Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Akkumulátoros fúró
És ha az 555-tel, egy jó teljesítmény FET-et hajtok meg, akkor sem kell? És az milyen típusú FET?
Ha van a FETben dioda akkor nem. De azt nézd meg az adatlapon, ott rendszerint ott vannak a dioda paraméterei is.
Sajnos az adatlap nekem kínai. Csak a fő paramétereket tudom értelmezni. X volt, y amper.
Pl az IRF530N meg hasonlo tipusok. Minimum Vds=100 V.
Az utolsó talán P62NSD42. Amik nekem vannak, feszültségre nem, de áramra többszörösen jobbak az IRF530N-nél.
Neked a feszültség is fontos. Csak a P 75 Pjp75 st tipusu FETek jobbak 50-60 V-nál. A többit aránylag könnyen kinyirja 24V-s motor.
Szoval probálj meg legalább 100 Vs FETeket szerezni. Az áram kevésbé kritikus, mert az akkukbol nem igen tudsz ennyi áramot kihuzni és az elsösorban a melegedést okozza., Persze ha találsz IRF8010-st IRFB4110 vagy hasonlokat, ezek 100 Voltosak több mint 30 A birnak. Nem vagyok otthon, a mühelyemben van néhány ilyen, csak nem tudom a nevüket.
A motorom 24V-os, de az aksim csak max. 21V-os. 5s 14Ah. Elinduláskor sem zuhan 19,5-20V alá. Persze, ha merül, akkor már igen.
A hozzászólás módosítva: Júl 22, 2022
Ha nem teszel védődiódát akkor olyan FET kell, amelyik kibírja a motor "visszarúgási" feszültségét. Ezt a feszültséget lehet csökkenteni egy RC taggal (snubber: Bővebben: Link) Viszont, a magasabb feszültségű FET kevesebb áramot bír (és fordítva is igaz).
Egy 555-ös kimenete általában nem elég egy FET meghajtásához 2-300 Hz felett, FET meghajtó kell az 555 és a FET közé, pl. TC4420.
Hát erre a FET meghajtóra nem vagyok felkészülve. A nyáklapjaim ki vannak maratva, régóta. Tehát most ezzel kell próbálkoznom. A védődiódát természetesen nem akarom elkerülni. Az alap kérdésem az volt, hogy az akkus fúróban miért nincs védődióda?
RC tagot (snubber) szoktak használni. Az a be- és a kikapcsolási lengéseket is csökkenti.
szerk.: Figyeld a FET hőmérsékletét erősen, valószínűleg gyorsan túl fog melegedni meghajtó nélkül. A hozzászólás módosítva: Júl 22, 2022
Akkor talán ezért nincs benne komolyabb dióda. A hőmérsékletre különösen kezdetben biztosan figyelni fogok. Eddig is tapogattam rendszeresen a hűtőbordát.
300Hertznél amugy sem érdemes menned elveszted a motor erejét a magasabb frekivel.
Igen. Erről már olvastam, hogy a freki az fontos tényező a motorerő miatt.
Apropó, még egy dolog. Ha a FET tönkremenne úgy is, hogy hideg, akkor ne próbálkozz másikkal, az is így fog járni. Tanulmányozd a FET adatlapját, azon belül is a Safe Operating Area részt.
Oké. Ennek utána nézek, mert a tönkrement fúrógép szabályzómmal így jártam. FET-et cseréltem és ugyanúgy kukás lett.
Szétkaptam a tönkrement fúrógép szabályozómat. A képen jól látható egy nagyobb dióda.
Nézd meg a FET adatlapját. az a "pici" dióda elég komoly áramokat bír kapcsolni! Plusz ha fékezős a behajtó, akkor ha elengeded a ravaszt, a motor kivezetései rövidre lesznek zárva.
Ő... az a dióda a képen, a szabályozóban van, nem a FET-ben.
Ki tudja pontosan miért van ott a dioda, lehet, hogy csak polaritásvédelem. Megint felesleges dolgokra költöd a drága idönket.
Ha konkrétat tudsz, akkor kivele találgatni nem itt kellene.
Ez a dióda, a szabályozóban az akku pozitív csatlakozója és a FET DRAIN csatlakozóira van forrasztva.
Azt meg tudom ígérni, hogy a Te drága idődet nem fogom többet felhasználni.
Az akkor inkább az akku védöelektronikáját védi, mert a motoron megjelenő impulzusok az ottani elektronikára juthatnak.
Hello
Van egy régi akkumulátoros (12v) csavarbehajtóm szeretném üzemeltetni a 18v-os makita akkumulátorról. Nyomtatam átalakítót de nem indul 18v-al és próbáltam már ellenállásal 13.5v-ra csökkenteni de úgysem indul vele . Ebben kérem a segítségeket mit és hogyan kéne csinálni hogy használható legyen ?
Lehet már csak a hulladékudvar segít. 12V helyett a 18V erős túlterhelés a motornak, hát még az elektronikának....Amúgy új fúrógép áráért egy jobb dcdc átalakító megoldotta volna a gondod.
Az is lehet a makita akku túlterhelést érzékel, és letilt, ellenálláson keresztül a fúrógép nem igazán indul... Esetlegesen játszhatsz a makita akkuból kiveszel annyi cellát ami 12V-ot ad, azt beleszerkeszted a régi fúrógépbe...építesz hozzá töltőt, ha nem olyan cellák voltak benne amihez az eredeti töltő való...
Az ellenállásos megoldás csak egy próba volt hogy a 18v-ot letudom-e szűkíteni 12v körülire. Még az lm317-es ic-s megoldáson agyalok de nagy jelentőséggel az sem élhető megoldás ? Jobbam jarok ha felújítom a régi akksit .
Az LM317 maximális terhelhetősége, és a motor induló árama között van minimum egy 10-es szorzó.
LM317-tel előbb fogsz fúrni, minthogy azzal leszabályozd az akkut. Disszipatív megoldás nem játszik, dcdc meg drága és nagy. akkucsere vagy kuka. Azért egy atx tápról pörgesd meg, nem ölted-e meg a sebességszabályzót 18V-ról.
A hozzászólás módosítva: Szept 8, 2022
Nem akasztottam rá 18v-ot, inkább megbontom a maki akksit és átpakolom a másikba .
Akkor ezt mért írtad!?:
Idézet: „nem indul 18v-al”
Használt ellenállást és valami nyomtatott (?) hozzá. Talán nem volt jó az érintkezés, túl nagy értékű volt az ellenállás vagy a gépben van valamilyen védelem, esetleg ezek tetszőleges kombinációja.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |