Fórum témák
» Több friss téma |
Az egy 14001 (4001?) IC egyik kapuja. (1/4-e, mert 4 ilyen kapu van egy tokban.)
[OFF]Ismét egy 555-ös kapcsolás ...
![]() Visszaolvasva a témát biztosan találnék legalább két olyan kapcsolást ami jó lenne (kisebb átalakítással biztosan) ... ![]() Bocsánatot kérek mindenkitől az off-ért, de a téma címe Idézet: „555-ös IC-s kapcsolások” ![]()
Szia.
Az egy logikai kapu. Ez esetben 4001 (PL: CD4001 ). Lassú jelváltozások kezeléséhet a 4093 vagy a 40106-os típus szerencsésebb lenne. Szerencsétlen esetben a hosszúidejű 1/2 -ed tápfeszültség a 4001-est tönkre is teheti... Az ajánlott kapcsolásban a 4001-es IC helyére a 4093-as közvetlen beültethető. A nem használt bemeneteket vagy GND-re, vagy +UT-re kel kötni. Sok szerencsét az áramkör megépítéséhez! ![]()
köszöntem mindenkinek a segítséget....
remélem jó lesz....
sziasztok!
elkészítettem a következő kapcsolást a motorom indexéhez. amikor a motor nem jár - nincsen nagyfeszültség, és szikra jelen - akkor szépen villog, ahogy kell. Ha jár a motor - talán a nagyfesz miatt - sokkal gyorsabban villog, kitöltési tényező is megváltozik, persze mindkettő szabálytalan. a kapcsolást alufóliába csomagolva a hiba nem szűnt meg, az akkumlátor töltését levettem, tehát nem a töltés (tüskéi) zavarják meg. mi lehet a hiba oka? vagy milyen villogtatót kéne készítenem ami üzembiztos?
Szép napot! Egy zümmeres kapcsrajz volna valakinek, ami folyadékszintet tud figyelni (pl. két benyúló drót közé ha felér mondjuk a vegyi anyag - konkrétan bor - akkor zümizik? Csak úgy gondoltam hogy 555-vel lenne megoldva, de lehet tranyó is. Táp: 6-9 V. Nem vicc, a cimborám borfejtéskor elfelejtette hogy az edény kevesebb mint a hordó. Mínusz 70 liter zweigelt
![]() ![]()
Nagyon klasz! Köszönöm, én sajna hiába kerestem.
Nincs mit. látom új vagy itt ezért bocsánatos "bűn".
![]()
Sziasztok.
Korábban már volt terveim közt egy "kapcsolóüzem szerű" tápegység építése 555-össel. Először kisrleti célból építek egy kis 12/5 voltos invertert. Az áramkörről: Frekvencia kb 30kHz, egy flyback rendszerű tápegység, a kapcsolófet egy IRF830-as. A fetnek a szaggatófrekit az 555-ös kapcsolás adná, a vasmag egy ERL35-ös(PC tápból bontva), a tekercsek: primer 60 menet, szekunder 25 menet. A tápegységből örülnék kb 10 wattnak is ![]() Vélemények? Kaptam már az ilyen ötleteimért kritikát..de nem egy kilowattos tápot akarok, csak kisérletezgetni ![]()
Hello!
Az igazság, hogy az ember ma már csak kínjából (esetleg a kihívás kedvéért) épít 555-ből kapcsitápot. Erre számtalan cél IC van már, ahol adott a szabályozás - referencia... A flyback konverternek 12/5 esetén, csak akkor van létjogosultsága, ha egyúttal a galvanikus elválasztást is szeretnéd biztosítani. Mert különben a stepdown rendszerű egyszerűbb. Igaz, hogy 555-el akarsz építkezni, de igazából ez a téma, a kapcsolóüzemű topikokba való. üdv! proli007
szerintem a tápfesz stabilizálása ic-vel megoldja a gondod.
Hello Mindenki!
Nekem ezzel az 555-ös PWM-mel kapcsolatban lenne kérdésem (kép). Át lehet alakítani úgy hogy ne a pozitív legyen a közöl láb hanem a negatív szóval legyen + táp, + kimenet, - táp és kimenet egybe
Hello!
Nem egészen érthető a kérésed, de aki rajzolta ezt az áramkört, annak is volt nyomás a fejében. - Az IC-nek alapvetően két kimenete van. A 3-as láb, ami (a plusz és minusz táphoz képest is kb. 200mA-el) terhelhető, és általában ezt használják "kimenet" elnevezéssel. A 7-es láb is egy nyitott kollektoros kimenet. De ezt csak akkor használhatod kimenet gyanánt, ha egy ellenállás van a plusz táp és a 7-es láb között. - Az áramkörnél, a 8-as láb és a 7-es láb között oda van írva, hogy Led. Ez úgy igaz, ha a Led-el sorban van előtét ellenállás, mert különben beledöglik a Led és a 7-es lábon lévő belső meghajtó tranyó is. - Egyszóval, az IC +táp lába, a 8-as. A minusz (jobban mondva GND tápfeszültségpont, mert itt nincs +- tápfeszültség, csak egy tápfesz, aminek a negatív pontja) az 1-es láb. (a 4-es lábra, meg plusz tápot kell adni, mert ez az IC Reset azaz törlő bemenete. Hogy az IC működjön, ide magas logikai szintet kell adni, azaz plusz tápot.) - Kimenetként meg (a GND-hez képest) 3-as lábat használhatod, vagy a 7. lábat, pld. 1kohm felhúzó ellenállással.) Remélem nem kevertelek meg, de ha igen, lerajzolom. üdv! proli007
Ez a kapcsolás nem tudom menyire életképes! Tesztelte már valaki?
![]() Nekem mindenesetre nem szimpatikus, így első ránézésre.... ![]() zsoltii90 hozzászólására (#467743): [OFF]S segítségnek ITT egy ''elvileg'' működőképes 555-ös PWM szabályzó... ![]()
Sziasztok! Nekem is ez lenne a kérdésem.
Vajon működik? Én 50-100W-os SZÉNKEFÉS dc motort szeretnék hajtani vele nem pedig BLDC-t. Ez a kapcsolás jó erre? Bővebben: Link Másik kérdésem, hogyan lehetne megoldani NTC-vel, hogy hőfokszabályozott legyen a motor, ne potit kelljentekergetni? Köszönöm!
Elvileg működik. Az ntc-t mégis hová gondoltad? A hőmérséklet emelkedésével csökkenjen a fordulatszám?
Szia!
Köszi a gyors segítséget! ![]() Minél magasabb a hőfok annál gyorsabb egyen a motor. Nagyon jó lenne ha ezt meg lehetne oldani ![]() Csak ott akadtam fent, hogy a potinak 3 lába van míg az ntc-nek 2 ![]() És azt sem tudom, hogy milyen fordulatszám és ellenállás lesz majd a jó. Úgy kéne megcsinálni a nyomtatott áramkört, hogy a potinak/ntc-nek csak sorkapocs lenne és a potival ki tudnám mérni a megfelelő ellenállást és utána bármekkora ntc-t rá lehetne kötni. Jó lesz így? de hogyan kell bekötni?
Hello!
Idézet: „de aki rajzolta ezt az áramkört, annak is volt nyomás a fejében” Hát ennyire szimpatikus. A kondit nem illik közvetlenől kimenetről tölteni-kisütni. Végtelen kicsi idő alatt nem lehet, azt meg a kitöltési tényező bánja. Én minden esetre nem így oldanám meg a PWM-et. Néha elvi jellegű rajzokat kész tényként közölnek, vagy vesznek akik olvassák. üdv! proli007
Hello.
Köszönöm a segítséget és nem lenne rossz proli007 ha lerajzolnád a kapcsolást ![]() ![]() ![]() Nem szeretném elrontani. Azért volt nekem is gyanús ez a kapcsolás mert másik 555 kapcsolásnál kicsit másként voltak a dolgok. Mégegyszer köszi. Üdv
Nekem is tudnál segíteni? Az NTC-t hova tegyem és hova kössem a poti helyett?
![]() A másik elvetemült ötletem a motor szabályzásra egy egyszerű fesszabályzó ic. pl lm338k. Ezzel is megoldható? Nem lesz így sok elfűtött áram? Köszi a segítséget előre is ![]()
Hello!
Azt hozzátéve, hogy én még nem készítettem motorhoz szabályzót! Ezeket a rajzokat, csak "kívánságra" rajzoltam. De.. Számomra, egy "korrekt" PWM jel olyan lenne, ahol egy lineáris (meghatározott amplitúdójú) háromszögjel, (vagy fűrészjel) Lenne bevezetve egy komparátor áramkörbe. Amely a vezérlő egyenfeszültséget hasonlítja össze ezzel. Kb. úgy, ahogy a mellékelt "Slow-PWM" kapcsolásban van. (Ez ugyan csak egy minta generátornak készült, kissé egyszerűsíthető lenne, és ki kell egészíteni egy meghajtó áramkörrel.) De motorok vezérlésénél, néha nem is a PWM előállítása lesz a gond, hanem az induktív jelleget adó motor vezérlése (és akkor a motor "generátor üzeméről" nem is beszéltünk). Nagy teljesítményű motor esetén, biztos vannak visszahatások a vezérlés felé. Ezért valami hasonló dolgon kellene törni a fejünket, mint a "FET-DRV" kapcsolásban van. (Egy DANFOS motorszabályzóban a legnagyobb helyet kitöltő rész, a vezérlés szűrése és a teljesítmény eszközök hűtése adja.) Egy egyszerű potméteres 555-ös PWM szabályzót mutat, a "Motor-PWM" rajza. És egy ugyan ezzel az áramkörrel kialakított "szabályzóval ellátott" áramkör, ahol a poti helyett feszültséggel vezéreljük a PWM fokozatot. Látható, a "Peltier-2" rajzon. Sok féle PWM előállító IC kapható már. A legtöbbnél, hiba, hogy a kitöltést nem lehet 0..100%-ban vezérelni. (Mert táp célokra készültek) A többi speciális IC-t meg nem ismerem, mert nem költenék olyanra, amire nincs szükségem. De ezekből a rajzokból, talán lehet ötleteket meríteni. De ne feledjük a puding próbáját.. üdv! proli007
Az oldalról megépített 555 kapcsolást szeretném tranzisztorral kiegészíteni. A kapcsolás feladata a polaritások cseréje lenne, megcsináltam relével, tökéletes. A relét szeretném kiváltani tranzisztorokkal.
Én ezt a pudingot próbáltam ki "vezérlés.jpg". Annak ellenére, hogy életem első nyomtatott áramköre azt hiszem sikerült, csak nem arra való amire nekem kellett
![]() Egy 55W-os izzóval próbáltam, addig világított amíg tekertem a potit. Ez az egyszerű PWM áramkör jó lenne nekem (már minden meg van hozzá) ![]() Úgy megoldható a hőfokvezérlés, hogy a poti egyik oldala (nem tudom milyen szakkifejezés kell ide ![]() ![]() ![]()
Szimulátorban összedobtam ezt a kapcsolást. S ott rendesen működött.
![]() S a gyakorlati megvalósítása (#468383) szbalogh-ál is életre kelt. ![]()
Ebben a kapcsolásban nem elég csak betenni egy NTC-t az egyik ágba. Mert nem PWM szabályzást kapnál hanem az oszcillátor frekvenciája fog változni a hőmérséklet függvényében. Talán ha a szabályzó potenciométert egy PTC-NTC párossal váltanád ki...
![]() Szerintem ez a kapcsolás megfelelne a céljaidnak.
Üdv!
Én most építettem meg ezt a rajzot. Működik. Az elektromos kerékpár házilag topicban vannak képek. uli
100%, hogy jó, de nem jobb egy külső dióda a motorkapcsokon, mint a fet belső zenerdiódája? Bár lehet, hogy a külső nagyon fogná a ventillátort...
![]()
Mi a különbség ha a 3-as, 7-es vagy 2,6-os láb után van a poti? Absz. láma vagyok.
![]()
Hello!
Idézet: „addig világított amíg tekertem a potit.” Ez biztos nem így gondoltad. Maximum, a poti llásától függően változott a fényereje. ![]() Alapvetően meg lehet oldani ahogy gondoltad, csak nem biztos, hogy az megfelelő neked. - Tegyük fel, hogy a szabályozni kívánt hőfokon, az NTC ellenállása, és a fix ellenállás (vagy poti ellenállása) egyaránt 10kohm-ot mutat. Így a kitöltési tényezője a PWM-nek 50%. - Az NTC hőfokfüggése, -3,6%/fokC. (Azaz minden egyes fok változásra, 3,6%-ot csökken az ellenállása.) Ha a hőmérséklet 10 fokot nő, az NTC ellenállása kb. 7kohm-ra csökken. - Ebben az esetben, a kitöltési tényező, 58%-ra nő. Tehát 10fok változásra, a ventilátor fordulata, 8%-al fog nőni. (már amennyire a fordulat arányos a kitöltéssel, azaz a jel integráljával) Elég lesz ez a változás? Ha igen, akkor jó. (A huzalellenállás nem tudom miért fontos számodra? Nehezíteni akarod a dolgodat, vagy a poti huzal?) üdv! proli007 |
Bejelentkezés
Hirdetés |