Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Érdekességek
Idézet: „amennyibe a munkáltatónak a dolgozó kerül) a teljes elköltés során az államkasszába vándorol. Ez ma Magyarországon valahol 80% körül van.” Ez megint népszerű, csak megint nem igaz állítás. Keresel 100%-ot A munkáltató fizet utánad 13%-ot Tóled vonnak 33,5%-ot Maradt nálad a bruttód 66,5%-a Ezt elosztod azzal a 113%-al, amibe a munkáltatótnak kerültél. 66,5/113=58,85%. Ennyi maradt nálad a rádköltöttből. De te ezt el akarod költeni, tehát most számolod az ÁFA-t, mert azzal együtt gondoltad az összes adódat. Számoljuk: Magyarországon 27% az ÁFA, tehát ha minden vasad elköltöd, akkor az előzőleg kiszámolt 58,85%-odat elosztjuk 1.27-el 58,85/1,27=46,34 Tehát 46,34%-a nem lesz elvonás abból, amit rádköltött, az azt jelenti, hogy: 53,66%-a az elvonás abból, amit a munkáltató rádköltött. Ez mégsem 80% azért. . És nem mondom meg, jónak tartom-e, avagy rossznak ezt. Juszt sem fogok itt politizálni. Csak egy technikai jellegű fórumon nem baj, ha tudunk számolni A hozzászólás módosítva: Júl 8, 2022
TB járulékot is levonják, nem is keveset. Így már lehet, hogy kijön a kb. 80%.
Idézet: „A munkavállaló bruttó bérét 2022-benn is összesen 33,5 százalék közteher terheli az alábbi felbontásban: 15% SZJA (százalékos személyi jövedelemadó), 18,5% tb járulék. A 18,5% egyéni járulék az alábbi összetevőkből áll: nyugdíjjárulék (10%) egészségbiztosítási járulék (7%) munkaerő-piaci járulék (1,5%).” Bővebben: Link
Hát akkor te is azonnal kb 32% elvonással jársz csak a bruttódból.(nálunk ez 33,5%, adó és tb)
És ha hozzávesszük amit írtál, hogy a nyugdíjjárulékodhoz a cég ugyanannyival hozzájárul, amivel te, (nálunk meg szocho-nak becézettet fizet) és amerikánusföldön is van ÁFA-nak megfeleltethető adó -hát nem is oly sokkal kevesebb arányossn (százalékosan) ott sem az elvonás abból, amennyibe a munkáltatónak kerültél. A hozzászólás módosítva: Júl 8, 2022
Én mindent beleszámoltam. Te is kiszámolhatod könnyen, hogy 18,5+15=33,5
szs
Bakman Ja ja nem tudtam. Így nem sok a TB járulék, vállalkozó minimum most kb. száznéhányezret fizet havonta, ha semmi bevétele akkor is. Kivéve ha Katás. A hozzászólás módosítva: Júl 8, 2022
Idézet: „Csak egy technikai jellegű fórumon nem baj, ha tudunk számolni” Szerintem sem. Nézzük a mellékelt képen lévő adatokat, nettó 100000Ft-ra vetítve. A könnyebb számolás kedvéért a munkáltató bérköltségét kerekítsük 170000-re Ha a 100%-ot osztom a 170000-el, majd szorzom a 100000-el, 58,823%. Ez csak a kerekítés miatt nem egyezik teljesen a te számításoddal. Ámde ha a 100000-ből levonjuk a 27%-ot, és így, a 73000-el végezzük el a számítást, már csak 43% jön ki. De én azt írtam, számoj bele mindent. Ha vásárolsz valamit, az többnyire végigmegy egy láncolaton. Gyártó, szállító, nagyker, szállító, kisker. Mindenhol van egy haszonkulcs, és mindenhol vannak dolgozói bérek. Ezek mindegyikének a vásárolt termékre eső adótartalmát te, a végfelhasználó fizeted meg. Ha külföldről behozott árú, akkor még a vámot is. Az üzemanyagok, jövedéki termékek külön adókat is tartalmaznak. Aztán jön még, ha van házad, autód, az ezekre kirótt adó. Ergó nem olyan elrugaszkodott számítás az a 80%. A hozzászólás módosítva: Júl 8, 2022
És miért vonsz le 27%-ot? Nem a mindenpénz-27% az áfa, hanem nettóár+27%. 100000Ft árú áru az nem 27000Ft áfatartalommal bír. Hanem 78 740 alap +27%Áfa-ból jön ki a 100000ft. Ebből 78740 az alap és 21260 az ÁFA.
Az a baj, végig is vezettelek rajta, mégsem akarod. Nem én tehetek róla, hogy még ezután mást is csak hozzáadni tudsz, pedighát a százalékszámítás nem összeadás, nem kivonás A hozzászólás módosítva: Júl 8, 2022
Ha így visszagörgetünk egészen pld.: a vasérc kitermelésig mire abból autó lesz, akkor egész más a kép, sok részletből állna össze. Valójában a levonások számítanak, mi marad ezek után. Aki nem költ csak dunyhába bevarrja, az nem fizet még áfát sem a nem vett akármi árának tartalmában.
Idézet: „száznéhányezret fizet havonta, ha semmi bevétele akkor is” Hát bizony nem. Ha tényleg nem éri el a minimálbért sem, hanem 0-as, akkor is minimálbér alapulvételével így fizet: Minimálbér 18,5%-anak megfelelő tb-t 200000X0,185=37000 MinimálbérX112,5%-ához mért 13%-os "szocho"-t, 200000X1,125X0,13=29250 Ez együtt 66250 ft. Meg meg a helyi adó. Meg a kamarai díj. Idézet: „Kivéve ha Katás. ” Ez igaz. Akkor 16250-el kevesebbet. Es ha ő a minimálbérnél többet keres, akár 5szörösen is, akkor sem fizet többet. A hozzászólás módosítva: Júl 8, 2022
Valamit kihagytál, nem tudom mit, de egy-két éve volt kilencven valamennyi körül. Megkérdezem a könyvelőmet, már csak a kíváncsiság kedvéért.
Csakugyan előfordulhaf:
Ha olyasmit csinálsz, ami szakképzettséget igényel, és te magad végzed, vagy előírt, hogy a vezetőnek is szakképzettnek kell lennie. Akkor nem a minimálbérrel kell ezeket számolni, hanem az úgynevezett garantált bérminimummal. Azzal most nem számolom ki, de a szorzók ugyanazok. Ui: mivel az (azt hiszem) 260000 ft, akkor beszorozhatjuk a fentebbit 1,3-al. Tényleg közelít a 90-hez így fejben. Ha még hozzáadjuk az iparűzésit, meg a kamarait, hát ott lesz a kilencvenvalamennyi ebben az esetben. A hozzászólás módosítva: Júl 8, 2022
Közben találtam is, hátha érthetőbben fogalmaz, mint én. Előfordulhat
Idézet: „Vállalkozó minimálbér szerinti járulékafizetése, adója A minimális járulékok, adók alapja a mindenkori (hónap első napján érvényes) minimálbér / garantált bérminimum alapulvételével számolhatóak ki, az alábbiak szerint. A 18,5%-os társadalombiztosítási járulék esetén a minimum járulékalap a minimálbér / garantált bérminimum 100 %-a. A 15%-os személyi jövedelemadó előleg a tényleges jövedelem kivét alapján kerül megfizetésre havonta. A 13% szociális hozzájárulási adó (2022. január 1-től) esetén a minimum adóalap a minimálbér / garantált bérminimum 112,5 %-a. 2022. január 1-től megszűnt a 1,5%-os szakképzési hozzájárulás. (egyéni vállalkozónak ezt saját maga után nem is kellett megfizetniük.) ”
Ez nem USD hanem NZD
Mint mondtam en a felsobb savokban sokat adozok, ez azert messze van az atlagtol. Az atlag fizetes csak kb harmada, olyan ~4600.- NZD per ho. Ebbol kb 3600-3700 marad (hasonlo aranyu biztositas es nyugdij mellett), ami maris jelentosen kedvezobb arany. De a lenyeg meg mindig nem ez , hanem hogy mire megy az ado Masreszt itt relative magasabb fizetesek mellett a vasarlas sok teruleten olcsobb. Egy-egy telefon, vagy notebook olcsobb, mint Mo-on, tehat a vasarloero nagyobb. Az automatizalas eleg temposan halad, az esetek tobbsegeben nekem tetszik, ugy erzem javitja/konnyebbiti az eletemet. Szemely szerint remelem, hogy az automata/shared gepjarmuvek meg az en eletemben elterjednek, szerintem sokat dobna a minosegen a human driver kiiktatasa
Akkor kérdezd meg, mennyit fizet még a munkáltató a nevedben. Ez csökkenti a kifizethető bért. Akár mennyire erőlködsz, a béred 80%-kal csökken. A maradék tovább az Áfá-val.
Nézd, én ezeket tudom. Nem kell utánakérdeznem. Szívesen megosztottam, hogy ne a kocsmaismereteket, blognyivákolásokat terjesszük kizárólag.
Oké!
Ez öngól volt. Beismerem, én számoltam rosszul. Az megtörténik, semmi baj nem történt. És tényleg szívesen írtam le, csak írásban kissé nyersen hangozhat. Személyesen látja az ember a másik arcát, és úgy jobban jön ki. (Bár mostanában beszélni nem tudok oly folyamatosan. Tán azért is írok túl sokat )
Múltkor beszéltem pont erről a témáról egy volt HIF-essel. Azt mondja, ha például történik egy baleset - tegyük fel senki nem sérül meg, de elindul egy lokális sűrűbb kommunikáció a rendőrök, mentők, magánemberek, stb. között, de például az önvezető autók sávjában indul egy frissítés, vagy más kommunikáció, akkor az autóknak elsőbbsége van a többi rádiós eszközzel szemben! Ez igazán akkor válik érdekessé, ha valakinek a pacemakere is jelez, hogy elemet kellene cserélni, mert ő teljesítményben és prioritásban a gépekhez képest alulmarad. Ugyanúgy az általad hozott példa is azt mutatja, hogy a fejlesztők nem tudják mivel "játszanak". ÉN SIL-hez kötném az ilyen elektronikák működtetését. Nem sok lenne az utakon.
Veled szemben én értem azt a mondatot.
Azzal kezdtük, hogy senki sem sérült meg. Azzal folytattad, hogy ekkor az önvezető autók továbbra is kapják a frissítést. Miért ne kaphatnák? A rendőrségi stb kommunikáció elég jól elkülönített a többitől egyébként is. De ha nem életveszélyt vagy borzalmas nagy akadályt hárítunk, akkor miért is kéne másokat "csakazértis" akadályozni?
Akkor a lényeg nem ment át mégsem. Ha a pacemaker jelzése egy gép elé kerülhet prioritásban - ott a gondolkodással van a baj.
Épp itt van a kutya elásva. ( egy kicsit hosszu lesz)
Egy ember, mégha hibbant is, rengeteg lehetöségböl tud választani ilyen helyzetben, mig a gép (AI) csak abbol, amit már ismer, amit szintén emberek beprogramoztak, illetve az automatikus önupdatetal a gép finomitott, de aligha tudja felmérni az ujabb veszélyt amibe belefut, mig az emberi ösztön sokkal inkább elöre látja az esetleges gondot és annak lehetséges következményeit. Az egy másik kérdés, hogy az ember is dönthet rosszul. De például az adott esetben az ember lehet, hogy hallja a rádioban, hogy azon a keresztezödésen dugo van, igy jobb ha más utat választ. A vezetö nélküli kocsikon meg láttuk, hogy ök maguk okozták az egyre nagyobb dugot füttyöt hányva a mentökre, tüzoltokra. Az nagyon harmatgyönge reakcio, hogy szoftwarehiba volt, sokkal inkább a fejlesztés szégyene, hogy egyáltalán kiengedik a gépeket a közforgalomba ilyen hibával. És garantáltan senki nem tudja, hogy csak ez az egy hiba van a kodban, vagy ki tudja mennyi. Söt a hibák eredete sem lesz soha ismert, miután nem egy zárt rendszerröl van szo, amelyik bármelyik önállo eleme okozhatja az autok hibáját. Az IT világ ettöl szenved már vagy 10-20 éve, hogy több egymástol független SW együttes jo müködése a garancia. De mi van akkor ha bármelyik SW-en bárki valami változtat. Van egyáltalán lehetöség a beavatkozás eredményét tesztelni, illetve kinek lenne ez a feladata? Egészen biztos, hogy ha valaki pl updateli az OS-t, hogy nem fogják tesztelni világ minden szoftwarét ennek a hatására. Ez mindig kivált egy kritikus bizonytalan idötartamot, amig a szoftwaregyárak kitesztelik az uj OS hatását a termékükre és azt ehhez igazitják. Ez honapokat, éveket vesz igénybe. Az osztrák legfelsöbb biroság mondta ki egy halálos baleset után, hogy az a vállalat felelös a balesetért, aki a rossz térképet adta az autogyárnak. A kocsiba épitett NAVI félrevezette a sofört ami a balesethez vezetett. És ez egy milyen primitv ügy ahhoz képest, amikor majd vezetö nélküli kocsik fogják betölteni a utakat. Ki es hogyan fogja majd ezeket a dolgokat összehangolni és vállalni a felelöséget? ( ahogy a világ halad valoszinü, hogy senki) Lassan 10 éve olyan kocsikat használok, amik olvassák a közlekedési táblákat. Egy korábbi még figyelmeztetett is, ha gyorsabban mentem a megengedettnél. A legujabb ezt már nem teszi, de nagyon érdekes dolgok történnek. Az egyik közeli keresztezödésben áthelyezték a táblákat, most egy a többsávos ut feletti konzolra került 5 tábla, azota érdekes modon a kocsim mindig a rosszat olvassa be. Ilyen esetben ki is lenne a felelös, ha a leolvasott tábla szerint közlekednék? A hozzászólás módosítva: Júl 10, 2022
Mindig a sofőr a felelős. Egy szoftvert nem lehet megbüntetni.
De ha nem lesz az autoban?
A biroság szerint a szoftware gyártoját meg lehet büntetni, hiszen rosszul végezte el a munkáját. A hozzászólás módosítva: Júl 10, 2022
Körülbelül ezért van még bizonytalanul messze az önvezetés.
A szoftvergyártók úgy szeretnék, hogy a felhasználóé legyen itt is a felelősség, mint egyéb szoftvereknél. Az államok (helyesen) pedig erőltetik, hogy a valódi vezető legyen a felelős. Önvezető autó esetén a szoftver kiadója. Ezért van az, hogy jelenleg minden csak "asszisztens", azaz felülbírálhatod, így mégis te döntesz, de a felelős is te vagy. Saját gondolatom erről az, hogy az önvezetés csak akkor valósulhat meg tökéletesen, ha ember nincs az utcán, mégcsak gyalogosként sem. Mert (mint jelezted) emberi cselekedeteket csak ember tud érteni, többé-kevésbé jól lereagálni, pontosan azért, mert egyikük sem okvetlen logikúsan cselekszik, viszont ezzel mindenki tisztában is van
Igy van csak itt harap a kigyo a saját farkába ( ez lett az osztrák ügynek is a vége ) miután pl a térképekért minden országban jelenleg a közhatalom felelös, ezért annak kellene garantálnia, hogy a térképek rendben vannak a melósok a jo táblákat jo helyre szerelik stb..
Az utak felügyelöje azonnal jelez minden változást, és az eljut minden rászorulo cimzethez. Ez nagyon kemény dionak látszik, milliok közremüködése szükséges, és hibát mindenki véthet.
Mindenki véthet, de ha ezt ember teszi - börtön a vége. Egy téves adatok alapján dolgozó gépnél a programozót fogja várni a sitt, vagy a főnökét aki utasította a hibás adatokból történő munkára? Nyilván a programozót, mert a főnök nem ülhet. Ugyanez van a MÁV-nál is. Addig csökkentették a létszámot, amíg egyetlen emberre nem tudták terhelni a felelősséget. No az sem a vezérkar lesz, hanem a forgalmista, aki elé odaraktak 5 számítógépet 8 egérrel.
Sajnos manapság ez a trendi, soha senki nem akarja vállalni a felelöséget.
Egy jo barátom CNC gépbeállito volt egy butorgyárban, ahol leépitették az egész osztályt, azota ujra saját cégében konybutort épit lakásokba. Nemrég a régi cégében gyártott butort kellett összeszerelnie, csak a lakásban derült, ki, hogy rossz vasalást adtak a butorhoz. Felhivta a céget, hogy küldjenek olyat ami kell (400 km-re van a lakás a cégtöl). Ah nem azt nem lehet, vissza kell küldeni a hibás elemeket a gyárba, ahol majd kivizsgálják ki hibázott és küldenek ujakat. Közben kiderült, hogy már nem a cégben tervezik az elemeket, hanem a cég szoftwarén kint a boltokban ( van vagy 50). A barátom bement a legközelebbi ilyen boltban ( s miután kiismerte magát a SW-ben, megnézte mi a baj) s kiderült, hogy a kiválasztott vasaláshoz rossz méreteket programoztak be a computerbe. Hivta a céget, hogy mi van, szerintük a hibát az elado vétette, mert nem vette észre, hogy rosszak a méretek és nem jelentette a központba. Arra a kérdésre, hogy ki fizeti meg neki az idöveszteséget, hiszen ujra ki kell majd menni a lakásba és beépiteni a ujragyártott ajtokat stb, a cég, hallani sem akart a kártéritésröl, hogy számolja azt fel a vevönek. Ugyan milyen alapon? Szerencsére egy közeli boltban tudott megfelelö vasalást venni ( pár darab volt a saját tartalékban is, de annyi nem, hogy minden ajton ki tudja cserélni), igy majdnem éjfélre sikerült összerakniuk a konyhát, s most jön majd a huzavona, ki mit fizet. És sajnos ez igy van manapság teljesen mindegy mit veszel kézbe. A nejem autoján féktárcsát kellett cserélni, rendeltem 4-t, hogy majd a autoszerelö barátomnál kicseréljük. Meg is érkezett mindegyik eredeti márkás gyári dobozban, a hozzá csomagolt csavarok nem passzoltak a tárcsához. Speciális csavarokrol van szo. Vajon ki a felelös ilyen balhékért?
Nyilván a főnök a felelős, akit nem lehet felelősségre vonni. Ezért húzza mindig az alkalmazott a rövidebbet. Vagy a sor végén az ügyfél, akinek meg kell oldania a problémát így is - úgy is. Olyan ez, mint az építőiparban a tervezői felelősség. Hiába kéred számon a tervezőn, ha ő már ki van fizetve. "Majd a kivitelező megoldja!".
Esetleg nem azok az uj titánok, akik ilyen üzemmodellt kényszeritenek egyre több vállalkozásra. Sokszor az az érzésem, hogy az egyetlen céljuk a felelöség aloli kibujás. Senki nem akar semmiért felelni a szerencsétlen ember meg teljesen magára van hagyva minden átveréssel. ( természetesen papiron minden a legnagyobb rendben van).
( Az anyosnak elromlott a mosogépe. A márka szerviz szerint a mosogép 3 egységböl áll bármelyik cseréje munkával meg kiszállással együtt majdnem annyiba kerül mint egy vadonatuj gép. Az lett a vége. Ennyit az eröszakos politikáról, ami elö akarja irni minden háztartási gép javithatoságát.) A hozzászólás módosítva: Júl 11, 2022
|
Bejelentkezés
Hirdetés |