Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Érdekességek
Ha már KW-os izzók: Az Engels téren szereltük (VIV) a parkolóba az új UFO-lámpát (talán valaki emlékszik még rá), abban volt 8 db. 5KW-os meg 4 db. 10KW-os izzó. Na, azok nem voltak kicsik.
(megtaláltam a képet is hozzá) A hozzászólás módosítva: Júl 18, 2023
Szerintem ott a "körte csere" is egy kihívás volt.
Magam elé képzelem a TMK műhelyt, reggeli szalonnázás közben. - Józsi, hova mentek ma? - Ki kell cserélni egy egy körtét. - Mázlista. - Az Engels téri UFÓ-ban, cseszd meg.
Ilyen nagyobb teljesítményű izzólámpákat használtunk lágyindítónak toroid trafókhoz. Ha a trafó és az izzó sorba van kötve, az izzószál hidegellenállása kompenzálja a trafó nagy indulóáramát. Fapados megoldás volt de évekig működött néhány vasútállomáson a hangosítás erősítőivel. (például Szár).
Akik jártak már arra. Még ipari tanuló voltam, az Óbudai Hajógyári sziget part felőli alsó végén kellett HG lámpákat cserélni. Ahol a betonfal elé leparkolták a kész hajókat. Ha alacsony volt a vízállás, alul kilátszottak a sziklák. Fenn az ostorlámpa jól kinyúlt a víz fölé, hogy a hajókra világítson. 3 fokozatú kerekes (mint a közlekedő edények) erősített fa szerkezetű tűzoltó létrával mentünk cserélni. Maximálisan kitolva és felemelve éppen elérte a lámpafejet. Indultak (volna) a képzett szakemberek, de félúton elakadtak valamiben.
![]() ![]()
Sziasztok!
Többször volt téma a "hamisított" félvezető, ami nem tudta a katalógus szerinti adatokat. Most találtam egy román nyelvű mini-katalógust (a kiadási évet nem tudom de említik benne Ceausescu-t) melyben a 2N3055 tíz féle módon szerepel. A megengedhető Uce és h21 értékekben van eltérés. Nem sikerült megtalálnom melyik adat melyik gyártóé, de egyértelmű az, hogy akkoriban se volt mindegy milyen környezetben melyiket használják.
Számomra ez inkább azt jelenti, hogy már akkor is válogatták a chip-eket.
Amiben úgy semmi "isten ellen való vétek" nincsen. Gyöngyösön az üzemlátogatáson (igaz germánium tranzisztornál) mondta a vezető, hogy az néni ott az ollóval, határozza meg az Ucesat értéket. ??? Ha olyan kedve van, akkor szorosan vágja, ha nem olyan kedve van, akkor nem nyomja annyira oda.
Az izzó erősítőkben rövidzár védelem volt. Én is alkalmaztam autóizzót néha kisebb teljesítmény erősítő védelmére. ( bár ott generátorként volt alkalmazva az erősítő.)
Ha ezt nem ismered akkor érdemes megnézni: Bővebben: Link
Rengeteg tranyó belsejéről készült fotó. Van sok féle 2N3055-ről készült is.
Mit találtam. ( egy másik kontinensen
![]()
Sőt... 2N3055-ből létezett 100V-os verzió is, ha jól tudom ezeket a jobban sikerült példányokat gyárilag válogatták.
Anno én is kipróbáltam névlegesen 300V-os félvezetőket (válogatva, 360V vagy nagyobb letörési fesz.) kapcsolóüzemű hálózati tápban. Működtek is, de azért nem mertem benne hagyni - így ez csak egy kísérlet maradt.
Egy ujabb agymenés az amerikai autoiparban. Egy olyan kocsit kaptam kölcsön, amiben a GPS Navinak egy mezei táblagép lett beépitve. Hogy a zür még nagyobb legyen egy az autokölcsönzö (AVIS) számára lebutitott OS fut rajta némi Android nyomokkal, amin 3 választhato térképrendszer van ( Google map, Waze és a MapQuest)
A gép valoszinü a GSM/LTE hálozatbol hivja le a térképet és gyakran percekig büvészkedik mire összeáll a menetut. Söt miután a kontinensen az ember általában sok 100 km-s távolságokat megy a térképet gyakran frissiteni kell. Ehhez jön a föcsapás. Ha kocsit inditja az ember elöször a táblagépnek kell elindulnia - kb 3 perc, utánna kell kiválasztani melyik navigátort szereti az ember majd azon beállitani az utirányt. Hát siralmas. Gyakran a cél 5-10 percre van, de elötte megy az 5-6 perces cirkusz. Ehhez jön az agymenések agymenése. A táblagép beépitett akkuját használják, amit természetesen az autoakku csak akkor tölt, ha megy a motor. Ha áll, akkor meg szépen lemerül a táblagép akkuja, igy fél napi parkolás után el sem indul. Hivom a kölcsönzöt, hogy mi van. Állitolag mondták ( nem emlékszem), hogy ha elhagyom az autot, ki kell kapcsolni a gépet. Hát eszem a szivüket. Még 10 napig kell ezzel a vadiuj kocsival szenvedni. A hozzászólás módosítva: Júl 23, 2023
Az agyatlan spórolásuknak a felhasználó issza mag a levét!
![]()
Ha már relé, mit találtam a "lomosban".
Annó ilyeneket még szervizeltem is (pontosabban magát a szelektort soha, mert szerencsére egyszerűen nem ment tönkre ![]() Kevesen tudják, hogy ez első mobilkészülékekben is használták. ![]() Idézet: „A fistal fa évente akár 18 métert is nöhet és a törzse évente 0,9 meterrel vastagodhat.” Évente 18 m / ∅ 0.9 m : 1. év: 18 m / ∅ 0.9 m 2. év: 36 m / ∅ 1.8 m 3. év: 54 m / ∅ 2.7 m Ugye, egy 800 éves fáról beszélünk - vagyis az első 3 évében még simán nevezhetjük fiatalnak... Idézet: „Az egyik 48 m magas kidölt fának 2,6 m átméröjü volt a törzse és közel 800 évgyürüt számoltak meg rajta..” Tehát az a 48 m-es, 2.6 m átmérőjű fa mindössze 2.5 - 3 éves volt, és jól átverte a szakembereket a 800 évnyi gyűrűjével... Másfelől nézve: 48 m / 800 év -> átlagosan 6 cm / év ∅ 2.6 m / 800 év -> átlagosan ∅ 3+ mm / év Ha az első évében teljesíti az elvárt 18/0.9-et, akkor a második évétől kezdve: (48 - 18) / 799 -> ≈ 3.75 cm / év (2.6 - 0.9) / 799 - > ∅ ≈ 2.1 mm / év Csúnya dolog ez a matematika... ![]() Van egy szederfám. Egyik évben teljesen lecsupaszítottam az ágait, mert rossz helyen volt, hátha kipusztul (nem tette...). A következő évben simán voltak 2-3 méteres új ágai.
Van a környezetemben egy "halálraitélt" diófa (Jópár éve nincs rajta termés, de mivel közterületen van nem lehet csak úgy kivágni ...)
Levagdalták az összes ágát csak az ∅40 cm törzs, és az ∅15cm fő ágak maradtak meg... Szerencsétlen fáról hetente vagdossák le a 30-40 cm hosszú zöld hajtásokat ...
Mondjuk úgy, hogy végre megmetszették, elkezdett feléledni, ezért hozza a zöld hajtásokat. Ha nem ész nélkül vagdalnák le róla, akkor simán 1-2 éven belül termést is hozna ismét.
Ugyan má! Az összes faágacskát/levelecskét bele kell számolni!
![]()
Figyelj jobban oda mit irtam (raadasul a wiki alapjan). A fiatal farol volt szo és sehol sem irtam, hogy a növekedés linearis a fa élete végéig.
Figyeltem...
De mégis: egy 800 évig simán élő fa esetében vajon hány évig számít fiatalnak? 1? 5? 10?
Hazai fák között is vannak komoly eredményeket elérők. Igaz, első évben 30-80 cm, de másodikban a 3 m se ritka. Később folyamatosan lassulnak.
Ezt nem irják. De az sincs sehol pontosan meghatározva, hogy a gyerekek meddig növekednek.
Ezen én is aggódtam, amikor mondták, hogy a Waurél mamája újfullandi.
![]()
Belefutottam egy FB oldalba, I take pictures of electronic parts a neve: Bővebben: Link.
Van szemét is benne (tucat egymásra dobált ATX táp), de értelmes tartalom is bőven, pl. 3,3 kV 1200A IGBT modul, generátor erőműből, ősi szovjet számológép, stb.
Az autoagymenést betetözte a höség. A tabletbe épitett navigátor egyszerüen megállt, amikor kinn több mint 40 fok meleg volt. Csak megálltunk egy kávéra. Alig 30 perc után folytattuk volna az utat, de a Samsung bedobta a törülközöt, hogy melege van és majd ujraindul, ha lehül. Érdekes modon az auto egyébb szintén elektronikus [ LCD] müszereinek nem lett melege. Igy kénytelen voltam elinditani a kocsit, benne a klimát majd jo 10-15 perc alatt sikerült lehüteni a mennyei navigátort.
Rengeteg reklamácio után a kölcsönzö visszaadta a nevigátorért felszámolt extra bért, mi meg nagykeserven szereztünk egy térképet és GPS nélkül folytattuk az utat
Mit csinál a golyostoll kb 500C fok melegben (1200 F ).
Az asztalon a szemünk elött görbült meg, amig mi elnyaltunk egy fagyit. ![]() A hozzászólás módosítva: Júl 29, 2023
Valld be, hogy csak poénból görbíted a teret! Vagy a nagy látószögű objektív.
![]() A hozzászólás módosítva: Júl 29, 2023
Semmi trükk, meztelen valoság. Eltettük emlékbe, mert egy nem akármilyen helyen kapta a nejem, és nyomta a zsebét, amikor fagyizni mentünk, ezért kirakta az asztalra, aminek ez lett a vége.
![]()
Miért nem használtatok mobiltelefont navigátorként? Akár a google térkép programja is tud navigálni, és manapság minden mobilban ott a GPS.
Ja persze, és az USAban fizetni a hülye roaming dijat. Végül az lett, hogy minden ingyen Wifin frissitettem a telefonon a térképet. ( nem tudom, miért nem töltötte le egyszerre az egész uthoz valot). De voltak olyan szakaszaink is ahol orákig nem volt sehol ingyen Wifi.
( amugy ez extra gond volt. Sok muzeumban stb. telefon volt a guide, csak WiFi nem volt, igy nem igen tudtuk használni Érdekes volt, mert térkép nélkül is hajlando volt a telefon navigálni, ( azaz mondta az utat, de ugye a 6-8 sávos autopályákon még a google sem tudja melyik sáv hova vezet). És térkép nélkül nagyon átláthatatlan a helyzet, csak anyil mászkált össze vissza az üres képernyön. Érdekes volt amikor nyomtatott térképpel mentünk, az ember sokkal jobban eligazodott, mint a google térképpel, mert a nyomtott térképen sokkal jobban láttuk az irányt, mint az örökké táncolo google térképen ( illetve a kivágott részleten, ami mindig ugy akar fordulni, hogy a kocsi a display aljárol felfelé menjen. A valodi navi ( TomTom meg a beépitettek) is forgatják a térképet, de sokkal kevésbé és talán jobban is kezelve. Voltak olyan helyek, ahol a google térkép 5-6 360 fokos fordulatot is megtett, mire beállt valahova. Sajnálatos modon ilyenkor nem igen lehet megállni, meg kivárni mire végre megtalálja az utat. Sem a TomTom sem a beépitett navi ilyent nem müvelt. Volt olyan félmillios város ahol a 40 km-s utat a google az indulás elött szépen megrajzolta, de amikor bementünk az elsö aluljároba megállt ( GPS veszteség) az ut végéig képtelen volt felocsudni. Megálltam egy helyen ujra terveztettem az utat és akkor megtalálta az utolso 10km-re a menetet. Magátol nem, csak összevissza forgott meg ujra tervezett. A korábbi auton ( uj Mazda) viszont a navi pontosan mutatta azt is, mikor melyik sávba kell menni és az elágazásnál szépen felnagyitotta a térképet meg az alagutban is követte az utat (GPS nélkül, mint az itthoni kocsim). A google ezt sem tudja jol kezelni. Egy kicsit felnagyit, de nem annyira amennyire kellene, az alagutban meg megáll. Igaz a Mazdában extra GPS antenna volt a táblagépben meg valoszinüleg nem. A google erre még ugy látszik nem képes, söt meglehetösen pontatlan. Ráadásul nagy a latencia, föleg akkor, ha frissiteni kell térképet. Sokszor már jo 100 méterre voltunk az uj uton, amikor a googlenavi bemondta az irányt. A hozzászólás módosítva: Júl 29, 2023
|
Bejelentkezés
Hirdetés |