Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » LC mérő
Szervusz!
Miért kell neked saját nyákot tervezni? Bár ez a Te dolgod... Erről egyébként már írtam egyszer: Idézet: „Az áramkörön belüli méréshez szolgáló mérőadapter szándékosan nincs a készülékbe építve, mert így a legkisebb a kockázata annak, hogy tévedésből más üzemmódban próbál meg valaki ESR-t mérni egy áramkörön belül!. A mérőadapter feladta többszörös: 1; Átkapcsolja az LCM3-at az "Ic-ESR" üzemmódba. 2; Megvédi a mérendő áramkőrt az esetlneges túlfeszültségtől, ha valamilyen oknál fogva az LCM3 hibásan működne. 3; És nem utolsó sorban, az LCM3-at is védi a mérendő áramkörben maradt feszültségtől. De ennek ellenére mindig feszültségmentesíteni kell a mérendő áramkört, és a 230V-os hálózattal ne legyen se legyen semmiféle kapcsolata. Leghelyesebb a tápellátás dugóját kihúzni a konnektorból!” - Továbbá az ESR mérés az elkó bemeneten történik, Te viszont az L/C bemenetre rajzoltad! - Az is nagyon fontos az ESR mérésnél, -ha mili Ohm-okat akarunk mérni- hogy minél kevesebb kontaktus legyen a mérő áramkörben! Ha megnézed az ELKÓ/ESR mérő bemenet közvetlenlenül, mindenféle kapcsoló beiktatása nélkül csatlakozik, és nem véletlenül! - Jobb nyákot nem igen fogsz tudni készíteni, de rosszabbat viszont lehet... (az alkatrészek elhelyezése, vonalvezetés) A döntés a Tiéd. P István
Nem, a jövő hét végén tervezem!
Akkora rendeltem még egy 9 és egy 11 mm-es AL250 fazékvasat is. Meg a 200 mV-nál nagyobb jelek feldolgozását is meg kell oldani addig.
A törött fél helyett küldjek egy másikat?
Gondolom, valami cián-akriláttal, nem? Mert az oldható könnyen.
Köszönöm a hozzászólásod!
Sokat segítettél!
Kíváncsi lettem! Remélem nem ciánnal?
Nem.
Bár magam még ezt nem próbáltam, de egy néhai barátom (komoly szaktekintély volt gyártástechnológiában!) szerint a cián-akrilát egy technológia. Arra találták ki, hogy a gyártószalagon ideiglenesen összetartson alkótóelemeket, aztán ezt hővel vagy vízzel oldani lehet. Hajdan, (mikor az SMD -t kezdtem,) próbáltam így rögzíteni SO14 -es tokot, de iszonyatos szúrós szaga volt amikor forrasztottam, de el is vált a paneltól. Nem tudom, hogy a ferrit mennyire bírja a hőt, de a forró vizet megpróbálnám.
Szép jó reggelt!
A forró (100 fok) viz bevált! Úgyhogy ha van még egy feled elküldheted, 0,05x20 litzéd nincs véletlenül?
Szép jó reggelt Klubtagok!
István az lenne a kérdésem, hogy mekkora a megengedett tűrése a 100uH -is tekercsnek? A hét végén a doboz készítés helyett klf. tekercsek készítésével próbálkoztam, meggyőző eredmény nélkül. Részedről a magas Al értéket favorizálod, vélhetően kevés menetszám és ezáltal a huzalvesztesség csökkentése miatt. Ugyanakkor az egy menethez tartozó indukció változás túlzottan magas a szükséges induktivitás pontos beállításához. Hacsak nem hangolható a fazékvas. Részemről úgy érzem, hogy az ohmos ellenállás és nem a szkin a meghatározó a tekercsnél. Egyébként, ha érdekel van 10db. Siemens M33 AL 100-as komplett vasmagom szerelvényekkel együtt (sajnos hangoló nélkül viszont vannak külön hangolók is ezt bele kell variálni). Továbbá 2db. AL40 és 1db. AL25 szintén komplett, hangoló szerelvénnyel. Továbbá van egy spulni 0,1-es selyemszigetelésű huzalom is (litze gyártáshoz). Ha igényt tartasz rájuk kérem a postacímet.
Néhai barátom mindig igazat mondott.
Minden Litze -m ből küldök neked mintát.
Sziasztok, szeretném megkérdezni, hogy az LCM-3 nyákterve hol található, mert a cikkben nem találtam meg, lehet, hogy csak figyelmetlen voltam.....
Szervusz!
A türése nem kritikus, 5-7% bőven elég! Akár még nagyobb is lehetne, de az ESR mérésnek ez a legkedvezőbb érték. A pontosságot nem befolyásolja, a kapacitásokból és a ferekvenciából számolja a PIC az induktivitás mérését. Az is mondhatnám "Egy kondenzátor mind felett!" Egyetlen igazán kritikus alkatrész a pontosság szempontjából, a relével sorbakötött 1nF-os kondenzátor! A pár 1% os ellenállás manapság már nem gond, úgyszintén egy mezei kvarc a frekvenciaméréshez is elegendő. A tekercseknél a skin effektus figyelembevétele csak a szükséges, de nem elégseges feltétel. Egy tekercs vesztesége több dologból tevődik össze: 1; Vasveszteség (többféle), ezért nem jó a torroidok többsége, mert többnyire porvasból vannak aminek nagy a vesztesége 90kHz-en. A ferritbe meg légrés kellene... Marad a fazékmag ha zárt magot szeretnénk. 2; Rézveszteség: - Örvényáramú veszteségek, főleg a légrés közelében, de ez itt most elhanyagolható - skin hatás, ebből a szempontból a 0,3 huzal akár jó is lenne, de nem az, ha a tekercs több rétegű. - "Proximity effect" a több rétegű tekercsnél komoly gond. Az egymás felett levő huzalok mágneses tere kiszorítja az elektronokat a vezeték egyik oldalára, hasonloan a skin hatáshoz, tovább csökkentve a vezetésben részt vevő rézkeresztmetszetet! Ez a hatás a rétegek számával exponenciálian nő. nagyteljesítményű invertereknél is ezért használnak a skin hatás által indokoltnál jóval vékonyabb huzalokat (litze) vagy rézlemezt. A torroid ezért lett volna jó, mert a tekercs ráférne egy max két rétegben, a fazékvasnál pedig mindenképp több réteg kell. Ha kicsi az AL, akkor több menet kell, ami több rétegű tekercset és hosszabb huzalt jelent ami sokkal nagyobb veszteséget okoz. Ha elég nagy az AL érték ahhoz, hogy 0,3-as huzalból max két rétegben meg lehessen tekerni, az még valószínű elfogadható lenne, de a fazékvas sem lehet túl nagy méretű mert akkor azért kell hosszabb huzal. A most használt gyári tekercs 0,3-0,4 ohm-os, De az AC ellenállása 90 kHz-en már több mint egy ohm. Próbáltam 0,12 ohm-os tekercsel is, de annak még nagyobb volt 90kHz-es ellenállása! Az MM 33 AL 100 milyen méretű? A huzalnak mennyi az átmérője a selyemszigeteléssel együtt?
Szia!
Ott van az, de Deguss nemrég feltette ide a fórumra is, jobb minőségben.
Ment neked a fél fazék, és a Litze.
(3 féle) 1. Szép új, forrasztható. 2. A csúnya szürkült csak ál litze, mert a szálakat legfeljebb az oxid szigeteli egymástól. (Ezzel a HAM bazárban vertek át egyszer régebben...) Forrasztható lenne, de oxidált. 3. Amit csévetesten küldtem, abból meg már csak ilyen darabok vannak. Nem forrasztható.
a fazék mérete 9x14
mikrométerem sajnos nincs tolómérővel mérve kb. 0,2 pillanatnyilag nagyon mérges vagyok, mert a hosszú magyarázatodra még hosszabban válaszoltam, de vagy túl hosszú volt, vagy valahogy elökörködtem és nem ment el. Túl sokat nem vesztettél vele Idézet: „...- Jobb nyákot nem igen fogsz tudni készíteni, de rosszabbat viszont lehet... (az alkatrészek elhelyezése, vonalvezetés).....” Ugyan nem nekem címezted, és nem akarok kötözködni sem, mert a jelenlegi nyák tulajdonképpen jó, de azért lehetne mit javítani rajta. Többek között azt, hogy a leggyakoribb kijelző tipushoz képest fordítva van a kijelzőhöz menő lábkiosztás, ezért vagy meg kell csavarni a vezetéket, vagy fejjel lefelé van a kijelző, vagy olyan kijelzőt kell felhajtani aminek ilyen kiosztása van (de ez a ritkábban előforduló tipus). Nekem most van 4 féle kijelzőm itthon, és mindegyik fordított bekötésű a nyákhoz képest.... 2db műszerem van, az egyik HE-s, a másik más által tervezett/gyártott nyákon (nem én terveztem). A másik nyákon is lehetne javítani, de ahoz passzolnak a kijelzőim, és közel 10µF-ig tud mérni polarizálatlan módban is (bár ez valószinüleg nem, vagy nem csak a nyákon múlik) A HE-s nyákon a nyitott tekercs elég közel van a kapcsolóhoz, aminek azért vannak fém (vas) részei. Megfordult a feljemben az is hogy gyártok egy tükörkép nyákot, és a PIC-et egy fejrefordító megoldással teszem bele.... így a kijelző passzolna hozzá, de ügyesebb lenne egy új nyák, ami tartalmaz esetleges újításokat is, az apróbb javításokon kívül....
Szervusz, Gábor!
Az állításomat továbbra is fenntartom, hogy kellő gyakorlat nélkül inkább rosszabb lesz a nyák! Persze mindig lehet jobbat készíteni, tanulva az előzőből, de: - az LCD esetében az igazság odaát van, nekem két gyártótól van LCD-m, azok meg éppenséggel passzolnak a nyákhoz, szerintem tökéletes megoldás nincs. - A polarizálatlan kondenzátor mérés felső határa inkább az adott szériájú PIC komparátorának érzékenységével, a tekercs veszteségével és talán még a C4 10µF ESR-jével lehet összefüggésben, de 0,5 µF-tól már az elkó bemenet használható. - Az induktivitás valóban lehetne egy kicsit távolabb a kapcsolótól, de ez akkor lehet probléma, ha a kapcsoló nem a KIT-ben lévő típus, hanem nagyobb házméretű és sok fémet tartalmazó típus. A KIT alkatrészkészletével ez nem jelent problémát! Egyébként lehetne sokkal rosszabb helyre is tenni, pl. a relé mellé... Persze ha valakinek extra igényei (tápellátás, más alkatrészek) vannak és késztetést érez a nyáktervezéshez, az nyugodtan vágjon bele! István
Szervusz!
Abból a Siemens M33 fazékvasból küldhetsz egyet, az anyaga jónak tűnik! (majd küldök címet) A 0,1 selyemszigetelésű huzal más célra kivalló lehet, de ide legalább 10 szálat kellene összefogni, ami nem biztos hogy belefér a vasba, illetve sodratnak (litze) nehezen kezelhető a szigetelése miatt és rossz a kitöltési tényezője. (Skori féle excel szerint 10x1m-es szál 0,227 ohm ellenállású, ennyi kell a 100uH-ez) Ha időtúllépés miatt nem kerül be a hozzászólásod, akkor ne zárd be a felugró ablakot ami erre figyelmeztet, hanem másold ki (Ctrl+C), így majd újra bemásolhatod! Üdv. P István
Üdv. István
Szívesen elküldeném a vasmagot, ha a címmel kapcsolatban lenne egy használható információm. Ugyanis a Hobbielektronikától reggel kaptam egy emailt személyes üzenet címmel, amit a levelező program rögtön a levélszemétbe tett. Lásd melléklet Kattintgathatok az URL-re minden esetben a Hobbielektronika kezdőlapjára visz. Egyébként tovább kutakodva a pincében találtam a pincében egy spulni 0.08-as zománchuzalt is, szerintem ez már használható. Nem hagyott nyugodni a torroid kérdése és a szétszedett elektronikai lomok közt találtam egy energiatakarékos fénycső panelt és arra tekercseltem a 100uH-nek megfelelő menetszámot (vasmag jusztírozva az eredeti AL=1700). Eredmény porvas, kuka. Kerti LED lámpa paneljéről azonos méretű vas AL=5000 2x0,45-ös huzal 6 menet + vasmag jusztírozva 98,7 uHy. A vasmag kerámia keménységű, nem volt könnyű köszörülni. A meneteket még araldittal rögzítem s holnap próbaüzem.
Szervusz!
- Ha be vagy jelentkezve, akkor baloldalt a saját menüben az Üzenetekre kell klikkelni, De a ha emailból akarod elérni akkor is be kell lenned jelentkezve, hogy elnavigáljon a személyes üzeneteidhez... - A kerti lámpa is jó forrás lehet ha jó benne a vas, a T gazdaságosban most éppen akcióban árulják. Viszont, ha túl nagy a tekercsjóság akkor nem fog jól mérni az LCM3, ha van szkópod, akkor az elkó bemenetet rövidre-zárva kell mérni az L/C bemeneten a feszültséget (C állásban) ez csúcstól-csúcsig ne legyen több mint 200mV. Ha nagyobb akkor vagy vékonyabb huzalból kell tekerni vagy egy pár tized ohm-os ellenállást kell sorba-kötni vele hogy beálljon a max 180 mVcc - A köszörülés helyett viszont jobb amit ekkold javasolt, ketté kell törni a ferritgyűrűt és újra összeragasztani, kb. 0,05 - 0,1 mm légrés így pont jó lehet, és a 0,45 huzal is elég egyszeresen. P István
Sziasztok !
Nos elkészült a MŰ - bár még csak félig mert a doboz is legalább ekkora munka lesz. Nem egy szépségdíjas termék, de a PIC és a kapcsolókon kívül mást nem vettem hozzá, ami a "fiókban" volt abból készült. Azért van az, hogy pár ellenállás több darabból van összerakva.... A a legnagyobb gondot jelentő tekercs magját egy energiatakarékos izzóból vettem. Egy Maxw MX 25304-es multival mértem be, hogy mennyire pontos azt nem tudom. A menetszámot szintén nem tudom, azt hiszem kb. olyan 50 cm CuZ van föltekerve. A szoftver 1.2 verzió F0: 443,1 FCal: 316,3 Uesr0: 203 mV Fesr: 78,8 Egyenlőre ennyi tesztelésre volt időm. Én is ezúton is KÖSZÖNÖM a fejlesztőknek !!! üdv: sector99
Szia!
A tekercsből tekerj le 15-20%-ot! (elég 40 cm huzal is) P István
OK ! .....Nem tudom lesz-e ma rá időm, de megcsinálom.
Az L mérés pontossága nem függ ettől ? És egy másik kérdés: elkó mérésnél mit jelent az az mx érték ? (nálam pl. a képen m30)
Az L mérés pontossága biztosan nem függ attól, hogy ma vagy holnap csinálod meg. Legfeljebb csak holnaptól lesz pontos.
Naaa fogalmazásból elégtelent kapnék ! .....de legalább lett egy kis nevetnivaló
István: gyakolraltilag az, hogy jelenelg 200mV-nál nagyobb Uesr problémát okoz kizárólag szoftveres problémát jelent?
Tehát érdemes-e olyan tekercset csinálni amivel éppen 200mv alatt marad a feszültség, vagy érdemes inkább kicsit várni a szoftver modosítására, és minél jobb tekercset készíteni?
Gábor!
Röviden: nem tudom! Hosszabban, tesztelni kell, mert most a gyári induktivitáshoz van optimalizálva a szoftver: - A jelenlegi induktivitás frekvenciafüggősége kompenzálva van az 1nF-500nF tartományban, más tulajdonságú vasmaggal más lehet a frekvenciafüggése az induktivitásnak és ez a pontosság rovására mehet. - A magasabb feszültség esetén elvileg még jobb lehet az ESR mérés felbontása az 1 ohm alatti tartományban. De ez ellen hathat a rezgőkör túl éles rezonanciapontja mili Ohm tartományban, ami viszont ronthatja a felbontást... - A nagyobb tekercsjóság a nem polarizált kondi mérés felső határát kitolhatja 1µF fölötti tartományban. Reményeim szerint a hétvégére lesz négyféle fazékmagom, azokkal tudok majd pár mérést és összehasonlítást végezni, azután tudok felelőséggel nyilatkozni! Egyébként, akinek nincs extra igénye vagy nem akar bajlódni a tekercs készítéssel és biztos eredményt akar, annak továbbra is a cikkben említett induktivitást ajánlom. Beszerzési helytől függően, max. 100 Ft körül be lehet szerezni. István
Üdvözlök mindenkit az oldalon.Elsőként köszönet a trvezőknek amiért megosztották velünk ezt a projektet. Az alkatrészek beszerzésében a legnagyobb problémám a tekercs.Kellene egy induktivitás mérő ahoz ,hogy meg tudjam csinálni az induktivitás mérőt! Rendeltem annó egy 100uH csepp alakú kék induktivitást.Néhány ohm az ellenállása.Az kezdetnek jó lenne?A kondikat elég precizen be tudtam mérni.Egy nagy rakásból választottam ki azt a párat ami megfelel a leírt kritériumokak.Előre is köszönöm a választ.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |