Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Akkumulátor töltő
Én sem akarok kötözködni okoskodni,jó lehet már 27éve készítettem 180W-os 14,4V~trafóval és graetz hiddal 7A max.töltőáramú töltőt.
A trafók már akkor is drágák voltak,iskolai zsebpénzhez képest. Nem akarok dicsekedni elektroműszerésznek tanultam,akkori mesteremnek is én tekertem a trafót erősítőhöz. Az orosz töltőt azért írtam mert azokat lehetett beszerezni 500ft.ért,200W-os trafóval 7Ampert is letudtak adni. Írhattam volna német-ből behozott töltőt is,ezekben kisebb trafó volt meg szelén egyenirányító.Gondoltam hogy valakinek nem fog tetszeni a régi orosz cucc,pedig a mostani savas akkuk ugyan úgy működnek mint 20éve,és nem forralja fel őket.Nos a stabilizátoros áteresztőtranzisztoros megoldást azoknak írtam le,akik jobb híján nem rendelkeznek 14-14,4V~szek.feszültségű 100-150W teljesítményű trafóval .Valamint szétszedni,újratekerni sem szeretnék a trafó.pl.toroid 2X24V~erősítőbe való.
Azt én is tudom hogy nincs 2db.egyforma akku,főleg ha a kínából behozott olcsóbb bicikli akkumulátorokra gondolunk.
Ezek ugyanis 1-1,5éves korban 250-300feltöltési ciklus után gyengülnek,részben kiszáradnak oxidosakká válnak a Pb lemezek. Vagyis csökken a kapacitásuk,még akkor is ha egyesek azt hiszik,lassan töltöm 10%al a meleg szobában akkor sokáig bírja.Ne vegye senki személyeskedésnek ezt. Tapasztalatból írtam le. A bicikli akkuk nagy része 12-20Ah,de ezt csak újkorában adja le,akik tudnak mérni számolni,mint pl.kerékpár boltos haverom azok tudják. Jó lehet a gyártói oldalakon mindössze 350-400 charge cicle/töltési ciklust adnak meg, kb.ennyit bírnak a biztonság technikában alkalmazott zselés Pb akkuk is. Visszatérve a hagyományos trafós graetz hidas töltőre,stabilizátor nélkül is lehet jó töltőt építeni,14,4V~ra méretezett trafóval. A szekunder fesz.g esni fog a diódákon 2utas egyenirányítás lévén 2X0,8V,=1,6V kevesebb jön le üresjáratban mérve.Amikor rákötjük pl.lemerült bicikli akkut,a áram indul meg 2-3A attól függően mennyire volt lemerülve,illetve milyen állapotban van az adott akku.A kapcsokon mérhető U=12,7V-13V/dc mérhető. A trafó szekunder feszültsége 1-1,5V~csökken 100W-os trafó esetén,nem 5V~al,azért 1mm.vastag huzalból simán fel lehet tekerni 1 ekkora trafót,ami 5A különösebb melegedés nélkül tud leadni. A töltési ciklus vége felé 6-8óra múlva az akku kivezetésein mért feszültség megnő 14,2-14,5V ra a felvett töltőáram pedig lecsökken 50-100-150mA értékre. Most jegyzem meg aki kételkedik vegyen magához multimétert,ha nincs kérjen egyet kölcsön és mérje meg mérjen rá,mielőtt írna.Tehát miután feltöltődött az akksi,minimális áramot vesz fel,ezt nevezik csepp töltésnek a mai napig használják.Vagyis 1jól méretezett trafós töltővel bármely 12V-os zselés/savas akkut feltölthetünk,anélkül hogy 40fok felé melegedne vagy túltöltődne. Idézet: „oxidosakká válnak a Pb lemezek.” Az ólom akkuk kisütése közben szulfát válik ki a savas oldatból, reakcióba lép az elektródákkal, ólomszulfát alakul ki. Ezek az apró kristályok töltés során visszaalakulnak. Viszont amikor már durvább darabokká növekednek, akkor azt már nehéz/lehetetlen visszalakítani. Tehát nem az oxidáció teszi tönkre az akkukat, hanem a lemezeken kialakult durva kristályszerkezetű ólomszulfát.
Ez is igaz igy van.
A Li-mO,Li-ion nano foszfát csúcstechnológiás akkukra azért ez nem jellemző.Igaz utóbbit 1800 szor is fellehet tölteni,kár hogy a legolcsóbb is 200Euro árban kapható.
Ezért kezdtem így a hozzászólásom:
Idézet: „Az ólom akkuk”
Ezek a zselés Pb.akkuk már csak ilyenek 2-2,5év után kiszáradnak sajnos,elveszítik kapacitásuk nagyobb hányadát.Elektrolízis nem jön létre egy idő után,nem lehet bármit beléjük önteni sem.
Ha jól olvastam 42V-os töltőre volna szükséged,ami 30Ah akkupackot töltene állandó árammal.Nos ehhez 42V /4Ampert leadni tudó trafó szükséges,tehát min.180Va névleges teljesítményű vagy ettől nagyobb.Nemigen lehet ilyent kapni,ha csaknem a biztonsági trafókra gondolunk,ami 14ez.ft.árnál kezdődik.Én tudok neked tekerni ilyen trafót pár ez.ft.ból meg van.Nem tölti túl soha nem ég le,mint a kapcsi üzemű kinai kacatok,még a rádiót is zavarják fm.en.Zavarszűrőfojtót kisporolják 8ez.ért nem fér bele a dobozba.Van valamilyen 180-200Va körüli 230V~primerű trafód?
Én ugyan nem írtam szabványról,ha már itt tartunk eu szabvány előírása szerint 230V~os hálózatra vonatkozóan +5%,és -10% van érvénybe már 10éve magyar országon.
Ez max.242V~ot jelent bejövő hálózati feszültségnél.Amennyiben mégis több lenne a mért U,jelezd a szolgáltatónál,mert hozzájuk tartozik az elektromos hálózat. Így régebbi 220V~primer tekercselésű 14,4V~os névleges fesz.gü trafónál +5% 0,7-0,8V~ növekedést jelent,nem okoz gondot. Amennyiben 10%al kevesebb a konnektoron mérhető U=210V~körül van,ez esetben a töltő szekunderén 10%al kevesebb lesz 14,4-1,4V~a leadott érték. Arról meg senki se tehet hogy valaki spórolásból,összedug 30éves vékony vezetékből összetákolt hosszabbítókat,és csodálkozik nem tölt rendesen a cucc.
Sziasztok! Nekem egy olyan kapcsolás kellene,amivel egy akumlátort lehet tölteni,de 8,4 volt helyett, 2X 4,2 voltot ad,galvanikusan elválasztva egymástól.
Tehát egy nagyon egyszerű kapcsoló üzemű tápegység. 1-2 amper elég lenne a kimeneteken. Idézet: „az akkumulátor is csak 1ohmos fogyasztó” Csak éppen nem állandó értékű ohmos fogyasztó. Azt úgy általában írom le, hogy az akkukra (egészséges akkukra gondolok) azért nem szabad a töltési végfeszültségnél magasabb feszültséget adni mert akkor az az energia már csak melegíteni fogja az akkut, de nincs mi felvegye a töltőáramot. Ez a gyakorlatban úgy néz ki, ha az akku eléri a 14,4 V-t lecsökken a töltőáram egy néhány száz mA-es értékre (vagy kevesebbre), ha tovább emelem a töltő feszültségét akkor újra nagyobb áram kezd folyni és ez már káros. Az a baj, hogy senki nem figyeli az akkujának töltési folyamatát és valóban, az egyszerűbb töltőkkel felmehet a végére 15,5-16V -ig, csakhogy akkor már túl van az akku a káros túltöltésen. Egy másik probléma, hogy az autó elektronikája sem biztos hogy szereti a 16V-ot vagy esetleg magasabb feszültséget.
Szia!
Egy kis pontosítás: melegítésre és vízbontásra megy el az energia 14,4V felett, egy 12V-os akkumulátornál.
Én már kétszer is leírtam,hogyan kell tölteni 12V-os akkut.Jó pár db. töltőt készítettem már trafóval,adapterrel +stabilizátorral kiegészítve.Soha nem írtam hogy 16V dc.vel töltők akkut,vagy hasonlót.A gépkocsiban is van szabályozó áramkör,normális esetben nem engedi túl tölteni az akkut,14V felé sem tud menni.Azért itt fogyasztás is van ám rendesen,gyújtás légkondi rádió műszerfal stb.Kár okoskodni,több 100ez.db.12V/6A töltő adnak el évente,az unioban,semmilyen szabályozás/elektronika nincs beépítve.A trafón graetz hidon biztositékon kivül.
Hello
Tudna valaki segíteni? Mennyi egy 12V-os vagy egy 6V-os akkumulátornak a töltő árama ?
Jobb esetben rá van írva a maximum. Rosszabb esetben (meg úgy egyébként is) a kapacitás tizede árammal kell tölteni. Pl 10Ah-sat 1A-rel, függetlenül attól, hogy az 6 vagy 12V-os.
Mennyi egy 12V-os vagy egy 6V-os akkumulátornak a töltő feszüldsége?
Na most akkor áram vagy feszültség? Nem mindegy, ne keverd a fogalmakat!
7.2 illetve 14.4V.
Én nem állítottam, hogy azt írtad volna, hogy 16V-tal töltesz akkut, csupán 1-2 mondatot írtam általánosságban arról miért károsak a szabályozás nélküli töltők.
A gépkocsik nagyon keményen és kíméletlenül bánnak az akkukkal, mert a generátor áramkorlátja nem 5-6 A. A mostani autómnál mértem egyszer hogy a nyögvenyelős indulás után úgy küldte 28A-rel a 74Ah-s akkut mint a huzat. A kényes kérdések megelőzése érdekében leírom, hogy DC lakatfogóval mértem és készültem rá, tehát tudtam hogy eléggé lemerült állapotban volt az akku. Nyilván ez a nagy töltőáram még 1 percig sem folyt, utána beállt kb. 5 A-re és a 14,1 V-ra, tovább nem mértem. Az biztos, hogy 100 emberből 99 a 2000Ft-os kitudjamennyivelésmeddig töltőt veszi meg míg 1 ember hajlandó többet áldozni egy korrekt töltőért. Tisztelet a kivételnek, de az embereknek annyi bőven elég, hogy rá van írva a szerkezetre, hogy AKKUMULÁTORTÖLTŐ. Én is csináltam annak idején olyan töltőt amelyben a trafót úgy tekertem meg, hogy valahány volttal magasabb volt 12V-nál aztán graetz majd az előlapra 3-4 szofita égő érintkezőket tettem. A kívánatos töltőáramnak megfelelő mennyiségű égőt tettem be. Amikor már halványabban égtek akkor volt feltöltve az akku. Ez volt 1983-ban, azt hiszem a középiskola második osztálya utáni termelési gyakorlaton. Nagyon büszke voltam rá és sok kölcsönadást túlélt, még ma is megvan valahol a padláson. Lehet hogy előkeresem és lemérem a mai tudásommal és műszerezettségemmel. Nem akarok senkivel sem vitatkozni, de akkor segítünk az akkumulátorok terén kevésbé tapasztaltaknak, ha pontosítunk, kiegészítjük egymás mondanivalóját netán tudását.
Általánosan elfogadott, hogy a savas ólomakkumulátorok végső töltési feszültsége cellánként 2,35-2,45 V, a csepptöltési feszültség pedig 2,25-2,3 V. Ezeken az értékeken nagyon sok szakember nagyon sokat vitatkozik, de a gyakorlatban ezek beváltak.
Igen, ha utána visszaveszed a csepptöltési feszültséget 13.8V-ra (6.9V-ra).
Ezt írta épp minmax is, csak Ő cellafeszültségekkel.
Szia!
Ha keresgél az ember a szakirodalomban, akkor sokszor találni egymásnak szinte ellentmondó állításokat. Sok helyen olvasható, hogy az akku töltőfeszültsége nem haladhatja meg a 14.4V-ot, mert ott kezdődik a gázképződés, ami ugye durranógáz, veszélyes. Ezért az autók fesszabályzói erre vannak beállítva. Viszont az akkut kivéve a dugókat megnyitva az asztali töltők tölthetik fel igazán az akkut, ez pedig 15V, vagy afeletti feszültséget jelent, itt már pezseg az akku, oda kell figyelni. Aztán ott van a kapacitás... Általában 20órás időtartamra adják meg, C/20-al terhelve. Tehát egy teljesen feltöltött 44Ah-s akku 2,2A-el terhelve 20óra múlva éri el a 10,5V-ot. Le is írják, hogy a 44Ah nem jelenti azt, hogy az akku 44A-t tudna 1órán át, vagy hogy 1A-t 44órán keresztül. Mégis van egy másik módszer is megadva mostanság, konstans 25A-el terhelik az akkut és pl. egy 74Ah-s akku kb. 130perc múlva merül le 10,5V-ra. Aztán ott van a teljes lemerítettség, elvileg 10,5V, alatta sérül az akku. Mégis több helyen írják úgy a hidegindítás szabványos mérését, hogy az adott hidegindítóárammal terhelve, pl. EN esetén -18C-on, 10s-ig nem eshet 9,5V alá. Sőt itt még egy terhelés jön, 7,5V-ig, sőt másik szabványnál, azt hiszen a DIN szerint, 6V a határ. A szulfátosodás az akku rákfenéje. Megindul, ha lemerült állapotban van hosszabb időn keresztül az akku, vagy ha túl meleg helyen van, vagy ha...tulajdonképpen szegény akku csoda, hogy ellátja a feladatát. Ha hideg van azért veszít a kapacitásából, ha meleg van azért. Ha túltöltjük az a baj, ha lemerítjük meg az. Nem beszélve róla, hogy az akkuk nem fejlődtek számottevően az elmúlt 20évben. Az autók egyre több ketyerét tartalmaznak. Régen az indítás volt a legfontosabb, meg hogy menjen a világítás, mégis 55Ah-s akku volt a Ladában. Most meg számítógép, elektromos ablak, riasztó, kp zár, ülésfűtés, el. tükrök, stb van az autóban és belerakják ugyanezt... Az öntött lemezeket már felválthatja az expandált lemez, kimaradhatnak az öntéshez szükséges, az üzemelésnél viszont káros összetevők, tisztább ólommal pedig nagyobb teljesítmény érhető el. Esetleg feltekerik üvegszövetbe és lesz jó drága Optima, vagy Exide spirálcellás akku belőle. Kevesen vesznek ilyet. Raknak bele kalciumot, ezüstöt, meg varázsszemet 1 cellába, meg letakarják a dugókat és jön a marketing, ez gondozásmentes...aztán ha mégis párolgott az elektrolitból, akkor kuka...kihagynak lemezeket a cellákból, mert minek...és hasonlók... Lassan jönnek ki az új autók spec méretű akkukkal, 44Ah-s, de nem téglatest, inkább kocka... Az évekkel ezelőtt felvázolt 42-48V-os rendszer meg sehol... Szóval ne öljétek egymást...lehet, hogy mindenkinek igaza van... Üdv Inhouse
Szerinted jó ez a akumulátor töltő?
Biztos jó, ha Vicsys a nevét adja hozzá.
Milyen fajta akkura gondolsz?Mert azért több féle létezik manapság.A zselés,és savas pb.akksikat kapacitásának 10-20%ával töltheted.Mig a Ni-mh akkukat pl.fúrógép 3Amp.munka akkumulátorját 40-50%al,tehát 1,2-1,5A is töltheted károsodás nélkül.Ez utóbbi valamint Ni-cd 900.feltőltést is kibír.
Értem,hát zselésből is elég széles a behozatali skála.Most nem a kapacitásra cella fesz.g re gondolok,hanem a mindenféle távolkeleti gyengébb minőségű,olcsón importált,ám a boltban 100ez.ft ért értékesitett biciklikre.Illetve a bennűk lévő gyenge minőségű 300-350 tölt.ciklust tudó akkukra.Persze vannak jó minőségű akkuk is,ezek a 7-8Amper agymotor-áram terhelést is bírják,tartósan,és 500-600feltöltést bírnak,ill.adnak meg a gyártók.Ezt szélsőséges időjárás viszonyok közt is teljesítik pl.40fokban nyáron.
Meg tudod nézni nekem, hogy jó-e a zselés akkumulátorokhoz ez a rajz?
Ez a kapcsolás spec.töltő ic.t köré épűl,tartalmazza a kimeneti áramkorlátozást,valamint a töltő áramot és a mindenkori akku fesz.get is figyeli,R-tagokon keresztül.Továbbá a kimeneti U-t is összehasonlitja az névl.akku fesz.g-el.Ez az áramkör profi-nak tünik 99%ban jó lehet,az összes zselés,savas,Pb akkumulátorhoz. 100%ot akkor írnák ha megépíteném,és elvégezném a szükséges méréseket.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |