Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Siklócsapágyas motorok kenése
 
Témaindító: djwhiteman, idő: Aug 29, 2021
Témakörök:
Lapozás: OK   1 / 1
(#) djwhiteman hozzászólása Aug 29, 2021 /
 
Sziasztok!
Lassan be köszöntenek a hidegebb idők, és elő kerülnek a hősugárzók, amik szép számmal jönnek ilyenkor hozzám javításra. A legtöbb esetben a probléma forrása az, hogy szorul a motor, vagy csak alig forog, sok esetben pedig abszolút nem. Nos a probléma nem elektromos, hiszen forogna szerencsétlen, de kenés nélkül meg szorulva nem nagyon sikerül neki. Következik a szét szedés, ki pucolás, minden régi zsír maradvány eltávolítása/lemosása. (Az esetek túlnyomó részében nincs elkopva se a tengely, se a bronzcsapágy.) Ha mind ez meg van, akkor jön a kenés, majd az össze rakás, és itt következik az, amiben kíváncsi vagyok mások tapasztalatára, és praktikáira. Ki hogyan, és mivel keni ezeket a motorokat, és kinek mi vált be a legjobban? Én sok mindent ki próbáltam már, de még mindig nem találtam meg a tökéletes megoldást rá, ami hosszabb távon is működik. Próbáltam sima zsírt, többféle motor olajat is, de ezekkel minddel az volt a gond, hogy sűrű, és vissza fogja a motort fordulatilag. A műszer olaj egy nagyon jó megoldás, de ideig óráig hatásos, mivel hamar ki dolgozza magából a motor. Ennél egy fokkal jobb megoldás, ami a mai napig nálam a leginkább be vált, az egy speciális zsír vékonyan kenve, majd műszer olaj pluszban. (A speciális zsírról annyit kell tudni, hogy egy olyan zsír, ami sokkal hígabb egy átlagos zsírnál. Legtöbbször cd mechanika csúszó felületeit kenem vele, és ott tökéletes, illetve időt álló, viszont még mindig túl sűrűnek bizonyul önmagában egy motor kenéséhez.) Most fogok egy két próbát tenni szilikon zsírral, illetve teflonos zsírt is meg szeretném próbálni. Rengeteg fajta és márkájú terméket találni a piacon, pont ezért lenne jó erről egy kis eszmecserét folytatni ebben a témában.
Köszönöm előre is, ha meg osztjátok a tapasztalataitokat, nagyon sokat segítenétek vele nekem, és biztos vagyok benne, hogy másoknak is akik hasonlóan kutakodnak a témában.
(#) Gafly válasza djwhiteman hozzászólására (») Aug 29, 2021 / 1
 
El leszel vele egy ideig.
Nagyon nagy tapasztalat: ÉTOLAJAT SOHA!
(#) kadarist hozzászólása Aug 29, 2021 / 2
 
Ezek a szintercsapágyak nem utánkenhetők. Ha elpusztult, szétkenődött a súrlódó felület, akkor vége.
(#) Laci66 válasza djwhiteman hozzászólására (») Aug 29, 2021 /
 
Szia!
Ha már van "spéci" zsírod, ne keverd műszerolajjal mert nem biztos hogy "spéci" marad.
Ki tudja hogy milyen reakcióba lépnek egymással? A szilikonzsír tapad, nem tartom jó ötletnek.
Én "orsó" olajat használok ezekhez a kütyükhöz (hasonló vagy = műszerolaj).
A tengely és a persely tisztítás sajnos elkerülhetetlen.
(#) djwhiteman válasza Gafly hozzászólására (») Aug 29, 2021 /
 
Köszönöm szépen ezt a kis kötelező olvasmányt, nem is értem, hogy nekem miért nem jutott eszembe keresni ilyen leírást.
(#) djwhiteman válasza kadarist hozzászólására (») Aug 29, 2021 /
 
Igen, most már egy kicsit utána olvasva az egésznek, ez sok mindent megmagyaráz. Lényegében a legjobb megoldás a csapágyak cseréje ha jól gondolom.
(#) djwhiteman válasza Laci66 hozzászólására (») Aug 29, 2021 /
 
Igazad van, nem a legjobb ötlet össze keverni, de hát próbálkozik az ember.
Köszönöm a tippeket, orsó olajat még nem próbáltam, de majd kérek valamelyik horgász ismerősömtől próbára.
(#) niedziela válasza djwhiteman hozzászólására (») Aug 29, 2021 /
 
(#) djwhiteman válasza niedziela hozzászólására (») Aug 29, 2021 /
 
Köszi a tippet.
(#) gömb válasza kadarist hozzászólására (») Aug 29, 2021 /
 
Ha csak kiszáradt, de még nem kopott meg jelentősen akkor minden további nélkül utánkenhető.

Jó a motorolaj is technikailag, ezeknél a ventillátor motoroknál csak azért nem az igazi mert ezek eleve elég gyengék, lévén szó alulméretezett árnyékolt pólusú motorokról, (sokszor jóval a névleges fordulatuk alatt dolgoznak, mert nem bírják azt elérni azzal a járókerékkel, ami rájuk van szerelve.)
De ha csak egy kicsi tartalék is van a motorban akkor nem lesz vele gond. Én például a turmixgép motor (és kehely-) csapágyait is át szoktam kenni , és sokszorosan tovább működött, mint egy olyan ami nincs karbantartva, csak használják.

Ja, az étolaj azért nem jó, mert az megszárad. Olyan mintha egy lassan kötő ragasztóval kenne valaki.
(#) klenósanyi válasza djwhiteman hozzászólására (») Aug 29, 2021 /
 
Ha kitudod szerelni a szinterbronz perselyt, technológiai olajban /varrógép olaj/ főzd ki. Hosszú ideig ismét használható lesz.
(#) Epu2 válasza klenósanyi hozzászólására (») Aug 29, 2021 / 1
 
A siklócsapágyak esetében alapvető hibát követnek el azok, akik grafit mentes kencéket javasolnak, használnak. Tudni illik a siklócsapágyak, a régi bronz kivételével, porkohászati úton késült szén bronzból készülnek. A kenőanyag a grafit. Ha azt kimossátok bármi módon, csak gyorsabban kopik. Amit én használok:
Híg olaj, jellemzően szervo olaj. Jelentős mennyiségű grafit. Kevés siklási tulajdonság javító, és kevés tapadás növelő.
Tapasztalat: Könnyedén, hang nélküli forgás, még a kopás felső határán járó csapágynál is. A gyakorlatban az első kenés után fél évente megismétlem, de utána több évet is kibír. Olyan csapágyak is "meggyógyultak, amik kidobás határán jártak. Elszívó motorok, PC hűtő ventilátorok. De még mini golyóscsapágya zaját is csökkenti.
Előnye, ha sikerül egy féldeci kencét összehozni, évtizedekre elegendő. Kb 12-13 éve kevertem egy nagyobb hajfestékes visszazárható flakonba és még több mint a fele megvan. Van benne egy vasgolyó, hogy jól felkeveredjen.
Ha csak grafitport keverem volna az olajba, akkor is sokkal jobb, mint amit idáig megemlítettek. A híg szprék, csak ártanak. A teflon hatékonyságára utal a motorokba öntött folyékony trutyi. Ideiglenesen jó volt előszőr esetleg másodszor, de azután végük lett.
(#) klenósanyi válasza Epu2 hozzászólására (») Aug 29, 2021 /
 
Én az olajban főzést alkalmaztam, elég jól működik. Azonban meggondolandó amit írsz. Szerinted a fimol hidegen járható út?-vagy érdemes azt is főzni?
A szervo olajon az ATF olajat érted?
(#) djwhiteman válasza Epu2 hozzászólására (») Aug 29, 2021 /
 
Köszi a részletes leírást, ezt mindenképpen ki fogom próbálni. Igazából most hogy a grafit fel jött témának, most be ugrott, hogy a cégnél ahol dolgozok ott van grafit zsír is, amit eddig nem használtunk semmire, csak van. Híg szpréket próbáltam párat már, de nem igazán voltak meggyőzőek.
(#) merlingerin válasza Epu2 hozzászólására (») Aug 29, 2021 /
 
Szia!

És mi a grafit forrása? Daráljak le sok ceruzabelet? Abban sok más is van... Vagy grafitos zsír oldva olajban?

Vagy mi a tuti forrás? Mert én is küzdök ilyennel...
(#) klenósanyi válasza merlingerin hozzászólására (») Aug 29, 2021 /
 
(#) rectamas válasza merlingerin hozzászólására (») Aug 30, 2021 /
 
Grafitpor: http://www.balisz.hu/spd/Grafitpor/Muszaki-grafit-por
A legfinomabb (5um) szemcseméretűt ajánlom.
Ceruzával nem érdemes kísérletezni, abban agyag is van, az meg koptat.
Nekem sem ártana, de 10kg 100 embernek elég...
(#) Gafly válasza rectamas hozzászólására (») Aug 30, 2021 /
 
Ha jól látom azok szerkesztik a WEB lapot is, akik főállásban zsákolják az anyagot.
Ceruza reszeléssel kapcsolatban szerintem nagymértékben igazad van...
(#) StMiklos válasza djwhiteman hozzászólására (») Aug 30, 2021 / 1
 
Szevasz!

Ezek szinter (zsugor) csapágyak.
Porkohászati eljárással gyártják, kb. mikro(de meghatározott) méretű, gömb alakú szemcséket "sütnek" össze.
Egyszerűen fogalmazva, ezt csinálják.
Előnye: megfelelő méretpontossággal gyártható, utánmunkálás nem szükséges.
A gyártás utolsó fázisa: kenőanyaggal "feltöltés".
Vákumkamrába helyezik az adagot, levákumolják, majd "ráengedik2 az olajat".
Vákumot megszüntetve, az olajban lévő csapágyakba beszívódik az olaj. kitöltve a gömbök közti hétzagokat.
Hogyan működik? Bár ezt már tapasztalhattátok: hideg a motor, bekapcsolják, elkezd forogni, bár kenés még kívánni valót, hagy maga után.
Ahogy melegszik a motortengely a veszteségek és a súrlódás miatt, melegszik a csapágy és a meleg a felszínre (a tengelyhez) nyomja az olajat.
Innen kezdve minden rendben. Leálláskor, tengely/csapágy hűléskor visszaszívódik a kenőanyag.
Sok év (üzemóra) elteltével, azért =(el)fogy.
Első jele: nehezen indul, de aztán összeszedi magát (csak-csak kerül oda egy kis olaj), rendben forog, de már nem sokáig.
Mit lehet tenni? Valahogy visszajuttatni az olajat, de az eredeti töltet, nem lesz elérhető.
Amennyire lehet, megmelegíteni a csapágyat,a pórusok közül ilyenkor szorul ki a levegő hőmérséklettől függően, és ekkor olajat juttatni a csapágyhoz és hagyni lehűlni.
Ideig óráig segít, akár hónapok is lehetnek, használattól, üzemi viszonyoktól függően.
Ha annyira "sérült", hogy elkenődtek a a csapágyszemcsék a futófelületen, eltömődött a "kijárat", akkor érthető módon ez nem fog eredményre vezetni.

Üdv: StMiklos
A hozzászólás módosítva: Aug 30, 2021
(#) Ge Lee válasza StMiklos hozzászólására (») Aug 31, 2021 /
 
Idézet:
„Ideig óráig segít”
Ez pontosan így van. Berágódik a felület, hiába az akármilyen csoda kenőanyag, néhány hét, 1-2 hónap, és újra szorul. Álló ventilátoroknál tipikus.
(#) ha9pi.feri válasza Ge Lee hozzászólására (») Aug 31, 2021 /
 
Tervezett elavulás.
(#) StMiklos válasza ha9pi.feri hozzászólására (») Szept 1, 2021 / 1
 
Szevasz!

Nem feltétlen. nagyon sokáig bírják, persze az üzemi viszonyoktól függően nagy a különbség élettartamban.
Vannak a "kocka" motorok 5-34 leadott (35-120)W felvett teljesítménnyel, választható szinter vagy golyóscsapággyal kéred, a Te döntésed.
Ugyanez a 120*120-as keretes ventilátor: van ilyen is olyan is, válaszható, az áron ez látszik is.
Feltegyem a kérdést, hogy szerelő melyiket építi be?
És itt a szerelő "tervez".

Üdv: StMiklos
(#) SALáta hozzászólása Szept 1, 2021 /
 
Úgy tudom a grafitos bronzot nem szabad, sőt tilos kenni. És honnan tudod milyen van benne? Sehonnan. Rézpaszta? Én "nyomáson" záródó csavarkötésekhez teszem.
(#) Tomi111 válasza StMiklos hozzászólására (») Szept 1, 2021 /
 
Szerintem az élettartam nagyon függ a minőségtől. Az említett "kocka" motorok hosszú évekig elmentek a hűtőkamrák kültéri kondenzátorán - ha egyre gondolunk. ( vágóhídon dolgoztam régebben) A szobai ventilátorok ennek töredékét sem tudják, pedig mindkettő szintercsapágyas/perselyes.
(#) StMiklos válasza Tomi111 hozzászólására (») Szept 2, 2021 / 1
 
Szevasz!

Egyértelmű, hogy nagy a szórás, ami a minőséget/élettartamot illeti.
Igen, sokat használnak a hűtéstechnikában. Persze itt sem mindegy hol.
Kültér, aggregát hideg meg eső. Vagy: mélyhűtő kamra -20C.
És ebből van (siklóban) kínai és EBM (amit kézbe tudok venni).
Van úgy, hogy megolvad, eltorzul a műanyag elem, amelyik a lapátot rögzíti.
Jellemzően azért, mert ezek a motorok árnyékolt pólusú segédfázisosak, borzalmas rossz hatásfokkal 34 vs 125W. És ha a kondenzátort ellepi a kanadai nyárfa "szőnyege", még az egyébként sem ideális hőmérsékletű hűtőlevegőből sem kap eleget. Lapát konyul, megáll....
Van "választék" a körülményekben bőven.

Üdv: StMiklos
A hozzászólás módosítva: Szept 2, 2021
(#) djwhiteman hozzászólása Szept 3, 2021 / 1
 
Köszönöm tőletek a sok infót, és tanácsot, nagyon sok mindent meg tudtam most a témáról.
Köszi mindenkinek!
(#) Gafly válasza djwhiteman hozzászólására (») Szept 3, 2021 / 1
 
Szerintem sokan sokat tanultunk ebből.
Örülök hogy megkérdezted.
(#) tothgyula válasza djwhiteman hozzászólására (») Szept 7, 2021 /
 
Én fékolajjal tisztítom,de legalább 1 napig áll benne.A zsírok viszkozitása nagy, nekem a műszerolaj(varrógépolajként is ismerik) bevált.
(#) Mazsika hozzászólása Szept 8, 2021 /
 
Szerintem fűrészgép-láncolaj. Nagy viszkozitású, hőálló, jellemzője, hogy nem hajlamos kifolyni forgás hatására a csapágyból a tengelyeknél, hanem inkább benn maradni kíván. A műszerolaj túl híg, ideig-óráig tart. Fékolajat soha, mert az megköti a légnedvességet és korróziót okoz. Zsír túl sűrű, erre alkalmatlan. A fűrészgép-láncolajhoz tehetsz egy kis molibdén-diszulfid adalékot. Nem fog ártani.
A hozzászólás módosítva: Szept 8, 2021
(#) bubuszoft válasza djwhiteman hozzászólására (») Dec 2, 2021 / 1
 
A csúszócsapágy, vagy régies néven szinterbronz csapágy lényege, az volt, hogy a bronzba nagy mennyiségű kenő anyagot (gtafitot) adtak. Így elérték, hogy Un: önkenő csapágyat kapjanak. Mamár ez csak múlt, jól bezsírozza a gyártó, mi meg csodálkozunk, hogy miért áll meg a lapát. A zsír szépen kiszárad (nem egy nem két esetet tudok), és a tengely megragad. Ilyenkor szétszed, és azt a trutyis zsírt ki kell mosni. Tengely kézzel felpolítoz, majd olyan zsítz használjunk, ami bírja. Sajnos rég megszünt a kohászati művek szakboltja Budapesten. Ott a szénkefétől kezdve a bronzcsapágyon át mindent kaptál. Sajna ez van, normális anyagot nem gyártanak!
Következő: »»   1 / 1
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem