Fórum témák
» Több friss téma |
Attól függ, mit és mennyit akarsz olvasztani ...
"Parasztvakításnak" tökéletes a videó. A filmen sem olvad meg, még a forrasztóhuzal méretű drót sem. Épp langyos lesz. A vörös izzás, már szemmel igen jól látható. A fehér izzás már vakít és onnan még kb. 200 °C az olvadás - vas esetében. Réz/bronz esetében hasonló a helyzet csak 400 °C -al alacsonyabban. Alumíniumhoz meg használj inkább gázt ... Ilyen játékszert lehet készen is venni, itt az apróban is hirdetett egy tag: Indukciós hevítő. Az a baj ezekkel az egyszerű indukciós hevítőkkel, hogy "berezegteti magát" a tekercs és elkezd melegedni az anyag. Viszont ahogy változik az induktivitása a tekercsnek (a kondenzátor kapacitása viszonylag állandó) növelni kell a feszültséget - a teljesítmény növeléséhez -, amit a FET nem fog bírni. Ha ilyen egyszerű lenne, már rég megépítettem volna a saját olvasztóművemet. Az elektronikai képzettségem sajnos nem teszi lehetővé. Ha kisérletezgetni van kedved, nosza, rajta és légyszíves oszd meg velünk a tapasztalataidat ! Vagy ahogy Werner von Braun mondotta volt: "Amikor kisérletezem nem tudom, hogy mit csinálok" Majd vagy 50 évvel később megvalósította az álmát és feljuttatta a bobikat a Holdra ...
Volt itt segitségkérés egy öregúr számára, ami hevitőt fórumtársunk sikerrel életre is keltett.
Csak hogy egy nyelven beszéljünk.
Ránézésre - így képről - ez már jobban hasonlít valami életképes berendezésre.
De ahogy írod: Idézet: „...ami hevitőt fórumtársunk sikerrel életre is keltettl...” Vagyis ez is csak hevít, de nem olvaszt ! A hozzászólás módosítva: Szept 23, 2020
Az öregúr öntőgépnek nevezte és tégelye van. Bár nem valami nagy...
Életképesnek tűnik, mégegyszer mondanám.
De ! Azon a hőfokon, ahol a Bronz még csak izzi, ott az Alumínium már vígan folyik. Mit olvasz benne és mennyit ? A rézsínek méretéből itélve több 100A is folydogálhat, ami már komoly teljesítményre utal.
Nem tudom, én csak közvetitő voltam, mert nem értek hozzá.
Ennek a képnek igazán örülök ! Ez jó közelítéssel erősen alátámasztja egy korábbi hozzászólásomat: Hozzászólás
Bár én a használt frekvenciát ( 1kHz ) kissé alacsonynak találom, de a belső felépítés ismerete nélkül nem tudok többet mondani róla. Az 5 kW, olyan 1 - 2 kg magas olvadáspontú fém ( vas, bronz és ötvözeteik ) olvasztását teszi lehetővé elfogadható időn belül ( ~ 1 óra ). Feltételezem, a 2. képen az "olvasztótér" látható, ami egy igen jól szigetelt, zár tér. ( Bár így nehézkes lehet még 2 kg olvadt fém kivétele is - de látatlanban inkább nem mondok semmit. ) Kezdésnek egy ilyennel én is kiegyeznék Abban azért egyet érthetünk, hogy ez mindenképpen életképesebbnek tűnik mindannyiunknak, mint az a Youtube -os videó ...
Az nem 1KHz, hanem 1MHz.
Ezen felül veled meg nem vitatkozom, mert jobban értesz hozzá és tudod mit beszélsz a szakterületen.
Az "eszmecsere" és a "vitatkozás" közt igen nagy a különbség !
Ha nézeteinket, véleményünket nem cseréljük ki egymásközt, akkor minek ez a topik. Idézet: „Az nem 1KHz, hanem 1MHz.” Hááát, igen. Így is lehet írni ... De az 1 MHz -et már kissé túlzónak találom, de mint írtam: Idézet: „ ... a belső felépítés ismerete nélkül nem tudok többet mondani róla ...” Ahhoz már igen komoly félvezetők kellenek ilyen teljesítmény mellett.
Bocsánat, én javítottam a gépet, 1MHz en megy névlegesen 5kW, valami nem vas fémet amit a tégelybe raktunk pár másodperc alatt fehérre felizzott.
Mennyire ismered a belső felépítését ?
Egy önrezgő triódás oszcillátor, tulajdonképpen mint egy kisebb rádióadó végfok csak nincs illesztőköre az antennára. Nem rajzoltam vissza de nagyon egyszerű.
Hogy lehet szabályozni a felvett teljesítményt ?
Kisérleteztél te is és miként itt írod: Hozzászólás a probléma a teljesítmény bevitellel volt. Illetve a félvezetők nem bírták a terhelést. Bármilyen - nem csak elektromos !!! - olvasztó berendezésnél a betét anyag szilárd, ami darabos volta miatt nem tölti ki teljesen az olvadéknak szánt teret, Ahogy megolvad, összeesik - lehet rárakni a következö szilárd anyagot - és így tovább, amég tele nincs az olvasztórész. Igen ám, csak ezzel nő a betét tömege és az olvadékban tartáshoz/olvasztáshoz szükséges hő mennyisége is.
Van rajta egy poti amivel a teljesítményt lehet szabályozni, tulajdonképpen a cső rácsának a negatív lezárófeszültségét lehet állítani, de anódáram mérő az nincsen rajta. Tulajdonképpen ez egy fogászati öntőgép fogtechnikusoknak, egy sötétített ablakon lehet nézni milyen meleg az anyag ha jó le kell húzni egy kart, ekkor lekapcsol az olvasztás, bekapcsol a centrifugál motor ami által átömlik (vízszintesen) a tégelyből a formába a megolvadt fém. Mivel csöves gép nem tud azonnal tönkremmenni csak mikor az olvadt üvegbúrát beszívja a vákum, anód izzásig bírja, meg ha túl van terhelve akkor legerjed, a transzformátora 3 oszlopos, ha nem túl szoros csatolásban van a primer a szekunder tekerccsel akkor hasonlóan mint az ívhegesztőkben vagy a mikrohullámú sütőkben az áram is korlátozva van.
A hozzászólás módosítva: Szept 23, 2020
Így már érthető a frekvencia is ...
Idézet: „... egy fogászati öntőgép fogtechnikusoknak ...” Itt grammokról beszélgetünk, esetleg 1 - 2 dkg -ról. Ez szintén megtámogatja a már korábban általam leírtakat -> a súly(tömeg) csökkenésével nő az üzemi frekvencia. De nem ömlengeni akarok ... Tulajdonképpen a trióda rácsfeszültségének a változtatásával tudod növelni/csökkenteni a rajta átmenő K-A áramot. Idézet: „Van rajta egy poti amivel a teljesítményt lehet szabályozni” Ez így történt a 4 t -ás vasolvasztó kemencénél is. Egy 22 Ft -os ( akkor ! ) potival lehetett szabályozni a ketyerét. Az árra meg onnan emlékszem, hogy az elektrikus letörte az egyi lábát a potinak ( a szekrény ajtón volt ) és gyorsan keríteni kellett egyet a városban. Egy üveg sör akkoriban olyan 6 Ft 80 fillér volt ... Jó drága poti volt.
És mi volt a hibája, mit kellett rajta javítani ha nem titok?
Az oldal lemez biztonsági mikrokapcsolójának a bronz lemeze volt meghajolva elfáradva így nem érzékelte hogy fel van rakva az oldal lemez, illetve a víz folyás érzékelőt kellett kiiktatni mert az nyomásra kapcsol nem áramlást mér, a használt szivattyú nem ad akkora nyomást hogy a legérzékemyebb állásban bekapcsoljon, mindezek egy öntartó relé kikapcsolását eredményezik ami áramtalanítja a gépet, illetve tettem rá vészgombot meg egy bekapcsolás jelző lámpát, ami kellene még anód áram mérő, meg víz áramlás mérő kapcsolós kimenettel.
A hozzászólás módosítva: Szept 23, 2020
Sziasztok!
Remélem van még itt valaki aki tudna nekem segíteni. Én is elektromos kemence építésére adtam a fejem. Kérdésem a vezérléssel kapcsolatban lenne. Adott egy PID vezérlő ami egy SSR-en keresztül hajtja meg a fűtőszálat ami feltekercselt kanthal. A kapcsolási rajzot csatolom. A kérdésem pedig az lenne, hogyha a konnektorba fordítva csatlakoztatom a bemenetet. Tehát ez esetben az SSR nem a fázist kapcsolja hanem a 0-át amivel nem is lenne semmi gond mindaddig míg valaki hozzá nem ér a szigetelés nélküli fűtőszálhoz. Van valakinek erre valami tippje? Hogyan tudnám biztosítani, hogy mindig helyes legyen a bekötés akárhogy csatlakoztatom a konnektorba? Vagy marad az egyszerű megoldás, a fázis és a 0 kapcsolása egyaránt. Köszi a segítséget!
Én semmiképpen nem bíznám SSR-re az érintésvédelmet. Nem tudom, hogyan szokták megoldani a profi kemenceépítők, én betennék az ajtóhoz egy mechanikus biztonsági kapcsolót, ami nyitáskor a fűtőszálakhoz menő mindkét vezetéket megszakítaná.
Engem egyszer már rázott meg elektromos kemence. A hőelemet próbáltam eligazgatni benne amikor hozzáért a hőelem fém köpenye a fűtőszálhoz. Szóval jó hogy gondolsz erre.
A hozzászólás módosítva: Feb 17, 2021
Idézet: „Hogyan tudnám biztosítani, hogy mindig helyes legyen a bekötés akárhogy csatlakoztatom a konnektorba?” Fix bekötéssel. Nem tudom, hogy mekkora teljesítményűt szeretnél, de 2kW fölött én biztosan fixre kötném. Vagy használhatsz ipari 1 fázisú csatlakozót, azt nem lehet fordítva benyomni és még az áramot is bírja. Nálunk a cégnél 3 kemence van, két kicsi meg egy nagyobb, mind a háromban van nyitásérzékelő, ha kinyitod az ajtót lekapcsol a fűtés (egy mágneskapcsoló a fázist és a nullát is szakítja) így biztosan nem érhet áramütés. U.i.: Kendre-vel egyetértve én sem használnám az SSR-t érintésvédelemre (nem is szabályos). A hozzászólás módosítva: Feb 17, 2021
Az érintésvédelmet természetesen nem az SSR végezné az csak a vezérléshez kell. Én is a te általad említett kapcsolóra gondoltam.
Akkor a nyitásérzékelő lesz a megoldás. Tudsz esetleg valami típust ami elbír nagy áramokat? Vagy esetleg érdemes relén keresztül üzemeltetni kisebbet? Érintésvédelem alatt mire gondolsz pontosan? Az SSR-t csak vezérlésre használnám és az előtt szakítanám meg a kört nyitás esetén.
Idézet: „Az SSR-t csak vezérlésre használnám és az előtt szakítanám meg a kört nyitás esetén.” Tökéletes megoldás, ide raksz egy mágneskapcsolót és azt "bármilyen kicsi" nyitásérzékelővel kapcsolhatod. A mieinkben hasonló van mint a régi hűtőkben (persze olyan ami bírja a magasabb hőmérsékletet), de kapsz iparit is ajtónyitás kapcsoló ill. végálláskapcsoló néven keresd. A hozzászólás módosítva: Feb 17, 2021
Köszönöm a hasznos gyors választ!
Még azt szeretném kérdezni, hogy 3kw elég lehet egy 35x35x35cm belső méretű kemence 1000C fok környékére való melegítésére? Nyilván ez rengeteg mindentől függ nyitogatás, szigetelés.... Persze gondolom az 1000C fokot 1kw teljesítménnyel is el lehet érni ekkora méretű kemence esetén ideális szigeteléssel, csak győzze az ember kivárni. Valamint a ebből következően a teljesítmény ideális szigetelés esetén nem befolyásolja az elérhető maximális hőmérsékletet jól gondolom? Nyilván ez valóságban másképpen megy az egyensúly beállása miatt.
A bevitt teljesítményigény attól függ, mit és mennyit akarsz felhevíteni/megolvasztani.
A gyertyamag hőmérséklete 1400°C körül van de egy fazék vizet (10 l) nem fogsz tudni felforralni 1 db. gyertyával. |
Bejelentkezés
Hirdetés |