Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Death of Zen (DoZ) 20W-os A osztályú erősítő
Témaindító: vendelkiraly, idő: Dec 17, 2007
Témakörök:
Szevasz CIROKL, az jó ha neked van, de hogy juttatnád el hozzám, mert én Romániában élek Létavértes mellet Székelyhíd-on. És mondjuk mennyit kérnél két darab 20 mm-es, 15,5 cm-magas, és 30 cm széles alu lemezért?, mármint ha van neked ilyen méret?.
Akkor sajnos nem hiszem hogy megérné az eljuttatás ! Egyébként van olyan méret , olyan van amit csak akarok , egyszerűen olyat szabok ami kell !
Nagyon szívesen, örülök, hogy nem vetted rossz néven a tanácsaimat. Persze, hogy segítünk, hiszen ezért van ez a szuper oldal, hogy segítsük egymást minden műszaki kérdésben ami csak felmerülhet egy készülék építésével kapcsolatban.
Egy másik tervezési momentum is lenne, amit Alkotó Mester is javasolt: a csőhűtés. Megkerestem a Reflex RX500 erősítő belvilágáról néhány képet, ez egy 500W-os erősítő, és úgy van megépítve, hogy Rack rendszerben lehessen használni, így a teteje és az oldala nem használható fel hűtésnek. Ezért kitalálták hogy a doboz közepére helyezik a két bordát, és ventillátorral hűtik. A cső egyik végén beszívja a hideg levegőt a másik végén kifújt meleg levegővel akár hajat is tudnánk szárítani. Nem tudom, hogy ott Erdélyben ahol laksz, van-e olyan bolt ahol lehet venni ilyen alu lemezeket. Itt a Metalloglobus-nál lehet venni mindenféle vasakat, alut, rezet, mi szem-szájnak ingere. Esetleg megpróbálhatod őket is. Úgy emlékszem nem adják drága pénzért a fémet.
Szevasz, amint már le írtam fentebb, nem szeretnék bele rakni ventilátort, mert számomra túl zajosak, én úgy akarok zenét hallgatni hogy ne hallatszodjon a háttérbe a zúgás. Ez a cső technikájú hűtés nagy teljesítmény erősitőknél jól alkalmazható, mert azokat Diszkókban használják, és ott nem hallod a ventilátor búgását a nagy hang erőtől, meg ha már be is vannak rúgva akkor már még a zene is mind egy, de egy hifi cuccnál már szerintem idegesítő tényező. Nekem van is itthon két erősítőm is amik ilyen cső rendszerű hűtéssel vannak meg oldva. Egy SIVA PPA 1200, és egy FUSION PAA 800-P. Azért kösz a tanácsot.
Hűtéssel kapcsolatban, nagyon óvatosan kell bánni a sok-kevés, és az elég/nem elég jelzőkkel. Mégis kell valamilyen támpont, amiből ki lehet indulni, valami olyan alapinformáció, ami hitelesnek tekinthető.
Évekkel ezelőtt olvastam egy ilyet, és mivel nem emlékszem hol akadtam bele, ezért nem találtam meg a világhálón. Megpróbálom a saját szavaimmal összefoglalni a leírtak lényegét. A vizsgálat meghatározta mekkora hűtőfelületet kell, illetve mekkorát érdemes használni a hűtéshez. Ez elsőre merész kijelentés, de elég alaposan megvizsgálták. Az alapfelállás egy átalakított TO3 tokozású tranyó volt, amire ráforrasztottak egy olyan hüvelyt, amibe belepasszolt egy hőszabályzós Weller forrasztóállomás pákájának a fűtőrésze. Ezt úgy állították be, hogy 80C° hőfokon tartsa a tokot. Ezt a tranyót, csillámmal szigetelve felcsavarozták egy „L” profilra. Ezután egy adott profilú bordából, 1cm-es lépésenként különböző magasságú szeleteket vágtak, amiből kb. 300cm2 felületű volt a legkisebb, és 1500cm2 felületű a leghosszabb. Ezek közepére csavarozták felváltva az L-profilra szerelt tranyót, ami fűtötte az adott bordaméretet. Mindegyiken mérték a borda hőmérsékletét, méghozzá 5 helyen, (legalul, 1/2-nél, felénél- ide volt csavarozva az L-profil-, 3/4-nél és végül legfölül). A méréseket valamilyen időléptékenként ismételték. Készült néhány ügyes kis diagram a mérési eredményekből. Ezeket már nem tudom felidézni, de végkövetkeztetést jól megjegyeztem. 1db TO3-tokos tranyó hűtéséhez, folyamatos terhelés mellett, jó közelítéssel 600-800cm2 felületű borda szükséges. Ettől kisebb nem tudja folyamatosan hűteni, nagyobb pedig felesleges. Egész egyszerűen azt tapasztalták, hogy hiába növeljük a felületet, annak már gyakorlatilag alig van „többlet” hőelvonó képessége. Természetesen a körülmények befolyásolhatják az eredményt, de kiinduló pontnak ez mindenképpen nagyon jó. Megvéd minket a szélsőségektől.
Sziasztok segítségeteket kérném megépítettem ezt doz kapcsplást még csak monoba mindent a kapcsolás szerint és semmit nem csinál mértem +-bemenetét és semmi nincs rajta mintha vmiért nem kapna tápot rengetegszer már átnéztem de mindent rendben találtam rajt tippet kérnék tőletek előre is köszi
Melyik kapcsolás szerint? Mert ugye több is közzé lett téve. Egyébként lehet hogy a tápoddal van a baj nem? Ha eleve áramot sem kap. De ez igy vaktába elég nehéz megmondani. Valami képet, kapcsrajzot meg nyáktervet mutathatnál, akkor taál tudok segiteni vagy ha én nem akkor más biztosan.
Üdv.
SziA ! Ha tudsz egy -két képet tegyél föl amin lehetne látni hogy mit hogyan csináltál ?
Mekkora táppal próbáltad , melyik nyákot építetted , milyen tranzisztorok stb... Viszont ha semmit nem csinál akkor valami szarvas hiba van elkövetve ami nagy valószínűséggel elkerüli a figyelmed .
Sipos Gy. is 6-800-at ajánl az erősítő építős könyvében az A osztályújához.
Ez jó hír, mert így már két független forrás is hasonló eredményre jutott.
Ma megcsináltam mert a tegnapit teljesen elkötöttem ma először rátettem 12 voltra lás csodát megszólalt csak picit nagyobb hangerőnél torz volt de amíg nem tekertem nagyon föl meglehetősen szépen szólt gondoltam gyors rá teszem a nagy trfóra 44 voltra kb 3 másodpercig ment és elhallgatott kiment a tépban a 2n3055-ös tranyó már kicseréltem de az erősítő azóta kuka kis feszen is nem tudjátok ilyenkor mi lehet egy ellen állas is elfüstölt és ezt a kapcsolást építettem: Bővebben: Link a képen mutatom ez az ellen állás füstölt de még vezet
Ezek szerint nem olvastál bele a topikba ? mert ha igen akkor azt is olvashattad volna hogy a 100 ohm - os ellenállásokat kicsit vaskosabbakat kell bele tenni , MIN1Watt de inkább 2 legyen .
Minden félvezetőt ellenőrizz és szerintem a passzív alkatrészeket is , a másik 100ohm -ot is mert gyanús az is elment .
A tápban nem volna szabad a tranzisztornak tönkre mennie , ha csak valami csoda nem történt ? Ha az alkotós féle stabil tápot építetted akkor az áram korlátolt tehát így nehéz tönkre tenni .
Csak annyit tudok mondani megint ellenőrizz mindent majd jöhet az élesztés , de kicsit több figyelemmel kéne ezt végre hajtani mert így csak a rossz alkatrészek fognak sokasodni. Netán ha van labor tápod akkor arról kéne el indítani , de ez nincs akkor a táp ágba betehetsz egy izzót is áram korlát céljára . /Mérni szoktál ? /
az összes 2n 3055-ös öm elment (3db) úgyhogy újr kezdem hétfőn az egészet
jah ezt a tápot csináltam
Külön is kérlek akkor, hogy használd a shift gombot, és az írásjeleket. Mi az a "jah"?
Sziasztok.
(Végigolvastam kb a téma felét, majd befejezem később) Arra gondoltam, hogy megpróbálkozok én is az utánépítéssel. Minden tiszta, ki is néztem a trafót stb... Egyedül a hűtés problémáját nem oldottam még meg elméletben. Ekkora bordákat mint amilyeneket ti használtatok még csak nem is láttam. Majd többet járok ezentúl vaslerakatba hátha belebotlok egy akkora vasba. Felmerült a pénz kérdés, hogy ki mennyiből hoz ki egy ilyen erősítőt. Én úgy szoktam csinálni hogy ahogy forog a kezemben a pénz mindíg veszek pár alkatrészt belőlük és így lesz meg apránként az erősítő. Idegesítően lassú, hogy nem megyek be a boltba és veszem meg mindet egyszerre, de így az eddigi kisebb erősítőim úgy építettem meg, hogy kb észre sem vettem anyagilag. (trafót persze bontottam,hangszóró meg van) Na remélem nem lesz probléma az erölködővel... Sajnos a szép igényes összerakáshoz és átlátható kábelezéshez még nicns jó rutinom, de ezt úgyérzem megtudom majd oldani. Talán összerakok előtte egy kisebb sztereó "A" osztályút, csak trafó hijja egyedül. Na sziasztok Idézet: „Ekkora bordákat mint amilyeneket ti használtatok” Pontosítok , nem mi használjuk , a DoZ számára kell ennyi ez A-osztály és ha napi szinten folyamatos üzemben szeretnéd használni akkor igényli azt a félelmetesnek tűnő hűtést . Viszont van sok lehetőség ennek az áthidalására , pont itt mutattam az oldalon hogy lehet a hűtőbordát összerakni több darabból is , nem igazán fontos az egy hatalmas borda szüksége. A végleges megépítés előtt javasolnám az elsődleges meghallgatást mielőtt bedobozolod ! Sajnos volt olyan fórumtárs itt aki ezt nem tette meg , egyből meghallgatás nélkül dobozolt és csak a végleges forma után hallgatózott , és akkor jött a döbbenet hogy Ő nem is ezt szerette volna ! Magyarul épített egy A-osztályú erősítőt nem kis munkával és még utána kiderült hogy nem is jön be a hangzása .
Én építettem egy 1 mosfetes A osztályút, 15VAes trafót találtam sajna csak neki, azzal toltam meg. Nagyon tetszett hangja. Ezelőtt még csak AB-t meg néhány TDA-t hallottam. Tudom hogy igényli a hűtést nem is méltatlankodni akartam miatta, (bocsi ha úgy hangzott) Ez legyen a legnagyobb gondom, hogy most melegszik. Ennek ellenére ismán megéri szerintem. Haver felvetette poénból az ötletet, hogy rakjam a tranyót egy előzőleg méretrefúrt IFA simson blokkba. Végül ezt elvetettem
A projekt igazából olyan szinten áll, hogy nyitott szemmel járok ezentúl és ha lesz olcsón valahol hűtőborda vagy találok méhtelepen akkor elhozom...
Sziasztok!!
Készülőfélben vagyok egy ilyen erősítővel és kérdezni szeretnék tőletek pár dolgot. Én az Alkoto féle stabil tápfeszes változatot készítem. Ugyebár első indításkor bekell állítani a nyugalmi áramerősséget 1,7A-t féltápfeszültségen. A kérdésem az lenne, hogy a féltápfeszt illetve a nyugalmi áramot beállításkor hol kell hogy mérjem?? Előreláthatólag 4 OHM-os hangszorókat fogok hajtani az erősítővel, azzal kapcsolatban lenne a kérdésem, hogy 4 OHM-os terhelés esetén is 1,7A-es nyugalmi áramot kell beállítani??
Szia ! Örvendek hogy van ismét egy vállalkozó szellem aki A-osztályt épít .
A nyugalmi áramot nem a féltápfeszültségen kell állítani , ez két külön beállítási művelet ! A beállítást a féltápfeszültség beállításával kezd a P1 -es trimer , ezt addig kell tekerni míg az A ponton 0-DC szintet mérsz ., ha ez rendben akkor jöhet a nyugalmi áram amit a P2-es trimerrel állítasz , a + táppal sorosan kötött árammérő műszer , a trimert addig állítod még a nyugalmi áramot be nem állítod a kívánt értékre . A kívánt értéket nem véletlen írtam , ez a következő táblázat szerint kell alakuljon . Ha 4 ohm illesztést szeretnél akkor ezt megteheted természetesen a mellékelt táblázat szerint , de ekkor a tápfeszültség is ez szerint alakul , és ezzel együtt még sok minden is .
Szia!!
Először is kösz a választ. Megnéztem a táblázatot amit linkeltél, ezekszerint nekem 40V-os tápfeszen 4 Ω-os terheléssel 3.40 A-es nyugalmi áramerősséget kell beállítanom. Az rendben is van hogy hol mérem: az erősítő pozítiv ágába sorosan kapcsolt árammérő műszerel és a P2-es trimmer potméteren. De viszont a féltápfesz beállítását azt még nem értem. Írtad, hogy "az A ponton 0-DC szintet" kell beállítani a P1-es trimmer potin. Ha még azt megmondanád, vagy megmutatnád valameliyk kapcsolási rajzon, hogy hol is van az a pont nagyon megköszönném.
Tessék ! itt látható az A-pont a kicsatoló kondenzátor előtt .
a táblázatot jól értelmezted de azt nem véletlen írtam hogy még változik más egyéb is ! A csatornánkénti 3,40 A az ám nem semmi azt tudod mivel jár ? Oda drasztikus méretű hűtést kell alkalmaznod ami a gyakorlatban nem semmi kivitelezni sem terjedelmileg sem méretileg ...
Szia!
Javíts ki ha tévedek egyszer a 0 pont és a pozitív oldalon kell mérjek meg a 0 pont negatív oldalon is kell mérjek és a feszültségeknek egyezni-e kell?És ha az alkotós féle áramkorlátos tápot használok nem csak 3A-rel lehet terhelni?
A 0 DC az a kimeneten vagyis telepközép ez az erősítő csak simán + DC ről megy itt nincs negativ tehát csak GND van .
A kimenő kondenzátor előtt tehát a telep közepet kell mérni ami értelem szerűen nem 0 ezt rosszul írtam ez féltáp lesz Bővebben: Link Az áram korlátot azt lehet módolni is amennyiben szükség lenne rá . [/OFF]Kb két hete kipróbáltam a saját erősítőmet ami 41 Volt táppal megy és 1,7A nyugalmival 4700uf kicsatolóval és beterheltem 4 ohm -ra . Fülre semmi gond mérés szerint semmi elváltozás szóval működik úgy is meg még nem is változik semmit a hangkép .[OFF]
Az áramkorlát értékét meg lehet változtatni. Jó közelítéssel: áramkorlát(Ik)=0,7/figyelőellenállás(Rf). Ezt kicsit átrendezve: Rf=0,7/Ik, azaz ha mondjuk 0,15ohmos ellenállást használsz, akkor már 4,7A körül alakul az áramkorlát.
De ez csak egy biztonsági lehetőség, az igazi gondot nem ez jelenti, hanem a meleg elvezetése.
Többen letámadtak privátban hogy hülyeséget írtam a beállítást illetően ! Ezt javítottam és ha valakit megtévesztettem akkor elnézést !
Nem hinném hogy minden ember makulátlan és tévedhetetlen ?
Szia!
A képen látható helyeken mérj. Árammérésnél kösd sorba a műszert, itt figyelj, mert ez a mérés igényel nagyobb figyelmet, nehogy elrontsd a műszeredet! Elsőként az áramot kis értékre állítsd, aztán szépen finoman növeld az értékét. Bekapcsoláskor az áram kicsit megugrik, de utána be fog állni. Túl nagy áram beállítást én sem javaslok, az 1,7A bőven elég, de én azt javaslom, hogy első körben az 1A is elég, aztán majd jöhet a kísérletezés. Kíváncsian várjuk a fejleményeket, és a képeket! Jó munkát, és jó időtöltést! Örülök, hogy írtál.
Üdv! Vendel régen beszéltünk
A DoZ -t használod még néha néha ? |
Bejelentkezés
Hirdetés |