A privát üzenet rendszerben karbantartásokat végzünk. Lassulások előfordulhatnak!
Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor bekötése
 
Témaindító: kozmaj, idő: Jún 28, 2006
Lapozás: OK   266 / 345
(#) darkdealer002 hozzászólása Júl 25, 2018 /
 
A fekete-piros 004 és a zöld-sárga 013.
Sajnos nincsen meg az eredeti bekötési pontok illetve be sincsen kötve és még a motor gyári csokija is hiányzik, ezért fordultam a fórumhoz.
(#) usane hozzászólása Júl 25, 2018 /
 
Üdv!

Erre tud valaki választ adni? Lehet, hogy valamit nem jól kötöttem, vagy ez üzemszerű?
(#) Tomi111 hozzászólása Júl 25, 2018 /
 
Szerintem nem kell vele foglalkozni. Nem hinném, hogy nagyobb az igénybevétel,mint felfelé kapcsoláskor, na meg ha direktben indítanád gyors fokozattal. Nálunk van gyári gép ilyen kapcdolóval, évek óta használjuk így, pedig fogaskerekes áttétel van rajta.
(#) Busz hozzászólása Aug 13, 2018 /
 
Adott egy régi villanymotor. Azt állítják 230V-os de szerintem nem, 3 fázisú.

4 eres vezetéke van, motordeknibe 3 ér van bekötve, kondenzátor nincs benne.

1 fázisra hogyan lehetne bekötni ha lehet egyáltalán? Illetve kondi kell hozzá?

Adattáblája nincs meg.

Válaszokat előre is köszi!

motor.JPG
    
(#) pipi válasza Busz hozzászólására (») Aug 13, 2018 /
 
Először mérd meg a kivezetéseken tekercs ellenállásokat keresztül-kasul
Mi van alul a talpában?
(#) Busz válasza pipi hozzászólására (») Aug 13, 2018 /
 
A talpában csak egy kapcsoló van, nincs kondi.
(#) kadarist válasza Busz hozzászólására (») Aug 13, 2018 /
 
Egyfázisú vagy háromfázisú az a kapcsoló?
(#) pipi válasza Busz hozzászólására (») Aug 13, 2018 /
 
éÉs mit hová kapcsol a kapcsoló?
A hozzászólás módosítva: Aug 15, 2018
Moderátor által szerkesztve
(#) Busz válasza pipi hozzászólására (») Aug 15, 2018 /
 
4 ér megy be, 1 a testre, a másik 3 a kapcsolóba. A kapcsoló a 3 eret kapcsolja ami a motorhoz megy.

A motor 5 kivezetése közül 3 tüske között sípol a műszer bármilyen kombinációban ( amiket a vezetékek is vannak, a két üres tüske meg nem vezet sehova, semmilyen kombinációban nem sípol róla a műszer.
Tehát akkor ez szerintem 3 fázisú lenne, csak kérdés hogy 1 fázisról menne-e?
(#) pipi válasza Busz hozzászólására (») Aug 15, 2018 / 1
 
Nem a sipolás a lényeg, hanem a tekercsellenállások.
Ebből lehet eldönteni. Ha 3 egyforma akkor 3F, ha eltérő akkor 1F+kondisegédfázis.
(#) RoliNyh hozzászólása Szept 2, 2018 /
 
Ki tudja megmondani, a kommutátoros motornak melyík a helyes forgásiránya, "A" vagy "B",
ha a kép alapján láthatóan a tengelyközépponttól el vannak tolva a szénkefék?
Esetleg egy dokumentum evvel kapcsolatban? Mármint az eltolás és a forgásiránnyal kapcsolatban...
(#) kadarist válasza RoliNyh hozzászólására (») Szept 2, 2018 /
 
Szia!
Ez nem valamilyen mosógépmotor, amely oda-vissza forog?
(#) RoliNyh válasza kadarist hozzászólására (») Szept 2, 2018 /
 
De, mosógépmotor, de akkor is van egy hivatalos forgásiránya, úgy tudom a szénkefék épp azért vannak eltolva.Van egy tippem, hogy melyik lehet az az irány, de biztosra mennék.
Hogy oda/vissza forog -e a mosási üzem közben, azt nem tudom. Egyébként centrifugálás közben tutira egy irányba forog, és az biztos, hogy a hivatalos iránya a gépnek, csak nem tudom melyík az...
A hozzászólás módosítva: Szept 2, 2018
(#) kadarist válasza RoliNyh hozzászólására (») Szept 2, 2018 /
 
