Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Egyfázisú villanymotor fordulatszám szabályozása
Témaindító: mikado, idő: Okt 25, 2005
Témakörök:
Köszi.Még az lenne a kérdésem,hogy porszívó esetében a fordulatszám szabályozást mivel oldják meg?
Ott általában félvezetős szabályzás van ( fázishasítás vagy hasonló).
Egy kicsit lehetne erről bővebben?Még kezdő vagyok ebben a témában.
A furógépek forgás szabályozása is hasonló a porszívóéhoz?Merthogy mindkét típus kommutátoros univerzális motor.
Elméletileg hasonló, bár nem sokat foglalkoztam ilyen szabályzással.
Teljesen hasonló. Nekem van otthon egy dobozkám, amiben egy porszívóból kitermelt fordulatszám szabályozó van, egy hálózati zsinórral meg aljzattal. Ezt arra használom, hogy a nem fordulatszám szabályozós kőkorszaki EVIG fúrómat, vagy a flex fordulatát tudjam szabályozni.
Az egyenáramú soros motor fordulatszámát a kapocsfeszültsége határozza meg. Ezt a fajta motort, másnéven univerzális motornak is hívják, a kapocsfeszültségével lehet a fordulatszámát szabályozni, mert váltakozó áramról is ugyanúgy működik, mint egyenáramról.
Ennek oka, hogy az állórészben, és a forgórészben is ugyanaz az áram folyik, így az általuk létrehozott mágneses tér egymáshoz viszonyított helyzete nem változik, a váltóáram polaritás váltásának ellenére sem. Ezért hívják univerzális motornak, az egyenáramú motorok közül egyedüliként. Ilyen motorokat alkalmaznak a kedvező tulajdonságai miatt (egyszerűen lehet szabályozni, nyomatékos, erős motorok) kéziszerszám gépekben, porszívókban, mixerekben, kávédarálókban, sőt a vasúti vontatásban is a félvezetők megjelenése előtt. A hozzászólás módosítva: Jan 12, 2018
Sziasztok!