Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronikában kezdők kérdései
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal!
- Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni!
- És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Lapozás: OK   3161 / 3998
(#) Becsey válasza Bakman hozzászólására (») Máj 13, 2018 /
 
Köszi
(#) nedudgi válasza tbarath hozzászólására (») Máj 13, 2018 /
 
Legfeljebb akkor, ha belerúg valaki.
(#) vkrisz81 válasza kendre256 hozzászólására (») Máj 13, 2018 /
 
Igen a hőt akarom elvinni. Csak azt hittem az arammal ki tudom kerulni hogy nem kell a felvett hot a masik oldalrol elvezetni... tehat de nem ertem. Ha nem adok ra aramot akkor a kapott hő atmegy a masik oldalra... most akkor mi a szitu?
A eset az hogy kapja a hőt nincs aram bekotve.. felmelegszik b oldal ugye?
B eset az hogy kapja a hot de a masik oldalon hutoborda elvezeti tovabbra sincs aram mi lesz??
C eset hot kap a oldal hutoborda masik oldal es aram is van.. mi lesz?
(#) Bakman válasza vkrisz81 hozzászólására (») Máj 13, 2018 /
 
Ha a peltier elemre nem adsz áramot, akkor mint egy vastagabb szigetelőlemez viselkedik. Melegíted az egyik oldalt, melegszik a másik is. Áram nélkül a CPU és a hűtőborda között csak ront a helyzeten.

Ha áramot kapcsolsz rá, akkor a meleg oldal felmelegszik, a hideg oldal lehül. A hideg oldal hőmérséklete függ a meleg oldal hőmérsékletétől. Ha a meleg oldalt le tudod hűteni, akkor a hideg oldal még hidegebb lesz.
(#) vkrisz81 hozzászólása Máj 13, 2018 /
 
Most akkor fontos a polaritas? Azt irtad hideg oldal lehul meleg oldal felmelegszik..
(#) Bakman válasza vkrisz81 hozzászólására (») Máj 13, 2018 /
 
Ha nem kapcsolsz rá áramot, akkor nem. Ha kapcsolsz (meg van jelölve, hogy melyik a pozitív és melyik a negatív), akkor igen.
(#) vkrisz81 hozzászólása Máj 13, 2018 /
 
Ó! Na ez fontos! Nekem az jött le a videókból hogy attól fugg merre tolja at az energiat hogy mi a polaritas!
(#) Olits hozzászólása Máj 13, 2018 /
 
Szerintetek lehetséges ez,ami a videón látható?Bővebben: Link
(#) Bakman válasza Olits hozzászólására (») Máj 13, 2018 /
 
Lehetséges. A motor ún. univerzális, soros gerjesztésű motor, mindegy neki, hogy DC vagy AC feszültséget kap. A videó nem kamu. Nyílván egy 230 V-ra méretezett motor 12 V-ról nem úgy fog forogni, mint 230 V-ról.
(#) Olits válasza Bakman hozzászólására (») Máj 13, 2018 /
 
De a videón az látszik, hogy valamiket átkötöz és aztán elég gyorsan forog 12 voltról is, Egy másik videójában meg azt állítja, hogy még ebike motornak is megfelelne így átkötés után.
(#) Bakman válasza Olits hozzászólására (») Máj 13, 2018 /
 
12 V helyett 32 V-ot kapcsol rá. Át lehet kötni párhzamos gerjesztésűre is de úgy megnő a fogyasztása. Naná, hogy lehet használni eBike motornak, ha neked megfelel 0.2 km/h sebesség. Nincs ingyen energia.

Azt azért ne felejtsük el, hogy a legtöbbször a Spanyol viaszt szokták feltalálni az ilyen indiai ügyeskezű mesterek. Ugyannakkor néha figyelemre méltó a találékonyságuk, még magyar szemmel nézve is.
A hozzászólás módosítva: Máj 13, 2018
(#) RoliNyh válasza Olits hozzászólására (») Máj 13, 2018 /
 
A párhuzamos kötésű motornak csak az a problémája, hogy nagyon kicsi a nyomatéka, szóval max egy rollerre talán elég lenne vagy ilyesmire. De ahol nagy nyomaték kell, oda az eredeti soros gerjesztésű kötés való...

Egy másik megoldás ha áttekercseled/tekercselteted kissebb feszültségűre, vastagabb dróttal, és szintén soros bekötést használsz. Akkor még jó is lehet, persze attól függ valóban milyen teljesítményű a motor...

Mondjuk automata mosógépmotorral kísérletezhetsz áttekercselés után, az kb 300-400W szokott lenni...
A hozzászólás módosítva: Máj 13, 2018
(#) Olits hozzászólása Máj 13, 2018 /
 
A nyomaték növeléséhez vastagabb drót kell a tekercsekhez?Tehát ez esetben azért kis a nyomatéka , mert a réztekercsek vékony drótból vannak?
(#) Bakman válasza Olits hozzászólására (») Máj 13, 2018 /
 
Nem. A nyomaték növeléséhez nagyobb mágneses tér kell, a mágneses taszítás és vonzás adja a nyomatékot. A vékonyabb vezetéknek nagyobb az ellenállása, nagyobb feszültség kell a megfelelő áram, illetve mágneses tér kialakításához. A vékonyabb vezetéken kisebb áram folyik, de több menet van belőle, a vezetékek által gerjesztett mágneses mezők összeadódnak.

A vastagabb vezetékkel nagyobb áram fog folyni a tekercsben alacsonyabb feszültség esetén, így pl. nem 100 x 1 A fog gerjeszteni, hanem 10 x 10 A. A végeredmény szempontjából szinte mindegy, milyen vezeték van a motorban, a lényeg az összeadódott gerjesztés.

Hozzátenném, hogy ilyen motort (mint amilyen a mutatott videóban is szerepel) áttekercselni költségben felér két új motor árával, már ha nem te csinálod.
(#) Olits hozzászólása Máj 13, 2018 /
 
Hol lehetne vásárolni olyan szinkron motort,ami alacsonyabb feszültségről üzemel?(pl 72 v,96 v).Házilag elkészíthető elektromos motorbiciklihez kellene.
(#) Olits hozzászólása Máj 13, 2018 /
 
Köszi a magyarázatokat .
(#) jFET hozzászólása Máj 13, 2018 /
 
Sziasztok!

Segítséget szeretnék kérni. Egy Piaggio X9 motor műszerfal vezérlésében kiégett három dióda, a feliratok nem is látszanak már rajta. Interneten kerestem ugyanilyen műszerfal nyák-ot, így részben sikerült azonosítani az alkatrészek típusát. (műszerfal nyák) Az elkó melletti 3 diódáról van szó, a GEW 05E az ha jól sejtem egy supressor dióda SMCG22C néven elérhető lenne, bár itthon egyik alkatrész üzletben sem találtam pont ilyet. Mivel helyettesíthető? A nagyobbik gondom az, hogy nem tudom, hogy a két egyforma dióda (amin 11 szám látható) milyen típusú? Más motorok műszerfal nyákjában (kép) is megtalálható ez az alkatrész csoport de sajnos nem jutottam előbbre. Minden segítséget előre is köszönök!
(#) Olits válasza Olits hozzászólására (») Máj 13, 2018 /
 
Nem permanens mágnesű, hanem elektromágneses forgórészűre gondolok.
(#) Olits hozzászólása Máj 13, 2018 /
 
Lehet működtetni egy három fázisú motort egyenáramról (akkumulátor), egy három fázist előállító vezérlővel? (bldc vezérlő)
A forgórésze ugyanolyan felépítésű mint az egyfázisú 220 voltos motornak?
(#) Bakman válasza Olits hozzászólására (») Máj 13, 2018 /
 
Nem és nem. Két, illetve három különböző technika. Az egy és három fázisú motorok hasonlítanak egymásra de a BLDC teljesen más kategória.
(#) speedbump hozzászólása Máj 13, 2018 /
 
Sziasztok,

Szeretnék építeni egy áramkört, ami egy ESP-01-es wifi modul segítségével vezérel két ventillátort. Azért választottam ezt a kapcsolást, mert software-es pwm-mel szeretném majd szabályozni a fordulatszámot. (tudom, hogy az SW pwm elég gagyi, de arra amire nekem kell megfelel és így használhatom az ESP-01-et, ami kicsi és van wifi-je)

Adatok:
- ESP-01 magas jelszint: 3.3V
- Ventillátor fesz: 12V
- Ventillátor max árama: 500mA

Ha jól értem a TIP120-at, akkor 1000-es áramerősítésre alkalmas. Gondolom a darlington kapcsolás miatt a TIP-120-as B lába és a GND között 1.2V-ot tudok majd mérni, ezért 3.3V-1.2V=2.1V esik majd az R1 és R2 ellenállásokon. Vagyis ha 2k-s ellenállást válaszotok, akkor folyik kb. 1mA áram. Az áramerősítés miatt (szerintem) így max 1A-t tudok kapcsolni, ami bőven elég az 500mA-es ventillátoroknak.

Kérdéseim:
- C1 zavarszűrő kondi kapacitása mekkora legyen?
- C2 kond szükséges és ha igen, mekkora legyen?(arra gondolok, hogy ha mindkét ventillátor bekapcsol, akkor esetleg a tápfesz leesik egy rövid időre, de ez inkább aféle tipp a részemről)
- D1 és D2 diódák szükségesek? (A TP-120-ban van vmi védő dióda, de nem tudom hogy az egyáltalán erre való-e)
- A DC-DC konverter EN lábát be kell kössem? Kínai valami, ezzel kapcsolatban nem találtam infót.

Az ESP bekötetlen lábait nem kell bekötni.

Előre is köszönöm az észrevételeket.
(#) Olits válasza Bakman hozzászólására (») Máj 13, 2018 /
 
Nem 380 v-ra gondolok, hanem pl 72 voltra, persze a motor is ehhez van tekercselve.A vezérlő meg 3 fázist állít elő.
pl ilyenre gondoltam
Bővebben: Link
(#) Bakman válasza Olits hozzászólására (») Máj 13, 2018 / 1
 
Az aszinkron és a BLDC motorok felépítése, működési elve (és vezérlője) nagyban eltér egymástól. Fordítva viszonlyag jól (messze nem tökéletesen) működik a dolog. Frekvenciaváltóval lehet üzemeltetni BLDC motort de kb. minden előnye el is veszik az ilyen vezérlés miatt.
(#) Bakman válasza speedbump hozzászólására (») Máj 13, 2018 /
 
C1: 10 µF, 330 nF és 100 nF, egymás után ebben a sorrendben, a 100 nF legyen a legközelebb az ESP-hez.
C2: 1000 µF környéke.
D1, D2: nem árt ha be vannak építve. Ez az esetleges "visszarúgástól" véd, amit a ventilátor okoz.
EN: a leírás szerint 2-5 V-ot kell rákapcsolni.

Felhívnám a figyelmed arra, hogy maga a kapcsolás működőképes de a ventilátoroktól nem várható el hosszú élettartam. Így használva, a benne lévő elektronikát folyamatosan ki- és bekapcsolod. Van itthon olyan ventilátorom, ami a tápfeszültség ráadása után kb. egy másodpercig meg sem nyikkan, azután kezd el dolgozni. Ha ilyened van, az meg sem fog mozdulni, esetleg rángatózni fog.

Vannak olyan ventik amelyeknek négy vezetékük van. Ezek közül az egyik egy bemenet, amin PWM jelet vár, annak alapján állítja be a fordulatszámot. Inkább ilyet szerezz.
(#) speedbump válasza Bakman hozzászólására (») Máj 13, 2018 /
 
Szia,

köszönöm a válaszod! Az, hogy a venti hogy fog működni meg hogy nem még nem tudom, majd menet közben kitapasztalom. Eljátszadoznék ezzel a pwm-es fordulatszám szabályzással, de igazából ha nem lehet megcsinálni az sem gond, majd legfeljebb max fordulaton pörög mind a kettő. (a bontott ventik már megvannak és figyelembe véve, hogy mennyire stratégiai fontosságú a project (semennyire ezért ezek maradnak)

Miért kell 3 kondi? Láttam már más kapcsolásokon, de ott sem értettem, hogy mi a hasznuk. (ha nagyon gáz elmagyarázni, akkor hagy, inkább elhiszem, de ha van valami egyszerűen megérthető oka, akkor szivesen elolvasnám)

Még egyszer köszi.
(#) 52300002 hozzászólása Máj 14, 2018 /
 
Jó reggelt!
Egy filtert építenék (nem tea, nem kávé), és ki is néztem egy kezdésnek megfelelő rajzot, de egy kicsit elbizonytalanodtam, ugyanis a mellékelt képen az IC néhány lába nincs jelölve. Azt tudom, hogy ez azért van, mert oda tudvalevő, hogy a tápfesz, és a föld megy, de sajnos sehol nincs leírva, hogy feszkóból mi merre mennyi. Én +12/-12 V-ra gyanakszom, mert a többi ehhez tartozó modul közül néhányon annyit ír, de bár csak 100 forintos IC-ről van szó, nem szeretnék húszat leégetni, mire rájövök, szóval örülnék, ha valaki nálam okosabb megmondaná, mennyit adjak neki.
A hozzászólás módosítva: Máj 14, 2018

image.png
    
(#) reloop válasza 52300002 hozzászólására (») Máj 14, 2018 / 1
 
Szia! A ±12 V teljesen megfelel. A 4-es láb a negatív táp, a 7-es a pozitív. Ha kevesebb alapzajt szeretnél az NE5534-et ajánlom. A nyolc lábú, egy műveleti erősítőt tartalmazó tokok bekötése egységes, az adatlapjukban láthatod az ajánlott tápfeszültséget és a határértékeket.
Bővebben: Link
Bővebben: Link
(#) 52300002 válasza reloop hozzászólására (») Máj 14, 2018 /
 
Köszönöm szépen a gyors választ! Kipróbálom ezt az IC-t.
(#) fsub hozzászólása Máj 14, 2018 /
 
Sziasztok!
Meg tudná valaki mondani, hogy az ebben a cikkben található kapcsolásban a minél pontosabb mérés érdekében az 1nF-os kondenzátoroknak milyen fajtát célszerű választani? Ha jól látom a képen, a kérdéses beültetett kondenzátorok multilayer típusúak, ami úgy tudom, hogy pontosság, hőfoktűrés és egyéb más szempontból nem a legideálisabb. Valami fólia kondenzátorra gondoltam, de nem tudom, melyik fajta lenne a legalkalmasabb hozzá; talán fémezett polipropilén? Vagy egyáltalán van-e jelentősége, hogy milyet használok?
Valamint a másik kérdésem, hogy ennél az oszcillátornál a Thomson-képletben a C helyén 1nF értékkel kell számolnom?
Köszönöm!
(#) pucuka válasza fsub hozzászólására (») Máj 14, 2018 /
 
Igen, 1 nF -al kell számolnod. 2 szer 2 nF sorban. Az 1 nF -os kondik kerámiák ugyan, de nem multilayer típusúak, ha NPO -t választasz, megfelelő. Használhatsz még styroflex, vagy csillám kondit is, de azok már elég ritkák. Más típusú kondit nagyfrekvenciás rezgőkörökben nem lehet használni, mert a frekvencia növekedésével a veszteségi ellenállásuk jelentősen nő, és ez rontja a rezgőkör jóságát. A 100 nF -os kondik lehetnek multilayer kerámiák, ahogy a rajzon is van, mivel azok csatolókondik, a veszteség, és a hőfokfüggés már nem sokat számít.
Kerámia kondik típusa közötti váltás 10 - 20 nF között van.
Következő: »»   3161 / 3998
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem