Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Sebességfokozat kijelző
Témaindító: kisgyerek87, idő: Aug 29, 2007
Témakörök:
Köszönöm
Kocsira még nem építettem ilyet, de van egy tesztpadunk, ahol PLC-k mérik és számítják ugyanígy az áttételeket. A leírt módszer sok kísérletezgetés után a legbiztosabb volt, az értékpárok beállítása után tökéletes eredményt ad. Kontrollerre átültetve ez gyakorlatilag annyival módosul, hogy az eszköznek meg kell tanítani a kettős komparálást és az egész osztást, erre meg vannak bevált rutinok, 8 bites procikra is.
Értem én az elgondolás lényegét, ami nagyon is jó, de egy-két gyakorlati szempontot azért vegyünk figyelembe:
1. A "való életben" nincs annyi hely egy autóban, mint egy tesztpadon. 2. A tesztpadon van lehetőség ide-oda szerelni (ha kell) a műszereket 3. A teszpadhoz (ha már ilyesmivel foglalkoztok) nyilván tartozik megfelelően felszerelt műhely (marógép, eszterga, stb.), ami azért a kis "sufni-műhelyekben" nem jellemző szériatartozék. (Egy fúrógép még csak akad, de eszterga aligha...) 4. Mindezen felül, meg az elektronikai tudáson túl, kell még egy jókora adag autószerelői ismeret is, ami szintén nem biztos, hogy adott. Összefoglalva: A projekt megoldható, kivitelezhető, de nem igazán a "házibarkács" kategóriában, és nem az utcán álló autóban... Ettől függetlenül az elvi leírás, és a megvalósítás módja profi, ami kifejezetten kalapemelést érdemel!
LCD helyett talán a hétszegmenses kijelzőt javasolnám, az jobban látszik mindenféle fénynél, fényerősség-állítás sem nagy valami.
A behajtó fordulatszámot több helyről vehetjük, a hajtáslánc mindig összekapcsolt elemeiről: nyelestengely, előtéttengely és annak fix kerekei. Ha az előtét a házban fedéllel zárt, az is megoldható, hogy a fedélben vagy rajta van a szenzor, és behasítja az ember a tengely végét kettő-négy helyen, hogy egy induktív jeladó tudjon onnan működni. Utána már csak úgy kell a mért impulzusok számát vagy periódusidejét átkalibrálni, hogy a behajtó fordulatot kapjuk meg belőle. Mindenesetre, célszerű a váltó rajzát előtte átnézni, hogy a legoptimálisabb beépítési helyzetet megtaláljuk.
A vitatkozás leghalványabb szándéka nélkül:
1: helyigény szinte semmi. Elmegy az ember bontóba, keres két olyan szenzort, amik a lendkerék vagy a vezérműkerék fordulatszámát mérték fénykorukban, ezek gyakorlatilag a legkisebb szenzorok, amik elég nagy üzemi frekvenciával rendelkeznek, és normál 12V-os táplálásúak. A feldolgozó helyigénye meg akkora, amekkora nyákot rajzolnak neki. 2: nincs műszer... Szenzorok vannak, központ, kijelző. 3: saját műhelyünk nincs, külsőshöz hordjuk, ha muszáj, de pár kéziszerszám, menetbetét, csavarrögzítő, meg sziloplaszt csodákra képes 4: lehet, azért jár ilyen könnyen a szám, mert autószerelő vagyok... Valóban nem egyszerű kivitelezni, de abszolúte nem lehetetlen. Ha van mérési pont, a többi már csak elektronika és progi dolga.
Nem versenyautó, hanem csak egy mezei kocsi. Váltóban tuti nem turkálok, azt se tudom hol van
Úgy tűnik ennek lőttek :no:
Sziasztok.Csináltam az autómba egy sebességfokozat kijelzőt,7 szegmenses Led-es,bár ez nem tartozik a lényeghez. A váltókarnál az 1,2,5,R fokozatokat Reed relé érzékeli,mármint a kar állását.A 3 és a 4-et egy egy mikrokapcsoló.A Reedesek jól működnek,de a két kis kapcsoló elég rakoncátlan,elmozdulnak aztán nem kapcsolnak.Reed relét nem rakhatok oda,mert bezavar a többi fokozatnál. Tud e valaki erre a célra hasonló megoldást kapcsolót érzékelőt stb.
Ez egy suzuki swift,és a két kapcsoló 6-7 cm-rre meg van emelve,mert a kar ott nagyobbat mozdul,mint a tövében.
Ugyanilyen néven van már topic itt.
Én GPS-t raktam PIC-re :yes:
induktív közelításkapcsoló.
Van olyan érzékeny ami 1-2 mm elmozdulásnál már jelez.
Lehetne egy kérdésem ha nem baj? Mi haszna van a sebbeség fokozat kijelzésének? Dizájn vagy van értelme is?
Ezt én is akartam kérdezni ....
Motorfordulat érdekel, hogy az optimális tartományban tartsam... sebesség érdekes, hogy ne nagyon menjek gyorsabban a megengedettnél... De hogy melyik fokozatban van a váltó ( a 21-ből) nem igazán érdekel. ( boccs az üres érdekel !)
Olyan embereknek,mint ti akik elektronikát tanultatok és a kisujjatokban van,az égvilágon semmi értelme,de nekem jól esett,hogy kitaláltam és meg tudtam csinálni.Sajnálom én még erre is büszke vagyok. Én nem értek hozzá,nem tanultam csak érdekel.
ha rallizol, versenyzel, akkor van értelme tudni, hogy éppen hanyadikban van az autó, meg mekkora a fordulatszám, viszont felesleges tudnod, hogy mennyivel mész (bizony, nekem ezt versenyzőpajti mondta) mert ugye a kanyarokat bejáráskor nem úgy jelöli meg, hogy 43-al kell bevenni, hanem 2 padló... egyszerűen a gyors reakcióidő miatt (meg persze verseny közben legtöbbször nem alapjáraton ketyeg az autó, hanem közel a max fordulathoz)
a mindennapi életben, normál körülmények között ez csupán dizájnelem. amin én is elgondolkoztam már, hogy megcsinálom, de előbb a fontosabb, hasznosabb dolgokat rakom bele, mint pl. a vízhőfokmérő (már benne van ), fordulatszámmérő, feszültségmérő, ...
Heló én elég kezdő vagyok. És szeretnék egy sebességfokozat kijelzőt a kocsimba(Suzuki Swift 2000).
Van 7 szegmenses LED kijelzőm és azt szeretném hogy a váltóból kapja a jelet mert azt itthon is meg tudom csinálni. Előre is köszönöm.
Szerintem ez igy nem megy. A legtobb gepkocsivaltobol a hatramenet jelzese van kivezetve csak.
En anno csinaltam ilyet ugy, hogy a sebesseg es a fordulatszam hanyadosa fix ertek az adott fokozatban. De ugye ez csak menet kozben mukodik. Ha viszont megvannak a kivezeteseid (itt olvastam pl. egyes motorbicajokrol, hogy ott ki van mindegyik+az ures), onnantol kezdve nem nehez.
Sziasztok!
Lenne egy olyan kérdésem hogy S51es enduro simsonba lehet-e üres fokozat jelzőt tenni mint pl a yamaha-kon is van berakom üresbe felgyull a fény sebességben kialszik. Ha ez megoldható kérném a tanácsotokat megépitem bármit PIC-et nem tudok csak égetni, de gondolom nem is kell. Köszi előre is Üdv alika
Hali!
Nekem is van egy Simsonom, (fent van az adatalapomon) és gondoltam én is hasonlókra, bár az még akkor volt amikor még kezdő motoros voltam. Én odáig jutottam, hogy a sebességváltó kar alá, és fölé lehetne tenni 1-1 mikrokapcsólót. De tudom azt hogy én árkon bokron megyek, ezért lehet nem lenne túl stabil megoldás... Valami tutibb megoldás kellene, és én PIC-el oldanám meg a jel feldolgozását, ami kiíratná egy hétszegmenses LED kijelzőre. Ez elég egyszerű volna programilag. De a mechanikát azt passzolom...
Ha jól emlékszem valahol volt Simsonban talán az S51 re emlékszem gyárilag ennek helye. Legalábbis valamelyik kapcsolási rajzán (gyárin) írták, ezt is.
Van egy két motorszerelő ismerősöm, majd lehet rákérdezek. Mondjuk az S51 és az S51 enduro elektronikájában nem sok eltérés van. Abból kiindulva hogy a csak kevés eltérés van szerkezetileg is rajtuk.
Találtam is egy rajzot azt hiszem erre emlékeztem.
A feltöltésnél válaszd ki, a méretezésnél:Ne méretezz
Így sajnos nagyon kicsi a kép, nem lehet túl sok mindent kinézni belőle.
Szia!
Tudomásom szerint, S50-es, S51-es Simsonokon nincs üres fokozat visszajelző. az elektromos rendszerük jóval egyszerűbb. A Simson Roller-eken van ilyen gyárilag. Bővebben: Link Javaslom a következő oldalt: Simson kapcsolási rajzok Üdv: Peti
Péter kolléga megoldotta ő már kicsit jártasabb Simsonok terén.
Helló!
Nekem is a témaindítóhoz hasonló dolgot kellene megoldanom, ugyanígy sebességfokozatot kellene kijeleznem, és minden fokozathoz különböző értékű feszültség tartozik. A mikrokontrollerek tőlem is távol állnak, viszont szimpatikusnak tűnik ez, amit leírtál: Idézet: „Én ezt 7db ablakkomparátorral oldanám meg, utána meg legegyszerűbb módon diódákkal állítanám be a kijelzésképet. Ez 2db IC, 7db trimmer és egy marék dióda.” Tudnál-e erre valami gyakorlati példát adni, mert szinte fogalmam sincs, hogy miként lehetne megoldani? Köszi! Krisz
Sziasztok !
Ez a fokozatkijelző a motorosok sarkallatos pontja ! genis szükséges, mert nyilván az autósokkal is előfordul, hogy váltanának hatodikat de nekik elég csak oda nyúlni a karhoz, míg a motorosok rugdossák a sebváltót és az mindig ugyanott áll... Amúgy a jó megoldások mind a sebességet hasonlítják a fordulatszámhoz. Ez általában konstans (persze a gumi méret, lánc, stb. befolyásolja egy kicsit de egy ablakban mozog) és jól vizsgálható mennyiség... Egy komolyabb példa: http://cvieth.bplaced.net/ganganzeige_bilder.html Na ez mondjuk kicsit több mint általában szükséges... De ha van ötletetek, szívesen veszem mert engem is érdekelne egy ilyen !!! Üdv: fri
Üdv!
Van egy Simson S51 B-m és én is szeretnék beletenni egy ilyen kijelzőt. Az interneten találtam egy oldalt itt. Ezek közül melyiket lehet bekötni? És ha egyiket sem, akkor hogyan lehet csinálni hozzá és bekötni?
Szia Magor 13!
Én most csináltam egy Honda NSR 50-hez fokozat kijelzőt,bár még nincs befejezve.Nekem a blokkon csak az üres érzékelés van,ezért azt gondoltam,hogy a váltókar elmozdulását mind a két irányban érzékelni kell valamivel.optocsatoló,reed-patron,mikrokapcsoló,hall-elem,bármi,amit víz és pormentesen lehet felszerelni.Az elektronika egy PIC 16F84A ,ami megkapja a három jelet(üres,fel,le)és dekódol egy 7 szegmens kijelzőnek.Pillatnatnyilag úgy működik,hogy gyujtásra ,ha üresben van kiir eny 0-át utánna a beérkező jelek alapján számol fel 6-ig vagy le 1-ig,ha bekapcsoláskor a váltó nem üresben van,akkor egy F betű villog,amíg a váltó nem jelez egy üres állást,utánna nulláz.Jelenleg a dobozán gondolkodom,és a megoldáson a váltókar tengelyen lévő érzékelőn.
Üdv mindenkinek !
Miért nem tervez valaki egy a fordulatszám- és a sebesség-jeladó alapján számolt jelet kiértékelő elektronikát. Persz enekem nagy a szám mert tudom mit kellene csinálni de tök hülye vagyok az elektronikához. Nyilván azt meg illeszteni kellene az adott feszültségekhez is... Ha valakinek lenne erre ötlete szívesen venném. De linkelek egy kapcsolási rajzot is. Csak a programot kellene megszerezni és már lehetne is gyártani nagyüzemileg Bővebben: Link Van benne nyák és kapcsolási rajz is. De nem tudom megcsinálni. Ha akadna valaki...szívesen kooperálnék vele. Üdv: fri |
Bejelentkezés
Hirdetés |