Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Csöves erősítő készítése
 
Témaindító: seedz, idő: Márc 31, 2006
Témakörök:
Ne feledd betartani a fórum viselkedési szabályait, és a topik megmaradásának feltételeit. [link]
A téma átmenetileg fagyasztva lett, hozzászólni nem tudsz!
Lapozás: OK   188 / 2208
(#) GDávid válasza cruisher hozzászólására (») Júl 13, 2008
Üdv! A 6P45SZ csöveket már én követtem el, és külön trafó fűti őket! A hálótrafó meg biztos, hogy kissebb, (kb.1Cm-el alacsonyabb is) Egyébként a 320VA-es trafó száma TH209F, a 260VA-esé pedig TH206F. Egyébként a másik APX 50mA-rel megy csövenként. Egyébként nem lehet, hogy a kimenő menetzárlatos? (Merthogy a végcsövek anódárama vezérlés közben eléggé asszimetrikus.)
(#) djhans válasza hapro hozzászólására (») Júl 13, 2008
Ha szeretnél HIFI hangot kihozni belőle akkor sajnos át kell tekercselni a kimenőt. Már az eredeti 100V-os kimenet minősége is csak a beszédhez optimális. Ha erre még teszel egy hangszóró illesztő trafót akkor még az is ront rajta egy kicsit. Szóval akkor marad az áttekerés.

Láttam itt az apróhírdetésben két ilyen erősítőt csak nem onnan van? Én is gondolkodtam rajta mert a kimenőn kívül minden hasznosítható.
(#) cruisher válasza GDávid hozzászólására (») Júl 13, 2008
Erdekes. Most megneztem az enyemet, amelyiken 320Va-t irnak nalam abban a trafo tipusa 206-E, az erosito gepkonyvbe 206-F van irva.
Nemhinnem h a kimeno a ludas, en eloszor mernek a halotrafon egy uresjarati aramfelvetelt.
Ha ez nem magas akkor nekiallnek aramot merni a pufferek utan, minden fokozat elott. Az hogy az anodaram valtozas nem szimmetrikus, nem problema.
Probald ki,hogy mivan akkor ha a stabcsovet kicsereled zenerekre. 6db 24V ost koss sorba.
(#) cruisher válasza djhans hozzászólására (») Júl 13, 2008
Abbol az erositobol sose lehet hifi hangot elocsalni az eredeti racsaramos kapcsolassal.
Hangszerre maximum jolehet, de akkor ha tudsz, szerezz hozza egy 760/B -s kimenot, annak van 30ohmos leagazasa is, uh jo lehet 4 sorbakotott 8ohmos hangszoros gitarlada meghajtasara. Es meg torzito se kell hozza kulon

ps: ha illesztonek egy apt100 kimenot hasznalsz azzal mar nem igazan rontasz a hangon se, mivel az erositonek kozel nincs olyan freki tartomanya amit az apt trafo ne vinne at...
(#) sturbi válasza hapro hozzászólására (») Júl 13, 2008
Nagyon vigyázz ezzel az erősítővel, mert az AZ 4-ek katódján 1000 V körüli fesz van, elég jól terhelhetően. C 12, C13 pozícióban nem jó a 350/385 V-os fesz tűrésű elkó (már gyárilag is 450/500 V-ost raktak bele azt hiszem). A 220 V-ra készített hálózati trafó ma, hogy már 230 V a szabvány nálunk is, az anódtekercseken lényegesen nagyobb feszültséget ad le, a puffereknél ezt figyelembe kell venni. Ide legjobb egy 10-20 µF-os 1500 V-os olajkondi a két elkó helyett, ha ez nem megy, akkor 2db 20-50 µF 550 V-os elkó a rajz szerinti bekötésben vagy 3db 33-50µF 400 V-os (ekkor három kiegyenlítő ellenállás kell a jelenlegi kettő helyett, az értékük lehet ugyanez. Nem elfelejteni, hogy a közbülső részek nem lehetnek testen).
A kimenőtrafónál négy szekunder tekercs van úgy, hogy kettő-kettő párhuzamosan és ezek sorosan, tehát két 50 V-os tekercs van sorbakötve.
Ha szétszeded a sorbakötést, és fázishelyesen párhozamosan kötöd az 50 V-os részeket (négy szekunder fázishelyesen párhuzamosan), akkor 50 V-os lesz a kimenő, úgy már egész türhetően elvan 8 ohmos hangdugárzóval is (16-ossal meg pláne).
Az erősítő legkényesebb része (a táp után) a 807-esek egyencsatolt meghajtása (ECC 82), ha éleszted az erősítőt, jó nagy negatív rácselőfeszről indulj az ECC 82-nél is, és a 807-eknél is (P3, P2). Itt C 16 és a két poti feltétlen hibátlan legyen.
Na ijesztésnek ennyi elég is lesz, sok szerencsét, légy nagyon óvatos, ne feledd, hogy 1000 V-nál már figyelni kell a forrasztásra is (félgömbölyű, csúcs nélkül), és az alkatrésztávolságokra is. :yes:
(#) sturbi válasza cruisher hozzászólására (») Júl 13, 2008
Nincs annak olyan nagyon nagy torzítása. A 4% 80 W-ra van megadva, a 60 Hz-10KHz frekimenet meg 1,55 V bemenőjelre, tehát szintén 80 W-ra 125 ohmos műterhelésen. 40-50 W-on már egészen más értékek lennének (sokkal jobbak), és fülre korántsem biztos, hogy az a közvetlen csatolt meghajtás rosszabb, mint egy jobb paraméterekkel rendelkező kondenzátorcsatolt meghajtás szintén 40-50 W-ra (pl. 785/A).
Nem rossz erősítő ez, csak nem 80 W-ban kell gondolkodni, hanem felében kb.
Gyanítom, hogy áttekercselt kimenővel igencsak jóhangú konstrokció ez 40-50 W-ra, de még 50 V-osra átkötött kimenővel sem rossz.
(#) hapro válasza sturbi hozzászólására (») Júl 13, 2008
Mindenkinek kösz az építő hozzászólást.

igen ezek azok amiket itt hirdettek. Szóval első csöves építés helyett inkább jobbnak láttam venni egy használtat, ami ráadásul működőképes is.
A helyzet az, hogy 13cm-es mélyeim vannak a hangfalakba, így a 80W teljesítmény szóba sem jöhet, de talán még a 40 sem. 10-20W-os erősítőkkel hajtom őket, így a 80W közel sem lesz kihasználva. A rajz szerint (mivel most nincs itt a végfok, nem tudom megnézni) nem párhuzamos és sorosan van a kimenő tekerve, 50V-os részekből, hanem egy darab 100V-os tekerésből áll. Kb két hét múlva fogok csak neki állni, mert addig nincs a kezem ügyében a végfok. A legszimpatikusabb megoldás nekem is az lenne, ha át tudnám tekertetni a kimenőjét valakivel, de senkit nem ismerek aki ilyet csinál, főleg úgy, hogy nem tudom milyenre és hogy kell áttekercselni. Ha valamelyikőtök ismer ilyen embert vagy helyet, akkor ossza meg velem, a kontaktot azzal a hellyel/illetővel.
A C15-C14 kondikkal mit kezdjek? azokat ne cseréljem?

A forrasztás gömbölyű legyen?
Erről még nem is hallottam. miért legyen gömbölyű?
Ez gyakorlatilag úgy kivitelezhető, hogy a levágott alkatrész lábat újra átforrasztom még egy kis plusz ónnal?
Esetleg azon a 60Hz-en nem lehet valamivel javítani egy kicsit?

korgs2: azt a doksi felajánlást elfogadom ha ide fel tudod tenni az is jó, ha túl nagy akkor valahogy privátban. Ez utóbbit preferálnám, a jobb minőség miatt.
(#) sturbi hozzászólása Júl 13, 2008
Előszedtem a jó öreg Tesla HC43-at (enyhén modifikált-dupla tányér, olcsó audiotechnika fej), és az ANZAI féle SRPP előerősítőmet (felső fekete doboz, enyhén modifikált-csöves stabil anódtáp 6C19P-vel, 723+2N3055 fűtés) és bekötöttem a 6C41C SE végfokomhoz (alsó fekete doboz.
A CD ma bukott egyet megint, főleg komolyzenénél, van még mit fejeleszteni rajta, sajnos a bakelit még jobb.

hifi.jpg
    
(#) cruisher válasza sturbi hozzászólására (») Júl 13, 2008
Haat, igen, foleg a jo oreg Preludiumon csak jol szolhat


hapro azokat az erositoket neztem enis bataszeken, en 6p45c csovekert mentem az urhoz, de elgondolkodtam a 760asokon is mert eleg jo allapotuak. Nameg annyiert szinte ajandek volt, csak mar van egy iylenem, igaz B-s valtozat (sztem annak meg sokkal szebb a doboza) es helyhiannyal kuzdok folyamatosan
(#) sturbi válasza hapro hozzászólására (») Júl 13, 2008
Nagyfeszültségű technikában csúcs nélkül kell forrasztani, mert a csúcs ívet húz a közelében lévő sokkal alacsonyabb potenciálú alkatrészre vagy testre, vagy az ott matató emberre. Nem árt már 1000 V-ot is nagyfesznek tekinteni ilyen szempontból, mert párásabb időben bekapcsoláskor meglepetés érhet egy rossz forrasztás miatt. Persze a dolognak inkább nagyobb fesznél van jelentősége, 30 kV-nál már a nagyfesz lakk is elfér a gömbölyded forrasztáson pluszban.
C14, C15 ugyanolyanra cserélhető, mint ami bent van(ha szükséges). C14 nem lehet nagyobb 50 µF-nál, mert az EZ 81-re közvetlenül csak 50 µF köthető, R31 után már nagyobbak is lehetnek, ha olyan van.
A kimenőtrafó szinte biztos, hogy úgy van ahogyan írtam, legalábbis én még csak olyat láttam (két eltérő 760 C-nél, ugyanúgy mint az Audio 760 és 760/B-nél).
Tekercselni ill. tekercseltetni szerintem ráérsz azután is, ha már jól működik az erősítő (tanács).
Az a 60 HZ nem rossz érték, egyrészt mert 80 W-ra van megadva 2dB-en belül, másrészt mert eleve biztos, hogy jobb. A megadott értékeket a legrosszabbul sikerült erősítők is teljesítik (ilyenek nincsenek is. )
(#) korgs2 válasza hapro hozzászólására (») Júl 13, 2008
Sajnos a doksi elkallódott költözés közben mert most nem találom azért még keresgélek hátha :yes:
(#) cruisher válasza korgs2 hozzászólására (») Júl 13, 2008
Csabai konyvbe is bennavan.
(#) hapro válasza sturbi hozzászólására (») Júl 14, 2008
Hali!

cruisher: köszönöm a dokumentumot.

Gyakorlatilag C12-C13-C14-C15 legyen mind 500-550V-os kondi?
C16 meg elég mondjuk csak 200V?
És mindegyik lehet 47uF?

A GDK-5 diódát mivel lehet helyettesíteni? ott mekkora áram és fesz folyik?

a 807 és AZ4 csöveket csak párba válogatva szabad cserélni? Mi történik ha nem úgy cserélem?
(#) EcoPityu válasza korgs2 hozzászólására (») Júl 14, 2008
Már régebben néhányszor kibeszéltük az APX 100-at,(keress vissza, megéri!), hajdanán én is áttekertem 8/4 ohm-ra, gitárerölködőnek jó volt, és tudott 120w-ot, 550v-os anódfesszel, és 250v-os segédráccsal.
Egyébként a gyári 100v-os tekercsekből felszabaduló dróttal párhuzamban visszatekersz 30v-nyit, és kész a 8 ohmos tekercsed, nem hifi, de jóóó!!
(#) EcoPityu válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Júl 14, 2008
Testvér!
Van az a kimenő 250VA/50Hz, a táptrafó meg vagy 350VA-es, eleve ráírnak felvett teljesítménynek 360w-ot, akkor még több is!!
(#) EcoPityu válasza Mate78 hozzászólására (») Júl 14, 2008
Máté barátom!
A párba válogatás a gitárerősítőknél jött divatba, mert a gitáros gitározni tud, és , hogy melyik gombnak hol kell állnia, és , hogy részegen nem öntjük a csövesbe a seritalt.../mégis sikerül/
De a plussz cső mindíg ott van a tatyóban, újságpapírba csavarva a pengető mellett, és a gitáros tudja, hogy ha torzít a fej, akkor csőcsere. Ekkor fogja és mindkét csövet kicseréli az új PÁRRA. Profi és nemprofi beállítások nélkül a pinceborozóban csak erre van lehetőség, de ha a csövek PÁRBA VANNAK VÁLOGATVA, akkor nem is kell álligatni, mert közel hasonló munkapontok állnak be, tehát a csövek egy az egyben átdughatók mindenféle beavatkozás nélkül.

Itt a mese vége.

Szóval azonos külső alkatrészértékek/munkapontmeghatározó elemek/, és azonos üzemi feszültségek hatására hasonló karakterisztika befutása, és munkaponti áram-feszültség értékek .

Csinálsz egy alapkapcsolást, nyugalmi áram közelében, féldisszipáción, és max közelben dugdosod a csöveket, és a két leghasonlóbb értékeket hozó csövet házasítod, ennyi az egész.
(#) EcoPityu válasza GDávid hozzászólására (») Júl 14, 2008
A kimenő pattogás lehet az egyik táppuffer áthúzásának hangja is, nem lehetetlen, hogy már ki van száradva szegény. A hirtelen felmelegedés pedig nem újdonság APX-nél, mert igencsak képesek megahercen gerjedni, hogy csúnyákat ne mondjak, mert két magassugárzóm bánta annó...

Szóval szkópra fel, és nézdd meg, nem te nyomod-e el a környéken a Kossuth rádiót...

(#) EcoPityu hozzászólása Júl 14, 2008
Az meg nem semmi, hogy közel 230000x olvasták ezt a topicot.

GRATULÁLOK NEKÜNK!
(#) sturbi válasza hapro hozzászólására (») Júl 14, 2008
Az EZ 80 után elég 400 V os is. A GDK 5-el nem hinném. hogy probléma lenne, ha kicseréled, jó bármilyen gyalog dióda 200 V fölött (pl.1N 400...sorozatból).
Az a rész a negatív rácselőfeszültséget állítja elő a 807-eknek és az ECC 82-nek, gyakorlatilag az osztó árama folyik rajt csak.
(#) GDávid válasza cruisher hozzászólására (») Júl 14, 2008
Ki fogom próbálni ezt a zeneres dolgot, és a trafót is kiméregetem! Egyébként a kimenőre azért gondoltam, mert az előző tulaj patkolt biztikkel használta, és állítólag jó sokáig ízzott a két végcső, amíg az eggyik szétrobbant! (a másik meg simán lelevegősödött, holott semmi nyoma sérülésnek rajta talán a hőtágulás miatt) És amit még elfelejtettem: A hálótrafó szekundere két tekercs sorban(az anódfeszeké) és a középső kivezetés le volt róla törve, az egyik kondi pedig teljesen meghalt. Ezeket én kicseréltem, de lehet hogy ez tett be neki...
(#) GDávid válasza EcoPityu hozzászólására (») Júl 14, 2008
Gerjedésre még nem is gondoltam! Megnézem, hátha ez okozza! Ez a kimenőpattogás dolog az AV760-nál meg nem lehet, hogy a vezérléscsökkentő fokozat műve? Mert állítólag terhelés nélkül lett bekapcsolva, és az lehet, hogy az erősítő begerjed, a csökkentő közbelép, utána megint begerjed...... a kimenő meg ettől zörög. (A jelzőlámpa villogott közben?)
(#) djhans válasza sturbi hozzászólására (») Júl 14, 2008
Azért most már több madzag van benne de továbbra sincs brumm. Iminél majd szkópon megnézzük van-e nagyfrekis gerjedés. 90%-ban kész van. Még a hálózati kapcsoló, bizti foglalat, a trafó sapik és a festés van hátra. És utána teljesen bemérjük.

kép.jpg
    
(#) cruisher válasza GDávid hozzászólására (») Júl 14, 2008
Nem lehet hogy kontakt hiba okozza ezt?
A forrasztasokat melegitsd at, es a vr-re meno kabelt is esetleg nezd meg, ha jolemlekszem tomor alu kabel, lehet hogy megrepedt esetleg es azert nem erintkezik.
Ha kicserelted az elvileg nem okozhatja, mivel te csak az eredeti allapotot allitottad vissza. Milyen kondikat tettel bele?
(#) kocos válasza djhans hozzászólására (») Júl 14, 2008
így még szebb! De tegyél fel képet a tetjéről is A késleltetőt is légszerelve építe(tte)d?
Ja látom igen ( ha az a tranyó az ) , már csak a relét nem találom
(#) djhans válasza kocos hozzászólására (») Júl 14, 2008
Akkor itt egy kép a tetejéről Még hátra vannak az előbb leírtak és kész lesz. Még csúnyácska. A relék a nagy kondik mellett vannak az egyenirányító diódák alatt.

kép 362.jpg
    
(#) kocos válasza djhans hozzászólására (») Júl 14, 2008
mekkora vasra vannak ezek a kimenők tekerve? csak mert nemrég szereztem 3 EI97 vasra tekert hálózati fojtót, olyan 9-10 cm2 vaskeresztmetszetű lehet, és ha jó, lehet én is kipróbálom a GU-50 Se-t. ( csak foglalatot kellene szerezni valahonnan , jó áron )
(#) djhans válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Júl 14, 2008
Hétvégére fullra kész lesz. Egy gondom van csak, a melegedés. Mivel elég kicsi a doboz és a GU-k fűtenek rendesen meg az egyéb dolgok a trafó (200VA) is nagyon meleg. Hány fokig mehet el ez így a tarfóban van 133celsiusos hőbizti. 70-80 fokot hosszútávon elvisel a trafó?
(#) djhans válasza kocos hozzászólására (») Júl 14, 2008
10cm2-es-ek. Lehet hogy kiesik a 10W belőle. Meghallgatás alapján azt mondom hogy hangerőben ott van mint az Orister ami ugye tudjuk hogy tranyós és 2X15W-os. De hát a csöves máshogy torzít. Hangminőségben símán veri.
(#) djhans válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Júl 14, 2008
Nem a kimenő a meleg hanem a hálótrafó. 70-80 fokos lehet. 133fokos hőbizti van benne.
(#) kocos válasza djhans hozzászólására (») Júl 14, 2008
pedig az orister is nagyot szól És nem is olyan rossz a hangja, ha azt a kis "kását"leszámítjuk
Következő: »»   188 / 2208
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem