Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Szélgenerátor építési problémák
Lapozás: OK   276 / 507
(#) mex válasza trakis hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
A véleményedet pedig én osztom a gerjesztett generátorral kapcsolatban, szerintem is ez a legjárhatóbb út.
(#) trakis válasza erbe hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
Igazából úgy 2-3 éve olvasom, de csak most írok.
Nem véletlenül neked címeztem a hozzászólásom.
Elejétől elolvastam .
(#) erbe válasza trakis hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
"Elejétől elolvastam ."
Akkor talán azt is észrevetted, mennyit fejlődtem közben.
"Tanulni nem szégyen!"
(#) Szabó F hozzászólása Nov 17, 2010 /
 
lenne egy kérdésem, mit nevezünk lassú illetve gyorsjárású keréknek? Csak hogy képbe legyek az általatok megosztott eszmecserében.
(talán adott szélsebességben a rotor fordulatát??
(#) Szabó F hozzászólása Nov 17, 2010 /
 
szereztem egy ikarusz generátort, amit át szeretnék alakítani állandó mágnesűvé. melyik a célszerűbb rotor csere és kialakítani a pólusokat mágnesekből, avagy a rotor tekercse ki meghagyni a fogakat és két tárcsamágnest bele??
hogy lehet kiszámíttani mekkora állandó mágnesek kellenek?? , nem szeretném túlméretezni, mert zsebremenős
Ha megmérem hogy gerjesztés alatt mekkora a mágneses tér és annál valamivel nagyobbat teszek, az járható út??
(#) Szabó F hozzászólása Nov 17, 2010 /
 
olvastam régebb, hogy hall érzékelő+ellem+mikróméterrel lehet mágneses teret mérni, csak az nem volt ott hogyan , valaki eltudná nekem mondani hogy kell??
(#) trakis válasza erbe hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
Minden tiszteletem a közösség tagjainak !!
Mikor kipattant a fejemből az ötlet (szélgenerátor) elkezdtem keresni a tanulás, eszmecsere lehetőségeit,így jutottam ide.Sokat tanultam tőletek, köszönöm a tanítást. Sokmindent kipróbáltam ami a fórumon szóbakerült. Csak akkor hiszek valamiben, ha több forrásból bebizonyosodok róla, lehetek az egyik forrás én is(tapasztalat).nagyon hasznosak voltak számomra az iskolai mérés gyakorlatok, sok volt az egybeesés tehát biztosan működik utánépíthető !!
Egy leírásnak,ha nem elég részletes csak iránymutató jellege van. Van aki tud olvasni a sorok között, mire gondolt a készítő, egyáltalán milyen anyagminőség felel meg arra a célra.Mire gondolok : a vasmagot meddig lehet mágnesezni vannak rá adatok de az én általam használt milyen minőség ? Még talán az sem tudja aki készítette 30 évvel ezelőtt, de lehet hogy azokkal a paraméterekkel ami a leírásban van az enyém nem is működik !.Ezért elég nehezen (lassan) haladok előre.Elektronikában talán jobb a kihozatal, az alkatrészárak, beszerzés a mai világban elég egyszerű.A kész generátor-hoz töltésszabályozót (fesz szabályozó)nem kunszt készíteni, az átalakítók már más tészta, ott már több a buktató.
Tehát Pontos leírást készíteni nem egyszerű dolog, főleg ami utánépíthető mindenki számára.

Tanácsot adni sem egyszerű legalábbis építő jellegűt !
(#) erbe válasza Szabó F hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
Rotor csere bonyolultabb, mint a tekercs helyére mágnest rakni. Túl sok szakember közreműködésére van szükség. Esztergályos, marós,...
Tekercs helyére nem elég ez esetben a mikrómágnes. Akadnak nagyobb hangszórók, amiben nagyobb átmérőjű vastag mágneskorong van. Ezek MÉH telepen, bolhapiacon, lomizóknál majdnem ingyen beszerezhetők. Ezekkel nehezebb számolni, néhány húzóerőmérés kell előtte. Így csak mágneses teret nem vezető közdarabot kell esztergáltatni az egyik kosárba.
Ha ez nincs, néhány nagyobb bolti ritkaföldfém mágnes hasábbal is megoldható. Az elválasztó gyűrűn kívül ezek rögzítéséről is gondoskodni kell.

Ki lehet számolni, de nem egyszerű. Kell hozzá:
Állórész külső átmérő
Állórész belső átmérő
Forgórész külső átmérő
Állórész hornyainak hossza (állórész csomagvastagság)
Hornyok száma, szélessége
A forgórész fogainak mérete
Emellett nem árt, ha tudjuk a forgórész kosarai közötti távolságot, hogy megfelelő méretű hasábot ajánlhassunk.
Túlméretezni már csak azért sem célszerű, mert a túlzott gerjesztés a vasmagban melegedést, felesleges veszteséget okoz. De pontosan méretezni is nehéz, mert az erővonalak nem szeretnek arra menni, amerre mi akarjuk. Megkeresik a legrövidebb ill. legkisebb ellenállású útvonalat.
(#) erbe válasza erbe hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
Elég körülnézni a Hobbielektronika apróhirdetési felületén: Apróhirdetések
Eladó hangszórómágnesek
(#) Szabó F válasza erbe hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
Köszönöm segítő készséged, a bonyolultság nem biztos, hogy gondot jelent, esztergályos, marós szakemberen kívül mire gondoltál. Azt szeretném elérni, hogy a teljesítménye lehetőleg ne romoljon. Tervem szerint két generátort raknék fel 500w;1,2kw, egy röpsúlyos kuplung és áttétellel.
Megfelelő mágneseim nincsenek ezért neodium mágnest vennék hozzá a szükségeshez a lehető leg közelebb álló paranéterűt. Ha rotor csere akkor hasáb, ha tekercs csere akkor gyürű mágnesre gondoltam.
Mivel jelenleg csak az 500w van kéznél (a másik postán jön) ennek megadnám az általad kért méreteket
Állórész külső átmérő: 126mm
állórész belső átmérő:96,8mm
forgórész külső átmérő: 96 mm
állórész horonyainak hossza:25,5mm
állórész csomagvastagság (ezt nem értem, a horony mélysége 11mm; a benne levő tekercsek ösz vastagsága 9 mm)
hornyok száma:42
horony szélessége 6mm(+3mm a hézag)
forgórész fogainak méretea mellékelt rajzban van
segítséged előre is köszönöm.

img001.jpg
    
(#) sziriusz válasza trakis hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
Köszönöm a részletes választ. Többé-kevésbé tudtam is ezeket. A számszerűség viszont jobban érdekel. A szélgép készítéshez szükséges megmérhető, számolható adatok hiányoznak a fórumról. Ezek hiányában könnyen zsákutcába lehet szaladni. Talán ezért népszerű a légmagos generátor, ott kevesebb a kockázat. Na de az ára…
(#) Iszkakof István válasza trakis hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
A négy pólus próbát én is kipróbáltam az aggregátoromnál. Hát nem jött be. Ugyanúgy kellett visszatekerjem, ahogy eredetileg volt. Bár nem tudtam megmagyarázni, miért, nem is szakmám, de az eredetihez hasonló módon a teljesítménye többszöröse lett, mint ahogy te rajzoltad. Ha valakit érdekel, hogyan van megtekercselve az a rotor, szívesen lerajzolom.
(#) trakis válasza Iszkakof István hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
Hát ha aszinkron generátoros az agregátorod akkor van egy tippem. A villamos gépek tekercselése könyvben egy táblázat arról szól,hogy hány pólusú géphez hányhornyú forgórész működik megfelelően.
(#) Stewe válasza Szabó F hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
A (túlzott) zsebbenyúlást elkerülendő csinálhatsz egy mérést a forgórészen: névleges árammal mekkora a mágneses térerő. Ha tudsz szerezni mágneseket kölcsön, akkor egy kis legózás után kiderülhet, hogy mekkora erejű mágnest kell megvenned.
(#) erbe válasza Szabó F hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
állórész csomagvastagság = állórész horonyainak hossza (mögötte volt zárójelben a biztosabb értelmezés kedvéért).
Hányafog? Hány foga van a forgórésznek egy oldalon?
Ritkaföldfém mágnesből nem kapsz akkora méretűt kerek, belül lyukasban, ami ebbe a generátorba jó lenne. Ha véletlenül megrendelésre mégis, azon az áron 10 kész generátort vehetsz. Ezért írtam "megfelelő méretű hasábokat".
Egyébként nem célszerű több generátort felrakni. Egyet, de megfelelő méretűt. Attól még nem lesz több energiád, hogy kettőt hajt a szélkerék.
(#) erbe válasza trakis hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
Nem néztem meg korábban ezeket a képeket.
Az "eredetileg aszinkron motor.jpg" átalakítás szerintem értelmetlen volt. Ha csak a forgórészt alakítod át, az állórész eredeti 3f tekercselése egyrészt sokkal gazdaságosabb helykitöltésével nagyobb kivehető teljesítményt ad, a kötözgetésével változtatható a kimenő feszültség, amiből már akár 1 átalakított PC táppal is ki lehet hozni használható értéket.
(#) trakis válasza erbe hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
Ebben igazad van,(az eredeti motor 650 W-os volt ) de a mostani állás szerint 900-1000 W-ot termel 1100 fordulaton,ezt még szeretném fokozni ezért tekercseltem át az állórészt is többször.
Van egy 3 Kw-os frekiváltóm ami 180 Volt körül áll ki hibára, ezt szeretném táplálni a szélgenerátorral

A képen csak 1 fázistekercs van a generátorban kettő még hiányzik !
(#) sziriusz válasza trakis hozzászólására (») Nov 18, 2010 /
 
Mekkora a gerjesztés teljesítmény igénye?
(#) Szabó F válasza Stewe hozzászólására (») Nov 18, 2010 /
 
Köszi a tanácsot, de hogyan lehet a mágneses térerőt kimérni. Olvastam hogy hall érzékelő, ellem, multiméterrel lehet, de azt hogy hogyan nem volt leírva.
(#) Szabó F válasza erbe hozzászólására (») Nov 18, 2010 /
 
7 fog azaz 14 pólús a forgórész
van korong aminek a belső luk átmérője 20, de kevés a választék, így nehéz a megfelelő méretűt beszerelni.
én két megoldást ismerek, a mellékelt rajzok szerint, gondolom te a másodikat javasoltad (erre mondtam én, hogy forgórész csere)
(#) mex válasza Szabó F hozzászólására (») Nov 18, 2010 /
 
A kiválasztott Hall elem adatlapján rajta van, hogy milyen térerőhöz mekkora feszültség tartozik, és ezt kell mérni a multiméterrel. Neked lineáris típus kell, Például ilyen:
(#) Szabó F válasza erbe hozzászólására (») Nov 18, 2010 /
 
A két generátort a következő képpen gondoltam, de ha nem célszerű kérlek javíts ki.
500w generátort forgat a kerék 1:10 áttétellel folyamatosan, egy röpsúlyos áttétellel pedig ha a szél 15m/s felé kerekedik kapcsol be a 1,2kw generátor ugyanazon az áttételen.
Így alacsony szélben nem kell a kerék 1,7kw generátort forgasson, ami valószínű hogy nem adná le a 12v feletti feszültséget, így nem tudnám az aksit tölteni.
Van más megoldás, hogy 2 kw generátorról alacsony széljárásnál is lehessen akut tölteni??
(#) Szabó F válasza Szabó F hozzászólására (») Nov 18, 2010 /
 
bocs lemaradt a két rajz
(#) Szabó F válasza mex hozzászólására (») Nov 18, 2010 /
 
már megyek is az üzletbe
(#) trakis válasza sziriusz hozzászólására (») Nov 18, 2010 /
 
1000 f/p nél 250 V kimenőfesz 65W körül
De a fordulatszám emelkedésével csökken, mert szabályozni (stabilizálni) szeretném a kimenőfeszt.

mérés1.JPG
    
(#) erbe válasza Szabó F hozzászólására (») Nov 18, 2010 /
 
Sokkal nehezebb egy új forgórészt alkotni, mint a régit átalakítani. Az eredetin a fogak kialakítása a sűrű pólusoknál is biztosítja a ragadásmentes és rángatásmentes üzemet, ami az autóknál is fontos. A rajzolt hasábos megoldás nagyon rossz ebből a szempontból. Nem erre gondoltam, hanem belül lyukas kör alakú mágnes helyett a forgórész kosarai között arányosan elosztva, bakelit, alu, stb. távtartóval rögzítve néhány nagyobb erős neo... mágneshasábot elhelyezni.
A kocka sokkal olcsóbb, mint a lyukas kör.
Ha megvannak hozzá az eszközeid, semmi akadálya a vázolt 2generátoros üzemnek. Az elektromos megoldások egyszerűbbek.

forg-has.JPG
    
(#) Szabó F válasza erbe hozzászólására (») Nov 18, 2010 /
 
Ilyen módon való átalakításról még nem olvastam, de lényegesen kedvezőbb, valószínű így oldom meg, most már csak azt kéne tudni mekkora mágnesek kellenek bele.
Milyen elektromos megoldásokra gondoltál. Nem az a célom, hogy minél bonyolultabbra, hanem minél jobb hatásfokúra tervezzem és kivitelezzem.
1,7-2 kw autógenerátort nem ismerek amit át tudnék alakítani, ezért jött az hogy kettő és ha már kettő akkor ilyen megosztásban. De ha javasolsz valami célszerűbbet megköszönöm
(#) erbe válasza Szabó F hozzászólására (») Nov 18, 2010 /
 
Alkalmanként hatalmas busz-teherautó generátorokat látni a MÉH telepeken, de hát "minden szemetet" nem hordhatok haza. Az asszony időnként így is csúnyán néz rám. Még jó, hogy nem lát mindent.
~2 éve ~20 cm átmérőjű, 40-45cm hosszú generátort hagytam ott. Aki ismeri a katonai járműveket, azokban láttam ilyent. Biztos zúzdában végezte.
Másik telepen 28V 90A, autógenerátor stílusban. Néha vízhűtésűek, 14V 160-190A. Még korábban 2 db buszgenerátor, ~25 cm átmérő, ~ugyanolyan hossz, lángvágóval belevágva, nehogy valakinek kedve támadjon...
De mint írtam, "minden...
(#) Szabó F válasza erbe hozzászólására (») Nov 18, 2010 /
 
az ikarusba 120A generátor van ílyet tudok szerezni, tegyük fel, hogy átalakítás után ugyanazok a paraméterei maradnak, a kerék kap egy 1:10 áttételt, 3-16 m/s széljárásnál termel 8-23 V-ig, mit kezdek vele.
16m/s felett megvan a 24 V amivel az akúkat tölteni tudom.
A gondom nekem az és egybe a kérdésem hogy megtermelt 8-10V-ot hogy töltök az aksikba???
(#) sziriusz válasza trakis hozzászólására (») Nov 18, 2010 /
 
A kimenőfesz stabilizálásával volt kérdésem itt, nem is olyan régen, a 827576 hozzászólás környékén.
A gond vele, hogy csak az áramerősséggel lehet tovább növelni a teljesítményt, ehhez meg vastagabb huzal és nagyobb hely kell. Gulyi88 válaszai meggyőztek arról, hogy ezt a szabályzást nem érdemes megcsinálni, elektromos úton ez egyszerűbb és olcsóbb.
A táblázat meg remek infó, köszönöm
Következő: »»   276 / 507
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem