Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Villanymotor bekötése
Tengelyteljesítményt írják rá. A számított értéket csökkentik a veszteségek, tekercsveszteség, vasveszteség, stb.
P=1.73*U*I*cosfi*hatásfok
Ha nem ismerem pontosan a cosfi-t, mindkét értéket (cosfi, hatásfok) 0.88 - nak veszem. Bármilyen feszültségről járatod a motort, a ráírt ampernél jobban nem illik terhelni, mert veszélyben a tekercs.
Heló. Az áramfelvétel (A) értéke terhelés alatt értendő vagy üres járatban?
Szia!
Névleges teljesítményhez (terheléshez) tartozó áram.
Köszönöm.
Tisztelt mindenki, felteszek azt a kérdést, hogy a múltkor kérdeztem a világítás bekötést, a motorok miatt, a lényeg az, átkötöttem a világítás rendszerét 3 fázisra. Mert ugyebár ha 1 fázis elmenne akkor lehet pont a világításé megy el de a gépek még mennek tovább. Nos ha 3 ból 1 fázis kiesik, a motorvédő nem old le? És a FI-relét ez nem érinti? És ha a világítás 3 F kismegszakítón van a kismegszakítók nem oldanak le ? Mert ugyebár megemelkedik az áramfelvétel. Ezeket a kérdéseket most csak azért teszem fel mert bizonytalan vagyok nagyon. A válaszokat előre is köszönöm.
Ahol több forgó gép is van, ott célszerű figyelni a fáziskimaradást. Erre van céleszköz, ami éppen erre hivatott.
Azt kell eldönteni mi történjen ha eltűnik egy fázis, vagy megváltozik valamiért azok sorrendje (nekem úgy rémlik a miénk ez utóbbit is figyeli). Nálunk ha ilyen hiba van, akkor a gépek táplálása globálisan lekapcsol, csak a világítás kap feszültséget.
Ha egy három fázisú motornál egy fázis elmegy, rögtön megemelkedik a felvett áram, a motorvédő leold. Ha a motor tartósan működik egy fázis hiányával, le is ég.
Ha megemelkedett áramfelvétel miatt a motorvédő kapcsoló nem old le, de amegemelkedett ára nagyobb, mint a biztosíték árama, akkor leold. A FI relé nem old le, mert az áram nem folyik másfelé. Csak hibaáramra old le, attól meg hibaáram nem lesz, mert aszimmetrikus a hálózat. Mivel vannak a hálózaton egyfázisú fogyasztók is, kell lenni nulla vezetőnek is a FI reléhez, így a ki-, és befolyó áramok összege (ha nincs sehol földzárlat) nulla.
A FI-relének egyáltalán nem dolga észrevenni a fázis hiányt, de még az esetlegesen megemelkedett áram növekedést sem. A kisautomata sem tudja felismerni.
Nehéz dolog korrektül felismertetni a fázis kimaradást. Talán egy jól beállított fázis figyelő relével. A motorvédő a maradék fázisban megemelkedett áramra ki tud oldani, de a kioldási időt meghatározza a kialakult áramnövekedés mértéke. Az egyéb fogyasztók miatt annyi "mandíner", visz áram is kialakulhat, hogy az áram növekedés csak kis mértékű.
Nekem azt írták visszamenőleg itt ebben a fórumban, hogy nem fogok látni de annyira elég a kimaradás hogy összemetéljem magam. Köszönöm a felvilágosítást. Körfűrészt sokszor sokat használom.
Köszönöm mindenkinek a felvilágosítást így értem mit miért módosítsak és hogyan.
Ha kiesik egy fázis, a motor erősen morog, és sokkal gyengébb is lesz.
Lehet egy közvetlen relével is próbálkozni. Meg kellene mérni egy fázis kikapcsolása esetén, hogy a motor csillag pontja és a nulla vezető között mekkora feszültség alakul ki.
Ide egy relét kötni a csillagpont és a nulla közé, ami bontó érintkezőjével lekapcsolja a motor mágnes kapcsolóját. Már ha van kiépítve ilyen is. A relé lehet DC típus is, csak elébe egy greatz diódát és egy kisebb elektrolit kondit is kell tenni.
És ez mekkora teljesítményt bír el ?
Mint írtam, egy kis reléről lenne szó mely le tudja kapcsolni a 3fázisú mágneskapcsolót. A mágnes kapcsoló tekercs árama 400 vagy 230V-on csupán kb 100 mA nagyságú lehet. Tehát a relének segédáramköri szerepe lenne. Ide (kb 35évecsináltam méréseket) 5-12V-os relé kellhet.
Egy rajz is a megérthetőségért.
Köszönöm szépen! Így értem a külömbséget nem teljesen így gondoltam el. Amit kaptam el is mentem képet.
A kérdésem az ha a motor Y ra van tekerve és nincs meg mind a 6 kivezetés akkor mit hova? A hozzászólás módosítva: Ápr 2, 2018
Akkor nincs mit hova
Beteszel neki egy fázisfigyelő relét, ugyanezt a feladatot fogja ellátni. Vagy egy motorvédőt, igaz ez lassúbb, de lesz a motornak túlterhelés elleni védelme. De a legjobb, ha mindkettőt. A hozzászólás módosítva: Ápr 2, 2018
Motorvédő így is van benne
Akkor azt nem mondtam
"Ha egy három fázisú motornál egy fázis elmegy, rögtön megemelkedik a felvett áram, a motorvédő leold."
Deltánál ez nem olyan biztos.
Sziasztok.
Segitséget kérnék,ez a motor le égett ugye? kis videó Beköttem ezt a 3 fázisú motort 1 fázisra egy üzemi kondival de közbe rájöttem hogy nem pörög csak 1000 ret a 2800 helyett,frekiváltóról lepörgi a 2800 at. Köszönöm a segitséget.
Le.
Nagyon könnyen leégnek ezek kis motorok.
Hány wattos ez a motor?
A videón lévő mérések alapján az egyik tekercse szakadt, ez nem biztos, hogy leégés miatt van. Egyszerűen "csak" szakadt valamiért, pl. kötés hiba miatt. A másik két tekercs ellenállása szinte egyforma értékű, ez alapján vélem nem leégettnek, különben más-más értéket mérhetnénk rajta (ez a jellemző a gyakorlatban). Egyébként meg szét kell szedni a motort és megnézni, hogy a tekercsek el vannak-e szineződve, szenesedve. ez alapján biztosabban ki lehet mondani a leégést vagy nem.
Nagyon szépen köszi válaszod.
Kis pici szivattyú motor,e400-as esztega hűtőviz szivattyújának 120w-os motorja. Rendben szétkapom hogy nem e esetleg még van szaga vagy szineződés. Most egy fickó azt irta nekem hogy akár ez a motor 2 tekervsel beköthető úgy 1 fázisra hogy az egyik épséges tekercs megkapja a 230 at a másik meg a kondin keresztül.
Hiába kötöd be 2 tekerccsel, ha a 3. menetzárlatos tekercs is benne van, nem fog felpörögni, ahogy magad is írod: "Beköttem ezt a 3 fázisú motort 1 fázisra egy üzemi kondival de közbe rájöttem hogy nem pörög csak 1000 ret"
Volt dolgom egy jó pár ilyen szivattyúval, sajnos így jelentkezik a leégés. Semmi perc alatt lekapod az állórészét és már látható is.
Igen,igazad van.
Meg is néztem,hát szerintem ez nem gyári tekerés mert nem szintelen lakkal van kenve hanem valami geketés lakkal. Egyik oldalon ahonnan a szállakat felhozták van papir szigetelés is,azon is látni hogy feketés a lakk. Nem tudom érdemes e megtekercseltetni,van helyben is egy ismerős de 8-10alatt nem igen csinállja meg annyiér meg már ki lehet fogni egy másik ilyen szivattyút. Frekiváltóról amúgy pörög rendesen,2880 körül. Ha valaki rendes 400V-os hálózatra köti az mit vesz észre?Menni fog neki csak max melegedni fog esetleg egy kicsit jobban? A hozzászólás módosítva: Ápr 6, 2018
A fáziskimaradást a motor érezhető hangváltozással, jellemzően zörgő, morgással és fordulatszám eséssel jelzi. Illik észrevenni, leállítani, hogy ne a motorvédőnek kelljen. A motorvédők előszeretettel vannak magasabb értékre állítva, hogy "véletlenül" ne kapcsoljanak le. Az automatikusan azonnal lekapcsoló védelmek gondot jelenthetnek némely esetben. A sötétség elég figyelmeztető jel önmagában is és ehhez jön a hang. Terhelést levenni, leállítani. Ez még sötétben sem jelent problémát. Ha igen, egy kis fényerejű vészvilágítás kell a gép közelébe.
Ha megéget, el sem indul, csak tovább füstölög.
Egy fázissal használva a háromfázisú motort, a teljesítménye harmada...fele az eredetinek, az üzemi kondenzátor függvényében. |
Bejelentkezés
Hirdetés |