A privát üzenet rendszerben karbantartásokat végzünk. Lassulások előfordulhatnak!
Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Villanymotor bekötése
A fekete-piros 004 és a zöld-sárga 013.
Sajnos nincsen meg az eredeti bekötési pontok illetve be sincsen kötve és még a motor gyári csokija is hiányzik, ezért fordultam a fórumhoz.
Szerintem nem kell vele foglalkozni. Nem hinném, hogy nagyobb az igénybevétel,mint felfelé kapcsoláskor, na meg ha direktben indítanád gyors fokozattal. Nálunk van gyári gép ilyen kapcdolóval, évek óta használjuk így, pedig fogaskerekes áttétel van rajta.
Adott egy régi villanymotor. Azt állítják 230V-os de szerintem nem, 3 fázisú.
4 eres vezetéke van, motordeknibe 3 ér van bekötve, kondenzátor nincs benne. 1 fázisra hogyan lehetne bekötni ha lehet egyáltalán? Illetve kondi kell hozzá? Adattáblája nincs meg. Válaszokat előre is köszi!
Először mérd meg a kivezetéseken tekercs ellenállásokat keresztül-kasul
Mi van alul a talpában?
A talpában csak egy kapcsoló van, nincs kondi.
Egyfázisú vagy háromfázisú az a kapcsoló?
éÉs mit hová kapcsol a kapcsoló?
A hozzászólás módosítva: Aug 15, 2018
Moderátor által szerkesztve
4 ér megy be, 1 a testre, a másik 3 a kapcsolóba. A kapcsoló a 3 eret kapcsolja ami a motorhoz megy.
A motor 5 kivezetése közül 3 tüske között sípol a műszer bármilyen kombinációban ( amiket a vezetékek is vannak, a két üres tüske meg nem vezet sehova, semmilyen kombinációban nem sípol róla a műszer. Tehát akkor ez szerintem 3 fázisú lenne, csak kérdés hogy 1 fázisról menne-e?
Nem a sipolás a lényeg, hanem a tekercsellenállások.
Ebből lehet eldönteni. Ha 3 egyforma akkor 3F, ha eltérő akkor 1F+kondisegédfázis.
Ki tudja megmondani, a kommutátoros motornak melyík a helyes forgásiránya, "A" vagy "B",
ha a kép alapján láthatóan a tengelyközépponttól el vannak tolva a szénkefék? Esetleg egy dokumentum evvel kapcsolatban? Mármint az eltolás és a forgásiránnyal kapcsolatban...
Szia!
Ez nem valamilyen mosógépmotor, amely oda-vissza forog?
De, mosógépmotor, de akkor is van egy hivatalos forgásiránya, úgy tudom a szénkefék épp azért vannak eltolva.Van egy tippem, hogy melyik lehet az az irány, de biztosra mennék.
Hogy oda/vissza forog -e a mosási üzem közben, azt nem tudom. Egyébként centrifugálás közben tutira egy irányba forog, és az biztos, hogy a hivatalos iránya a gépnek, csak nem tudom melyík az... A hozzászólás módosítva: Szept 2, 2018
Én az A irányt tippelem, mert a kefék szöge így kedvezőbb a kommutátornak.
Ez az, hogy én is csak tippelni tudok.
Ezért kellene egy hivatalos jegyzet, vagy dokumentum, ahol feketén fehéren le van írva. Barátommal keresgetem, de még nem találtunk ilyet... A hozzászólás módosítva: Szept 2, 2018
Azért van ferdén elhelyezve a szénkefe, hogy több tekercset fogjon át a kommutátoron, így csökken a szikrázás és nagyobb a teljesítmény az adott méretekhez képest.
A forgásirány mindegy: az állórész tekercseinek cseréjével oldják meg, és igen mosógépmotor.
Ez mind igaz, és az is, hogy mindkét irányban működőképes. De van hivatalos forgásiránya is...
B a helyes forgásirány. A pólustörzs alatt a mágnesmező a kölcsönhatás miatt deformálódik, mégpedig a forgásirányban. Ezért a semleges vonal is elfordul a forgásiránnyal megegyezően néhány fokkal. A helyes működéskor a kefehídnak a semleges vonalban kell lennie, így a legkisebb a szikrázás.
Viszonylag kis gépeknél ez nem túl nagy probléma, de nagyteljesítményű egyenáramú gépeknél már okozhat gondot. Azoknál ezt a problémát úgy oldják meg, hogy a kefehíd elfordulhat, és ezt maga a forgás a súrlódással viszi a határolt megfelelő pozícióba. A hozzászólás módosítva: Szept 2, 2018
Szia! Én sem tudom megmondani a miérteket de én úgy tudom, hogy a forgásirány az mindig jobbos tekercselésű és ebben a forgórésznek van jelentős szerepe, hogy jobbra vagy balra vannak indítva a tekercsek kivezetései a kommutátorba "forrasztásnál". A semleges vonal az most is vízszintesen helyezkedik el csak optikai csalódás a ferde behelyezés miatt. Mivel mindkét irányba forognia kell a motornak és a semleges vonal csak az egyik iránynak lenne kedvezően kialakítva a másik irányba jelentős áramfelvételből eredő ívhúzás keletkezne ami körtűzhöz is vezethetne. Mivel a motor a vége felől van mutatva a kihajtó tengelyvég a jobbos forgásiránynak a "B" irány felel meg. Szerintem.
Úgy látom sikerült elég fogós kérdést feltennem. Az a helyzet, hogy van három ilyen motorom.
Kettőnek azonos a szénkefe elrendezése, és ha a jobbos forgásirányt veszem figyelembe, akkor az a B irány. Na de a harmadik motornak meg pont fordítva vannak a szénkeféi eltolva, tehát akkor ott meg balos forgásirány lenne?
Nincs jelentősége a semleges vonalat tekintve, attól az még foroghat jobbra.
Új fejlemény, most vettem észre, hogy a bal oldali motorban két állandómágnes is van az elektromágnesektől 90° -al elforgatva. Tehát ha csak a forgórészre adok kakaót, úgy is indul, és mindegy milyen polaritással, mert csak egyfelé indul, pontosan jobbos forgásiránnyal. De ha az állórésztekercset is bekötöm, azzal már tudom jobbra, meg belra is indítani bekötéstől függően.
Akkor elvileg mégis B a helyes forgásirány, úgy mintha csak a forgórészt táplálnám szerintetek?
Persze, hogy foroghat jobbra is, nem is az a kérdés.
De akkor annál a motornál borul az elmélet amit pucuka írt... A hozzászólás módosítva: Szept 2, 2018
Centrifuga üzemben csak az egyik irányban forog. Mivel a nagy fordulatszám nagy feszültséget is jelent, nagyobb árammal, ezért ehhez állítják (gondolom) a kefehidat. Így a szikrázás a legkisebb.
Mosásnál a fordulatszám is alacsony, így kevésbé gond, hogy nem erre az irányra van optimálisan beállítva a kefehíd. Megütötte a szememet az állandó mágnes. A mosógép motor egyenáramú soros motor ugyan, de az egyetlen, ami váltóáramról is működik. Váltóáramú működésnél az állandó mágnes jelenléte értelmetlen, vagy valóságban is egyenáramról működik a motor?
Most még teszt üzemben próbáltam csak DC 30V -al.
Egyébként majd természetesen AC 230V -al akarom használni maximális fordulaton, azért sem mindegy szerintem a forgásirány... De egyébként csak a bal oldaliban vannak mágnesek, a másik kettőben nincsenek. Az viszont biztos, hogy állótekercs gerjesztés nélkül nagyon kicsi a nyomatéka. A hozzászólás módosítva: Szept 2, 2018
Az állandó mágnesek (talán a semleges vonalban vannak) a kommutáció javítására vannak benne illetve fékezéshez is használhatóak. Az állandó mágnesekkel persze, hogy csak az egyik irányba, a mágnesek pólusainak és tesla értéküknek megfelelő teljesítménnyel tudják forgatni a forgórészt.
A hozzászólás módosítva: Szept 2, 2018
Meg kéne mérni külön külön az állórész, és forgórész ellenállását. Szerintem egyformának kéne lenni, mert csak a soros motor működik váltóról is. Az ne tévesszen meg, hogy ki van vezetve külön külön az állórész, meg a forgórész is, mert az az irányváltás miatt van. Az irányváltás az állórész, vagy a forgórész áramának megfordításával lehetséges, a tekercselés végeinek felcserélésével. Tehát nincs külön gerjesztés, ugyanannak az áramnak kell átfolyni az állórészen, és a forgórészen is. Külső, vagy párhuzamos gerjesztésű motor nem működik váltakozó áramú hálózatról.
Ezekkel én tisztában vagyok, de hogy jön ez a hivatalos forgásirány meghatározásához?
Egyébként az álló és forgórész ellenállás közt nagyságrendnyi különbség van. Különben nem emlékszem pontosan, de az állórész mΩ, a forgórész meg több Ω. Persze a forgórésznél beleszámít a szénkefék, és kontaktfelületek ellenállása is. Ha pontosan érdekel, majd megmérem neked. Ezek alapján a tápfeszültség nagy része pedig a forgórészre jut, az állórészre sokkal kevesebb, amit már az egyes tekercseken végzett feszültségmérés is igazolt... A hozzászólás módosítva: Szept 3, 2018
Végül is mindegy, amúgy sem a feszültség a lényeg, hanem az átfolyó áram. Soros motornál az meg csak ugyanaz tud lenni.
Hogy hogy jön a hivatalos forgásirány meghatározáshoz? Sehogy. A forgásirány a forgórész, és az állórész gerjesztésének viszonyától függ. Elméletben a gép szimmetrikus, csak a gyakorlatban áll elő az, hogy a forgás és a kölcsönhatás miatt a légrésben a mágneses mező eltorzul, mégpedig a forgásirányban kissé kitüremkedik a pólustörzs alól. Ezért kissé (néhány fokot) elfordul a semleges vonal. A minimális szikrázás miatt a keféknek a semleges vonalban kellene állnia. Kis gépeknél, és alacsony fordulatszámon ez nem nagy probléma, kicsit jobban szikrázik. Magasabb fordulatszámon az indukált feszültség is nagyobb, így két kollektor szelet között nagyobb az esélye az áthúzásnak. Gondolom ezért van a kefehíd elforgatva, hogy centrifugáláskor legyen a kefehíd jó pozícióban. Mosáskor, mikor irányváltás is van, nem túl nagy a probléma az alacsony fordulat miatt.
Szerintem Téged ez érdekel.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |