Fórum témák
» Több friss téma |
hello
mindenkinek !!! erdekellne hogy van egy mosogep fomotorom es arra kersek megoldast hogy lehet legyongiteni a fordulatjat ezert kerem a segitsegetekett!!! elore is koszike !!! kulomben tekercselo gepet szeretnek keszitteni belole !
Próbáld meg kisebb feszről meghajtani, szerintem ez a legegyszerűbb....
Triakos szabályozóval is meg lehet próbálni.
A mosógép több fordulatszámos ,meg kéne találnod a legkissebbet. Ha nagyon lassú kell vegyél egy fényerő szabályzós kapcsolót (PL:Legrand) és azzal nagyon lassúra veheted úgy is ,hogy erős maradjon.
Ja és nézd meg hány ampert kajál,hogy bírja a triakja.
És azt meglehet oldani, hogy mondjuk egy centrifuga motort kissebb feszről járassak? mondjuk 12-24 voltról. Persze lassabban is foroghat az nem baj, csak legyen benne némi erő.
Legelőször is tudnunk kellene milyen motor. (Típus.)??
Ha asszinkron, akkor a fesz csökkentéssel csak a nyomatékát csökkented négyzetesen! Nem a fordulatszámát. (Álltalában asszinkronok, bár egészen régiben láttam kommutátorost is.)
Az aszinkron motor fordulatszáma a frekvenciától és a pólusszámtól függ. A frekvencia adott (50 Hz)
a póluszám pedig szintén adott - ez a motor adottsága, ezen nem tudsz változtatni. Ami kérdés, hogy ez a motor a régi hagyományos forgótárcsás mosógépé, vagy pedig automata mosógép motorja. A forgótárcsásé egy fordulatú, az automataé pedig két fordulatú (mosás , centrifugálás). A fodulatszámon legkönnyebben mechanikusan lahet változtatni, vagy pedig elektronikusan a frekvencia változtatásával (230 VAC egyenirányít, aztán vezérelhető négyszögjel generátor. De a mechanikus jobb. De ha rám hallgatsz , akkor szerzel egy egyenáramú motort (pl. ablaktörlő motor 12 v. 24 VDC) és megoldódott a probléma.
Sziasztok!
A minap kezembe került egy a jó öreg HAJDU centrifugából kitermelt motor. Három kivezetése van, egy fekete, egy kék és egy piros ér. Semmi más. A tekercsek ohmikus ellenállása így néz ki: piros - kék 74 Ohm piros - fekete 74 Ohm kék - fekete 140 Ohm Kérdésem lenne, ismeri-e valaki a bekötését? Először azt hittem, hogy egy háromfázisú asszinkronmotor, de a tekercsek különböző ellenállásánól ítélve ezt elvetettem. Lehet hogy csak egy tekercs van benne, egy középleágazással. Próbáltam meghajtani is, pirosra a testet tettem, és akkor egyik végére a kékre 15VAC-ot (Phi = 0), a másikra a feketére is 15VAC-ot (Phi = 180), de meg se kottyant. Nem fejtett ki semmilyen nyomatékot, még érezhetőt sem, nem hogy annyit, hogy elfordítsa a tengelyt. Valahogy így nézhetnek ki a tekercsek: ----|XXXX|----|XXXX|---- 74 Ohm 74 Ohm
A mosógép motrok általában egyfázisú aszinkron motrok, de az egyfázisú motroknak szükségük van egy segédfázisra is, hogy kialakulhasson a forgó mágneses mező: A főtekercsen kívül általában van egy másik, úgynevezett segédtekercs, ami egy soros kondenzátoron keresztül majdnem 90 fokos (és nem 180 fokos!) fáziseltérést okoz. Ezt szokták közösíteni a főtekercsel is.
A kondi értéke kW-onként ~6,8µF szokott lenni. Azért érdekes ez a motor, mert a segédtekercs többnyire nagy ellenállású szokott lenni (direkt sárgarézből tekerik), a jobb fázisviszonyok miatt. A pirosat kösd a nullára, fekete a fázisra, kék egy kondin sorba a fázisra. És ha az egésszel sorba egy 100W-os izzót raksz, akkor nem fog semmi károsodni rossz bekötés esetén sem.
Köszi szépen!
Valószínű ezért nem indult el, mert én egy középleágazásos trafóval próbálkoztam. De az biztos, hogy a piros-kék és a piros-fekete tekercspároknak azonos az impedanciájuk. Este kipróbálom, holnap be tudok számolni a tapasztalataimról. Egyébként mi lenne, ha - eltekintve a termikus túlmelegedéstől - három fázisra kötném? A teljesítmény kell, meg egyébként is csak rövid ideig üzemelne. Vagy nem forogna egyenletes nyomatékkal? És akkor még mindig ott van egy másik megoldás, a frekvenciaváltós. Egyébként is egy felvonóhoz lenne (teherfelvonó) amit egy csigaáttéten keresztül hajt meg. 230VAC-t egyenirányítva, szűrve lehet FET-ezni, nem?
Ha szimmetrikus a két tekercs, akkor az kétfázisú tekercselés. A segédfázisos gép ennek egy módosított változata. (A valódi egyfázisú gép képtelen magától elindulni. De ha egyszer elindítják, utána már kialakul a forgó mező, és képes nyomatékot leadni!)
Én 100 W-onként 5 µF-ot hallottam a tanártól! Igaz, ez üzemi kondenzátor. Biztos, hogy terhelés nélkül kisebbel is elindul, de azért a tizede elég kevés! A bekötés úgy van, ahogy írtad, bár az ízzót én nem feltétlenül tenném be. Pár másodperc alatt semmi baja nem lehet egy ilyen (nagy tekercsellenállású) motornak, bárhogy is kötik be.
Ezt a motort ugy kell bekötni hogy a piros szálra megy a 230V egyik fele a másik megy pl a kékre, a feketére meg a kondi(3uF) egyik fele, másik megy a pirosra, és ha kék meg a fekete össze van cserélve akkor megfordul a forgás irány, azért lehetet egy forma ellenállást mérni mert egy forma a segéd és főfázisa, mint a hagyományos mosógépeknél.
Az előzőleg felvetett ötlet, miszerint rákötöm 3 fázisú válóáramra, elvetendő? Mit szóltok hozzá?
Ha kétfázisú, akkor ezt elvileg L1, L2 és N közé kéne kötni? De kérem, ez egy normál centrifugában volt, egy HAJDU centrifugában. Sajnos nem én szedtem ki, ezért nem láttam a bekötését. De elképzelhetőnek tartom, hogy volt benne kondenzátor. Hogy tudnám a legnagyobb teljesítményt, és egyenletes nyomatékot kihozni a motorból?
A háromfázisú hálózat fázisai között 120-120 fokos eltérés van, az egyfázisú motorhoz 90 fok kellene. Szerintem nem érdemes vele kisérletezni, mert a motor nagyobb nyomatéknál kiesik a szinkron fordulatszámból, akkor leáll, amúgy is instabil még normál bekötésben is.
A frekvenciaváltos megoldás helyett inkább az áttételezést javaslom. Idézet: „230VAC-t egyenirányítva szűrve lehet FET-ezni” Lehet, de ez nem ilyen egyszerű: ha a frekvenciát csökkented, akkor csökkenteni kell a motor feszültségét, meg kell oldani a motor induktív jellegéből adódó feszültséglökéseit csillapítani. És ha alacsony fordulatszámon, nagy nyomatékkal járatod, akkor nagyon túlmelegszik a motor, mert a forgórész ventillátora nem tudja hűteni a tekercseket
PIC-kel olyan PWM-jelet állítok elő, ami színusz effektívértékű, és az egyik a másikhoz képest 90 fokkal van eltolva. Ekkor megfelelő lenne a működése, nem?
Egyébként 36 tekercselés van rajta, ami kettővel és hárommal is osztható. A frekvenciaváltást inkább csak a lágyindítás miatt mondtam. Ha már egyszer elektronikus vezérlés kell, akkor azt is bele lehet tenni.
Kérem szépen kipróbáltam a motort.
Soros izzóval meg se mozdult, ekkor tettem neki egy 10 Ohmos söntöt, hát ez kész... Azt hiszem senkinek nem kell győzködnie, hogy ne építsem be. Ez tényleg csak centrifugálni jó. A leírásotok alapján kötöttem be, de még 4µF-al is csak lassan csúszik fel a fordulatszáma, nyomatéka semmi, kézzel meg tudom állítani 2000-res fudulatról is, mert hogy többel nem is megy. Indulási nyomaték 0, vagy 2 másodpercig rezeg, és úgy indul el. Ahogy megírva vagyon, vagy az egyik irányba, vagy a másikba. Köszönöm mindenkinek a segítséget, pontokat kiosztottam mindhármatoknak.
Sziasztok!
A következő gondom akadt: kaptam egy 220V-s 3.8A-s 550W-s motrot. A deknién három kivezetést látok, ami U1, W1, W2 be van kötve. Nincs hozzá kondenzátor. A kérdés a következő lenne: hogyan kellene ezt a motrot és a kondit bekötni, mekkora kondi kell hozzá. ( én kb. 110-s kondira gondoltam). Köszönettel: gezamaci
Bocs az előzöről lemaradt néhány adat :
W2-W1- 17ohm W2-U1 - 17 ohm W1-U1 - 17 ohm
Szia!
Ha jól írtad az ellenállásértékeket, akkor ez egy háromfázisú motor!
Ha mindhárom tekercs ellenállása egyforma, akkor ez egy 3 fázisú motor, delta kötéssel. Ez esetben a három fázist kell a 3 vezetékre kötni. A forgásirány a fázisok sorrendjétől függ.
Azonban ha egy fázisról szeretnéd üzemeltetni, meg lehet próbálni az egyik tekercsre a fázist, a másikra a nullavezetőt, a harmadikra meg egy kondenzátorral sorosan a fázist. Pl. 4µF 400V. A forgásirány attól függ, hogy melyik tekercs kivezetésére kötöd a kondenzátort.
Szia!
Idézet: „220V-s 3.8A-s 550W” Csak akkor ez nem stimmel. Mindenesetre egy delta motornak nagyon kicsi lesz a teljesítménye 230V-ról.
Volt olyan egyfázisú motor amibe egyforma volt a segéd és a főfázis, meg olyan is volt ami eredetileg úgy van tekerve mint egy 3fázisú motor, ez általában 1400-as fordulatúakra jellemző!
Ha szétszednéd a motort egyből észre lehetne venni hogy milyen motor!
Persze,hogy van, de akkor a mért értékek 17-17-34 ohm lenne! Három egyforma érték csak akkor adódhat, ha a motoron három tekercs van ergo háromfázisú!
Köszönöm a válaszodat. Bizony stimmel mivel ez van az adattábláján.
Igen a fordulat az adattábla szerint 1390
Üdv!
Ez az adatok alapján tényleg háromfázisú! Valószínű, hogy azért nem passzol az adattáblával, mert áttekercselték 3 fázisúra. (Egy tekercselő át tudja tekercselni, a 3 fázisút is 220-asra. Motortól függően esetleg még a fordulatszámán is tud változtatni, de ebben nem vagyok biztos) Üdv! Tomi
A fordulatszámot nem igazán lehet variálni a mai motoroknál, a horonyszám meg a forgórészbe lévő pálca szám se passzolna!
Csináltak olyat is hogy 3tekercs(6) volt benne, és 230v-ra voltak kötve, maga a motor pedig elvolt kötve deltába. IMI motoroknál elég sok ilyen volt, 5-600W-os teljesítményűekben is
Üdv!
Azért írtam hogy nem vagyok benne biztos, csak mintha régebben hallottam volna, hogy 700 vagy 930 fordulatút attekertek 1400-re. A tekercseléshez nem értek. Üdv! Tomi
gen, volt ár példa ment is gond nélkül, nem egyet megcsináltam, de sajna a maiaknál nem megy, a régi motorokat gond nélkül átlehetett tekerni!
Hello Mindenkinek!
A következő problémával fordulnék hozzátok: (Nem nagyon értek a villanymotrokhoz). Van egy régi Hajdú centrifugából kiemelt motor (adatai a csatolt fájlban) rendesen be van kötve(hozzá van a be-kikapcs gomb és egy kondenzátor is gondolom ez tartozékai voltak a centrifugában is mert eléggé gyárinak néz ki). Az lenne a kérdésem, hogy lehet-e a fordulatszámát csökkenteni 1360ról kb 300-200 ra. Ha igen hogyan? A válaszokat előre is köszönöm. |
Bejelentkezés
Hirdetés |