Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Szélgenerátor építési problémák
Lapozás: OK   27 / 507
(#) Forrotea hozzászólása Ápr 18, 2008 /
 
Gerjesztés bekapcsolása? Érdemes a kulcsi szélerőmű gondolájának a tetejét megnézni. Hátha ad ötletet.
(#) dext hozzászólása Ápr 18, 2008 /
 
Szaisztok!

Ezen át rágtam magam, hű hát nem volt kevés.
Hosszútávú terveimbe vettem egy villanytermelő szélgép építést, ahogy magamat ismerem 3-4 éven belül lesz is belöle valami
Egyenlőre az autógenerátort favorizálom, de véleményem szerint csinálni kéne hozzá egy szélkerékhez optimalizált vezérlést. Ez a vezérlés a gyenge szélben nem adna terhelést, csak akkor kapcsolná a gerjesztő áramot amikor a szélkerék már használható teljesítméynt tud szolgáltani, szél erősődés esetén pedig emeli a gerjesztő áramot és ezze korlátozná a szélkerék fordulatát, így a generátor teljesítménye igazodik a légáramból kivehető teljesítményhez, ami azért is jó mert a ha a szél sebesége növekszik de a lapát fordulata nem akkor kavitálni kezd amitől leválik az áramlás a lapátról ergó a kerék nem tud megszaladni.
Kérdés továbba az hogy mit csinálunk akkor ha nincs fogyasztás mert az akkuk tele vannak és a villany se ég de a szél fú veszettűl? Sztem ilyenkor célszrű a fölös energiát hővé alakítani ,mégpedig valami oriási hőkapacitású dolgot fűteni, télen szerencsés a helyzet mert a lakásban 1-2-3kW plusz fűtés mindig jól jön. Nyáron kicsit kellemetlenebb a helyzet de a HMV tároló rendkívűl sok energiát képes lenyelni.
Kérdésem azért akad bőven:
-Szél adatbázist hol lehet találni?
-Milyen maximális szélsebeségre illik méretezni a szerkezetet?
-Tériszony ellen van gyógyszer?
-Milyen balesetekre kell felkészülni?
-A működő szélkerekeitekkel milyen balestek történtek?( Jobb elkerülni az ilyesmit, önző módón inkább tanulok más hibájából mint a sajátomból)
-Sajnos nekem elég turbolens helyen van csak lehetőségem felállítani a szélkereket, mire számathatok?

Jó szelet!
dext
(#) deguss válasza dext hozzászólására (») Ápr 19, 2008 /
 
Többet is tudnék írni, de most így éjszaka csak annyit, hogy az egyenáramú párhuzamos gerjesztésű motor gerjesztőárama NEM proporcionálisan arányos a tekercsáramhoz. Egy elég furcsa görbéje van, ha lejjebb viszed a gerjesztőfeszültséget, még meg is nő a fordulatszám, ha jól rémlik.
(#) dext válasza deguss hozzászólására (») Ápr 19, 2008 /
 
Hát igen a szabályozáshoz fel kénne venni néhány görbét, de szvsz megéri a nyűglődést. Igen én is így sejtem hogy csökkenő gerjesztőáram csökkenő tengelyterhelést jelent, növekvő pedig növekvő terhelést vagyis ezzel üzemi tartományban lehetne tarani a szélkerék fordulatszámát bizonyos határok között.
Aztán jön a mechanikai viharvédelem vagy a másik szélsőséges esetben a kerék megállása.
Jah még egy kérdés délpest közelében milyen gyorsjárási tényezőjű szélkerket ildomos használni?
(#) lehar válasza dext hozzászólására (») Ápr 19, 2008 /
 
Haly.
Szerintem mindenkinek megvan a maga elképzelése e témában.És ez igy is van jól.Itt megprobálok válaszolni néhány kérdésedre.Elsöként szélkerék tervezéskor a lehető legnagyobb szélsebességre illik tervezni,ha lehet orkánra.Nem másért,de ha egyszer elfujta a szél a szkereket,egyébb esetleges kártéritések mellett,kezdheted az egészet elölröl,ami nagyon kellemetlen lehet.Itt közép europában általában max 110,de esetenkként,nagyon rövid idöre,erös széllökések formájában elérheti akár a 150 Km/orát,ilyenkor láthatsz lesodort háztetöket,gyökerestül kidöntött fákat,stb.Következtetés: a tartooszlop,és szgenerátor rendszert minim orkánra tervezni,ami végeredményben nem is olyan nehéz.Ami a lehetséges baleseteket illeti,a generátor készités közben a szokott balesetvédelmi ovintézkedések,a torony,és a toronyra szerelésnél a magassági ovintézkedések betartása a fontos.A már müködö szkerekeknél baleset csak akkor történhet ha pl.erös szélben probálsz a szlapátok hatókörében javitásokat eszközölni(egy gyorsan pörgö szlapát igen alaposan fejbe kolinthat,stb.),vagy pl nem biztositod ki eléggé magadat a magasságban,és lepottyansz a toronyrol,vagy nem készitesz elég hatásos villámvédelmet,stb.De erröl regényeket lehetne irni,jobb ha ,,,menet közben ,,, tájékozodsz a külömböző munkafázisokban rejlő veszélyekröl.Esetleg közvetlen közeledben élö idösebb ,,,szakik,,, véleményét is kikéred,megbeszéled.
(#) oldman válasza dext hozzászólására (») Ápr 19, 2008 /
 
Néhány gondolat az autógenerátor alkalmazásához.
„..Ez a vezérlés a gyenge szélben nem adna terhelést, csak akkor kapcsolná a gerjesztő áramot amikor a szélkerék már használható teljesítményt tud szolgáltatni”
Ez a legegyszerűbben öngerjesztő generátorral oldható meg ehhez nem kell semmi különleges vezérlés. (Ezek a 6+3 diódás generátorok, de más típus is átalakítható.) Ha a kapocsfeszültség meghaladja az akku (+diódák nyitófeszültségét) azonnal tölteni kezd, és növekvő fordulatszámnál növekvő töltőáramot – ezzel együtt növekvő terhelést jelent hasonlóan a PM generátorokhoz. Probléma lehet hogy nem minden ilyen generátor hajlandó magától felgerjedni, ekkor egy segédgép (pl. dinamó vagy egy kis PM motor + 1 dióda) segíthet indulásnál. Így a gerjesztéshez nem kell külső áramforrás és vezérlés.
Akku töltőfeszültség korlátozás a generátor terhelésével. > A fölösleges töltőáramot elfűteni. Ez megakadályozza a fordulatszám megfutását ami a hagyományos gk. szabályzásnál (Növekvő fordulatszámnál feszültségtartás, gerjesztőáram csökkentéssel) fellépne.
Generátor túláram védelem. Csak ha szükséges! A legtöbb generátornál a gép konstrukciója korlátozza az áramot. (armarúra visszahatás)

A szélkerék max. fordulatszámát valamilyen módon korlátozni kell. Ez lehet pl. fékezés, lapátszögek állítása, vagy a elfordítás a szélirányból, (mechanikus v. elektromos) illetve a max. szélsebessége méretezés, de akkor alacsony sebességnél nem termel.
Mindenesetre, szerintem a mechanika tervezése és megvalósítása nagyobb probléma mint az elektromos rész.

(#) tomy02349 hozzászólása Ápr 20, 2008 /
 
hello!
Én is autó generátorból épittek szélerőmüvet!
Meg tudná vkimondani ,h az autó generátorból ami megy a az aksira + pólusra kell dióda?
Előre is köszi!!
(#) dcsabi válasza tomy02349 hozzászólására (») Ápr 20, 2008 /
 
Az autó generátorban benne vannak a diódák...Ami kijön vastag vezeték az a pozitiv polaritás...
Én is áramtarmelésben gondolkodom, de egy kicsit "izmosabb" cuccban.
Találtam idevágó dolgot, ez biztosan nem csak egy kis akksit tudna tölteni, én ez alapján fogom megcsinálni a 10KW-osomat...Ez tulajdonképpen egy 3 fázisu villanymotor átalakítása, szinkron generátorrá. Ha a forgórészt a következő módon készítjük el, nem kell gerjesztés, és nagyon jó hatásfokú cuccot kapunk!

Generator_Oké
(#) dcsabi hozzászólása Ápr 20, 2008 /
 
Az ehhez hasonló megoldást azért tartom célravezetőbbnek , mert viszonylag alacsony fordulaton, áttétel nélkül is tudunk megfelelő generátort készíteni.
Az autó generátorhoz elég nagy fordulat szükséges, hogy megfelelő mennyiségű teljesítményt adjon le.
A mágnesek azért belekerülnek néhány ezer ft-ba, és még a motor is, de keresni kell a MÉH telepen egy alkalmasat kilóra és meg kell tekercselni...( megjegyzem: autó generátor forgórészét is meg lehet csinálni mánesesre) Az előbb, föntebb említett megoldással, akár 230V-ot vagy 3x230V-ot is termelhetünk, és ez már sokkal több mindenre használható...Egy ötlet a szélenergia tárolására: ha valaki kisebb patak környékén lakik, akkor a széllel a patak vizét egy néhány méterrel magasabb (ha több annál jobb) helyre fel kell szivattyúzni, és egy kb 100mm-es csőben egy kis turbinán keresztül leereszteni, és ez stabilan hosszabb távon egyenletesebben tud termelni...A szél nappal fúj. amikor amúgy sem vagyunk otthon, vagy nem kell világítani stb...
Persze ehhez nem egy hordó víz szükséges, hanem sokkal többre... képlet: m (kg/liter) x g (9.81) x h (m) x 0.7(hatásfok) = teljesítmény (W)
(#) dcsabi hozzászólása Ápr 20, 2008 /
 
Van itt egy kisebb autógenerátoros átalakítás is, viszont ha áttekerjük az állórészt egy fázisra és több pólusura, akkor az alkalmazott mágneses forgórész már alacsonyabb fordulaton is megfelelő feszültséget adhat...
kisérletezéssel kell a megfelelő megoldást kialakítani...
El tudok képzelni egy olyan elrendezét is, hogy egy tengelyen több rotor, az állórészek egymás fölött egy "csőben", ...ha már az autógenerátorból akar valaki mindenáron kiindulni...Auto_gen_PM
(#) szoda hozzászólása Ápr 23, 2008 /
 
kész lett szélkerekem de sajna nem akar pörögni
igaz még nem tettem fel oszlopra de gondoltam előbb kipróbálom 2 m-magasan. Sajna nem akar t elindulni pedig elég nagy szél fújt. Segítsen vki!!
Pénteken teszek fel képeket is
(#) lehar válasza szoda hozzászólására (») Ápr 24, 2008 /
 
Ha lehet fotozd le a lapátokat oldalrol és féloldalrol,hogy jól látszodjanak a lapátok szöge.Amenyiben lehet szemböl is.
(#) szoda válasza lehar hozzászólására (») Ápr 24, 2008 /
 
holnap meglesz mert ma dolgozom
(#) szoda válasza szoda hozzászólására (») Ápr 25, 2008 /
 
itt vannak a képek:

IM000210.JPG
    
(#) szoda válasza szoda hozzászólására (») Ápr 25, 2008 /
 
második

IM000211.JPG
    
(#) szoda válasza szoda hozzászólására (») Ápr 25, 2008 /
 
harmadik

IM000209.JPG
    
(#) lehar válasza szoda hozzászólására (») Ápr 25, 2008 /
 
A lapátok profilja sajnos messze nem jó.Probáld meg ,,,átfaragni,,, az alábbi rajz szerint.Biztosan menni fog.Itt alább feltettem az uj keresztmetszet kialakiását.
(#) lehar válasza szoda hozzászólására (») Ápr 25, 2008 /
 
Most láttam az egész szgenerátort.Miután véglegesen összeszerelted a lapátokat,ne felejtsd el kiegyenliteni,természetesen levett ékszijjal,valahogy ugy hogy a lapátok bármilyen pozicióban megáljanak.Ezután probáld ki üresjáratban,majd feltett ékszijjal,és legutoljára növekvő terheléssel.Szivesen várom a további eredményeket.Talán még lenne néhány javaslatom a szgenerátorod tovább fejlesztésére.Egyébként tetszik az eddigi megoldásod ötletessége.
(#) szoda válasza lehar hozzászólására (») Ápr 25, 2008 /
 
A kiegyenlítést megcsináltam már (alátétet kellett tenni egyik szárny hátoldalára)
Kösz a segítséget!!
(#) szoda válasza lehar hozzászólására (») Ápr 25, 2008 /
 
A küldött rajzod melyik felét fordítsam széllel szembe?
Köszi a választ
(#) lehar válasza szoda hozzászólására (») Ápr 25, 2008 /
 
A laposat széllel szembe,a lekerekitett fele az ékszij felé nézzen.
(#) szoda válasza lehar hozzászólására (») Ápr 25, 2008 /
 
kösz a tippeket megpróbálom átalakítani
(#) tomy02349 hozzászólása Ápr 26, 2008 /
 
szoda!
én igy csinálltam meg a lapátokat és tökéletessen fogognak, fontos még h a csapágyak is könyen forogjanak
it egy kép
majd még küldök róla képet
én is autógenerátorral próbálkoztam, de sztem az nem jó tul nagy fordulat kell neki... most majd vmi ilyet akarok csinállni:
http://www.otherpower.com/new17page4.shtml

DSC00062.JPG
    
(#) szoda válasza tomy02349 hozzászólására (») Ápr 26, 2008 /
 
Köszi a képet.
Átfaragtam a lapátokat. kicsit jobb lett de mest se tökéletes. Próbálok mást is változtatni rajta.
Neked mennyit fordul percenként?
és mértél teljesítményt?
cím amit küldtél szuper de sztem én ehez kevés vagyok. nem is nagyon értek a tekercseléshez és a mágnesekhez, de nem adom fel
(#) lehar válasza szoda hozzászólására (») Ápr 26, 2008 /
 
Remélem elhiszed hogy valamikor én is kezdő voltam,és ugyanigy kissé kábán nézegettem az ilyen rajzokat.De aztán a kezdeti sikereken felbuzdulva,belejöttem mint az ágyba sz.....ba.Tehát csak rajta,idővel mester lehetsz.Következésképpen az egész csak gyakorlat kérdése,és ezt csak konkrét probálkozásokkal tudod megszerezni.
(#) tomy02349 válasza szoda hozzászólására (») Ápr 26, 2008 /
 
képek a szélkerekemről:
(#) vasporos válasza szoda hozzászólására (») Ápr 26, 2008 /
 
egy picit probáld meg a lapátokat szemböl nézve megivelni! nekem igy nézetki az elsö
(#) szoda válasza vasporos hozzászólására (») Ápr 26, 2008 /
 
és neked műkszik?
Nem látom rajt a generátort!!
nekem most csak 2 méter magasan van(próbaképpen)
néha azért elindult a mai nap
De olvasgatva a fórumot kezd elhagyni a bizalmam hogy kevés lesz a fordulat ha elindul valamikor is 4,5:1
az áttétel a tiéd mennyi? A fényképről ítélve nem lehet sokkal nagyobb
Na nem untatlak tovább jó éjt mindenkinek
(#) dcsabi hozzászólása Ápr 26, 2008 /
 
Ha nincs kedvetek 10-20x-os áttételt csinálni, egy szerűbb
megoldásokhoz megfelel az akksis fúrógép is...
Pl egy 14.4V os a fúrófejen keresztül kell meghajtani, ( alapátok tengelyvégét kell a fúrófejhez illeszteni) a ford. szabályozót le kell húzni a motorról... a fordulata kisebb áttételen pont akkora, hogy a szél meghajtsa, ki lehet próbálni egy másik fúrgéppel meghajtani...
(#) dcsabi hozzászólása Ápr 27, 2008 /
 
Az előbbi megoldást mint olcsó kis teljesítményű generátort ajánlottam, mivel nem kell gerjesztés mert állandó mágneses a motorja, ha meghajtjuk a tengelyén keresztül, akkor generátorként müködik...
Következő: »»   27 / 507
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem