Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Laptop tápegység
Az eredi tápból véletlenül nem 3 kanóc jön ki?
A szögletes csatlakozónak 3 érintkező pontja van, a harmadik pont általában a középen lévő kis tüske. Erre kell gyártmánytól függően egyedi feszültséget juttatni.
Nekem eltört a szögletes tápdugó kanóca. Abban csak két ér volt, pontosabban egy, és az árnyékolás. A dugóban lehet a kunszt, mert annak valóban három pólusa van.
Sziasztok
Köszönöm a válaszokat. Igen, a dugóban valóban 3 bekötési pont van, de a dugóra menő szálak, 1 ér és árnyékolás, nincs harmadik ér. Levágtam a gyári tápegység dugóját és tettem rá egy 2,1x5,5-ös DC aljzatot. Így tudom használni továbbra is a gyári tápot. Sajnos másikat hiába csatlakoztatok, azzal nem megy. A gyári táp 20,3 V-ot küld. Az univerzális 20-at. Próbáltam az asztalit változtatni 18-21 V között, de nem indult vele. Most vagy pontosan 20,3 V kell neki (ami nem valószínű), vagy küld valamilyen jelet a 20 V-on kívül, arra ráültetve. Sajnos szkópom (még) nincs, így nem tudom megnézni.
Szép napot!
Adott egy DVE DSA-0601S-11 1148 típusú táp. A kimeneten +11,25V 4,25A. Nekem 9V feszültségre lenne szükségem. Remélem tud valaki segíteni.
Szia!
Úgy látom az R26 és valamelyik másik ellenállás alkot egy feszültség osztót, ami az első képen lévő IC referenciafeszültségével hasonlítódik össze. Mivel nem látom a vonalvezetéseket tisztán, az IC típusa is segítene felderíteni az osztó másik tagját. Olvasd le mi van arra az IC-re írva, akkor sikerül visszafejteni a lényegi részt. Vélhetően az R26-al kell párhuzamosan forrasztani egy ellenállást. Az értéke a kapcsolástól függ. Előre láthatóan az R6 értéknek 5X-öse körüli ellenállásról lehet szó.
Köszönöm a gyors választ. Az R26 értéke 1502. Az IC pedig felső sor A2358M vagy AZ2358, alsó sor413BR. Nem látom rendesen. Próbáltam vakuval új képet készíteni.
A hozzászólás módosítva: Júl 1, 2020
Nem találtam az IC-ről egyelőre semmit, így találgatok. A referencia feszültsége érdekelt volna, de akkor sacc/kb bármekkora lehet.
Az R26 értéke 15kΩ. Ezt fogjuk módosítani. Úgy kezdjük, hogy mérd meg a jelenlegi kimenő feszültségét a tápnak. Ez után egy 100kΩ-os ellenállást forrassz az R26-al párhuzamosan. Vigyázz a forrasztással, nehogy valami bajt csinálj. Utána ismét mérd meg a kimenő feszültséget. A 100kΩ elég nagy érték, ezért ha nem a kimeneti feszültség osztó tagja lenne az R26, akkor sem okoz galibát. De vélhetően az lesz. Bár referencia feszültség függő, de 10V körül kell kapnod kimenő feszültséget. Ha ettől eltérő az nem baj, csak pontos legyen a mérés. A mérési adatokból ki fogom számolni (megosztom a képletet is) a pontos értékét a beforrasztandó ellenállásnak. Ha nincs kéznél 100kΩ, akkor valami 68kΩ és 330kΩ közötti érték kerüljön most bele.
Most néztem amit írtam előzőleg. Azt hiszem AZ238 IC lehet benne. Róla van adatlap a neten. 11,3V előtte és 100K beforrasztása után is. A feszültség értéke nem változott.
Igen, az egy kettős műveleti erősítő. A panel másik oldaláról is kellene egy kép, mert valahol lennie kell egy alkatrésznek ami a kimeneti feszültségért felelős. Akár egy TL431-nek. Ez egy három lábú tranzisztornak néz ki.
Bekarikáztam ahol jól látszanak a fóliacsíkok. Az sem baj ha több képből kell lekövetni, csak meglegyenek a vonalak. Most nem látom mi hova megy.
Sajnos úgy néz ki hogy a másik oldalon nincs aTL431. A kimenő vezetékeket eltávolitottam.
Ott van az, csak SMD formában a forrasztási oldalon. Két lába össze van zárva, ezért megzavart. Tehát csak mint referencia forrás van használva. Ebből dolgozik a dupla műveleti. Csak nem látom a vonalakat hogy merre futnak, így egy pár képet még kérnék a forrasztási oldalról.
Megpróbálom berajzolni a képre a vezetékeket. Küldöm hamarosan.
Bejelöltem a kimeneti polaritásokat is.
Ott van a célkeresztben. De az 150k-s, így 470-680k közötti ellenállás kell párhuzamosan. Majd melóban kiszámolom pontosan, csak most indulok.
A képen jelölt helyre a meglévő ellenállással árhuzamosan kötöttem egy 570K értékűt. Sajnos a feszültség nem stabil; 8,5 és 9,3V között folyamatosan változik.
A hozzászólás módosítva: Júl 1, 2020
Bennem is megmozdult egy gondolat, hogy a primer oldali vezérlés haragudni fog a csökkentett feszültségért. Egyébként 435kOhm lenne a pontos érték.
Sajnos nincs 430K ellenállásom hogy kipróbáljam. Amint szereztem - megírom az eredményt.
A hozzászólás módosítva: Júl 1, 2020
Sajnos az sem lesz jobb, mert az csak a feszültség osztó elméleti arányát jelentené a 9V-hoz. Amúgy is inkább 470k ajánlott, hogy egy picivel legyen 9V felett, hogy az terhelt állapotban is meglegyen. A gond, hogy a kimeneti feszültség visszaszabályozásának hozadéka az, hogy a primer oldali vezérlés feszültsége is csökkenni fog. Elképzelhető, hogy ez okozta a lengést.
Korrekt megoldás megvalósításához ismerni kell a teljes kapcsolást. A primer oldali részt tanulmányozva talán kiderül hogy min kellene még változtatni. Az is járható út, hogy megvizsgáljuk milyen feszültségig nem jelentkezik a lengés, és csak addig csökkentünk. Szerencsés esetben csak egy diódányi feszültséget kell még ejtenünk a célhoz. Írd meg mi is a célod a táppal, valamint mekkora áramra van szükséged.
Egy Enterprise számítógép tápegységének gondoltam használni. Az eredeti táp 9V és ~19W teljesítményt adna (ha volna).
A próba nem járt sikerrel. A számított értékkel is ugyanaz a helyzet mint az 570K esetében. Egyenlőre patthelyzet. Egy vezetéket nem rajzoltam be a AZ358 IC 3-as lába és az IC2 (TL431) dupla láb felől össze van kötve. Az itt mért feszültség 2,5V. Az osztón pedig 2,3V a feszültség a 11,3V kimenetnél és a módosított ellenállás érékkel is...
Van egy jó és egy rossz hírem. A rossz az, hogy a tápod nem tolerálja a túlzott feszültség csökkentést. A jó viszont az, hogy nekem is volt 128-asom, és annak a gyári tápja leégett. Sokat kutakodtam akkoriban, és mivel nem volt internet, nem volt egyszerű rajzokat szerezni. Kértem kölcsön egy jó tápot, hogy megvizsgáljam a paramétereit. A táp egyszerű trafó+egyenirányító+puffer. Szóval teljesen analóg és lineáris. 2A-es terhelés esetén 9,5V-ot mértem rajta. Ha nem tettem rá terhelést, akkor 13.5V feletti feszültséget adott ki. Normál használat esetén nálam soha nem esett 10V alá a tápegység kimenetén a feszültség.
Itt megállnék kicsit, mert nekem nem olyan tápom volt mint a kölcsön kapott. Állítólag a kocka táp gyakran leégett (nekem is olyan volt), de a kölcsön kapott az hosszúkás. Ez valami upgrade verzió volt, amit a kimondottan sok bővítőkártyát használóknak készült, ezért nem volt teljesen azonos az enyémmel, de persze ugyanúgy működött vele a 128-as. Akkoriban még nem volt könnyű kapcsolóüzemű tápot szerezni, ezért maradtam a lineárisnál. Egy 12VAC szekunderű trafóból lett az alany. A 128-as szépen ment róla annak ellenére, hogy az üzemi terhelt feszültség 13-14V között volt. Kicsivel talán melegebb volt mint korábban, de stabilan tudtam játszani rajta. Én félelem nélkül rátenném ezt a 11.3V-os tápot. Ja, de figyelj a polaritásra, mert a külső gyűrű a pozitív, a belső a negatív a gépen.
OK akkor nyugodtan használom a tápegységgel. Nem próbálkozom a feszültség lejjebb tornázásán. Köszönöm a segítséget!
Sziasztok!
Van-e élet ferritgyöngy nélkül? Levágnám, az Asszony eltörte a kábelt, mert állandóan "elakadt"... A hozzászólás módosítva: Jan 22, 2021
Nem gondolom, hogy a működést befolyásolná. Szinte biztosan nagyobb lesz a zavarsugárzása (ennek csökkentésére van rajta), de azt valószínűleg észre sem fogod venni. Ha mégis produkálna váratlan dolgokat a gép, legfeljebb akkor visszabarkácsolhatod rá...
Úgy forraszd össze, hogy az erek egymáshoz képest eltolva legyenek, és egyenként zsugoritsd rá az erekre a csöveket. Végül bő ráhagyással a külsőt. Természetesen a ferrit nem kell a működéshez, mint Te is tudod.
De ha van a fiókban, akkor persze tehetsz rá, csak akkor "ormós" lészen: Idézet: „(or-m-ó) fn. t. ormó-t. Valaminek kiálló kidudorodó teteje. Hegynek, háznak ormója. Káposztafejnek ormója, közép kiálló része. Bodrogközben Mindszenti szerént a hidas vagy zselyép (zsilip?) oldala, mely azoknak is fölfelé álló részét teszi. Gyöke a magasat jelentő or, törzsöke orm v. orom; s képzésére nézve mint a koszmó, kajmó, gajmó, zuzmó szók. Kettős alakja van, ú. m. ormó és orom. L. OROM.” Bővebben: Link Ugyanakkor az összes (tipikusan mindhárom) eret be kell kötni! A hozzászólás módosítva: Jan 22, 2021
Na, tessék, ismét egy hasznos hozzászólás, köszönöm!
Arra gondoltam, hogy veszek egy ilyen (szerelhető) csatit, aztán a jövő héten rendbe hozom. Szerencsére csak két eres.
Sziasztok, van egy 3 eres laptop tápom (liteon 19V 3.42A) elvileg acer laptophoz való. Az lenne a kérdésem, hogy milyen jel kell ennek a data pinen, hogy használhassam tápegységként (nem laptophoz) jelenleg bármely 2 vezetéken 0V feszültséget mérek pedig laptoppal működött az adapter.
Köszi, elképzelhető hogy csak a tápot össze kell kötni az “adat” pinnel és nincs semmiféle magasabb szintű 1 wire kommunikáció? Közben rázoomoltam a töltőn lévő matricára, az ezen lévő on/off jelölés is ezt erősíti bennem. Szóval az egyes pint a hármassal összekötöm és máris boldogság van?
Próbáltam rájönni egy darabig, hogyan működhet. Rákerestem az A807F-re, megnézni, mi van belül a 8. lábán, de nem sikerült. Bocs, aztán feladtam...
|
Bejelentkezés
Hirdetés |