Fórum témák
» Több friss téma |
sziazstok!
Nekem is van egy szerintem cleopátrám, és az vele a gond, hogy az fm sáv úgy hangolódik el, hogy mondjuk beállítom egy adott rádióadóra, és egy újraindítás után az az állomás már egy kicsit "elmászik", és egy cosmó adó alig jön e rajta olyan értelemben, hogy amit a philips minihifim erősnek jelez, az itt kb 2-es erősségű a ledek szerint. A másik baja az, hogy a hangerőpoti ha csak picit tekerem fel, egy adott helyen ki van kopva, így néha megesik, hogy az egyik hangszóró azon a ponton hangosabb, mint a másik. Szétszedni nem merem a készüléket, mivel nem látok jól. Szerintem a megoldás egy csere lesz, de lehet, h a kontakt spray is segít. Van itt a fórumon valaki, aki megnézné a készüléket, és esetleg meg is tudná javítani? Ha igen, kérem, hogy privátban jelezze az ivelegi@gmailcom címen! A válaszokat előre is köszönöm. Üdv: István
Sziasztok.Igaz nem a témába vágó de nekem van egy bontott Cleopátrám! A két végfok meg a táp van kivéve belőle! Az fm modul nem jo vagy csak nbe kellene hangolni! Az elöerősítő és a hangszint jo! Szoval ha valakit érdekelne valamelyik meglévő része akkor irjon bátran! esetleg msn-cimet cserélünk és megboltoljuk a dolgot.
No, mielőtt szétszednétek mindent, keressetek benne egy AA116 típusú fémtokos (mint a BC107) kétlábú germánium diódát.
Az RA6350-ben azt hiszem AD10 a pozíciószáma... Ma is kapható, nagy vonalakban van vagy 40 Ft, ezt cseréljétek ki és "újra szól a hatlövetű", azaz nem hangolódik el Caesar kedvese Itt lehet kapni
Ajjaj, baromságot írtam és csak emlékezetből.... TAA 550, fémtokos (a tokozás stimmel, arra legalább jól emlékszem ) Ez felelős a hangolófesz elmászkálásáért a Vidi cuccokban... Nem is csoda, 10%-os a tűrése...
Sziasztok!
Esetleg tud valaki segíteni egy RA6350-S típusú rádió végerősítő moduljáról nyákrajzot küldeni? kapcsolási rajzom már van, de az egészet újraszeretném építeni, mert kicsit már szét van berhelve. továbbá, ha lecserélem az alkatrészeket, akkor hogy tudom beállítani a panelon lévő potit? Az mit szabályoz? Mit kell rajta mérni? Tudnátok segíteni az újraélesztésben? ui: a másik végfok működik, de azon más tranzisztorok vannak (amik a hűtőbordára vannak csavarva), ezeket cserélnem kell, ha az eredeti végfokot építem újra? szerk: Ha a végfokpanelon elszált a két trnyo, akkor ugye csak a végfokpanelt kell javítani? méshol nem lehet hiba, ugye? köszi szépen mindent! lewi
Nekem is kb.20 éve üzemel kifogástalanul a Cleopátrám, és kb egy éve kaptam egy másikat, ami szintén elhangolódási bajokkal küzd. Nos, mérni mindig érdemes. A Cleo a hangoló feszültséget a FMKF IC 10-es lábán megjelenő 5,6V referencia, mint alapjeletfelhasználva állítja elő. Erre az alapjelre lehet rákapcsolni az AFC jelet, így az előállított hangolófeszültség az AFC-t is "tartalmazza". Igenám, de az 5,6V stabilitása erősen függ a tápfesz stabilitásától, az pedig a UT85-UD83 félvezető páros "hőfokfüggési összepasszoltságától" (Hű de magyarra sikeredett!) Szóval a BC182 BE diódájának kéne kompenzálni a ZPD10 hőfokfüggését. Az általam mért ajándékrádióban ez a tápfesz mászkálá 25-40mV tájékán volt (régen mértem, nem emlékszem pontosan) Ez a változás azután X-szeresen felerősítve jelenik meg a hangolófeszültségben, amit szerencsétlen AFC már nem tud kikompenzálni.
Sajnos a hiba kijavítására már nem volt időm, sem helyem - albérletben laktunk! - meg csak erősítőnek használom, így a javítás elmaradt. Gondolatébresztőnek írtam le. A Rádiótechnika valamelyik 1980-akárhányas évében a Cleo-ról részletes leírás is van. Végfokhoz: A A modul 14-es pontján az Ut/2 nagyon fontos a max kivezérlés miatt Ha a VP28 trimmerrel nem lehet behúzni, akkor nyugodtan lehet a VR20 helyett 33k vagy 10-12k-t betenni, és akkor már menni fog. Sajnos a keresztezési torzítást nem tudtam ellenőrizni, de a nyugalmi áramot nem is lehet állítani. Aki ennek ellenőrzésére vetemedik, javaslom - minden félvezetős végfokra igaz!- 10kHz fölötti frekin is ellenőrizni. Lesz meglepetés!
Ha a Vidi cuccok alatt a régi Videoton TV -ket érted, akkor ok, de Cleóban és Aidában sosem volt TAA550, az a tv tunerek hangolófeszültségéhez kellett.
Sikerült kicsit ráfáznom..
Megvettem az ra6350s típushoz az alkatrészeket, de valahogy nem stimmelt. rájöttem, hogy az RA 6380 S típusú végfokpanel van benne. A kérdésem, hogy a kivezetendő tranyókból nem b jelűt, hanem a jelűt vettem, és ez használható e nekem? . továbbá, amikor mondtam, hogy összeválogatott tanzisztorok kellenek, kinevettek.. az előző kérdéseim is fenn állnak még, valaki tudna segíteni? köszi szépen: lewi
Szia!
A tranzisztorok típusát írhattad volna. Ha egyre gondolunk, akkor a B jelű 80V-os, az a Jelű 60V-os. Ha jól emlékszem, a Cleo 54V-ról jár, szerintem jó lesz az A-s tranzisztor is. Valamelyik Vidis topikban van panelrajz, de nem emlékszem melyik típushoz. A Cleó leírásában viszont van rajz a panelről.Bővebben: Link
Szia Viktor!
Engem a hangerőpoti érdekelne, mert az enyémben -mint már egy fentebb írt hozzászólásomban mondtam-, kikopott egy ponton. Továbbr a is kérem, hogy ha van valaki, aki vállal cleójavítást, jelezzen! További szép estét! b
Sziasztok. Volna mondandóm ehhez az Cleopátra elhangolódásos témához. Egy ilyen típusú készülék elégedett tulajdonosa vagyok, bár az utóbbi időben nem hallgatom túl sokat, hiába változik a világ. Nem tartozom a szakemberek közé hobby szinten viszont mindig érdekelt az elektronika, erre többször volt szükség az én Cleopátra készülékem esetében is. Az enyémnek is volt elhangolódásos baja, talán kis mértékben még mai is van. A probléma enyhítését én úgy oldottam meg, hogy van benne egy IC, a hangolórészben (lehet hogy több is van, legalább 15 éve nem szedtem szét, és nem is szakmám) aminek a hőmérséklet változás hatására megváltoztak feszültség adatai. Emlékeim szerint ez az IC látta el a hangoló áramköröket a feszültséggel (ha hülyeséget írok akkor bocs) szóval ennek az áramkörnek a stabilabbá tételével jelentősen csökkent az elhangolódásos probléma. S ehhez nem kellett más csak az IC áramkörébe beépített 1 db hőmérséklet hatására ellenállását változtató ellenállás. Hú már a nevére sem emléxem, talán NTK ellenállásnak hívják ezeket. Szóval az ellenállást az IC tetejére fektettem, így az IC hőmérséklet változásakor bekövetkező természetes feszültség változást az ellenállás oly módon szabályozta, hogy megváltoztatta a visszacsatoló áramkör ellenállását, így az IC kompenzálta feszültségét. Hú de rég volt ha hülyeséget írtam valahol akkor bocsi. Az igazság az hogy az egész kb 30 perces munka, beleszámolva az eredményes munka örömére elfogyasztott sört is.
Potikról csak annyit, hogy azok a kor műszaki színvonalának megfelelően készültek, ezért néha aszimmetrikusak, néha letört egy egy hangszín szabályozást segítő kivezetés, ..stb.
Lehet, hogy sokat javít a helyzeten a módszered, de nekem az a tapasztalatom, hogy maguk a varikapok is eléggé hőérzékenyek. Ezzel viszont nem tudom, mit lehetne kezdeni, maximum valami AFC-vel lehet kiküszöbölni.
Ezeknek a Vidi rádióknak sajnos gyárilag is elég drasztikus AFC-jük van, valószínű, hogy pont a fent említett jelenség miatt, így viszont elég nehéz a programozható állomásválasztóba beállítgatni a csatornákat, mert váltáskor van, hogy a szomszédos állomásra húz rá az AFC. Csatornaváltásnál tehát mindig AFC ki - váltás - AFC be kellene legyen a sorrend, de "okosan" az AFC kapcsoló sem nyomógombra van kivezetve, hanem a programozható blokkba van egy hangolópálcával billenthető kapcsolóra téve - agybetegség... Ezek miatt amikor napi szinten ilyen rádiót hallgattam, sosem használtam a programválasztóját, mindig a nagy hangológombbal tekertem át másik csatornára.
Sziasztok!
Nekem nem pont ez a típusú erősítőm van, hanem az EA 6380-s. Végerősítő, előerősítő tápegység ugyan az. Na most a problémám az lenne vele, hogy 54V helyett 76V-ot mérek a tápegységből kifelé (nincsenek a végerősítő modulok rádugva). Mi okozhatja a problémát? A jobboldalsó végerősítőn elfüstölt a két induktivitás, gondolom a tranzisztorok sem élték túl. A bal végfok viszont megy így is. Csak halkan. Hogyan tudnék újra 54v-ot csinálni? Mellékeltem a tápegység kapcsolási rajzát.
Emlékeim szerint az az 54V inkább közelebb volt a 60-hoz régen is. Most meg ugye 230V a hálózati feszültség a 220 helyett. Tehát eleve több lesz a kimenő. Kihúzott végfokokkal meg terhelés nélkül méginkább. De azért én is sokallom a 76V-ot. Itt már esélyes a tápelkó (63V-os) durranása. Biztos, hogy jó a műszered? Egyébként a végfok panelen az a kettő nem induktivitás hanem ellenálláshuzal csak fel van tekerve, hogy elférjen. Helyette be kell tenni 0,22ohm 2W-os ellenállást ha az eredeti elégett. Ilyenkor tuti, hogy a végtranyók elszálltak és az azt meghajtó kis BD-k is. De a többi tranzisztort is érdemes kimérni, mert ha egy rossz is marad benne akkor újra elszáll minden.
Köszi a gyors választ!
Értem ezek szerint akor nem az erősítőnek van baja ilyen szempontból. Igen a durranás nekem is megfordult a fejemben, de bírják még. Még mielőtt kiment a jobb oldal, és ami miatt el is kezdtem szétszedni, hogy nem nagyon erősített, de egyik oldal se, és számítógéppel összedugva nagyon zúgott (gondoltam valami földelési probléma), mp3 lejátszóról jó volt. Most is csak alig erősít valamit a bal oldal.
Jaj és azt megpróbálhatom szerinted, hogy a végerősítő modul bemenetéhez (a kondenzátor lábára) odakötöm közvetlenül az mp3 lejátszóból a jelet (vagy az kevés neki?) Csak hogy kiderüljön hogy a végerősítővel van-e a gáz, vagy hamarabb.
És a kimenetre rámérhetek multiméterrel, anélkül hogy lenne rajta hangszóró? És kb milyen értéket kell ott mérnem?
A végfokok elég érzékenyek voltak ahhoz is hogy kézzel érintve a bemenetet aktívan jelezze a készülék.
Néztem a korábbi hozzászólásokból letölthető szervízkönyvet, és 30 w teljesítmény leadásához, 650 mv bemenet kell, és a helyedben ezt próbálnám mérni, bár a műszer terhelése jelentősen befolyásolhatja az mért jel nagyságát. A 70 volt feletti feszültség, baromira nagynak tűnik nekem is, még így is, hogy emelkedett a hálózati feszültség azóta. Bár nem mértem nálam mennyit mutat. Nincs menetzárlatra utaló jelenség? Melegedés illat, stb? A hallható teljesítmény, erősen függ az alkalmazott hangfalak ohm értékétől is, szerintem 4 ohm-ra tervezték ezeket a végfokokat. Dupla ellenállású hangfalakkal, már csak fél teljesítményt produkál. Végfok kondenzátorainak teljesítmény vesztése is jelentősen befolyásolják a teljesítményt, nem is beszélve a mélyebb hangok átviteléről.
Na megy mindkét végfok, kicserélgettem a tranzisztorokat meg a kifüstölt ellenállást.
A probléma most az, hogy mindkét oldal borzalmasan zúg, a zenét nem lehet hallani, akár melyik bemenet van kiválasztva. Ha nincs bemenet kiválasztva és feltekerem a potit, akkor visszont halkan ugyan, de szól a zene (tisztán). Ha nem kötök rá jelet, akkor feltekerhetem maxig is, csak a normál zajt lehet hallani.
Ötletek? Lehetséges hogy a kondenzátorokat kéne kicserélgetnem?
Fordítsd meg a 220 v-os tápcsatlakozóját annak amit rádugsz a bemenetre, nézd meg hogy úgy változik e a helyzet. Ha a bemenetet zárod, hiába van csatlakoztatva készülék, akkor is csak a normális zajnak szabadna lenni. Ilyet egyébként azok a készülékek tudnak okozni, ahol nincs transzformátor, ami elválassza a 230 voltról. De a régebbi készülékek mint tudjuk, nem ilyenek, de egy próba ilyneből semmibe sem kerül. Ha nem oldódik meg a gond, akkor nézd meg nem e test hiányos?
Már sok mindent próbáltam, nem javul a helyzet. Amire rájöttem az, hogy ha közvetlenül a fégfok modul bemenetén lévő kondenzátor lábára kötöm a jelet (tehát nem megy keresztül az előerősítőn, a) akkor jól működik, nincs zaj szépen szól. A normál bemenet nagyon zajos. Ha az oldalához nyúlok, a fém részhez, a zaj felerősödik. Hogy érted, hogy testhiányos?
Ezt a fémrészhez éréses dolgot nem értem egészen. Az árnyékolási feladatokat ellátó fémrészek általában közvetlenül testre (földelésre) vannak kötve, mert csak így árnyékolnak. Tehát ha ilyen jellegű lenne az a fémes rész, akkor érthetetlen számomra, hisz a test érintésére semmiféle zúgást nem okozhat a kimeneten. Ez a leírásod alapján olyan mintha az erősítő bemenetére csak a melegpontra lenne jel kötve, és nincs párja. Ami azért lehetetlen, mert a negatívon (már ha negatív testelésű) össze kell hogy legyen kötve.
Dolgozik az előerősítő rendesen? Előerősítő panelján mérhető a rendes feszültség? Az előerősítő földelése, és a végfok földelése között elvileg zárlatot kellene mérni. A leírásod alapján úgy tűnik, mintha az előerősítő, nem lenne összeföldelve a végfokkal.
Megvan a zárlat az előerősítő és a fégfok földje között, az előerősítő is működik rendesen úgy gondolom, mert hisz mp3 lejátszóról megy rendesen, viszont ha lejátszás közbe bedugom tölteni az mp3-at a 230 ba akkor is elkezd ugyanúgy zúgni. És most nézem, hogy ha csak a kábel van rádugva, még nincs rá dugva jel akor is zúg!
De akkor most ara kezdünk menni, amit az tegnapi első #591377 hozzászólásomba írtam, hogy a külső eszköz tápkábeljén keresztül keletkezik a gond. Igaz én ott még csak egy tápkábel fordításra próbáltalak buzdítani.
Akkor tegyél egy kísérletet, azzal, hogy a két eszköz között megszakítod a közvetlen földelést (vagy ha úgy tetszik, árnyékolás), old meg kondenzátorral. Legegyszerűbb ha az erősítőbe menő csatlakozó földelését leforrasztod, és egy 1µF-os elektrolit kondenzátorral kötöd át. Ha le lehetne választani a hálózatról a másik készüléket is, akkor szerintem nem lennének ilyen gondjaid.
Sziasztok!
kondyberco, szerintem érdemes megpróbálni azt, hogy egy földeletlen t-elágazóval próbálod meg csatlakoztatni a konnektorhoz az mp3 lejátszó töltőjét. Ezt nekem egy ismerősöm javasolta, hasonló volt a problémám; a laptoptöltő ha áram alatt volt, (ugyanabban a földelt konnektorban, amibe a földeletlen dugóval ellátott 5.1-es rendszer megy be), és a gépet kikötöttem az erősítőmre, elviselhetetlenül búgott főleg a mélyláda. És most, hogy bent van egy földeletlen elosztó, a jelenség megszűnt. A kábeled nem sérült, amivel összekötöd a lejátszót a cleóval? Nálam volt már arra példa, hogy jack hosszabbító (megjegyzem nagyon vékony drótból készült), egyik nap kifogástalanul működött, aztán utána másnap már nem tudtam vele zajmentesen felvenni a lemezjátszóból, mert szintén jelentkezett a brummogás a hangfalakon, meg a felvételben is igencsak hallatszott. Valószínűleg véletlenül rá lett lépve a kábelre, de lehet, hogy csak az anyagi minősége miatt nem bírta a "hajtogatást". Üdv: István
Sziasztok!
Sikerült megjavíttatnom az ra63xx cleómat. Valami tasztatúra hibát magyaráztak a szervizben, amiről fogalmam sincs, hogy mi. Kérem, h ha vki tudja, hogy ez mit jelent, írja meg. Jó hír, hogy a készülék mostmár úgy-ahogy "megtartja" az állomásokat, és nem mászkál nagyon el. Ahol javíttattam a cuccot, azt mondták, hogy simán dugjam be a tv antenna koaxát, és jó lesz a vétel. Nos, nálam kábelen jön a tv, így a tv-be menő antennadrótra tettem egy t-elágazót, amiből kivezetve az egyik koaxot bedugtam a rádióba. Tapasztaltam, hogy az fm-en 2-3 tvadást simán fog a cleó. Ez idáig nem is volna nagy baj, csak pl. egyik kedvenc állomásom, a classic rádió nem jön be, mert szerintem egy tvadás "leüti". Milyen megoldást javasoltok arra, hogy az esetleges tvadásokat kiszűrhessem? Bedugtam a koax mellé az fm drótantenáját is, ami egy kb 50 cm-es két ágú zsinór. Valamivel bizonyos állomásoknál, -mint pl. Bartók, Kossuth rádió,- jobb lett a vétel, legalábbis a ledek szerint, de a sercegés főleg sztár fm hallgatása közben így is elég nagy, de már nem elviselhetetlen. Mennyire számít az, hogy a készülék hátulján 7.5 Ohmot írnak a koaxbemenetre, és én egy mai szabványos vastag kábelt használok? A drótantennának milyen hosszúnak kéne lenni? Az a jelenség, hogy a programozható csatornák bekapcsoláskor elmásznak, továbbra is fennáll. Miért van az, hogy ha bekapcsolás után várok kb 5 percet, és úgy kezdek el kapcsolgatni az általam beállított állomások között, akkor már minden ott van, ahol kell? Afc aktívlegalábbis szerintem, mivel ha szembeállok a készülékkel, a kapcsoló jobb oldali állásban van. Üdv: István
Helló!
Abba, az egyébként 75ohmos aszimetrikus koax bemenet közepére, tegyél egy kb. 1m-es vezeték darabot és utána már hangolhatod is a csatornákat. Az elhangolódás legfőbb oka ennél a típusnál NEM!!! a készülék elején található programozó tasztatúra, ami egyébként a legelső tranzisztoros fekete-fehér tévékben volt használatos, hanem a tunerben található hangolófesz. állító potik kontakthibája, ugyanis ezek a potik egy műveleti erősítő visszacsatolóágában találhatóak és a tunerben keletkező hő és az idő vasfoga, ezeket eloxidálja. A teljes potisor cseréje a legfőbb követendő dolog, majd ha még mindig elmászik, akkor a 741-es IC cseréje. A TDA1062-es és a TDA3089-es IC, az esetek 98%-ában nem hibásodik meg! Egyébként a tunert újra kell hangolni a kis trimmerekkel, ami nem egy perces feladat! Remélem segítettem
Én még mindég esküszöm egy pár száz ohm -os NTK ellenállás beépítésére a 741-es IC visszacsatoló áramkörébe, teljesen ráfektetve a 741-es IC tetejére . Mégpedig a 3.3 k ohm -os ellenállás, és a 470 ohm -os trimmer közé. Egyúttal ajánlott a 3.3-as ellenállást annyival csökkenteni, amennyi az NTK ellenállás értéke. Szerintem csodákra képes, a meleg hatására fellépő elhangolódás csökkentésre.
Kábeltv csatlakozóját csak akkor tudod használni, ha a kábelben sugárzott adásokat hallgatod, mivel, a kábelen egy előre megtervezett felosztás szerinti frekvenciára keverik át az adókat, ezért lehet, hogy egy eddig megszokott rádió adó helyett egy sokkal erősebb TV csatorna jele zavar be. Amíg a kábel a közelében van a rádiónak, addig nehéz lesz kiszűrni.
Nekem egy 6363-as vidi van és az is elhangolódik állandóan. Múltkor leszedtem a tuner oldalát és amikor elhangolódott egy picit ráfújtam a 741-es környékére és egyből visszaállt. Lehet én is kipróbálom ezt az ntc-s dolgot. Keresek is majd valamit itthon és megnézem mit csinál. Tuti, hogy melegedés probléma, mert alig fújtam rá, éppen hogy csak megmozdult a levegő és egyből visszaállt a beállított frekire.
Helló!
Egyébként ezt már meg is építetted, vagy csak egy ötlet? Már csak azért kérdezem, mert hőfokkompenzálásra az NTK és PTK alkalmatlan, feltéve hogy ezen alkatrészek görbéjét hozzá nem illesztik a szabályozandó áramkör pontos elcsúszási karakterisztikájához. |
Bejelentkezés
Hirdetés |