb megtalálom közvetlenül a megszakíó jelét. És így is lett, egy kis türelemmel megtaláltam azt a vezetéket, amibe ha beleböktem a tűt, akkor a fordulatszám-mérő egy reális értéket mutatott... Ha húztam neki a gázt, akkor arányosan nőtt a kijelzett szám is... Ebből egyértelmű volt, hogy jó jelet találtam meg. Nem volt más hátra, mint megbontani késsel, óvatosan z adott vezeték szigetelését, és hozzáforrasztani a fordulatszámmérő vezetékét, majd újra leszigetelni ahol megbontotam. Azóta is kifogástalanul üzemel a fordulatszám-mérő a motoron! Úgyhogy ajánlom figyelmedbe ezt a megoldást! Egyszerűbb és célravezetőbb, mint a trafó vezérlőimpulzusait elkpni és megformázni! Tapasztalatból mondom, szóval tényleg ne veszódj vele, nem éri meg. Sok sikert! Üdv
Na most a gyujtótrafó primmeroldala kb700-800volt csucsértékben.A szekunder kb 8kv .egyébként opelnál az eggyik hengert visszacsatolták még nem is olyan régen a nagyfeszkábelra rakott tekercsel(ezen keresztül a gyujtú-áramot mérte a motorvezérlö).Egyébként fordulatszámmérö elektronika a régi RT-ben található.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |