Fórum témák
» Több friss téma |
A kábeleket 0.7ohm-nak mérte mindegyiket.
A 12V-os kimenetet terheletlenül 11.82V 100 ohmos ellenállással terhelve 11.54V 200 ohmmal terhelve 9.8V-ra esik le. A -5V-os kimenet terheletlenül -5.02V 100 ohmos ellenállással terhelve -2V 50 ohmos ellenállással terhelve 0V
A két csipogó fekete dióda közül az egyiket kiforrasztottam. Így is mindkét irányban sípol a műszer.
Akkor ez biztos rossz. A kérdés inkább az, hogy milyen típussal cseréljem ki? És elég csak a két rosszat kicserélni, vagy mind a négynek egyformának kell lennie, és azokat is cseréljem ki? A kiszerelt diódán a felirat: 1N 4934 8208
Számoljunk tovább:
A transzformátorra az van felírva, hogy 14VA. A két szekunder tekercs egyforma terhelhetőségű: 7VA. Egy ilyen tekercsről kellene levenni az áteresztő tápegységeknek min. 12W -ot. Ha a 7805 -öt kicserélnénk egy kapcsoló üzemű modulra, 15V -ról csak 0.8 * 5 / 15 * (1.2)= 0.32A -t venne fel. A 12V -os rész 0.3 A áramával az összes teljesítmény 15 * (0.32 + 0.3) = 9.3W lenne. Ekkor is kevés lenne a leadott teljesítmény. Az az érzésem, hogy ez a táp sohasem volt a HomeLab 3 tápja. A hozzászólás módosítva: Jan 26, 2022
A tápegység oldalán nagybetűkkel a gyári felira: HOMELAB Tápegység.
Miután kiszedtem az egyik diódát, amelyik mindkét irányban vezet, a másik diódát már nem jelzi rossznak a műszer. Így végül csak 1 rossz dióda van.
A transzformátort tekercse azonban elég meleg, pedig nem ment sokat. Lehet, hogy ez így rendben van, de nekem eléggé fura.
Ez azt jelenti, hogy az itthoni BAT42-esemet is beletehetem a kivett helyett?
Ennyi év alatt a belseje kicserélődhetett...
Ha a fenti állítás mégis igaz, akkor csak az tudom elképzelni, hogy nem ezzel a HomeLab kiépítéssel ment anno. A hozzászólás módosítva: Jan 26, 2022
Nem tudom, a ZX spectrumban kicsit több melegedő alkatrész van, de az is elvan egy 9V 1A tápról, inverterestül együtt (-5v +12V) . Szerintem ez kevesebbet fogyaszt, de lehet nem....
Amit még tisztázni kellene, A táp géppel terhelve mérésnél a -5V hogyan fordult át +3 voltba. ( vagy csak mérési figyelmetlenség, és valójában -3V.) Amúgy meg lehet dióda csere után minden helyre áll. A hozzászólás módosítva: Jan 26, 2022
Esetleg az alaplapon nem lehetnek hibás kondik? Azok a kis piros négyszögek például.
Miért tettek be üveg diódákat? Ilyen volt a készleten? A hozzászólás módosítva: Jan 26, 2022
A -5 V-hoz pont elég. Azon minimális az áramfelvétel (4116 előfeszités, már ha az van benne)...
Dióda csere szerintem nem segit a -5 V -> + 3 V pálforduláson.
Megrendeltem a diódát. Míg várok rá, gondoltam, beazonosítom a többi alkatrészt is, hátha azokból is kell majd rendelni. És máris gondban vagyok:
Az üveg diódákra ez van írva: 1182. De ilyen kóddal nem is találok diódát. Ezek germánium diódák? Az egyik IC-n ez van: UA7905UC F 8304. De ilyenből csak L7905CV típust találok. Ez jó helyette, ha kellene? A másik: UA7812UC F 8203. Ilyenből pedig csak L7812CV van a hozzám közeli boltban. Ez ugye esélyes is, hogy cserére fog szorulni, ha a dióda nem oldja meg. Ezzel lehet helyettesíteni? A nagy bömszli hűtőbordáson pedig ez áll: H6344 LM323K. Ilyen egyáltalán nincsen a közelemben, remélem, ennek nem lesz baja. Ahogy látom, ennek az ára is húzósabb.
Szerintem ne akarj mindent "ész/gondolkodás nélkül" cserélni.
A 1182-esek germánium diódák. Simán megfelelnek oda és még illenek is hozzá. A kérdés, hogy jók-e?
A másik graetz-ben az egy db zárlatos dióda is tud hülyeséget okozni, lehet, hogy csak ennyi volt a baj. 1db diódát rendelni ez igen. Nincs a közeledben valamilyen elektronikai hulladék? Egy régi rádióban (na nem a csövesekben), TV-ben, stb. simán van egy marék Si dióda, ami ide jó. 1N400x (az x helyén lehet1-9-ig bármi). Ez 1A-es és a szám jelzi, hogy hány voltos. Neked bármelyik jó, a legelterjedtebbek az 1N4003, 1N4007. De kismillió fajta hasonló kinézetű jó lehet. De rá kell keresni a típusra, nehogy zener legyen. Az IC-knek simán lehet, hogy semmi bajuk. A dióda cseréig ne bánts mást. Nem kell mindent is cserélni. A 7812 és 7905, ha azonos tokozás, akkor mindegy a kcisit eltérő típusjelzés. Az LM323 nem egy elterjedt darab, de az is inkább jó, mint rossz. Inkább arra írja valamit, hogy csak elírtad-e, hogy terhelve a -5V +3V lesz? A hozzászólás módosítva: Jan 27, 2022
Nem akarok mindent ész nélkül cserélni, de az is gáz, hogy egyesével rendelgetek 10-20 forintos alkatrészeket. Inkább rendelnék fölösbe, de ha kell mégis cserélni legyen itthon.
A -5V-ból +3 lett, az nem elírás. De ezt csak akkor mértem, amikor a gép rá volt kötve. Magamban úgy könyveltem el, hogy valahonnan máshonnan folyik át az áram. Amikor csak a táp egyes kimeneteit terheltem, ott 50 ohmnál a -5V 0-ra esett. Gondolom, ha tovább terheltem volna, akkor sem ment volna át +-ba.
Egy alkatrésszel még nem foglalkoztunk az pedig a a kis fémburkolatú tantál? kondenzátorok.
Az a 3 darab 27µF-os hosszúkás vékony henger?
A gépben is volt ilyen, 2 db. Azt hittem, ezek is elektrolit kondenzátorok, és kicseréltem őket új elektrolit kondenzátorra, igaz, csak 22µF-os van manapság. Ilyenem van itthon, ezért ha ezeket cserélni kell, ugyanígy tervezem... már, ha nem baj. A gépben nem rontott el semmit. Igaz, furcsállottam is, hogy az egyik jelölése nem olyan, mint az elektrolit kondenzátoroké, hanem olyan, mint a rendes kondenzátor jelölése, csak az egyik lábánál jelölve van a +. Ezt azóta sem értem, mit is jelent igazán.
Szóval nincs bontani való készüléked?
Valamiért nagyon kis terhelésre zuhan a feszültség. De mivel egységesen minden ágon, ezért talán központi baj van. Ezért kéne terheléskor ACV ~20V állásban megnézni a trafó szekunder (ami a diódákra megy) tekercsein is a feszültséget. De mindent majd csak a dióda csere után... 50Ω terhelés 5V-on az 100mA, ezért erre nem illik 0-ra esnie. A 12V 200Ω is olyan 60mA ez szinte semmi...itt valami nagyon nem jó.
A régi 7812 -re és társaira vigyáznék és megtartanám. A mai gyártású TO220 tokok hátsó fém lemeze sokkal vékonyabb, a környezetvédelem (anyagtakarékosság) jegyében.
Ha cserélsz valamit is ebben a tápban, a kapcsoló üzemű modulok felé lépj: 15V -ból 5V -ot előállítani áteresztő táppal 200% veszteség. 15V -ból 12V -ot előállítani áteresztő táppal 25% veszteség. -15V -ból -5V -ot előállítani áteresztő táppal 200% veszteség. A -5V csak azért nem lényeges, mert kicsi a terhelése. Az OA1182 helyére viszont mehet a BAT42. Esetleg a transzformátort ette meg az idő? A hozzászólás módosítva: Jan 27, 2022
A negatív ágban a 7905 előtt az egy 680Ω?
Graetzből egy dióda zárlat azért nagyon durva. Az még a transzformátornak is nagy pofon.
Az ezüst színű kondenzátorokat nem cserélném, csak nyomós okkal.
Én is, csak nyomós okkal. Pl. látható rajtuk folyás.
Főleg, hogy terhelés nélkül nem okoznak gondot.
Csak engem zavar ez a 680ohm a -5V-os ágban? Ezzel olyan szinten le van korlátozva a kivehető áram, hogy csak na... Olyan 10mA felett már gáz lesz, nem? A hozzászólás módosítva: Jan 27, 2022
Azért lehet ott, hogy korlátozza a 7905 IC áramát, így a rájutó feszültséget is? Lehet olcsóbb volt, mint egy hűtőborda.
A hozzászólás módosítva: Jan 27, 2022
Nem hajszáritó megy róla.
Hja, de max 10mA... a max értékek, ahol 35mA is van, nem játszanak?
Három tápfesze van, a minuszon (Vbb/Ibb) gyakorlatilag nem fogyaszt semmit.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |