Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor bekötése
 
Témaindító: kozmaj, idő: Jún 28, 2006
Lapozás: OK   52 / 345
(#) Tomi111 válasza KMarci hozzászólására (») Máj 10, 2010 /
 
Üdv!

Most nézem mekkora a motorod. Hát lehet, hogy kicsi lesz egy asztali fúrógéphez 230V-al! Bár attól függ mekkora az áttétel. Lehet nem is kell rá indító kondi, hisz terhelés nélkül indul. Ki kell próbálni!

Üdv! Tomi
(#) trabi007 hozzászólása Máj 10, 2010 /
 
Sziasztok! Azt szeretném megkérdezni hogy van egy 3kw os villanymotorom és nemtudom hogy pontosan mekkora üzemi kondi kell rá , olvasgatam a főág és a kondenzátor ágnál a mérésröl de pontosan nem tudom menyit kell mérnem mikor megfelelő. ha tudtok akor légyszi segitsetek , köszönöm.
(#) Pulyka válasza trabi007 hozzászólására (») Máj 10, 2010 /
 
Szia

Az "ökölszabály" szerint 1kW-hoz tartozik 60uF.
Akkor a Te esetedben kellene hozzá 180 mikro?
Most néztem meg a fűnyírónkat,mert a hétvégén szétszedtem,és abban a motor nagyobb,mint egy kW,mégis az üzemi kondija 20 mikrós.


Nézd/hallgasd meg,ha a motor,csak búgna,és mégis a SEGÉDFÁZISÚ tekerccsel sorba van kötve a kondi,(egyszóval mégis ott a kondi bekötve)akkor kevés az a kondi kapacitás.
Ilyenkor cseréld le nagyobbra.
(#) teren56 válasza Pulyka hozzászólására (») Máj 10, 2010 /
 
Az ökölszabály csak a háromfázisú motor egy fázisról történő indítására igaz. A háromfázisú motor tekercseinek ellenállása egyforma, hiszen csak így biztosítható a szimmetrikus áramfelvétel.Ha egy fázisról akarjuk indítani, akkor a főfázis és a segédfázis tekercsek ohmikusan egyformák,mivel a segédfázis tekercset az eredeti háromfázisú tekercselésből választjuk ki.Így tehát azonos áramok folyhatnak a tekercsekben. Az egy fázisú motor segédfázis tekercse vékonyabb huzallal van tekercselve, ellenállása sokkal nagyobb,tehát kisebb lesz az áramfelvétele is. Ezért kell kevesebb uF.
(#) Pulyka válasza teren56 hozzászólására (») Máj 11, 2010 /
 
Jut eszembe,nem vagyok szakember,csak tanulgatok,de úgy tudom az a 3kW-os motor még a háromfázisú hálózatot is megterheli,mikor elindul(persze lehet az áramlökést csökkenteni)az 1 fázisút pedig még jobban.
Oda kelleni fog egy áramrelé,indítókondival.
De lehet,hogy még így is leveri a kismegszakítót.
Persze más kérdés,hogy terhelés alatt,vagy annélkül van indítva az a motor.

UI:
Lenne egy(kettő) kérdésem az indítókondival kapcsolatban
Mit csinál az a kondi,és miért lehet csak pár pillanatig rajtahagyni az áramkörön?
(mivel az indítókondi az üzemire van párh. kapcsolva,gondolom a kapacitást növeli meg)

Köszi előre is
(#) teren56 válasza Pulyka hozzászólására (») Máj 11, 2010 /
 
Na akkor nézzük a kérdéseidet.
A 3kW-os motor 3 fázisról ha a tekercselése csillagba van kötve, induláskor a névleges áram 5-8szorosát veszi fel terheletlenül.Ha deltába/háromszögbe/van kötve akkor 10-12szeresét.Egy fázisú motornál ez az érték még durvább.A háromfázisú delta kapcsolású motornál lehet az indítóáramot csökkenteni un. csillag/delta kapcsolással.Induláskor a motor tekercseit csillagba kapcsoljuk,felfutás után átkapcsoljuk deltába.Az indítóáram ilyenkor gyökharmadával csökken.A nyomaték pedig harmadával. Másik módja az indítási áram csökkentésének a csúszógyűrűs motor alkalmazása,de ez háztájiban felejtős.A harmadik módja,ez a legjobb és egyre jobban terjed, a frekvencia szabályozó alkalmazása.Van belőle 1és 3 fázisú is.
Az áramrelé, kondival még nagyobb áramlökést fog okozni, mert több kondi nagyobb áram.
Az indító kondi nagyobb áramot produkál a névlegesnél.Ezt a pillanatnyi túláramot a motor károsodás nélkül el viseli.Ha tartósan rajta marad, a nagy áram miatt a segédfázis leég.Így igaz, az állandó kondi értékét növeli meg,de indulás után lecsökken az áram, az áramrelé elejt,lekapcsolja az indítókondit.Az üzemi kondi értéke úgy van méretezve, hogy nem okoz károsodást a motorban.Ez egy állandó nyomatékot biztosít a motor üzemében.Remélem érthető amit írtam,és tudtam segíteni.
(#) Pulyka válasza teren56 hozzászólására (») Máj 11, 2010 /
 
Szia

"Remélem érthető amit írtam,és tudtam segíteni."
Igen,köszönöm szépen.

"Az áramrelé, kondival még nagyobb áramlökést fog okozni"

Ez nem is jutott az eszembe,csak az járt a fejemben,ha az a 3kW-os motor 230-on nagy áramlökést fog létrehozni,akkor majd a főfázis tekercsével sorba kapcsolt áramrelé behúz,ezzel bekapcsolva az indító kondit.
Az már más kérdés,hogy ahogy írtad,ezzel csak rosszabb lesz a helyzet.

Egyébként Trabi 007 hsz-ról beszélek.
Valószínűleg akkor az a 3kW-os motor nagyon meg fogja nyúzni azt az 1 fázisú hálózatot.
Talán nem csapja le a kismegszakítót,ha terhelés nélkül indítod,vagy 3 fázisú hálózatban használod,ezen hozzászólás feletti hozzászólásban megnevezett indítási módokkal együtt.
(#) teren56 válasza Pulyka hozzászólására (») Máj 11, 2010 /
 
Szia!
Igen, mindenképpen 3 fázisú hálózatban javaslom használni.Nem tudom mire kell ekkora teljesítményű motor.Ez már 3 fázisú hálózatnál is 3x16A-es kismegszakítókat igényel ,és nem hagyományosat, hanem speciális motorindítót.Ennek a túl áram kioldási késleltetése nem 2szeres,mint a vezetékvédőké,hanem a motor karakterisztikához lehet választani 5-15szörös késleltetésűt is.És persze a hálózatot is oda kell méretezni. :yes:
(#) KMarci válasza Tomi111 hozzászólására (») Máj 12, 2010 /
 
Szia!

Most olvastam még csak a válaszaitokat, de már tegnap bekötöttem. Úgy gondoltam én is az eddig olvasottak alapján, hogy az indító kondik 200-350V-osak, az üzemik pedig 385-450 közöttiek. Ebből kifolyólag be mertem kötni egyet közülük és nem melegszik több perc után sem.

16 mikrós van rajta és leggyorsabb áttételen már nagyon lassan pörög fel a motor, de viszont nincs olyan, hogy nem indul el, mindig sikerül neki. Én úgy tudom, és szerintem is így lehet, hogy a 3 fázisú motorok kondi nélkül még üresen sem tudnak elindulni, nagyobb terhelés esetén még indító kondi is kell hozzájuk.

Még csak egy 5ös fúróval fúrtam tölgyfába vele egyet próbaképpen, de jól vitte. Hogyha a 370nek az 57,7%át vesszük nagyjából 210W-os egy fázisúnak felel meg, ez alsó hangon de talán elég, esetleg fém fúrásánál érződne jobban.

Terhelés nélkül egyébként 1mp-en belül felpörög max. fordulatra.

Ha valaki tudja megoszthatná velem, hogy jól számoltam-e a kondit a 210W-hoz a 16 mikrót vagy a 370hez kellett volna?
És egy másik kérdésemre sem kaptam még választ, mégpedig arra, hogy 1 fázisú motor esetében igaz az az állítás, hogy csak az indulás miatt kell a kondi, üzem közben ki is lehetne iktatni?

Köszi a hozzászólást!
(#) water hozzászólása Máj 12, 2010 /
 
Idézet:
„Ez már 3 fázisú hálózatnál is 3x16A-es kismegszakítókat igényel ,és nem hagyományosat, hanem speciális motorindítót.”

Miért? A 3db C16-os minimális terheléssel elindítja még a 4kW-os motort is (tudom mert nekem is van). A legtöbb otthoni felhasználónál pedig ilyeneket szerel fel az áramszolgáltató.
(#) teren56 válasza water hozzászólására (») Máj 12, 2010 /
 
Szia!
Már az áramszolgáltató is fejlődik.A régebbi bekötéseknél amikor "bakony"tipusú kismegszakítókat használtak, akkor "L" karakterisztikájú vezetékvédő automatákat szereltek .Külön kellett igényelni az "U"karakterisztikájú motorvédő automatát.Ha megnézed a mostani automaták karakterisztikáját, akkor látod hogy a kioldási karakterisztika az MSZ EN 60898 szerint B, C vagy D lehet. Lakossági felhasználásban ekkora választékra nincs szükség, a névleges áramerősség elég 6…32 A között, 1P és 3P típusok, jellemzően C típusú elektromágneses kioldóval. Általánosságban elmondható, hogy a B karakterisztika vezetékvédelemre használható (3…5xIn), a C karakterisztika általános célú felhasználást jelent (közvetlen indítású fogyasztók, dugaszolóaljzatok, világítási áramkörök).
Tehát nincs semmi csoda, csak mindenki fejlődik.
(#) sapikoma hozzászólása Máj 12, 2010 /
 
Sziasztok!


Leírnátok vagy inkább lerajzolnátok Nekem h egy motorvédő kapcsolás az hogy néz ki pontosan?

Van benne egy be ki kapcsoló eg ymágneskapcsoló és eg yhőkioldó(bimetál)


Köszi előre is!


Üdv
(#) Tomi111 válasza KMarci hozzászólására (») Máj 13, 2010 /
 
Üdv!

Elvileg a 370W-hoz kell számolni. Tehetsz rá 20-24µF-ot is.
230V-os(egyfázisú) motor szerintem van csak indítókondis és van, amelyiken állandó kondi van. Pl régebbi mosógép motorokon, szivattyú, búvárszivattyú motorokon állandóan rajta van a kondi, bár indulás után levéve biztos működne, csak csökkenne a teljesítménye. Van amelyiken csak indítókondi van egy indítórelével(v. nyomógombbal) kapcsolva.

Üdv! Tomi
(#) Tomi111 válasza sapikoma hozzászólására (») Máj 13, 2010 /
 
Üdv!

Csatoltam a rajzot!

A főáramkör rajzon az L1, L2, L3 a 3 fázis bekötése, az U1, V1, W1 a motorra menő 3 fázis.
A vezérlő áramkör rajzán alul az N a nulla 230V-os mágnestekercs esetén. 400V-os tekercs esetén értelemszerűen L1 az egyik, L2 egy másik fázisvezető. (Ekkor nulla nem kell)
(#) Pulyka válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Máj 13, 2010 /
 
(#) kevitomi hozzászólása Máj 14, 2010 /
 
Üdv mindenkinek! Tanácsot kérnék ha lehet.. Van egy 220/380 3000w 2920/min IMI villanymotorom, 220ról üzemeltetem jelenleg csillagban, indító és üzemi kondi van rajta. Az lenne a kérdésem hogy ha veszek hozzá 1 csillag delta váltókapcsolót azt közbe lehet e iktatni, és ha igen akkor hogyan? Válszat előre is köszönöm!
(#) Pulyka válasza kevitomi hozzászólására (») Máj 14, 2010 /
 
Szia

A csillag-delta kapcsolás csak háromfázisú rendszerben működtethető.
Feladata,hogy a delta kapcsolásban lévő motor indulási áramlökését csökkentse,EZÉRT csillagban felpörgetjük a motor,és amikor ez megtörtént átkapcsoljuk deltába.

(előre is elnézést kérek a többiektől,és Tőled is,ha nem így van,holott itt okoskodok )
(#) attrax válasza Pulyka hozzászólására (») Máj 14, 2010 /
 
nagyjából.A delta motort deltában kell üzemeltetni.A Y/D motortábla kb így néz ki:440/660V-D/Y vagy 400V/D
kevitomi:A csillagba kötött motoroddal meg az a gond hogy gyenge nem?Akkor kösd deltába.ez alap és minden kondit köss vissza ugyanúgy.bár megrántja a hálózatot rendesen a 2.8-as
(#) kevitomi válasza Pulyka hozzászólására (») Máj 16, 2010 /
 
Tehát ha jól értem akkor azt tanácsolja, hogy ne vegyem meg a csillag-delta váltó kapcsolót, mert az 220v-ról nem működne, csak 380-nál használják? 1 fázisnál csillagban ha felpörög a motor az indítókondi segítségével, és átváltok deltába a kapcsolóval, akkor az üzemi kondim tönkre megy? Elnézést ha butaságokat írok, én kicsit sem értek hozzá!
(#) Tomi111 válasza kevitomi hozzászólására (») Máj 17, 2010 /
 
Üdv!

A motorodat deltában kellene használni 230V-ról! Így erősebb. Viszont ahogy attrax is írta, deltában jobban 'megrántja' a hálózatot egy 3kW-os motor, de ha elbírja a kismegszakítód, akkor mehet.
( Így is beköthető egy csillag/delta kapcsoló 230V esetén is, de tényleg nem szokták alkalmazni. Ha deltában nem indul el, nem bírja a kismegszakító, elvileg minden további nélkül felpörgethető csillagban, majd átkapcsolható deltába - ahogy te is írod.)

Üdv! Tomi
(#) kútfúró hozzászólása Máj 18, 2010 /
 
Üdvözlök Mindenkit! Remélem jó helyen teszem fel a kérdésem, ha nem akkor lehet abban is tudtok segíteni, hogy hová forduljak válaszért. Nos, jelenleg egy 1200w-os fúróval dolgozom és ezen a fúrón van irányváltó. A munkámhoz elengedhetetlen a jobb-bal forgásirány. Kiszemeltem egy erősebb gépet, egy ragasztó-habarcs keverőt, de ezeken a géptípusokon csak egy forgásirány van. Az a kérdésem a gyári alapforgást milyen módon lehet jobb-bal irányúra megváltoztatni. Ha van megoldás az sem szükséges, hogy a motor közelében legyen a váltó szerkezet, jelenleg is 4m távolságból kezelem a fúrót. Nagyon nem értek az elektromos dolgokhoz, elvekhez, csak felhasználó vagyok A segítség is azért kell, hogy egyáltalán lehet-e megoldás és tudjak keresni szakembert. Persze az sem elhanyagolandó, hogy feleslegesen ne vegyek meg egy drága gépet.
Előre is köszönöm a válaszokat!
(#) bodgabo hozzászólása Máj 18, 2010 /
 
A szénkefékhez menő két vezetéket elég megcserélni, és ellenkezőleg fog forogni, bár lehet hogy abba az irányba gyengébb lesz kissé.
(#) balogh válasza kútfúró hozzászólására (») Máj 18, 2010 /
 
Sokféle jó választ is lehetne adni.
Egyik. Ha ennyire nem vagy otthon a témában, veszélyes lehet a próbálkozásod.
Ha éppen kútfúrással foglalkozol. (Vizes munkakörnyezet)
De hát, felnőtt vagy és neked kell döntened.

Legelőször tisztázni kell, hogy két, vagy háromfázisú motorról van szó.
(#) Pulyka válasza kútfúró hozzászólására (») Máj 18, 2010 /
 
Szia

Gondolom egy fázisú gépről lehet szó.
Ismereteim szerint forgásirányváltást egy fázisú motornál az üzemi kondenzátor eggyik száljának "cseréjével" (vagy fázisra,vagy nullára van csatlakoztatva,a kondi másik vége a s.fázisú tekercshez csatlakozik)lehet létrehozni,háromfázisú motor esetében,pedig 2 fázis fel kell cserélni.

Mindkét esetben átkötést kell elvégezni.(fixen beállított iránynál)
Hány fázisú a gépe?

Tomi
(#) balogh válasza Pulyka hozzászólására (») Máj 18, 2010 /
 
Ez a tipikus rossz válasz.
Mert ugye, ha a „fázis” tekercs és a segédfázis tekercs nem egyforma (ami igen valószínű), akkor egyik irányban meglehetősen gyengécske lesz.
(#) Imi65 válasza kútfúró hozzászólására (») Máj 18, 2010 /
 
A srácok nem olvasnak elég figyelmesen. A fúrógépek forgásirányát csak a forgórész keféinek a felcserélésével lehet megváltoztatni. Ezt "csinálja" a forgásirány váltó kapcsoló is. Természetesen létezik olyan kapcsoló, ami erre alkalmas, de ahhoz a fúrógépből vissza kell vezetni több szálat (összesen 4-et, ill. a 2 betáp vezeték). Egyszerűbb venni olyan gépet, amin ez eleve adott lehetőség.
(#) teren56 válasza kútfúró hozzászólására (») Máj 18, 2010 /
 
Úgy látom Imi65 már megadta a választ,így nem ismétlem el. A válaszadóknak pedig annyit, hogy ne keverjük össze a soros, kommutátoros motor és az egyfázisú aszinkron motor felépítését és működési elvét.
(#) enid hozzászólása Máj 18, 2010 /
 
Sziasztok!

az érdekelne, hogy motoros fogyasztó esetében a kábel méretezésénél szempont-e a bekapcsolási áramlökés?
Adott egy háromfázisú 4 kW-os motor az elosztótól kb. 50 méterre. Áramfelvétele 8.5 A -táblázatból a 1.5 mm2 réz vezeték jó lenne (számítások alapján is) mégis azt gondolom, hogy egyéb szempontokat is figyelembe véve 2.5 mm2 keresztmetszetű kábelt használnék. (szabadtéren vezetett, több erősáramú kábel is van a kábeltálcában) -ez ugye rögtön a válasz is arra, hogy miért kell nagyobb keresztmetszet, de az első kérdésemre a válasz érdekelne ettől függetlenül.
Előre is kösz
(#) Pulyka válasza enid hozzászólására (») Máj 18, 2010 /
 
Szia

400V-os feszültséggel számoltam,és 3%-os feszültség eséssel.

A képlet: A = (2*l*"Ró"*I)/e

A = a vezeték számolt keresztmetszete mm2-ben
l = "vezeték" hossza
Ró = a vezeték fajlagos ellenállása(réz esetében 0.0175 ohm miliméter 2 per méter)
I = áramerősség
e =feszültségesés voltokban

e= (U*"epszilon")/100

Epszilon(fordított hármas,de betű feszültségesés százalékban,ami azt hiszem 3)

A lényeg,hogy nekem 2.47 mm2 jött ki,amitől mindig felkerekíteni kell a szabványos értékhez,ami a 2.5,de a biztonság kedvéért lehet 4-es is.

Ha túl nagy lenne az áramlökés,azt csökkenteni kéne az indítási módok eggyikével(pl csillag-delta,látom 3~ motor).
A képlet szerint nincs benne a vezeték keresztmetszet kiszámolásban az indítási áramlökés,az csak a hálózatra van veszéllyel.
Jól számoltam urak?

megint úgy érzem,hogy nem lesz helyes a segítőszándékkal teli válaszom

De ebben BIZTOS VAGYOK
(#) attrax válasza enid hozzászólására (») Máj 18, 2010 /
 
hello hát szerintem számíthat ha mondjuk veszel egy 10-20kw-os motort ami Y/D-ban indul és pörög vagy 1 percig és addig fogyaszt fázisonként 100A-t.Akkor számolni kell ezzel is de a távolság is számít a feszültségesés miatt.A te motorod 50m-re van én is a 2,5 madzagot javaslom.
Következő: »»   52 / 345
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem