Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Kapcsolóüzemű táp autóba Hi-Fi-hez
Ennyire nem lehet rossz a hatásfok kis kitöltésnél, és a FET-ek sem melegedhetnek sokkal jobban, ha feltételezzük, hogy a vezérlő jel fel és lefutása kellően meredek. Nekem még épített meghajtóval soha nem sikerült megfelelő vezérlőjelet elérnem. Még egy 555 is jobb jelet ad, mint a tranyós megoldások. A freki emelkedése ezt csak súlyosbítja. Azt sem értem miért ezt a szerencsétlen TL494-et favorizáljátok, mikor nincs egy normális kimenete sem.
Hali!
Terveztem egy nyákot, megnéznétek, hogy jó-e így a vezetősávok elrendezése? A TL felett még lesz egy pici relé amit a remote szállal vezérlek majd, csak még nem tudom a méreteit, ezért nem rajzoltam be. Régebben mondtátok, hogy 150-200Wattra elég 1cm^2 torroid is. Néztem tali bt-nél, onnan vettem ezt a méretet. Mivel nem tudom hogyan lesz megtekerve a mag, nem is rajzoltam be arrafelé a vetősávokat. Remélem nem hibáztam sokat így hajnali fél 4kor Köszönöm.
Nem jól van megválaszva a vezetősávok szélessége(direkt vékonyabb a 12V-nál, mint a szekunder részen? ), és a vonalvezetése sem jó.
Miért nem tanulsz a cimo által belinkelt megoldásból és leírásokból, amit nem rég írt!
Elfelejtttem írni, lesz alatta rézdrót forrasztva. Vonalvezetés okés rosz, de hol és miért? Szeretném megérteni, hogy megy ez. Ez lesz az első kapcsitápom...
Köszi
Jeleztem feléd, hogy erről beszéltünk nemrég, és van egy követendő példa is cimo-tól. Megnézted, elolvastad?
Szia.
Megnézhetném a kapcsolási rajzot? Melyik táp ez? Köszi szépen!
Hello
Ma kiforrasztottam a vezérlésemtől a fetekig menő vezetősávokat, és helyette betettem egy 0.5ös vezetékdarabot (kb. 20 centi és eltávolítottam a nyáktól vagy 10 centire). Mind a két fetnél. Annyi lett a különbség, hogy amikor a két vezetéket egymáshoz közelítettem, akkor egy alig észrevehető változás lett a jelen Egy kicsit átindukálódott a másik fet bekapcsolójele. Amúgy semmi változás. Kis kitöltésnél még mindig fűt mint a kazán. Kipróbáltam még egy csúcsra járatást. Max megengedhető kitöltéssel üresjáratban 127V -ot tud a táp vissza csatolás nélkül. Azt nem is néztem, hogy vannak-e tüskék. Szerintem nem nagyon ha igen, akkor ha ráteszek egy 1K ellenállást, akkor le kell, hogy essen a fesz, aztán azon a szinten marad stabil . Megterheltem 529W-al, attól már csak 98V volt rajta. Megoldottam a lámpam hőelvezetését, mert az az 500W-os izzó tud ám fűteni! Meg is olvadt az asztalom tőle Szóval mehetett a hosszútávú terhelés. 22°C ról indultam, és kb. 20 perc múlva azon a hűtőbordán, amit láttatok is a képemen 61°C -t mértem. Mondom nem is rossz! A trafóm hideg maradt. A hőmérsékletet a fetek mellé közvetlen fölszerelt szondával mértem. Kimértem az összes alkatrészt is, mert mondtad Cimo, hogy olyan, mintha nem lenne jó az egyik dióda, de minden ok volt. Annyit észrevettem viszont, hogyha közeledek a fet gatevezérlő vezetékemmel a + táp mellé, akkor nőni kezd a túllövésem. Amint távolítok, akkor a jel is szebb lesz. Tennék föl egy videot ha lesz időm, és azon érdemes lenne megnézni, hogy 30% alatt mi történik a jelemmel. Szerintem ott lesz a bibi. Szerintem attól fűt a cucc, mert bejön egy kis feszültség, ami elkezdi nyitni a feteket egy kicsit. Szerintem legalábbis. Azért mondom, hogy le videozom, mert akkor szemléletesebb. Idézet: „Annyit észrevettem viszont, hogyha közeledek a fet gatevezérlő vezetékemmel a + táp mellé, akkor nőni kezd a túllövésem. Amint távolítok, akkor a jel is szebb lesz.” Ez normális, a táp tele van tüskékkel, amik áttranszformálódnak a vezérlő kábelbe. Nem válaszoltál arra, hogy a szkóp testét hová teszed a méréskor? Milyen és milyen hosszú vezetéket használsz a táptól és végül most miről járatod? (már az akkuról?) Mérj rá a tápra és a testre is néhány más ponton, mint ahol a szkópod testét rakod(keress a normálistól eltérő nagyságú tüskéket, ill. egyenfesz eltolásokat). Mérj rá a meghajtó IC tápfeszültségére és testpontjára is! A meghajtón IC tápján nem nagyon szabadna tüskéket mérj! A meghajtó teste nem szabad, hogy elemelkedjen a nagyáramú testtől(hibás nyák huzalozás ezt okozhatja). Ha még is tüskés, vagy libeg a meghajtó tápja, akkor szűrés kell(ill. másik nyák, vagy néhány komolyabb átkötés). Vagy a nagyáramú körben a trafó tápját egy tekercs+kondi körrel, amiből a kondik megvannak, de a tekercs úgy tudom hiányzik. Vagy a meghajtót kell védeni komolyabban. Ez utóbbi elég nehéz, ha az eredő tüskék nagyon nagyok, márpedig azok! Én külön tápot építettem a meghajtóknak(18V), mert nagy terhelésen 10V-is lehet a beesés a meghajtó IC-n(szkóppal látod csak!), ami a FET-ek számára már kevés lehet, ha levonod a tranyókon és egyéb alkatrészeken(kábeleken) eső feszültségeket. Ez oda vezethet, hogy a FET nem nyit ki rendesen, azaz fűt mint állat(a legtöbb gyári ezért kályha, gyenge akkunál, hosszú vékony tápkábelnél és ezért kell külön kondizni. Egy normális táp ezt meg sem érzi...).
Mégy annyit ,hogy a meghajtó alatt a BD tranyókat és tápjukat is értem...
A nagyáramú test pedig a FET-ek S(forrás) lábához legközelebbi átlagos pont.
Hello
Igen amiket írtál, azokat én is végig akarom nézni. Szerintem is ott a bibi, (ha valahol a nyákomon szökik az energia) azaz gyenge itt ott. valahol biztos mérhető lesz rajta a fesz csökkenés. A szkóppal úgy mértem a gate feszt, hogy a szkóp testje a panelen a bejövő negatív mellett a bolondbiztosító dióda lábára csíptettem. Onnan igaz, hogy eléggé hosszú a táv az utolsó fetig. Idézet: „A szkóppal úgy mértem a gate feszt, hogy a szkóp testje a panelen a bejövő negatív mellett a bolondbiztosító dióda lábára csíptettem. Onnan igaz, hogy eléggé hosszú a táv az utolsó fetig.” Akkor az első az lenne, hogy a FET S lábára mérj rá, ott akkora tüskéket fogsz mérni, és szép hullámokat, hogy csuda! Ez jelenik meg, ha minden igaz a mérésedben. A valós mérés a FET S pontjára tett test mérővezeték alaptól lesz. Persze lehetnek belső anomáliák is, de azt is ettől érdemes kimérni, mert a FET ehhez képest van vezérelve, ehhez képest kell jónak lennie mindennek. Ha netán később a test kapcsolatba kerülne a dobozzal, vagy más áramkörrel, azt is innen kell származtatni, mert ellenkező esetben csak hurok lesz belőle.. Adós vagy néhány kérdőjellel végződő mondat válaszaival!
A mostani tápom gatyába rázása nem állt meg.
Viszont össze hajítottam egy új nyáktervet az ETD49 hez. Mivel simán bírta az ETD49, és még tudnék rátekerni primer huzalt is simán, ezért szerintem el tudna látni egy 600W-os tápot is. Most az ETD-re föl van tekerve 78 szál 0.4-es huzal 2 menet, és ez ugye kétszer. A szekunder meg 12szál 0.4-es huzal 10 menet és ez is kétszer. Maradt rajta még 30% üres hely. Azt még ki kellene tölteni huzallal. Na és ha ez össze jön, akkor 600W röhögve kijön belőle. Szóval amit terveztem, az csak a nagy áramú része eddig. Az árkötések 3mm-es tekercshuzalból lennének egyelőre. Később vizes vágóval csináltatnék 2mm vastag rézlapból átkötést, mint a gyári erősítőkben van. Teszek képet a gyári átkötésről is. Nézzétek meg légyszi, hogy milyennek találjátok. A vezérlést úgy gondoltam megoldani, hogy egy másik panelre építem meg, és az lesz erre a panelre ráépítve merőlegesen. azt még nem találtam ki pontosan, de valahol a fetek, és a kondik között lesz. Akkor nincs sok kereszteződés a gate vezérlésben, és a tápot is a legjobb helyről kapná. A vezérlő panel smd lenne SG3525AP ic, és MC33152D driverrel. A kispanelt beforrasztható tüskékkel építeném rá a nagy panelre. Az is lehet, hogy áttérek a toroidra mert azzal sokkal egyszerűbb a dolog. Van is itthon egy nagy Ae:364 Majd kiforrja magát a dolog.
Szerintem ez jó terv.
Én is nekiálltam, mert kedvet kaptam tőled, és előszedtem a dsPIC-em. Meglátjuk mi sül ki belőle, mert ezzel igen finoman lehet vezérelni a kitöltést, ami fontos az üresjárati és a visszaszabályozási folyamat közbeni zajmentesség miatt. Sajnos a legtöbb szabályzó PWM oszcija ilyenkor leáll, ami igen nagy zavart okoz. Vagy ha nem hegyezzük ki ennyire, akkor meg nem jön ki a kellő kakaó. Na mindegy, majd kiderül mire jutok... Első körben én is kézzel állítható PWM működést programozok fel, és megnézem, hogy minimum PWM-nél mekkora az üresjárati fesz, minimális terhelésnél. Ha nem száll el nagyon, akkor jól kezdődik a dolog... Tök jó ez az IC, mert programból pár nsec lépésekben lehet a DeadTime, a PWM és a fáziseltolásokat állítani és fel van készítve comparátorokkal áramkorlátozásra is. Egyszerre akár 4 tápot is tud vezérelni, miközben soros porton keresztül másik PIC-el, vagy PC-vel is tud kommunikálni. Ha lesz valami jelzem... Idézet: „Milyen és milyen hosszú vezetéket használsz a táptól és végül most miről járatod? (már az akkuról?)” 40 centi 10mm2 kábellel használom, és 12V90AH akksi + 10A es töltő táp, hogy ne merüljön le. Mi volt még kérdés?
Köszi a választ! Annyi volt még, hogy hová teszed a szkóp testét, de azt már tárgyaljuk!
Naa. Kedvet kaptál??
Örülök neki. A Pic vezérlés nagyon tetszik nekem. Múltkor csinált itt a fórumon a Baliszoft egy pic-es tápot. Bővebben: Link Viszont ha össze jönne egy frankó vezérlés vele, akkor engem is érdekelne. csak és a mikrokontrollerekhez nem értek. nem tudnám föl programozni. Van egy cimborám, és ő tanulta régebben ,és oda adta volna a könyvét, de a könyve egy számítógépes programozásra épül, és ha azt nem tudom, már pedig nem tudom, akkor elvesztem. Na azzal még el lehet hobbizni egy pár évet. :yes:
Hali!
Az alapkapcsolás ez Csak sokan mondták, hogy a vezérlés nem a legjobb,úgyhogy raktam utána egy driver IC-t. watt: Olvastam, néztem a képeket is. Próbáltam minnél rövidebbre, egyszerűbbre tervezni a vezérlő és a nagyáramú sávokat.
Olvasgattam a linkelt PIC-es táp után, és kár, hogy akkoriban nem voltam itt, mert szóltam volna, hogy a sima PIC-ek nem alkalmasak erre. A beavatkozási sebességük kb. 50Hz, ami nagyon karcsú és sok zavart vihet be. Nem véletlenül találták ki a dsPIC30F2020-at. Ez már rendesen gyűri az ipart. Elvileg 2MSPS-es az A/D-je, gyakorlatilag nagyon gyors, de ennyit nem tud, de ez mindegy.
Nézd meg emmzolee-ét, a legutóbbi nyáktervét! Na az már közelít a jóhoz! A tiédet pedig felejtsd el.
Mi ez a nagy legelő a nyákon?
Rántsd már össze kicsit az alkatrészeket. Előbb utóbb majd rájöttök, hogy kapcsüzemben nem éri meg 1 oldalon "játszadozni". +Itt már lehetetlen lenne megoldani a dolgokat 1 oldalon: 2 kép a most elkészült új sztereó PWM szélessávú végfokomról: Idézet: „Mi ez a nagy legelő a nyákon? Rántsd már össze kicsit az alkatrészeket.” Azért hagytam szellősen, hogy a fetek jól hűljenek, és a vezetősávok szélesek legyenek. Aztán ha belegondolok, akkor ezzel növelem a zavarokat is. Akkor meg tmsózom, hogy kisebb legyen
Megmértem ma szkóppal, hogy hol alakul ki a tápomon a zavar.
A fet S jén, és a Tl494 negatívján eéggé nagy tüskék voltak. Tehát a panel negatív vezetősávja volt gyenge, és azt nem is néztem, hogy a remote vezérlő tranyóm hogy viselkedik terhelés alatt (nagy tüskék) Nem csináltam képeket, de amikor közvetlen a TL tövébe beforrasztottam egy 470µF kondit, akkor sokkal kisennek lettek. a nagyon kicsi kitöltés okozta a legnagyobb tüskéket. A fetek még mindig melegszenek ilyenkor mint a dög. A Tüskék kb 2 voltosak lehetnek, ezek olyan szélesek, mint a kitöltés. A jel elején a nagyon rövid túllövés az 9 V is volt. Szerintem mégis a 2 Voltos része az érdekes, mert az tovább tart nagyságrendekkel. Amint föltekerem a kitöltést, egyből megnyugszik minden. Akkor tök jó. Azt viszont nem értem, ha kikapcsolom a tápot, de még ugye a puffer tele van, akkor ha rámérek a gete-ekre, akkor az egyik driver kimeneten 0.2, a másikon meg 0.6V van. Elkezdtem nézni mitől lehet, és az 1N5919 -ek tehetnek róla. kicseréltem őket BYD33J -re, és azóta kisebb lett ez a fesz. Ez természetes? Nem értem.
A helyzet az, hogy kicsi kitöltés akkor lesz, amikor nem lesz terhelésed. Ha nagyon kicsi kitöltés jár a nagy terheléshez, akkor nem jó a trafó méretezésed ahhoz a feszültséghez. Kis kitöltéshez feleslegesen nagy terhelés a próbák során téves útra vezethet.
Ettől függetlenül a kis kitöltéskor nem kéne ilyen mértékben melegednie. Valószínű annyira csökken a gate feszültség a jelentkező impulzus okozta feszültségcsúcs kivonódása miatt, hogy a FET nem tud rendesen kinyitni. Vagy a záráskor nem zár le időben, és marad a gate-n fesz. Mivel minden az S hez képest történik, ezért a S től kéne kiindulni a testvezetékekkel, ahol a legnagyobb testcsillagpontot kéne kialakítani. A meghajtókhoz külön szálon kéne vinni a testet és a TL494 is külön szálon kéne kapja a testet. Semmi esetre sem jó megoldás pl. hogy a meghajtók testvezetéke sorba esik a TL testvezetékével, ráadásul az még hajszálvékony is. Talán most az segítene, hogy elvágni ezt a kerülő vezetéket(Az IC és a meghajtók között is), és az S től odavinni külön szálakon(1,5mm tömör réz a meghajtókhoz, az IC-hez elég vékonyabb is.). A további méréseket pedig az S csillagponthoz képest kéne mérni, és így értékelni. Megjegyzem, hogy ezek a problémák a 450W feletti tápoknál jönnek elő, ezért sincs a neten ennél nagyobb táp publikálva, mert hiába a rajz...
Köszönöm!
Nem is tudom, mihez kezdenék a tudásod nélkül. Sokat újat tudok meg mindig. Megint csak azt mondom, hogy ki fogom próbálni. Ez a táp építés is olyan dolog, mint az autóba HI-END zenét építeni. Látszik a kész munkán (hangján), az ember hozzá értése. Itt is kb. ez van, ha megnézek egy jó néhány nyákrajzot. Nem is a fetmeghajtásről beszélek, meg a körül épített védelemről, hanem, a fifikáról, és a jó megoldásokról. Sajnos én még csak kapizsgálom ezt a dolgot, de mivel régóta érdekelt ez a dolog, és most bele másztam rendesen, ki fogok sokmindent tanulmányozni, mert a táp, az egy külön világ!
A fel lefutás egy tüske esetében ugyanannyi idő, mint a széles 50%-os jelnél, tehát ugyanannyi veszteséget okoz mindkettő. Mivel a tüske esetében nincsen vezetés ezért java teljesítmény még pluszban lejön.
Ezért ezt kizárnám. Én inkább azt mondom, hogy kis kitöltésnél összeszed valami olyan zavart Bővebben: Link látszik hogy a másik fet nyitásánál is van egy tüske ennél a fetnél. Az összenyitás pedig nagyonnagy veszteséggel jár. De már maga az hogy tök hullámos a jel alja, sz@r. Csatoltam, a legfőbb hbűk javításával. A sárga kisatírozott részt ne használd! És minden más nagyáramú negatív és vezérlés GND csatlakozást szakíts meg. Berajzoltam 3 vonalat, ott kellene vinni a vezérlést, meg ott jön be a vezérlőáramkörbe a GND. DE! Ez még így sem jó, csak ezen a nyákterven a legjobb kialakítás. A fetek árama még mindig együtt fut a vezérlés áramával 1 sávon. Idézet: „A fetek árama még mindig együtt fut a vezérlés áramával 1 sávon.” Igen ezt még nem is említettem, hogy a FET-ek így nem lesznek szimmetrikusan terhelve, mert a testet középen kéne megkapják, a trafóhoz képest, sőt még az egyoldalon lévő FET-ek között is egyenletesen kellene elosztani a testvezetőket. Most esik a feszültség a FET-ek között. Bár úgy tudom, hogy van ott valami átközés, vagy vastagítás, ha jól emlékszem.
Aha Kössz neked is a sok Help-et
Akkor a 494 honnan kapja a negatívat? Ahhoz is vigyek egy újabb szál vezetéket, hogy csillagpontos legyen? És a TL494 pozitívját is onnan hozzam a fetek mellől? |
Bejelentkezés
Hirdetés |