Fórum témák
» Több friss téma |
Lehet akármilyen jó erősítőd, ha rossz minőségű a hangszóród/hangfalad. Végsősoron a nagszóró alakítja át az elektromos jelet hanggá. Ha szar a membrán, gyenge a mágnes, vagy gyenge a káva hiába minden.
A táp elkészítése mindenképp jó ötlet.Ha esetleg még átkapcsolhatóan többféle feszültséget is ad(természetesen+/-ban),mondjuk 2x25,2x35,és 2x45volt,az már gyakorlatilag bármilyen végfokot képes üzemeltetni.Bár ezt inkább próbatápnak szokták használni,végleges verzióhoz nemigen.A Sansui-nál a hangszínkör a végfok visszacsatoló hálózatába van bekötve,több más cég is alkalmazta ezt(technics),én speciel nem kedvelem,mert a hangszín nem kikapcsolható.De nem emiatt szólhat jól az a készülék,s a meghibásodáshoz sincs sok köze,valószínűleg.
Azt a tesztmetódust,amit leírtál,vakteszt-nek nevezik,és Angliában már közel 40éve alkalmazzák.Csak ezáltal biztosítható,h az előítéleteink ne befolyásolják a végső értékelésünket.Ha mondjuk nekem szimpatikus az"X"erősítő,és TUDOM,h az szól,már eleve jobbnak fogom hallani...mert jobbnak is AKAROM hallani.Így vagy úgy,de mindenképp arra kell törekedni,h a "pszichológiai faktort"kizárjuk az eredményből,de legalábbis minél alacsonyabbra redukáljuk a hatását.A teljesen azonos berendezés pedig követelmény,h azonos maradhasson a viszonyítási alap.De ez már kicsit off...
Igazán jó hangszórót gyártani nagyonis nehéz,egy sereg feltételt kell hozzá teljesíteni,és még a speciálcégeknek sem minden típusuk all-round! A kínai hangkeltő eszközöket inkább meg se említsük.A közhasználatú beltéri egységek hangminősége pedig egyenesen katasztrofális...már ha rádióadásra gondolunk.A mai digitális műsorsugárzás mindenről szól,csak épp a minőségről nem... A többi állításod helytálló.
Még talán annyit fűznék a dologhoz,h a mérhető sávszélesség,és a kapott hang között szinte semmilyen közvetlen összefüggés nincs,ha az előbbi 30hz/16khz-nél szélesebb.És a hangsugárzó minőségi szintjét sem az "utak" száma határozza meg,sőt a kétutas konstrukciók szinte mindig jobbak(mivel csak egy helyen kell "csomót kötni" az átviteli sávban).A 20cm-es mélysugárzó sem feltétlen követelmény,tapasztaltunk már 11cm-es meghajtótól is megdöbbentő basszusátvitelt,igaz optimalizált,félhullámú labirintdobozban működött.
Idézet: „...sőt a kétutas konstrukciók szinte mindig jobbak...” Biztos vagy ebben? Nekem mas a tapasztalatom El lehet csunyan rontani akarhany utas hangsugarzot, de kijelenteni, hogy a ketutasok szinte mindig jobbak azert mert egy valtasi hely van ... ezt picit konnyelmunek vélem
Azt hiszem,ezzel a kijelentéssel azért nem írtam túl nagy butaságot,ha bemégy egy hifi-szaküzletbe,s találomra kiválasztasz 100pár dobozt,abból mennyi lesz kétutas,és mennyi három? (kb.80-20% lesz az arány,s ez azért nem épp véletlen...)A legendásan jóhangú,audiofil típusok túlnyomó többsége is kétutas,csak hogy néhány régi,patinás márkát említsek;Mission770,Rogers LS 3/5-A,a klasszikus BBC monitor,Celestion SL-6,majd később a 600-as verzió,Heybrook HB-1(bár ez nekem sose tetszett),Spendor SP-1,(a BC-1 már háromutas),a Sonus Faber csúcsmodellje,az Extrema,s az újabbak közül számtalan típus,Tannoy M-3, B&W DM302,stb.Mint az köztudott tapasztalati tény,még a leggondosabban tervezett passzív hangváltók is a keresztfrekvencia közelében súlyos fázis,-és amplitúdó-anomáliákat okoznak,s a hallásunk erre fokozottan szenzitív.Sokszor a helyes fázist sem lehet megtalálni,mert egyik polaritás sem jó(más-más hibák).Azt egy szóval sem állítom,h többutas rendszerrel ne lehetne jó hangot produkálni,(sőt!)de a problémák az "utak"számával bizony exponenciálisan sokasodnak.
Nem feltetlen ertek egyet veled. Velemenyem szerint jo uzleti megfontolas van a 2 utas hangsugarzok mogott. Elsosorban az, hogy olcsobb mindenfele szempontbol mint egy 3utas: 1) kevesebb hangszoro kell bele mint egy 3 utasba, 2) a keresztvalto egyszerubb, igy abba is kevesebb alkatresz kell, 3) egyszerubb 2 utas valtot tervezni es kesziteni mint 2-nel tobb utasat, 4) aktiv 2utas studio monitorokba kevesebb erosito kell. A 3 ut nem feltetlen jobb, de mindenkepp dragabb igy kezenfekvo a 2ut, mert 2utban is lehet kimagaslo minoseget produkalni. Azonban az is teny, hogy 3 utban a 2utasok bizonyos hibai, problemai jelentosen csokkenhetnek. Ha a mely es a kozep kozti valtasi frekvenciat relative alacsonyan tartjuk akkor az ott fellepo problemak sokkal kevesbe szolnak bele a hangkepbe mint a kozep es a magas kozti valtas problemai viszont a mely igen nagy terhet vesz le a kozep hsz-tol ami nagyon fontos lehet. Ha pedig a 3 utat aktivban keszitjuk el akkor lehet olyan valtot viszonylag egyszeruen kesziteni amit passzivban csak nagyon nagy nehezsegek aran tudnank nem beszelve arrol, hogy aktiv valtas eseten a vegerositok es a hangszorok kozott mar "csak" a kabel marad ami sokkal kevesbe befolyasolja az osszhatast mint a passziv valto. Egy szo mint szaz, nagyon jok a 2utasok, de a piacon es az atlag hifiben a 2utasok "uralma" sztem inkabb a koltseghataekonysagra vezetheto vissza. A komoly studio monitorok nem hiaba 3 v. tobb utasok Szoval nem akarom minositeni a 2utasokat, mert nagyon jok (en is tobb 2utas hangsugarzot epitettem mar), de most egy 3 utas aktiv rendszeren dolgozom es eddig nagyon biztatoak az eredmenyek! De mar nagyon elkanyarodtunk a topik eredeti temajatol ...
Elnezest az OFF-ert!
Leírt állításaid egyikével sem vitatkozom,ez mind így igaz.A többútnak is van jónéhány előnye,pláne,ha "aktív"-ban gondolkodunk(de azért a sztereóban 6db.végfok erős ellenpont... ),s az aktívrendszer azért kicsit más téma,főleg a nagyteljesítményű hangosításban jut szerephez.Otthoni hifire nem sokan készítenek ilyet... Háromutas rendszerben könnyedén megkerülhető az a probléma,h az emberi hallás úgy 1-és 5kHz között,a közép-magas tartományban a legérzékenyebb bármiféle hibára,s a kétutas dobozok váltási pontja túlnyomó többségben(mindig)e két fr-érték közé esik(...)Viszont az is megfontolandó,ha X"-összeget szánok egy pár dobozra,a hat h-szóró helyett csak négyet kell vennem,egy egységre több pénz jut,ergo választhatok valamivel jobb minőségűt.Igazából arra gondoltam,h saját építés esetén lényegesen nagyobb az esély,h a végeredmény jó(optimális,elfogadható)lesz egy kétutas rendszer esetén,csak nem volt pontos a fogalmazás.Ez már off...sorry.
És sok sikert az aktívrendszerhez,ez már komolyabb kihívás...vagy mégse.
Amiket leirtal azokkal most en is egyetertek szoval egy kis cseveges utan csak eljutunk az egyetertesre
Amator gyakorlatban valoban realisabb a 2utas rendszer passziv valtoval es valo igaz, hogy otthoni hifi-re nem gyakran szoktak aktiv 2 v. 3 utasokat kesziteni, de szvsz aki szereti az elektronikat, szeret erositoket es hangsugarzokat bütykölni annak ez egy jo szorakozas is egyben. Mellesleg talan a szerenyebb arfekvesu hangszorokbol es erositokbol is ki lehet hozni igen jo minosegu aktiv rendszert. Terveim kozott szerepel egy ilyen rendszer keszitese "szegeny ember vizzel foz" cimmel Na majd ha lesz idom egyszer belevagok ...
Már nagyon elkanyarodtunk a témától, de ez nem baj!
Egy erősítő megítélése nagyban függ az alkalmazott hangsugárzóktól! Nagyapám SOKOL rádiót hallgatott egész életében és az igényét tökéletesen kielégítette. Én egy darabig CALYPSO M10 szalagos magnót nyúztam (az egész csöves!) igaz hogy szépen szólt de nem volt olyan jó! Aztán inkább a Hi-fi felé fordultam...... Sok-sok kísérlet, kudarc és megkönnyezett tranzisztorok után ('80-as évek!) jött a TEXAS! Elsőre működött és akkorát szólt mint a budiajtó! Aztán jöttek a finomítások és a "sorozatgyártás". Minden osztálytársam megépítette és nagyon sok darabban készült különböző tápfeszre (mivel magunk tekertük a trafókat és a primer után igencsak számolni kellett mennyi szekunder fér rá!), és impedanciára, minden esetben jól vizsgázott. Használtuk buliban, gitárhoz, és beszédre is. Soha semmi gond nem volt. Igaz egyszer készült 80W-os változat is ahhoz már koppanásgátló kellett! A hangdobozoknál meg kell jegyezzem hogy általában tényleg a kétutasok a jobbak a passzív hangváltóval! A legtöbb kétutas "szerintem" szépen szól, viszont a háromutasoknál néha zavar az agresszív közép! De ez az én véleményem, és mint ilyen csak szubjektív értékelés! Tény hogy egy erősítő megítélése a hangsugárzók után történik. Sokan nem veszik a fáradságot hogy megmérjék egy erősítő torzítását és frekvencia átvitelét. Rádugja a mittoménmilyenkínai hangdobozt és megállapítja hogy vacak az erősítő. Holott az erősítő jó, a doboz vacak!
..."viszont a háromutasoknál néha zavar az agresszív közép"
Hát ez az.A kommersz háromutas dobozok 95%-ának ez a baja! Nincs kiegyenlítve az átvitelük. "Holott az erősítő jó,a doboz vacak." Szívemből szóltál...ezek nagy igazságok. De nem lehet elégszer hangsúlyozni. Ui;...s akkor már inkább egy jó kétutas doboz,mint egy rossz háromutas.
Így igaz,aktív rendszerben valamicskét lehet engedni a minőségből,mert egy egységnek kisebb a "terhelése".
Sok év tapasztalata után azt kell mondjam hogy a kommersz minihifik az erősítővel kompenzálják a hangdoboz gyengeségeit. A hangdobozt jó erősítőre kapcsolva gyalázatosan szólt, és a minihifire kapcsolt jó hangdoboz valami iszonyú hangzást produkált. Az eredeti helyzetet visszaállítva minden jó lett!
Belenéztem a minihifibe és igencsak meglepődtem a gyári beállításoktól való eltéréseken, valamint az utólagosan beépített alkatrészeken. 18 évesen kaptam két orosz S30-as hangdobozt (30W, kétutas). Mai napig ezeket használom és még mindig szépen szól. A Hi-Fi Magazinban annak idején volt is egy cikk róla és meglehetősen korrekt hangdoboznak ítélték meg! Utána volt szerencsém összehasonlítani az S90-essel, de az már nyomába sem ért (90W, háromutas), pedig ott a közép és a magas már állítható volt. De visszatérve az erősítőhöz! 10-15m2 panelszobában egy 60W-os végfokot nem lehet meghallgatni. Nem lehet objektív véleményt mondani, ha még a hangdobozokat sem lehet normálisan elhelyezni (min 70cm a falaktól, min 70cm a földtől és már arról az ellipszisről nem is beszélve ahol a térhatás is kialakul)! Igaz kicsit eltérünk ezzel a témától, de egy erősítő megítélése és értékelése szempontjából lényeges dolgok ezek. Sok tévhitet és csökönyösséget kell leküzdeni ahhoz hogy objektívan értékeljünk meg egy erősítőt.
Kicsit OFF, de még ide tartozik(hat)!
Egy cikk a "vaktesztről"! Szerintem magáért beszél és végre sokan megértik azt amit eddig leírtam(tunk) egy erősítő vagy hangdoboz teszeteléséről!
Szerintetek életképes lehet ez a tápmegoldás? Lehet, hogy nagy baromság, de kipróbálta már valaki? Van két tökéletesen egyforma trafóm, és ha így kötöm össze őket lehetne szimmetrikus tápnak használni? (próbából)
Persze! Semmi gond vele, ha van két egyforma trafód! Így bekötve jó, csak így két egyenirányító híd kell bele. a középontot ha közösíted akkor csak egy híd kell, és két kondi. Amúgy az elgondolásod jó, csak arra figyelj hogy a két trafó fázishelyesen legyen összekötve!
Igen igy is lehet jó,de miért ne tudsz 1gyári trafót áttekerni aminek primerje +van és tud vagy 150-200W-ot.
Köszönöm a gyors választ. Azért nem akartam áttekerni, mert még nem csináltam ilyet. Elvben tudom hogy kell, de gyakorlatilag nincs vezetékem hozzá. Most 1,5-es vezeték van rajta, ebből több nem fér rá a vasmagra. Most ad le 18V váltóáramot. Lényegében dupla ennyi vezeték kellene rá. Ha széttekerek valami kiszuperált trafót és abból tekerem meg akkor meg nem tudom, hogy a vékonyabb átmérőjű vezeték mekkora teljesitményt fog produkálni. Ehhez nem igazán értek.
Csak át kell tekenem, vagy valami. Nem teljesen egyforma a két trafó, most látom.
Ha bontott huzalból akarod tekercselni a trafót akkor előfordulhat hogy sérül a zománc és zárlatos lehet a trafód! Már jártam így!
Ha nem vagy biztos magadban akkor inkább csináltass egyet. Megméred most mennyi a kimenőfesz (18V) szétszeded a trafót és a csévét elviszed oda ahol tekercselnek. Megmondod hogy 18V terheletlenül, és kéred a szekunder áttekercselését 2X18V-ra vékonyabb huzalból. A z 1,5-ös vezeték mit takar? Átmérőt? Vagy keresztmetszetet? Mert mindkét esetben sokkal több mint kellene! Mekkora a vasmag keresztmetszet? Vagy van adatlap a trafón a teljesítményéről?
Átmérő 1,5mm. Mellékeltem egy képet róla. Annyi van rajta hogy SM85.
Az imént kibuheráltam egy rossz mikróból a trafót, azon 0,8-1 mm átmérőjű drót van.
Valószinű hogy 85VA. Kb a méreteiből is erre következtetek. Amúgy egy hypersil vasmag van benne.
Utána kellene nézned hogy mekkora áram kell neked (2X25W-ra elég a vasmag) és ahhoz mekkora huzal kell. Ha mégis te akarod tekercselni akkor arra nagyon ügyelj hogy menet menet mellé kerüljön nagyon szorosan. Szerencséd van mert ezt a fajta vasmagot könnyű szétszedni, és összerakni is! Szerintem próbáld meg! Letekered a szekundert úgy hogy számolod a meneteket, aztán vékonyabb drótból megtekered a 2X16-18V-ot. Nem tudom a mikrónak a trafóját hogyan szeded szét, mert én amivel találkoztam az mind hegesztett volt.
Köszi bgsf és CIROKL.
A mikró trafóját kb fél perc alatt szétszedtem egy flex segítségével Szétszedtem a trafót, tényleg könnyű volt. Letekertem a szekunder oldalt, 39 menet volt rajta. Na most akkor ha tekerek rá 39-39 menetet akkor kapok egy szimmetrikus trafót 18 -18 volttal?
Megtekertem a trafót. Végülis biztonságból 50-50 menetet tettem fel (mert abból még le lehet szedni), igy lett egy összesen 48 voltos szimmetrikus trafóm. Ebből ha jól számolom lesz egyenirányítás után cikra +/- 32Volt.
Nem sok ez a texas végfokhoz? Egy dolgot viszont nem értek. Ha megmérem a szekunder két végpontját pontosan 48 Volt a feszültség.(48,0 V) Ha külön külön mérem az oldalakat akkor 24,0 és 23,6 Voltot mérek. Nem értem..
Az orosz hangdobozokat jól ismerem,mindkét típusból két párat is használtam,-de rég is volt...Senkit nem akarok megbántani,tehát nagyon tapintatosan fogalmazva azt mondanám;én azért lecserélném valami korrektebb márkára ennyi idő után.Tippeket nem adok,mert ez nem a reklám helye... A hifi-magazin épphogy "lehúzta"mindkét szovjet dobozt,s valljuk be,talán nem is ok nélkül... :yes:
A 12m2-es panelekben egy sztereo rendszert is ALIG LEHET kompromisszummentesen elhelyezni,nemhogy egy 5.1-es házimozit(miközben ezzel etetik a jónépet),nem is szólva a pocsék akusztikáról(beton,és gipszkarton falak). Az erősítők korrekt szubjektív tesztje pedig annyira szerteágazó téma,h bele se kezdjünk! (főleg itt)
Végülis újra megtekertem a trafót 56-56 menettel 1 mm átmérőjű vezetékkel.
A graetz hidat KY708 diódákkal oldottam meg és 10000µF elkókkal szűröm. Igy terheletlenül +35,8 / -35,8 Volt egyenáramot ad le. Szerény számításaim szerint kb 130W teljesítményre képes, és max. 2,5-2,5 amper áramerősségre. Gondolom ez megfelel egy Texas tápnak. Most jönne maga a végfok... csak azt nem tudom ehhez a táphoz hogyan méretezzem. Olvastam itt a fórumban hogy volt aki dupla BD249/250 tranyót tett bele és sokkal jobb lett. Van valakinek tapasztalata erről?
Magas lesz ez a tápfesz! Így durván 80W-ra képes 4 Ohmon! Ha maradsz ennél a tápnál akkor koppanásgátlót és hangszóróvédelmet mindenképp tegyél bele! Építettünk már ilyen tápfeszre is, de a Zener diódák előtétjeit számold át, és a végtranyók mindenképpen BDXXXC tipusúak legyenek.
Mindemellett a határon fog mozogni az erősítőd,és egy kis bibi és úgy száll el mint a vadgalamb..... Tapasztaltam! |
Bejelentkezés
Hirdetés |