Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Bosch/Shimano e-kerékpár töltő protokol
Témaindító: libertitas, idő: Márc 24, 2022
Témakörök:
Kedves Kollégák!
Szeretnék egy univerzális elektromos kerékpár töltőt építeni, amely alkalmas Bosch és Shimano rendszerű e-kerékpárok töltésére. Az ötlet onnan jön, hogy feleslegesnek és pazarlónak tartom, hogy minden biciklihez megvegyek egy-egy gyorstöltőt tudva, hogy a külső töltő csak az adott töltőfeszültségszint és -áram előállítására való, a töltőprofil beállítását az akkura integrált BMS végzi. Ennek megvalósításához az egyetlen problémám, hogy a csatlakozófejben található 4 kivezetés (pin) közül a + és - lábakon túl nem tudom, a másik kettő mire való? Mérni nem igazán tudtam még, mert nagyon el vannak rejtve a kivezetések, elég nehezen hozzáférhető rövidzár okozás nélkül. Shimano EC-E8004 4A-es és Bosch Fast Charger 6A-es típusú töltők az érintettek. Van valakinek jártassága, tapasztalata e töltőkkel? Üdv: Bence
Mindegy mi a te véleményed, általában a gyártók mindent megtesznek, hogy csak a saját töltőjükkel működjön a készülék!
Idézet: „a másik kettő mire való?” Mond neked valamit a Tx, Rx rövidítések? Azokon ("titkosított") adatkomunikáció folyhat, amit csak a gyári cuccok értenek, más nem... Szóval felejtős ez a kósza ötlet...vagy add el az egyik márkájú bringádat és vegyél helyette a másikból! De miért kellened megvenned, ha újonnan adnak hozzá...? Tán megette a kutya? A hozzászólás módosítva: Márc 25, 2022
Moderátor által szerkesztve
Biztosan nem a BMS végzi a töltési karakterisztika beállítását, mert akkor a keletkező hő (még kapcsolóüzemű megoldásnál is van egy minimális), közvetlenül a cellákat melegítené, egy hermetikusan lezárt házban. Így is elég hő fejlődik terheléskor/töltéskor a BMS mosfetjein.
A töltő meg valószínűleg csak áramkorlátos, tehát az sem állít semmi karakterisztikát, a töltőkábel hossza meg a cellák belső ellenállása elintéz mindent, automatikusan. Visszafejteni a protokollt szinte lehetetlen, és valószínűleg törvénytelen is! Keress aliexpresszen kompatibilis töltőt, ha nem találsz, akkor még nekik sem sikerült visszafejteni! A hozzászólás módosítva: Márc 26, 2022
Nekem van egy kilőtt BMS-es Shimano akkum (bekorrodált a balanszer csati) és körbejártam a témát. Abban a BMS-ben egy Renesas R2A240 ASIC van, amiről kb. ennyi infó van az egész interneten:
https://renesasrulz.com/general/f/general---forum/5530/r2a240-60f02...enesas Tehát az így kuka, max saját BMS-t lehetne építeni ami emulálja a protokollt, meg intézi a töltést. Van pár open source BMS amit át lehetne kalapálni relatíve egyszerűen. Németek játszottak a kommunikációval, a kommunikáción van random seedes authentikáció a BMS-töltő és a BMS-motorvezérlő között. Ezt azóta sem néztem meg logikai analizátorral, de a kínai koppincs töltők/akkuk nem léte ezt sugallja. A Shimanonak van FW frissítő szoftvere a Shimano E-tube. Ezt megszereztem, visszafejtettem, lehúztam a firmware-ket. A sajnos firmware-k entrópiája magas, (lehet titkosítottak vagy inkább tömörítettek). Egy SM-PCE02-vel lehet betölteni őket, lehet az végzi a kitömörítést, mert a PC-s toolban nem találtam semmi titkosítást (csak egy logot tikosítottak AES-el, annak a kulcsait megtaláltam, onnan jutottam el a FW-ket biztosító webservice-hez). Igazából kellene egy ilyen USB-s cucc meg egy játszós motorvezérlőt szerezni, hogy kidumpoljuk valahogy egy motorvezérlő firmware-ét. Ha ez megvan akkor be kell húzni a megfelelő disassemblerbe, visszafejteni az authentikációt. Igaz még mindig benne van, hogy a töltő meg a motorvezérlő más kulcsokat használ. A töltőben valami random japán kontroller van, na annak a firmware-ét talán valamilyen glitcheléssel lehetne kirángani. De ahhoz meg toolchaint, letöltőt meg mintákat szerezni, meg még a glitcheléssel is szívni, áh. Szóval ez egy olyan projekt amikre én azt mondtam, hogy max akkor érné meg ha halomban állnának a kilőtt BMS-es Shimano akkuk itt.
Szembe jött ez a Githubon:
https://github.com/gregyedlik/handshake Ők pont a Boschos cuccot vették górcső alá, elkezdtek szivárványtáblát építeni. (Hogy minek az jó kérdés...) Az #1 issue-t érdemes végignézni, linkelnek egy másik arc munkásságára, aki szintén a gyári frissítőből hámozta ki a firmware-t és fejtette vissza a kulcsokat.
Köszönöm a részletekbe hajló válaszokat! Sok hasznos infót kaptam.
Tehát akkor, ha jól értem, mind a Bosch, mind a Shimano esetében kellően nagy kihívás, már-már lehetetlen visszafejteni a kódolt protokollt a töltő és a bringa között. Ami számomra felettébb érdekes, hogy a Bike Energy (https://bike-energy.com/ladekabel/), aki egy osztrák cég, árul olyan bringa töltőt, aminek egy általuk gyártott saját aljzata van és arra lehet rákötni adott márkájú bringák akku kimenetét, a Bike Energy által gyártott és árult adapterkábelek segítségével. Ez számomra arra utal, hogy náluk egy központi töltő van, csak rákapcsolt bringa szerint más-más protokollal működik. Ők akkor megvették a licenszt minden támogatott márkától vagy ennyi márka protokollját sikerült feltörniük? A súlyos ára a kábeleknek talán inkább az előbbire utal. Hogy látjátok?
Idézet: „Tehát akkor, ha jól értem, mind a Bosch, mind a Shimano esetében kellően nagy kihívás, már-már lehetetlen visszafejteni a kódolt protokollt a töltő és a bringa között.” Én úgy fogalmaznám meg, hogy nagy meló és nem lehetetlen (lásd Bosch). Idézet: „ Ők akkor megvették a licenszt minden támogatott márkától vagy ennyi márka protokollját sikerült feltörniük?” Ha jól látom ez egy olyan cég akiknek a profiljában az 'közösségi' töltők készítése is van, így inkább azt tudom elképzelni, hogy lepaktáltak a Shimano/Bosch/Yamaha/stb-vel. Illetve kaptak TÜV minősítést a töltőjükre, amit nehezen tudnék úgy elképzelni, hogy revengelt protokolljuk van. A hozzászólás módosítva: Ápr 9, 2022
|
Bejelentkezés
Hirdetés |