Fórum témák
» Több friss téma |
Szia!
S igen! S amihez Idézet: abba sajnos a párhuzamosítást részesítették előnyben. Persze ez nem azt jeleni, hogy másképp nem lehet... De azt hiszem a hozzászólásom a téma címéhez igazodik, és az egyéni véleményemet tükrözi. :felkialtas: „szerencsém volt” További minden jót... _jani_
Nekem meg volt gyári indukciós lámpám. Igaz, hogy a tekercs két vége egy pontra volt kötve, és a "mágnes" nem akart mágneshez méltó módon viselkedni, de így is tökéletesen működött. Amíg bírta a 2 db. CR2032-es Li-elem. Aztán meghalt.
Ne a gagyi legyen a mérce! De volt már kb. 10 üzemóra után elpatkoló kínai LED-es lámpám (GU-10, 230 V-os spotlámpa formájú). Igaz, ott sorba voltak kötve, csak az előtét méretezése volt egy kicsit furcsa... Idézet: „sőt az azonos tipusú ledek között szinte teljesen egyformán oszlik ez az áram a gyakorlatban” Elméletben inkább. A gyakorlatban semmiképpen. A kéttranyós astabil multivibrátor sem indulhatna el, ha annyira azonosak lennének a félvezető alkatrészek. A LED egyébként is kényes az áramra, minek spórolni egy 2 Ft-os ellenálláson, ha így elkerülhető egy ropogósra sült 1000 Ft-os LED sor látványa?
Üdv.
Van pár problémám amit ki kellene küszöbölni. A motromra a régimódi wolfram szálas égő helyett erősfényű ledeket akarok rakni. Ugy akarom megoldani, hogy 28 led párhuzamosan van kötve elé egy előtét és kész, de. Ellenállás nem jöhet szóba 2 ok miatt. 1 tul nagy(w os) kellene 2 nagyon sok hőt termel és megolvadna a lámpa búra(tapasztalat) Ezért építettem egy kis előtétet: 1 grec híd, utána egy 100 µF elko utána egy L7806cv ic utána mégegy 100 mikrós elkó. Nagyon szépre sikerült meg minden... Az a helyzet, megvan a 6V állandóan kis és nagy gázon, de a maximum 550 mA helyett 740mA pert vesznek fel a ledek alapgázon. Fél gázon pedig már több mint 1,5 A. Ha létezik kapcsolás ami csak egy beálított áramfelvételt enged át, vagy van ehhez hasonló ic akkor valaki tegye fel. Előre is köszönöm.
Teljesen mindegy, hogy ellenállással vagy más módon fűtöd el a felesleget, ugyanaz a hőtermelés lesz. Mondjuk kapcsolóüzemű meghajtás esetén töredékére csökken a melegedés.
Mint írtuk, nemjó a ledek sima párhuzamos kapcsolása, azokat sorba kell kapcsolni. Valamint a párhuzamos kapcsolás miatt kellene a túl nagy teljesítményű ellenállás is. Illetve több kisebb teljesítményű ellenállás kell (mindegyik led elé egy), és akkor a hőtermelés eloszlik, nem egy pontban melegszik nagyon. Azthiszem néhány ellenállás nem egy nagy tétel, hogy ezen kellene spórolni. Meg feszültségtől függ, de sorba kellene kapcsolni 2-3-4 ledet, akkor megintcsak kisebb ellenállások kellenek. A hőtermelés nem lehet akkora, mint amilyen hőtermelése az izzónak volt, tehát ettől nem olvadhat meg a búra. Valamit rosszul kötöttél be, ha a feszültség állandó, de az áram változik. Tehát mutass kapcsolási rajzot, hogy mit csináltál!
Ez a kapcsolás.
Vátó áram a 6-9V És a párhuzamos kötésen nem tudok változtatni. És a melegedést az icnél megoldom hűtőbordával. Csak a a kérdés hogy mivel az ic állandó feszültséget biztosít, az ampert hogy tudom stabilizálni?
Úgy tudod, hogy árambeállító elemet teszel a ledek elé, tehát ellenállást. Te nem ezt csináltad, hanem egyszerűen a szabályzó kimenetére tetted közvetlenül a ledeket, vagyis feszültséggel akarod meghajtani azokat. A szabályzó itt lekorlátoz 1,5A-nál, ha van a bemenetén elég feszültség, egyébként meg ami adódik, annyi folyik a ledeken. Ezzel a kapcsolással jó eséllyel alapjárat környékén sosem fogsz stabil fényerőt elérni, túl sok a feszültségesés a rendszerben. Eleve 7806 felesleges, 7805 kell, hogy kisebb kimeneti feszültség legyen, és ezzel kisebb bemeneti is elég lesz. Azután a 7805 kimenete és a ledek közé kell ellenállás. Ha megmondod, hogy mekkora áramúak a ledek, és hogy milyen szinűek, akkor tudok mondani ellenállásértéket is.
Másik lehetőség, hogy LM317-et használsz áramgenerátorként bekötve. Az adatlapjában találsz erre példát. Talán ez jobb megoldás is lenne.
Az 50000 ora mukodes nem a maximalis aramon igaz ,allitolag csak kb 20000 orat mukodik igy felpumpalva .Tehat akkor nem kell a macimumot hajszolni hanem inkabb tobb LED-et hasznalni.
A problamat latom elejtettek mar a kollegak.12 V rol lesztabilizalni mondjuk 3,7V-ra azt jelenti hogy P=9V *I A melegiti a levegot es nem vilagit . Szerintem ugy lenne "idealis " ha harom LED csoportok lesznek parhuzamossan kapcsolva .Harom LED az kb 3*3,7V ezekkel sorba egy Si dioda eppen jo lesz.Most a problema hogy az aku allandoan tartsa a 12V-ot. Ha nem tartja mert nagy a beklso ellenallasa akkor sajnos ket LED-es csoportokat kell parhuzamossan kotni es igy marad kb 4V ami el lesz futve. Kapcsolouzemu tapegyseg az jo lenne de kerdes milyen hatasfokura lehet megepiteni , jobb lessz e mint a szimplabb megoldas ahol ellenben az akumulatort kell tolteni allandoan hogy megmaradjon a 12V ha tartani akarjuk a fenyerot.
A ledek egyszerű fehér színűek 20mA körül...
És az ellenállás azért nem jó megoldás, mert ha pl beállítom hogy alapgázon szépen világítson akkor max gázon kiágnek mint huzat(tapasztalat) Ha nagyobbat rakok hogy max gázon ne égjenek ki, akkor pl negyedgázon alig látok valamit(tapasztalat) Elhiheted,h goy nagyon sok próbát csináltam már egyszerű alkatrészekkel és azok kombinálásával és már sok ledem be van az egész. Azért akarok egy megbízható valamien icvel szabájozott áramkört, hogy mikor max gázon száguldok akkor is szépen bírják a ledek. És inkább az ic melegedjen mint a led. Az ict csak magában ki tudom vezetni egy bordára. És ha kisülne akkor is olcsóbb a 150ft ic mint a 700 ft os 28 ledes lámpa.(azokat használom kísérletezésre Szegény kínai árusok azt hiszik hogy nincs nálunk áram és minden helységbe zseblámpát rakok )
Nem siklottam.
Meg néztem, de ugy hiszem hogy az a 2 kapcsi ugyan ugy csak a feszültséget szabájoza és az áramarősség meg lóg a levegőben. Ha ne így van szólj.
Szia!
Pedig azok áramgenerátorok a javából! Én a 317-et javaslom.
A LED tipusnak a katalogusban meg van adva a maximalis aram amit elbir.
Aramgenertor vagy inkabb tularam-aramkorlatozo kellene. Az aramgenerator szeles tartomanyban kepes tartani a kert aramot de ha a telep belso ellenallasa megno es a feszultseg esik a LED nem fog vilagitani es nem is fog vezetni es megszunik az aram(las). Az "aramgenerator" nem general aramot a semmibol. Foto visszacsatolassal lehetne az optimalisan tartani , szerintem egy LED fenyet kell figyelni egy fotodiodaval ( optocuplor esetleg elszigetelve a kornyezeti fenytol) igy az akumulator belso ellnallas novekedeskor a kapcsolas beall az optimalis aramra szelesebb tartomabyban jo fenyt biztosit..
Hello!
Érdekes, hogy számomra ellentmondások vannak abban amit írtál. (kinek is?) Mert teljesen jól írod, hogy ha a feszültség nem elegendő, akkor az áramgenerátor nem tudja tartani a kimenő áramát, de tök mindegy, hogy ilyenkor optocsatolót használsz, vagy bármit. Ez a tényen nem változtat. Kivétel, ha a villanyt valami SetUp konverterrel állítod elő. üdv! proli007
Szesz.
Most akkor ez az áram generátor állandó 560mA pert biztosítana, ha jól méretezem kis ás nagy gázon? Mert nekem ijen kellene. Minden ellanállás nélkül mértem már. Állandó 6 volt , de kis gázon 740mA ami eleve sok és nagy gázon 1,5A körül ami meg lassan kritikus a LED ekre nézve.
Szia!
560mA-hez 2.2 ohm-os 1-2W-os ellenállás kell. Az LM317-en és az ellenálláson minimum 3-3.5V fog esni, plusz a ledek feszültsége. E-felett fogja stabilizálni a LED-ek áramát.
Kösz szépen.
Holnap meg is veszem az alkatrészeket. Ha valami nem megy akkor majd szólok. Üdv.
Csak egy ötlet:
talán utána kellene nézni a motorod töltésének, illetve a szabályzójának. Ha az aksi adja a 6V-ot és úgy jól ég a lámpa, akkor nem szabályoz le rendesen a generátorod. Nézd meg mekkora a fes zültsége magas fordulaton!
Úgy gondolom, hogy az áramgenerátorodra jó nagy hűtőborda kell majd, mert a világitástekercsed gondolom nincs előszabályozva, és ezek névleges terhelésnél adják le a névleges feszültségüket. Ha nincsenek csak részlegesen terhelve akkor nagymértékben nő a kimeneti feszültségük, és ezt az áramgenerátornak el kell disszipálni. A pufferelkón mekkora feszültséget lehet mérni alapgázon, és a max fordulaton?
Bocs, azt nem irtad, hogy aksi nélküli, sima dinamós motorról van szó. Ebben az esetben tényleg az LM317-es áramgenerátor a legjobb, bár talán mégis inkább meg kellene osztani a 28 LED-et! Gondolj bele: van 6-9 V-od,ebből 2-t,2.4-et használsz világitásra, 4-6-ot elfőzöl az IC-n! Ennél még az is jobb lenne ha vennél még egy ilyen 28-as lámpát, sorbakötnéd, és csak 2 V-ot kellene elpocsékolnod, erre elég egy jól méretezett előtétellenállás, a túlfeszültségtől meg megvédheted egy mefelelő (pl:6.8V-os)Zénerrel!
Idézet: „a túlfeszültségtől meg megvédheted egy mefelelő (pl:6.8V-os)Zénerrel!” Mielőtt ilyet írsz, gondold végig, hogy itt mekkora teljesítményt kellene a zenernek elnyelnie, ha arra kerül a sor. Kb. mintha ott sem lett volna, úgy fog elfüstölni...
Nem tudom, Te milyen Zénerre gondolsz, de ha csak itt a HE-n belenézel a katalógusba, 2 klikkre találsz 10W-os Z-t, ami simán kisöntöli a led-eket! Természetesen az elé is kell áramkorlátozó ellenállás!
(Vagy azt gondoltad a Z-dióda csak az a kis üveggyöngyszerű valami lehet, amiket eddig csak néhány mA-es kapcsolásokban láttál?) Idézet: „Bocs, azt nem irtad, hogy aksi nélküli, sima dinamós motorról van szó.” Ez is alapvető tévedés, mert a dinamós áramfejlesztő egyenáramot szolgáltat, csovalek pedig graetz egyenirányitás, és pufferelés után kötné az áramgenerátort. Egyébként miért jobb a zeneres stabilizálás az áramgenerátorosnál?
Feltételezed arról, aki ilyen kérdést tesz fel, hogy majd tudni fogja bemondásra, hogy oda nem elég a 0,5W-os zéner, hanem komolyabb kellene?
Idézet: „(Vagy azt gondoltad a Z-dióda csak az a kis üveggyöngyszerű valami lehet, amiket eddig csak néhány mA-es kapcsolásokban láttál?)” Nem szoktam ilyennel felvágni, de mielőtt ilyeneket írsz, nézz már rá az adatlapomon a megoldott témákra.
Nem jobbat, csak praktikusabbat, egyszerübbet gondoltam. A LED az előtétellenállással már elég elfogadhatóan stabilizálja magát, (ha 2db 28-as lámpát kapcsol sorba) 6-6.5 V között, a Zéner meg 6.8 felett leveszi azt a feszültséget, ami már tönkretenné a diódákat. Egyébként is teljesen ésszerűtlen a dolog: építenél Te olyan fényerőszabályozót az olvasólámpádhoz, ami ami egy 40W-os égőt szabályoz úgy, hogy önmaga 120 W-ot fogyaszt?
Bocs, dehogy akartalak megbántani, csak már az húzott fel, hogy mennyire értetlen a srác. Most már azt sem értem, miért csinálja az egészet. Bele kellene törődni, hogy alpjáraton nem úgy ég mint teljes gáznál.
Ha nekem kellene ilyen világitás (most felejtsük el, hogy létezik a KRESZ idevágó passzusa, illetve műszaki vizsga is), mindenféleképp kapcsolóüzemű áramgenerátort készitenék. Lehetségesnek tartom a tirisztoros előszabályzású pufferelt analóg áramgenerátort kivitelt is, bár ez már bonyásabb, nagyobb impulzusáramokkal járna, nameg az egész nem ér annyit.
Azt kellene tudatositani, amit már irtam, hogy a tápfeszültség széles határok közt ingadozik, talán az egyszerűbb stabilizátorok határfeszültségét is túllépi. Segitene, ha csovalek elárulná a járgány tipusát, de ezt valamiért titkolja.
Igazad van, tényleg egy kapcsolóüzemü megoldás lenne korrekt, vagy átalakitani akkus üzemre, de lehet abban is igazad van, hogy nem ér annyit az egész.
(Miért lehet olyan bonyolult a 28 LED-ből 2 x 14-et csinálni?) Üdv!
LM317 csak egy bizonyos feszultseg kulombsegen kezd mukodni/stabilizalni .Pld nem lehet 6 v-bol 5-ot eloallitani , minimum 3V kulombseg es 10 mA fpgyasztas kell neki. Katalogusban figyelni a "Conditions" adat oszlopot .
Szia!
Csak értelmezni kell ezt a mondatot!: Idézet: „Az LM317-en és az ellenálláson minimum 3-3.5V fog esni, plusz a ledek feszültsége. E-felett fogja stabilizálni a LED-ek áramát.” |
Bejelentkezés
Hirdetés |