Én az A irányt tippelem, mert a kefék szöge így kedvezőbb a kommutátornak.
(#) RoliNyh válasza kadarist hozzászólására (») Szept 2, 2018 /
 
Ez az, hogy én is csak tippelni tudok.
Ezért kellene egy hivatalos jegyzet, vagy dokumentum, ahol feketén fehéren le van írva.
Barátommal keresgetem, de még nem találtunk ilyet...
A hozzászólás módosítva: Szept 2, 2018
(#) _barby_ válasza RoliNyh hozzászólására (») Szept 2, 2018 /
 
Azért van ferdén elhelyezve a szénkefe, hogy több tekercset fogjon át a kommutátoron, így csökken a szikrázás és nagyobb a teljesítmény az adott méretekhez képest.
A forgásirány mindegy: az állórész tekercseinek cseréjével oldják meg, és igen mosógépmotor.
(#) RoliNyh válasza _barby_ hozzászólására (») Szept 2, 2018 /
 
Ez mind igaz, és az is, hogy mindkét irányban működőképes. De van hivatalos forgásiránya is...
(#) pucuka válasza RoliNyh hozzászólására (») Szept 2, 2018 /
 
B a helyes forgásirány. A pólustörzs alatt a mágnesmező a kölcsönhatás miatt deformálódik, mégpedig a forgásirányban. Ezért a semleges vonal is elfordul a forgásiránnyal megegyezően néhány fokkal. A helyes működéskor a kefehídnak a semleges vonalban kell lennie, így a legkisebb a szikrázás.
Viszonylag kis gépeknél ez nem túl nagy probléma, de nagyteljesítményű egyenáramú gépeknél már okozhat gondot. Azoknál ezt a problémát úgy oldják meg, hogy a kefehíd elfordulhat, és ezt maga a forgás a súrlódással viszi a határolt megfelelő pozícióba.
A hozzászólás módosítva: Szept 2, 2018
(#) VIM válasza RoliNyh hozzászólására (») Szept 2, 2018 /
 
Szia! Én sem tudom megmondani a miérteket de én úgy tudom, hogy a forgásirány az mindig jobbos tekercselésű és ebben a forgórésznek van jelentős szerepe, hogy jobbra vagy balra vannak indítva a tekercsek kivezetései a kommutátorba "forrasztásnál". A semleges vonal az most is vízszintesen helyezkedik el csak optikai csalódás a ferde behelyezés miatt. Mivel mindkét irányba forognia kell a motornak és a semleges vonal csak az egyik iránynak lenne kedvezően kialakítva a másik irányba jelentős áramfelvételből eredő ívhúzás keletkezne ami körtűzhöz is vezethetne. Mivel a motor a vége felől van mutatva a kihajtó tengelyvég a jobbos forgásiránynak a "B" irány felel meg. Szerintem.
(#) RoliNyh hozzászólása Szept 2, 2018 /
 
Úgy látom sikerült elég fogós kérdést feltennem. Az a helyzet, hogy van három ilyen motorom.
Kettőnek azonos a szénkefe elrendezése, és ha a jobbos forgásirányt veszem figyelembe, akkor az a B irány.
Na de a harmadik motornak meg pont fordítva vannak a szénkeféi eltolva, tehát akkor ott meg balos forgásirány lenne?
(#) VIM válasza RoliNyh hozzászólására (») Szept 2, 2018 /
 
Nincs jelentősége a semleges vonalat tekintve, attól az még foroghat jobbra.
(#) RoliNyh válasza RoliNyh hozzászólására (») Szept 2, 2018 /
 
Új fejlemény, most vettem észre, hogy a bal oldali motorban két állandómágnes is van az elektromágnesektől 90° -al elforgatva. Tehát ha csak a forgórészre adok kakaót, úgy is indul, és mindegy milyen polaritással, mert csak egyfelé indul, pontosan jobbos forgásiránnyal. De ha az állórésztekercset is bekötöm, azzal már tudom jobbra, meg belra is indítani bekötéstől függően.
Akkor elvileg mégis B a helyes forgásirány, úgy mintha csak a forgórészt táplálnám szerintetek?
(#) RoliNyh válasza VIM hozzászólására (») Szept 2, 2018 /
 
Persze, hogy foroghat jobbra is, nem is az a kérdés.
De akkor annál a motornál borul az elmélet amit pucuka írt...
A hozzászólás módosítva: Szept 2, 2018
(#) pucuka válasza RoliNyh hozzászólására (») Szept 2, 2018 /
 
Centrifuga üzemben csak az egyik irányban forog. Mivel a nagy fordulatszám nagy feszültséget is jelent, nagyobb árammal, ezért ehhez állítják (gondolom) a kefehidat. Így a szikrázás a legkisebb.
Mosásnál a fordulatszám is alacsony, így kevésbé gond, hogy nem erre az irányra van optimálisan beállítva a kefehíd.
Megütötte a szememet az állandó mágnes. A mosógép motor egyenáramú soros motor ugyan, de az egyetlen, ami váltóáramról is működik. Váltóáramú működésnél az állandó mágnes jelenléte értelmetlen, vagy valóságban is egyenáramról működik a motor?
(#) RoliNyh válasza pucuka hozzászólására (») Szept 2, 2018 /
 
Most még teszt üzemben próbáltam csak DC 30V -al.
Egyébként majd természetesen AC 230V -al akarom használni maximális fordulaton,
azért sem mindegy szerintem a forgásirány...

De egyébként csak a bal oldaliban vannak mágnesek, a másik kettőben nincsenek.
Az viszont biztos, hogy állótekercs gerjesztés nélkül nagyon kicsi a nyomatéka.
A hozzászólás módosítva: Szept 2, 2018
(#) VIM válasza RoliNyh hozzászólására (») Szept 2, 2018 /
 
Az állandó mágnesek (talán a semleges vonalban vannak) a kommutáció javítására vannak benne illetve fékezéshez is használhatóak. Az állandó mágnesekkel persze, hogy csak az egyik irányba, a mágnesek pólusainak és tesla értéküknek megfelelő teljesítménnyel tudják forgatni a forgórészt.
A hozzászólás módosítva: Szept 2, 2018
(#) pucuka válasza RoliNyh hozzászólására (») Szept 3, 2018 /
 
Meg kéne mérni külön külön az állórész, és forgórész ellenállását. Szerintem egyformának kéne lenni, mert csak a soros motor működik váltóról is. Az ne tévesszen meg, hogy ki van vezetve külön külön az állórész, meg a forgórész is, mert az az irányváltás miatt van. Az irányváltás az állórész, vagy a forgórész áramának megfordításával lehetséges, a tekercselés végeinek felcserélésével. Tehát nincs külön gerjesztés, ugyanannak az áramnak kell átfolyni az állórészen, és a forgórészen is. Külső, vagy párhuzamos gerjesztésű motor nem működik váltakozó áramú hálózatról.
(#) RoliNyh válasza pucuka hozzászólására (») Szept 3, 2018 /
 
Ezekkel én tisztában vagyok, de hogy jön ez a hivatalos forgásirány meghatározásához?
Egyébként az álló és forgórész ellenállás közt nagyságrendnyi különbség van.
Különben nem emlékszem pontosan, de az állórész , a forgórész meg több Ω.
Persze a forgórésznél beleszámít a szénkefék, és kontaktfelületek ellenállása is.
Ha pontosan érdekel, majd megmérem neked.

Ezek alapján a tápfeszültség nagy része pedig a forgórészre jut, az állórészre sokkal kevesebb,
amit már az egyes tekercseken végzett feszültségmérés is igazolt...
A hozzászólás módosítva: Szept 3, 2018
(#) pucuka válasza RoliNyh hozzászólására (») Szept 3, 2018 /
 
Végül is mindegy, amúgy sem a feszültség a lényeg, hanem az átfolyó áram. Soros motornál az meg csak ugyanaz tud lenni.
Hogy hogy jön a hivatalos forgásirány meghatározáshoz? Sehogy. A forgásirány a forgórész, és az állórész gerjesztésének viszonyától függ. Elméletben a gép szimmetrikus, csak a gyakorlatban áll elő az, hogy a forgás és a kölcsönhatás miatt a légrésben a mágneses mező eltorzul, mégpedig a forgásirányban kissé kitüremkedik a pólustörzs alól. Ezért kissé (néhány fokot) elfordul a semleges vonal. A minimális szikrázás miatt a keféknek a semleges vonalban kellene állnia. Kis gépeknél, és alacsony fordulatszámon ez nem nagy probléma, kicsit jobban szikrázik. Magasabb fordulatszámon az indukált feszültség is nagyobb, így két kollektor szelet között nagyobb az esélye az áthúzásnak.
Gondolom ezért van a kefehíd elforgatva, hogy centrifugáláskor legyen a kefehíd jó pozícióban. Mosáskor, mikor irányváltás is van, nem túl nagy a probléma az alacsony fordulat miatt.
(#) Imi65 válasza RoliNyh hozzászólására (») Szept 3, 2018 /
 
Szerintem Téged ez érdekel.
Következő: »»   266 / 345
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem