Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Egyfázisú villanymotor fordulatszám szabályozása
Témaindító: mikado, idő: Okt 25, 2005
Témakörök:
Ez érdekes...kíváncsi lennék hova van bekötve a trafó...az alatt mit értesz, hogy "autotrafo". Gondolom nem gépjármű trafó, mert innen nem úgy néz ki...
A autorafó egy tekercs, amin több leágazás van, de nincs szekunder tekercs rajta. Ha van egy hálózati trafód, aminek a primertekercse többféle feszültség fogadására alkalmas (pl:180, 115V stb) akkor Te is kipróbálhatod. A kezdete, és a vége megy a 230V-ra, a ventilátort pedig a kezdethez és valamelyik leágazáshoz kell kötni. A leágazástól függően többé-kevésbé kisebb feszültség jut a ventilátorra, és igy csökken a fordulatszáma. Ez a feszültségcsökkentéssel való fordulatszámváltoztatás aszinkron egyfázisú motoroknál csak a kis teljesitmények tartományában használatos.
Az autotranszformátorról:Bővebben: Link
Egyébként a gépjármű-gyújtótrafók is autotranszformátorok. Idézet: „Egyébként a gépjármű-gyújtótrafók is autotranszformátorok.” De nem mindegyik! Sok négyütemű négyhengeres motor kettő gyújtótrafóval rendelkezik, izolált szekundertekerccsel. Az ivkisülés egyszerre két hengerben történik, a szekunder kezdete, és a vége is egy -egy gyertyára csatlakozik, az áramkör igy a gyertyahézagokon és a blokkon keresztül záródik.
Szia!
Köszönöm az infót! Én még a hagyományos hengeres trafóknál leragadtam. Őrület ez a fejlődés... Idézet: „Őrület ez a fejlődés...” Neméppen.... Múlt évszázad 80' évektől a japán motorkerékpároknál szinte csak ilyenekkel találkozott tágra nyilt szemű hazánkfia (én).
Mondom én, hogy fejlődés! Mármint az én fejlődésem!
Sziasztok!
Mézpergetőmet automata mosógépből kivett soros motorral hajtom meg. Korábban sima fázishasításos tirisztoros hajtás volt, ami helyett u209b IC katlógusában szereplő tachogenerátoros kapcsolást építettem. Meg szeretném oldani, hogy 1-2 perces alacsony fordulaton való pörgés után fokozat nélkül, vagy 2-3 fokozattal gyorsuljon fel maximáis fordulatra, és kb. 10 perc múlva álljon u209b Segítséget előre is köszönöm.
Szia!
Időrelékkel könnyen be lehet állítani ilyen átkapcsolási időket
Én sorba kötött 555-ös monostabil fokozatokra gondoltam, jelfogó kimenetekkel kapcsolva a fordulatszámállító pótmétereket. Arra lennék kiváncsi hogy tudnám megoldani félvezetőkkel.
Szerintem maradj a relés megoldásnál. Egyszerű, és galvanikus leválasztást biztosít. Az érintkezőket blokkold át egy pár nanofarádos kondenzátorral a pergésmentesítés miatt.
Sziasztok!
Az lenne a kérdésem, hogy van itthon egy kicsi asztali köszörűm. Ha rákötöm változtatható toroidra akkor csökkenni fog a fordulatszáma? Esetleg baja lesz tőle? Köszi a válaszokat Üdv!
Kés élezéshez lett volna jó ha lecsökkentem a fordulatát.
Akkor marad a derékszög hajtás és vizes kő elmélet. Mindenesetre köszönöm a segítséged!
Szia,késélezésre kifejezetten az a jó amit irtál,vizeskorong lassú fordulat.Mert a viz hűti a késélét igy nem ég el.
Sziasztok, remélem jól tudom és ha igen, akkor lennének további problémáim. Amiben nem vagyok biztos, az az hogy az automata mosógépeknek a motorját aszinkron törpemotornak nevezzük, vagy sem?
Illetve hogy ezeknek a motoroknak hogy lehet megváltoztatni a forgásirányát, a kondi polaritásának a cseréjét már próbáltam, de nem segített. Ha jól emlékszem ennek a motornak 5 kivezetése van. Az egyikre megy a 230V egyik ága, és a kondi egyik kivezetése. És egy másikra megy a kondi másik kivezetése. És egy harmadikra a 230 másik fele. (Magyarul 3 van felhasználva az 5 ből. Szerintem a másik 2 kivezetés a lassú fordulathoz kell, de javítsatok ki ha tévedek.) Elvileg a fordulatszám állandó igaz az 50Hz-ből következik a 3000ford/min.
Sziasztok!
Van két elvileg tök egyforma 220V/15W-os ventillátorom. Ezek ugye általában ilyen aszinkron motorosak. Namármost ha pl. egyenáramú szénkefés dolog lenne, akkor ha sorbakötném őket, akkor kb. fele teljesítménnyel mennének, ami azért lenne jó nekem, mert nam kellena túl nagy "fújást" produkálniuk, csak amolyan "könnyedebb légmozgást", és ami az én alkalmazási területemen a legfontosabb lenne, szinte hang nélkül járnának. De ugye mivel aszinkron motorosak, a sorbakötés ezt a problémát nem oldja meg. Van e esetleg szerintetek valami egyszerű trükk amivel megfelezhetem a fordulatszámukat, és a járásuk is egyenletes maradna frekvenciaváltó nélkül, vagy mindenképpen kell valami összetettebb kapcsolás ami pl. 25Hz-et ad nekik? Köszi : Csabi
Hello!
Próbálj vele sorba kötni kondit (persze ha van) De a nyomatéka mindenképpen csökkenni fog. A légszállítása nem arányos a fordulatszámával. De tapasztalatom szerint ha nem zajos valami, nem is szállít már levegőt.. Fele frekivel, meg a motor lesz zajos. Ha PWM van benne, még fütyölni is fog.. De lehet megtalálod az optimumot, csak ne légy "maximalista". (Egyébiránt a jó megoldás, nem az axiális, hanem a radiális ventilátor. Nem véletlen hogy a klímában ilyen van..) üdv! proli007
Kb. milyen paramétertartományban kísérletezzek a kondenzátorral?
Hello!
Mikrós tartományban, de szigorúan váltós kondival.. (vagy valami régi olaj-papír kondival) üdv! Gábor
Sziasztok !
Segítséget szeretnék kérni Akkumlátoros fúró motorjából építenék keltetőhöz tojásforgatót 18 V DC os a forgatómotor. az eredeti kapcsolojával lehetett valaha szabályozni a feszültséget de ez tönkrement. szeretném a feszültségét szabályozni valamilyen módon . Ebben szeretném ha segitene valaki. Előre is köszi.
Szia! DC motorhoz a legésszerűbb a PWM meghajtás. Az oldalon számtalan kapcsolási rajz található róla. (Úgy tudom az akkus fúrókban eredetileg is PWM vezérlés van)
Üdv!
Bár nem pont ide tartozik, de szerintem belefér a témába: Szeretnék készíteni egy triakos lágyindítót 1 fázisú motorhoz, mert kaptam egy olyan villanymotort, ami 10-ből legalább 5 indításnál leveri a biztosítékot. Szóval valamilyen fázishasítós áramkörre gondoltam, csak arra nincs ötletem, hogy hogyan lehetne elektronikusan azt megoldani, hogy a hasítás fázisszöge 180-ról 0-ra csökkenjen néhány másodperc alatt, egyenletesen. (Később a triak egy relével rövidre lesz zárva.)
Szia ,itt vanBővebben: Link
Köszönöm válaszodat, csak az a baj, hogy szerintem ezzel nem fog elindulni a motor.
A főtekercs ellenállása 0,9 Ohm, induktivitása 9,6 mH. Ha kiszámolod, akkor indításkor ezzel az áramkörrel kb. 17,6 Vrms fog esni a főtekercsre, ami elég kevésnek tűnik...
Igazad lehet,itt egy fázishasitó Bővebben: Link
Sziasztok!
Ez egy automata triakos lágyindító: Lágyindító
Sziasztok!
Bár a kérdésem nem teljesen idetartozik de azért próbálkozom. Kérdésem,hogy van 3 fázísú villanymotorom de egyfázisról szeretném működtetni, fordulata 2940 n teljesítménye 1,1 KW lehetséges-e ? Milyen kondenzátor kell hozzá és mennyivel csökken a teljesítménye persze ha lehetséges átkötni? előre is köszi a választ N.Józsi Poly5@freemail.hu |
Bejelentkezés
Hirdetés |