Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronikában kezdők kérdései
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal!
- Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni!
- És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Lapozás: OK   574 / 3983
(#) vicsys válasza elektro777 hozzászólására (») Júl 25, 2009 /
 
A telefon töltőkkel (általában) az a gond, hogy kapcsoló üzeműek ami sok kis tüskét produkál a kimenetén. Ezek könnyen megzavarják az áramköröket. Tegyél párhuzamosan a táppal (4-es és 8-as láb valamint az 1-es) párhuzamosan egy puffer kondit (470-1000uF) hátha simít valamennyit a tápon. Ja és a 100nF-os hidegítő kondi (szintén a tápra, közel a IC lábaihoz) szintén kötelező.
(#) proli007 válasza elektro777 hozzászólására (») Júl 25, 2009 / 1
 
Hello!
Ha szabad beleszólnák. Már párszor leírtam, hogy ilyen hosszú idők késleltetése 555-el nem korrekt megoldás. (De úgy látom ezeket a hozzászólásokat nem olvassátok el.)
- A nagy kapacitású és gagyi kondinak, van szivárgási árama. Ha megfelelően nagy ellenállással töltöd, akkor az életben nem fog feltöltődni a Th szintjére, azaz a tápfesz 2/3-ad részére.
- Az IC menetének is van bemenő árama, amit a töltés mellett a töltőellenállásnak biztosítani kell. Ezért előfordulhat,hogy amikor eléri a Th szintet, akkor a bemeneti tranyó el kezd kinyitni és a kondi ott álldigál, de az IC nem billen át. Ha megfogod az 5-ös lábat (ami a Th referencia értékét adja) "modulálod" 50Hz-el a Th küszöbfeszültségét. Ennek hatására a TH szint kicsit kisebb lesz és az IC átbillen.
(Egyébiránt ezt a megoldást, a kétbázisú diódákból kialakított extrém hosszú idejű késleltető áramkörnél alkalmazták is.)

De még egy trükk is van, amit még itt nem láttam, de most közzéadom..
A kondit nem a tápról kell tölteni az ellenállással, hanem egy astabilról, ami pld. 1:99 kitöltéssel jár. Ha ennek kimenetéről töltjük a kondit, akkor ugyan akkora időzítéshez 99-szer akkora töltőáram is tartozhat, hiszen az időnek csak 1%-ban van töltés. De ez nem mentesít az alól, hogy a töltőárammal sorban kis viszáramú diódát és kis szivárgási áramú kondit alkalmazzunk. De ez az analóg módszerek az egyszerű számlálók (procik) korában felesleges erőlködésnek tűnnek.

Lehet a hiba számodra nem itt van, de ezeket a tényeket is figyelembe kellene venni!
üdv! proli007
(#) danelnagy95 válasza proli007 hozzászólására (») Júl 25, 2009 /
 
Megcsináltam amit mondtál, de ha megnyomom a gombot, világít az összes led(ahogy kell), de ha elengedem, továbbra is világít, ahelyett h mutatná a pillanatnyi állasát a 4017nek.Mi lehet még a baj?
Ja igen a kódolás tényleg rossz a kockánál, de megcseréled a ledeket és úgy jó, ja és a tranyók ellenállását én is elhagytam.
(#) nagy_david1 hozzászólása Júl 25, 2009 /
 
Sziasztok!
Lenne egy olyan kérdésem hogy mi a teendő akkor ha még a komparátor ic sem képes elég gyorsan logikai szintet váltani. A lábain mV nagyságrendben változik a feszültésgszint (és nagyon lassan) és van hogy elér egy olyan pontot hogy se nem nyit ki teljesen a tranzisztor a komparátr ic-ben se nem zár le, pont az átmenet. Így is műveleti erősítőről tértem át komparátor ic-re, de még így sem elég nagy a szintváltás. Gondolom az megoldás lenne ha 2 komparátor ic-t egymás után kötnék, de ezt a megoldást kerülném ha van egyszerűbb. Már többször ütköztem ilyen problémába. Jelen esetbe a komparátor ic egy tranzisztort ami aztán egy rellét húzna be, de a relle van hogy elkezd "birregni" mert nem kap elég áramot. Jelenleg csak úgy hasra csapva egy 10k ellenállást raktam be a + és bázis közé mit a komparátor kapcsolgat. Valyon ha akkorára csökkenteném az ellenállást mit még az ic elbír akkor jelentős lenne a javulás, vagy van valami visszacsatolásos megoldás mi javít ezen a problémán? Köszönöm előre is.
(#) danelnagy95 válasza danelnagy95 hozzászólására (») Júl 25, 2009 /
 
Azt kifelejtettem az előző hozzászólásból, h a ledek a 11 mp után kikapcsolnak , (ahogy kell).Tehát csak az a gond h nem mutatja a 4017 állását.
(#) Norberto válasza nagy_david1 hozzászólására (») Júl 25, 2009 /
 
Pedig azt nehezen hiszem el igazából, hogy annyira lassú legyen a komparátor, hogy a relé prellegni tudjon a kimeneten. Ott szerintem valami más gubanc lesz...

Milyen fesztültségszinteknek kéne megjelennie a komparátor kimenetén?
(#) elektro777 válasza proli007 hozzászólására (») Júl 25, 2009 /
 
Igazatok volt!
A relé mindig erőlködött, nembírt átkapcsolni, és annyit csináltam az egésszel, hogy az IC 5. lába (Th referencia érték)et egy 470µF-es kondivel a + tápfeszre köttem(puffereltem) és így nagyobb időt is tud kapcsolni!
Köszi a segítségeteket, ha valami nemlesz jó vele akkor még kérdezek!
(#) nagy_david1 válasza Norberto hozzászólására (») Júl 25, 2009 /
 
Hát vagy 0 ha kinyit a komparátor ic tranyója és földre viszi vagy 12V. Ezekkel nincs is baj, mert mindkettőt eléri, és sok kapcsolásomban tökéletesen működött is. LM339-et használok és azt írja az adatlapon hogy ~2mV az offset feszültség. Nállam az a baj hogy tényleng annyira lassan változik a mV-nyi feszültség -mert műszerrel rámértem- hogy elér egy rövid időre egy olyan tartományt hogy se nem 0V se nem 12V. Az segítene valyon akkor ha az ellenállás értékét kissebre cserélném pl 1kohm és akkor már szinte bármi változásra a kimeneten a tranzisztor kinyitna és a relle meghúzna (puding próbája az evés, tudom, de most nincs kéznél a kapcsolás, mert hanem kipróbáltam volna, csak addig is fogalkoztat a dolog). Hiba nincs a kapcsolásban 100%, mert már sokat csináltam és probléma nélkül működtek. Remélem érthetően írok.
(#) Sir-Nyeteg válasza nagy_david1 hozzászólására (») Júl 25, 2009 /
 
Nem biztos, hogy értem a dolgot, de szerintem neked hiszterézises komparátorra van szükséged!
A baj az lehet, hogy mV-okat akarsz mérni, és amikor behúzna a relé, akkor ez a fesz leesik egy kicsit, ekkor visszabillen a komparátorod, ekkor a relé elengedett, és ujra megvan a billenési feszültség, amire ujra behúzna a relé. Végtelen ciklus. Minimális hiszterézis is elég!
(#) nagy_david1 válasza Sir-Nyeteg hozzászólására (») Júl 25, 2009 /
 
És akkor erre mi a megoldás? Hol esik le a feszültség mikor be akar húzni a rele? Igazából bármi megoldás érdekelne, mert nagyon is valós a baj, és szerintem ez áll fenn amit te mondasz, mert valóban nagyon mV-ok figyeléséről van szó, és lassan változnak az értékek ezért észrevehető a hiba. Az érzékelés kedvéjért, kb 1 perc alatt változik 1-2 mV-ot, és nem olyan mértékbe hogy figyelmen kívűl lehessen hagyni. Lényegébe ha már ennyire lassan változik az érték akkor a mV-nál kisebb értékekről is lehet beszélni szerintem. Kb az a mese szerintem mintha egy több 1000 mikros kondit szeretnék feltölteni Mohmos ellenálláson keresztül kis feszültséggel, remélem eléggé érzékeltetem a lassú változást. Ha megint kezem közé kerül a kapcsolásom először is kicserélem az ellenállást, és remélem megoldódik a probléma. Viszont attol még érdekelne ez a hisztérzises dolog kiküszöbölése. Köszönöm mindenkinek.
(#) Sir-Nyeteg válasza nagy_david1 hozzászólására (») Júl 25, 2009 /
 
"Hiszterézises komparátor" Keress rá neten.
(Ha a mV-okat erősítenéd, akkor is előfordulna ez a hiba.)
(#) nagy_david1 válasza Sir-Nyeteg hozzászólására (») Júl 25, 2009 /
 
De hol esik nekem a feszültség ha behúz a relé? Maga a tápnál? Mármint ha külön tápról menne a relé és az elektronika akkor is maradna a probléma? Amúgy most kaptam saját könyvtáramban pár szót a hisztérzises komparátorrol . Remélem nem műveleti erősítővel épített komparátor hanem spéci komparátor ic-vel, mindjárt belenézek. Viszont azt légyszi írd meg hogy a feszültség hol esik.
(#) Sir-Nyeteg válasza nagy_david1 hozzászólására (») Júl 25, 2009 /
 
Amikor behúz a relé, ott bezavar a tápba, és minden közeli elektronikába. Bármibe!
Mint amikor bekapcsolod a mikrót, és bereccsen a tv képe
(#) nagy_david1 válasza Sir-Nyeteg hozzászólására (») Júl 25, 2009 /
 
Akkor ezek szerint ide nem volt elég a 78xx stabilizátor ic. Minden esetre köszi a segítséget, jövő héten kerül megint kezem közé a művem és akkor minden tőlem telhetőt megteszek még vele és alaposan letesztelem, akkor majd még írok, ha elmúlik a jelenség. Köszi eddigi minden segítségeteket.
(#) gammabuta hozzászólása Júl 25, 2009 /
 
üdv,
elég kezdő kérdések lesznek:
1. kellene nekem olyan áramkorlát aminek elég nagy a hatékonysága azaz nem pl. egy ellenállás vagy izzó ami kb. ugyananyi wattot eszik sorosban mint amit korlátozni akarok vele.
(Eddig autóizzót javasoltak sorbakötve, de gondolom az a teljesítmény felét elvilágítaná de nyugodtan felvilágisíthattok ha ez mégsem lenne így.)
Jó lenne valami 10% teljesítmény pocsékolás alatti megoldás.
Tud valaki ilyet esetleg nem bonyolultat kapcsolásban vagy készen is érdekelne ha valahol kapható megépítve vagy kitben?
DC-DC konverteres megoldás az nemlenne jó mert a feszkót nemakarom változtatni, igaz a DC-DC konverterekben van gyári áramkorlát de nem lenne elég hatékony ilyet alkalmazni.
Ja és igen lényeges hogy ne melegedjen a korlát, mivel ez egy hűtő és nem fűtő rendszerhez kellene, minden plusz hővé alakult watt csak egy öngól lenne.

12voltos tápról (PC AT tápegység vagy ólomzselés aksi) kellene pl. 4-6 amperes korlát.
(Peltiert cellát akarok róla hajtani, de sajna túlszívja magát tehát korlátozni kell rendesen de nem halálpontosan csak annyira hogy monjuk 80watt fölé sose mehessen 12-16volt bemenőre.)

2. na ezt a kérdést el is felejtettem azóta

Előre is köszi!
(#) Sir-Nyeteg válasza nagy_david1 hozzászólására (») Júl 25, 2009 /
 
Figyi: ha a hálózat "végtelenségét" nézzük, akkor ahhoz képest a 78XX szinte semmi, de mivel a hálózatban is nagy a zavar egy mikró, turmix stb bekapcsolásakor, így ne szidd a 78XX-et, hisz jobbat nem fogsz találni, hacsak nem egy Farados kondit nem raksz az áramkörbe
Itt az a gond, hogy mikrovoltokat figyelsz. Így ez a jelenség nem csoda, de nem is biztos hogy ez a gond. Lehet hogy nem képes az IC ilyen felbontásra.
(#) HA3GX hozzászólása Júl 25, 2009 /
 
Sziasztok!

Készítettem egy tápegységet, megszűrve, pufferkondikkal 2N3055-ös tranyóval, 7812-es IC vel. De az egyenirányító melegszik, de nagyon! Szerintem még mindig gerjed de nem tudom, hogy miért... Kapcs rajz mellékelve.

tap.JPG
    
(#) vizor válasza HA3GX hozzászólására (») Júl 25, 2009 /
 
Azok a kondik mi célt szolgálnak a Graetz híd diódáival párhuzamosan ? Még nem láttam ilyet.
(#) HA3GX válasza vizor hozzászólására (») Júl 25, 2009 /
 
Azért van rá szükség, hogy ne "búgjon" a tápegység, vagyis szűrje meg az 50Hz-et. Én egy rádió készülékhez készítettem el, és ha adsz ( megnyomod a PTT-t vagyis adásra kapcsolsz) akkor az 50Hz-es komponensek ne jelenjenek meg a vételi oldalon.
(#) danelnagy95 válasza danelnagy95 hozzászólására (») Júl 25, 2009 /
 
Mégegyszer összeraktam, és mostmár működik.
Nagyon köszönöm proli007!
(#) stratever hozzászólása Júl 25, 2009 /
 
Sziasztok! Ez most tényleg nagyon kezdő kérdésnek fog tünni,de még sosem raktam össze magamtól yomtatott áramkört,most készülök az elsőre.
Ezt szeretném megépíteni.
Ezt szeretném megépíteni

A kérdésem az lenne,hogy van rengeteg jel az áramkörön. Vannak azok az egyre rövidebb hosszúságú párhuzamos vonalakból álló háromszögek.Ha jól tudom az a földelés jele. Nos azokat a gyakorlatban hogyan kell megcsinálni,vagy hogy néznek ki egy nyomtatott áramkörön? .. Meg azt sem értem,hogy ha ez a földelés jele,és ha megnézitek ott van a teljes kapcsolás alatt kzvetlen az áramellátás kapcsolása,és az akksi negatív kivezetéséhez is földelés jelet rakott. Akkor most mit hogyan kell ezt értelmezni? Válaszotokat előre is köszönöm.
(#) proli007 válasza gammabuta hozzászólására (») Júl 25, 2009 / 1
 
Hello!
Idézet:
„Jó lenne valami 10% teljesítmény pocsékolás alatti megoldás”

Az analóg disszipatív tápok (lehet az átersztő tranyó, vagy mezei ellenállás/izzó) mind elfűtik a be és kimenő teljesítmény közti különbséget. ehát az üdvözítő megoldás, a kapcsolóüzemű tápegység. Annak lehet 80..90% a hatásfoka.


Idézet:
„DC-DC konverteres megoldás az nemlenne jó mert a feszkót nemakarom változtatni, igaz a DC-DC konverterekben van gyári áramkorlát de nem lenne elég hatékony ilyet alkalmazni.”

Sajnos az Ohm törvénye, még mindig érvényben van!
Ha az áramot csökkenteni szeretnénk, akkor a feszültségnek csökkennie kell, ha a fogyasztó ellenállása állandó (azaz nem tudjuk változtatni).
Tehát, ha 12V-ot kapcsolsz rá, akkor a felvett áram annyi, amennyit a Peltier felszippant. Ha az áramot csökkenteni akarod, akkor a feszültségnek csökkennie kell. (Vagy a PC-táp feszültségét, vagy a DC/DC átalakítót kell leszabályozni)

Ha a teljesítményt akarod állandó értéken tartani, akkor sajnos, a feszültség és áram szorzatát kell állandó értéken tartani. (P=U*I) Ezzel akkor érdemes bajlódni, ha van értelme a teljesítmény állandó értéken történő tartásának, valamint a Peltier felvett árama változik üzem közben, (hőfok, vagy mit tudom én minek függvényében) állandó feszültség mellett. Mert ha nem változik, akkor elég a feszültséget, vagy az áramot állandó értéken tartani.
üdv! proli007
(#) golax hozzászólása Júl 25, 2009 / 1
 
Sziasztok!

Szeretném figyelmetekbe ajánlani az alábbi linken található leírásokat - nekem nagyon sokat segítettek és jogtisztán ingyenesen elérhetőek.

Továbbá javaslom a modiknak, hogy a linken található pdf-eket vegyék át a he-ra is, ha lehetséges (szabad felhasználás mellett szerintem lehet).

http://www.puskas.hu/r_tanfolyam/r_tananyag.html
(#) sándor válasza golax hozzászólására (») Júl 25, 2009 /
 
Nagyon szépen köszönjük a belinkelt oldalt/pdf-eket,tényleg jók (már le is mentettem)
(#) fbela1990 hozzászólása Júl 26, 2009 /
 
Üdv!

Valaki meg tudja mondani hogy a TV-ben lévő elektroncső mely részeit vezérli az IC? Eltérítő tekercseket, és a wehnelt hengert?

Kösz előre is!
(#) labu01wx hozzászólása Júl 26, 2009 /
 
Sziasztok!
Van egy AsRock alaplapom, ami nem igazán tud stabil feszt biztosítani a procinak, ezért érdeklődnék, hogy szerintetek ez a modosítás használ-e valamit illetve nem lehet-e még jobban összehozni?
A választ előre is köszönöm.
(#) gg630504 válasza stratever hozzászólására (») Júl 26, 2009 /
 
Idézet:
„A kérdésem az lenne,hogy van rengeteg jel az áramkörön. Vannak azok az egyre rövidebb hosszúságú párhuzamos vonalakból álló háromszögek.”

Igen, földelés. Illetve azt jelenti, hogy az ilyennel jelölt pontokat össze kell kötni. Mindet, egymással. Másrészt minden feszültséget ehhez viszonyítanak.
Magyarországon egy vastag vízszintes vonal szokásos erre a célra. Ami a rajzon van, azt tényleges földelésnek szokjuk használni, de itt nem tényleges földelés.
Egyszerű rajztechnikai fogás, hogy a sok föld és tápvezeték ne vonja el a figyelmet a fontos vezetékekről.
A fizikai huzalozásnál érdemes figyelembe venni, hogy a vezetőknek van ellenállása. Ha egy vezetékre van kötve egy nagy áramú és egy érzékeny áramköri részlet, akkor a nagy áramú működése által okozott áramváltozás ( és így feszültségváltozás ) zavarhatja az érzékeny részt. Bővebben a földhurok, csillagpontos földelés kulcsszavaknál.
(#) Negyedik Zol hozzászólása Júl 26, 2009 /
 
Hahó

Megint belefogtam egy kis rádió építésébe. Elemes rádió lenne, nagyjából ilyen: http://oldradio.tesla.hu/szetszedtem/270tollradio/big/015tartalom.jpg
Tudna valaki segíteni a kapcsolási rajzban. Nem kell pont ugyanezt, csak viszonylag kevés alkatrészből álljon, mert nincs túl sok anyagom! Itt vannak további képek a tollrádióról:http://oldradio.tesla.hu/szetszedtem/270tollradio/penradio.htm

Segítségeteket előre is köszi

u.i. azért nem a rádióépítés a "kezdetektől a világvevőkig" topicban tettem fel a kérdést, mert ott főként rókalyuk és kristályrádiókkal foglalkoznak, és az a topic nem olyan látogatott, mint a kezdő kérdések
(#) gammabuta válasza proli007 hozzászólására (») Júl 26, 2009 /
 
udv proli007,

köszönöm a válaszod, reméltem is hogy írsz mert olvastam hozzászólásaid a PC AT táp átalakítása résznél ahol szintén áramkorlátról is volt szó.

Lényegében nekem csak teljesítményt kellene leszabályoznom egy küszöbérték fölé sose mehessen mert túlszívja magát a peltier, de áramforrásnak 12voltos 'feszszabájozott' táptokat akartam használni ezért az áramkorlátozás lenne a legkézenfekvőbb.
Az egyik tápom egy PC táp lenne, módosítás nélkül ami ugy 11-12volt között ad le szabályozottan a másik meg egy ólomzselés aksi ami szintén 11-14volt közötti feszkón van.

Úgy veszem ki a szavaidból, hogy mégsem lenne egyszerű és olcsó megoldás egy áramkorlátot építeni ezek kimenetére így utólag, hanem eleve egy olyan tápot kellene vennem ami kapcsolóüzemű és áramkorlátos.

Ezen is gondolkodtam, csak nemvagyok benne biztos, hogy nemlehet azokat is túlterhelni, ha mondjuk bemegyek egy boltba és 60wattos kapcslóüzemű 12voltos tápot kérek ami áramkorlátos az tényleg nem fog-e megpurcanni hamar ha direktbe rákötöm a peltiert és fullra terhelem.

Szerkesztgettem DC-DCkonvertereket is de egyik sem bírt 60watt körüli teljesítményt, ami nekem van most öszeforrasztva step-down az 3ampert bír max (annyi benne a gyári korlát) és eddig 60% hatásfokot mértem rajta max, ha belőném 12voltra még mindig 30watt körül teljesítene csak
(Sajna a DC-DC konverternél a kimenő ágon van egy dióda aminek a feszkóesése mindig veszteség, minél kisebb a kimenő feszkó annál nagyobb % a diódán a veszteség.)

Azt értem, hogy apeltier ellenállása jelentősen változik használat közben a melegedés függvényényben, de nekem nem kellene halálpontosan belőni, csak hogy ne hevülhessen túl.

Tehát nemkell nekem állandó teljesítmény csak egy küszöböt ne léphesen túl.

Végeztem egy tesztet egy 36wattos peltierrel, amit rákötöttem 1 másodpercre egy 60wattos nem stabilizált trafós 12voltos tápra és vele párhuzamosan egy 12voltos 100mA-es ventillátort ami fújta volna el a meleget és azt tapasztaltam, hogy a venti szinte alig pörgött mert mind a 60wattot elszívta a 36wattos peltier , és természetesen annyi hőt termelt hogy a hideg oldal is tűlhevült.
Tehát elég kicsi ellenállása lehet, majd nemsokára be is mérem hidegen és melegen is.
Most úgy hajtom meg ezt a 36wattos peltiert, hogy van egy eredetileg USBhub-hoz adott adapter(trafós) tápegységem 6volt 2amperes, direktben rávan dugva a peltier 13wattot tud tőle leszívni mert nembír többet az adapter, nem egy szép megoldás ezért akarok valami jobbat kitalálni.
Mert egy 85wattos peltiert veszek a jövőhéten és azt szeretném 60watt körül hajtani (a kánikulában jobb hűtés kell).
(Gondoltam direktbe rákötöm a 60wattos trafós 12voltos tápomra, bár nemvagyok benne biztos hogy az szeretni fogja, mert ott is a trafó az áramkorlát meg a dióda....)
A másik probléma, hogy ólomzselés aksiról használva még mindíg nemlesz áramkorlátom rajta és néha szeretném aksiról hajtani.

Nem tudja valaki esetleg,hogy az autóba való peltieres hűtőládákban amelyek szintén 12voltos aksiról vannak hajtva hogy oldják meg az áramkorlátozást?

(A végén kiderül, hogy autóizzó világít benne )

thx,
GB.
(#) wlinux hozzászólása Júl 26, 2009 /
 
Sziasztok!

Segítséget szeretnék kérni.
Egy Nokia Premicell-hez (TFE-2) kéne egy adatkábelt csinálnom.
Bővebben: Link
Ez a kábel a soros portra csatlakozik.
A gyári kábel AFW-3, de sehol nem lehet kapni. Találtam egy oldalt amin le van írva a lábkiosztás, de nekem ez kínai.
Bővebben: Link

Előre is köszi.
Következő: »»   574 / 3983
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem