Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Távirányítós auto és kézi fényerőszabályozós villanykapcsoló
Lapozás: OK   1 / 1
(#) gyulank hozzászólása Jan 2, 2011 /
 
Sziasztok!

Gondolom, akadnak még rajtam kívül olyanok, akik gyakran félhomályban erőltetik a szemüket, mert amikor elkezdték
például az olvasást, még világos volt, aztán besötétedett, de csak akkor kapcsolt lámpát, mikor már szó szerint rontotta...

Igazából nem tudom, hogy milyen elven működik a fényerőszabályzás, és, hogy az energiatakarékos égők miért nem támogatják,
de nekem energiatakarékos, és/vagy LED lámpához kéne olyan, ami nem vibrál(szemkímélő).
Hozzá kell tegyem, hogy nem tudom, hogy milyen frekvencián zavarhatja a szemet.

Tud valaki olyan kapcsolási rajzot, és programot(ha kell hozzá), amivel meg lehet oldani egy ilyen 7 opciós távirányítós kapcsolást?

Azért találtam ki a TESZT módot, mert másképp esetleg a fényérzékelőhöz viszonyítva változtatja a dolgokat, és azt lehet a fel-le gombokkal állítani,
hogy mekkora fényerőt akarunk érzékelni. Így, ha 100 egység fényt akarunk érzékelni, akkor kapcsol be a lámpa,
ha kevesebbet érzékel 100 egységnél, aztán vagy sötétről kezdi, és világosodik addig, amíg 100 egység nem lesz,
vagy teljes kivezérlésről sötétedik. Ez szerintem nem jó, ezért a fényforráshoz kéne viszonyítani.

Teszt módban teljes sötétben teljes, és alacsonyabb kivezérléssel világítana
(elég a teljes kivezérlés is, ha egyenes arányossággal lehet csökkenteni a fényerejét az áram csökkentésével),
amit egy fényérzékelővel észlelne, és az eredményt mentené. Majd ezekkel az értékekkel számolva viszonyítana világosban.
Ezt nem automatikusan kéne menteni, mert, ha véletlenül nyomtuk meg, akkor újra el kell sötétíteni,
és az nem minden körülmény közt egyszerű. Bár biztos össze lehet hasonlítani világosban is, hogy mennyivel lesz világosabb,
ha be van kapcsolva a lámpa, és akkor nem lenne probléma a külön mentés. De világosban alig észrevehető a lámpa hogy be, vagy ki van kapcsolva,
ezért gondoltam, hogy így pontosabb, és egyszerűbb lehet.

Így AUTO módban addig, amíg felhúzott redőnynél bejön annyi fény, ami bevilágítja a szobát annyira,
ahogy a lámpa maximális kivezérlésen képes, a lámpa ki lenne kapcsolva, vagyis AUTO módban a fényforrást automatikusan ki,
és bekapcsolhatja. A POWER magát az áramkört kapcsolná készenlétbe. Ezzel megakadályozva, hogy automatikusan bekapcsolja a fényforrást.

Ha lehúzom a redőnyt, és semmi más nem világít, akkor a lámpa maximális kivezérlésen lenne.

Már ez is nagyon szép lenne, de még szebb volna, ha lehetne szabályozni a kivezérlést,
vagyis a maximális fényerőt be lehetne állítani szintén távirányítóval, és jó lenne, ha ezt is megjegyezné,
és egy ki-be kapcsolástól nem kéne újra állítani naponta, vagy naponta többször. Ez vonatkozik a módra is.

Talán meg lehetne oldani ugyanazokkal a gombokkal is, ha auto módban ugyanazok a jelek mást is jelenthetnek.
Mert egy módban úgyis csak 1 fel-le gombot kéne használni, csak normál módban egy fix fényerőt állít be,
auto módban pedig a maximum értéket, amit az áramkör a fényerőhöz viszonyítva változtathat.

Szóval auto módban az áramkör szabályozná a fényerőt, és a nyomógombokkal be lehetne állítani a maximális fényerőszintet.

Például ha a lámpák teljes kivezérléssel 100 egység fényerőt képesek leadni, és az ablakon 100 egység fény jön be,
akkor be sem kapcsolja a lámpát az áramkör.

De itt jön a nyomógomb, mert lehet, hogy nem mindig kell annyi fény, és általában kevesebb is elég,
ezért a gombbal lejjebb lehetne venni a maximális kivezérlést, ami azt jelenti,
hogy ha leveszem a maximális fényerőt 50(50%-ra) egységre, akkor addig nem kapcsol be,
amíg az ablakon 50 egység fény bejön, aztán ugyanúgy ha csak ez világít, akkor a teljes kivezérlés(100%) 50 egység,
vagyis a fele annak, amire képes.

Bár amiket eddig olvastam a LED lámpákról örülhetek, ha teljes kivezérlésen elég fényt ad, de talán,
mire egy ilyenre valakinek lesz konkrét kapcsolása, és programja, viszonylag olcsó alkatrészekből, és alacsony fogyasztással,
addigra olcsóbbak, és jobbak lesznek a LED lámpák is.

Még annyi, hogy gondolom, csak azért, hogy visszajelzést kapjunk arról, hogy éppen milyen módban van,
nem érdemes 2 adó-vevőt építeni, és, hogy ne is legyen díszkivilágítás, de tudjuk, hogy mit csinál,
1-2 RGB LED jelezhetne nekünk. 1 pont elég, hogy megtudjuk milyen módban van (teszt; auto; vagy normál),
a másik pedig jelezné, hogy fogja a távirányító jelét, plusz esetleg funkció szerint egyik szín le, a másik fel-t jelenthetne.
De persze, csak, ha nem igényel sok dolgot, mert a legfontosabb dolgokat jelzi az 1 LED is.
Vagy esetleg, ha kissebb léptékkel ugrik jelezhetné, hogy hol tart pl. 50; 75; 100% vagy 33; 66; 100%-os kivezérlés jelzése.
De ez sem olyan fontos, mert elmenti. Ez csak viszonyításként lenne, és talán többet tudat annál, hogy mit nyomunk meg.
Még egy kérdés, és azt hiszem mindent megkérdezek ami eszembe jut.
3 dolgot kéne elmentenie.
1. TESZT módban az eredményt, hogy mire képes (a MENT gombbal)
2. AUTO módban a módot, és a maximális fényerő értékét(automatikusan)
3. MANUAL módban a módot, és a fényerőszint értékét (automatikusan)
Ezeket azért kéne menteni, hogy készenléti állapot, és áramszünet esetén is úgy induljon el, ahogy legutóbb jó volt.
Kérdés, hogy sokkal bonyolultabb, és drágább egy olyan kapcsolás amiben megmarad az információ áram nélkül is, vagy nem?
Kérdés az is, hogy ha már ezeket tudja, akkor sok kéne még ahhoz, hogy például 2-3 gombra el lehessen menteni beállításokat?

Amúgy sokkal jobb lenne, ha 7db 2 utas kapcsoló lenne. Ilyen nem létezik, vagy csak én nem találtam?
POWER; FEL; LE;
AUTO; MANUAL; TESZT; MENT gombokra gondoltam, de például, ha egyszerűbb megoldani, akkor 1 gomb lehetne az AUTO/MANUAL és akkor csak 6 gomb kéne.
(#) Tanyasipeti válasza gyulank hozzászólására (») Jan 2, 2011 /
 
A feladat engem egy régi PC-s játékra emlékeztet, talán TIM PARK volt a neve. Gyakorlatilag arról szólt, hogy egyszerű feladatokat miként lehet a legbonyolultabban megoldani

De végül is, ha abból indulok ki, hogy ha valahol megfogalmazódott egy igény, akkor nem válasz rá, ha lebeszélem róla azt, akiben megfogant, vázolok egy megoldást. Majd te eldöntöd, hogy megfizetsz valakit, vagy megcsinálod saját magad.

Kezdeném azzal, hogy feltételezem, hogy energiatakarékos izzó alatt nem izzót, hanem kompakt fénycsövet értettél. A működési elvből következik, hogy annak a fényerejét nem tudod változtatni. A LED világítótestekkel más a helyzet, de a kereskedelmi forgalomban kapható E14, E27, de leginkább GU10-es foglalattal szerelt példányok nem igazán alkalmasak erre, mivel érthető módon 230V feszültségre méretezték őket és egy kapcsolóüzemű áramgenerátor hajtja meg közvetlenül a LEDeket. A gyakorlatban ez azzal jár, hogy csak az áramgenerátor működési tartományánál alacsonyabb effektív feszültségről járatva oldható meg a fényerő szabályzás. Azt hiszem, a legegyszerűbb olyan LED sorokat alkalmazni, amiknek a meghajtása része lesz az általad kívánt áramkörnek. Ettől kezdve a Hobbielektronika fórumán megjelent cikkek és hozzászólások többségében tartalmazzák azokat az építőkockákat, amiket csak össze kell kapcsolnod. Blokkvázlat szinten tehát egy mikrokontroller (itt a PIC-eket szeretik, legyen PIC18F4550, olcsó és USB-n kommunikálhatsz vele), külső I2C EEPROM (pl. ST24C256), TV távirányító vevő (pl.: http://www.siliconchip.com.au/cms/A_30626/article.html),
LED meghajtó áramgenerátorokból annyi, amennyi fényforrást meg akarsz hajtani (www.national.com - webench designer, csak beírod a kiinduló paramétereket és kiköki a kapcsrajzot), szobánként fényérzékelő (pl fotoellenállás +olcsó PIC, +áraminterfész az adatátvitelhez). Gyakorlatilag semmi különleges dolog nincs benne. Egyetlen dologra van csupán szükség, jó sok időre, amíg megépítgeted őket szépen sorban, majd pedig amíg megírod hozzá a programot. Aztán jöhet a kábelezés és végre a jól végzett munka öröme...


Ez egyféle megközelítés.

Csinálhatód úgy is, hogy nyilván nem egyetlen világítótestről van szó, hanem egy szobában többről. Ha beéred azzal, hogy annyi fokozatban állíthatod a fényerőt, ahány darab adja a szoba teljes világítását, akkor használhatsz energiatakarékos "izzókat" és megspórolhatod az áramgenerátorokat és az e célra beszerzendő világítótesteket.

Evés közben jön meg az étvágy...
Feltételezem, hogy ha ez készen van, akkor az fog eszedbe jutni, hogy de csak akkor kell bekapcsolnia, ha valaki van a szobában, aztán meg a fűtést is szobánként akarod szabályozni, majd pedig, hogy húzza be a függönyt az automatika, ha szemedbe süt a nap, indítsa be a szellőzést, ha megemelkedik a széndioxid koncentráció, toljon eléd egy sört a hűtőszekrény, ha megszomjaztál... és még sorolhatnám.
Így megvilágítva a kérdést, te egy intelligens házra vágysz, ami nem álom, csupán kicsi rá a fizetőképes kereslet. Vannak cégek, ahol ugrásra készen várnak, és nem tudsz olyat kérni, amit nem tudnak megcsinálni, feltéve, hogy elég tágra nyitod a pénztárcádat.
Sőt, az is meggyőződésem, hogy a fórumtásrak közt is tucatjával akad, aki ujjgyakorlat szinten rak össze egy ilyen rendszert...ha van rá szabad ideje.
(#) ldjanos válasza Tanyasipeti hozzászólására (») Jan 2, 2011 /
 
Hát igen ez már ki van találva... Instabus EIB/KNX
nem tudsz olyat kitalálni amit nem lehetne megcsinálni ezzel a rendszerrel.
Természetesen az ára nem a megfizethető kategória.EIB Promotion
(#) lacc hozzászólása Márc 17, 2011 /
 
Sziasztok!

Van egy ehhez hasonló kapcsolóm:
http://www.conrad.hu/conrad.php?name=Products&cid=VkZaU1ZrMUZPVlZoT...dOUT09

Illetve van 1 menyezeti lámpám, amiben van 1 trafó.
Adatait leolvastam róla:
input 220-240V 50-60hz 0.46A lambda=0.97
Out: 11.5V max 105W
lamp: 35-105W
T 45-85 C fok
12V halogen lights

A kérdésem, hogyan lehetne megoldani hogy a dimmer-el vezáreljem a lámpa fény erejét?
A dimmer 220V-ra van, de nem köthetem a trafó elé, úgy nem működik. Gondolom a trafó után sem köthetem, és a trafó-t kihagyva sem köthetem rá direktbe az izzókra.

Milyen megoldás létezik az ilyen típusú lámpák fényerejének ily módon való szabályozására?
(#) lacc válasza lacc hozzászólására (») Márc 17, 2011 /
 
Közbenm megtaláltam a lámpát:
http://www.ikea.com/hu/hu/catalog/products/90095466
A trafója jelenleg nem jó.
(#) lacc válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Márc 17, 2011 /
 
Értem.

És ha kicserélem az ízzókat (már ha létezik ekkora méretű és ilyen csatlakozóval) van megoldás?
(#) Tanyasipeti válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Márc 17, 2011 /
 
Szia!
Amit írtál, nagyon meglep.
Mostanában egy művelődési házba szeretnénk dimmereket csinálni a világosításhoz. A lámpák jó részében halogén izzók vannak. És ahogy elnéztem, nem csak a mi művházunkban, hanem máshol is, ahol egyébként használnak dimmert. Érdeklődtem már erről-arról ezzel kapcsolatban a kollégáknál, és ilyen tapasztalatról nem számoltak be.
Neked van személyes tapasztalatod, vagy szakirodalomban fellelhető, vagy honnan származik az info?
Nagyon érdekelne, mert ezek a KW nagyságrendbe eső halogén izzók nem éppen olcsók, nem szeretnék csapdába sétálni...
(#) Tanyasipeti válasza Tanyasipeti hozzászólására (») Márc 17, 2011 /
 
Közben látom, gyorsabban járt a kezem, mint a szemem, és utólag elolvastam a linket is. Ettől függetlenül érdekel minden személyes tapasztalat ezzel kapcsolatban.

Az feltűnt, hogy a gyári dimmerek többnyire rendelkeznek előfűtés funkcióval, de én ez csak annak tudtam be, hogy meleg állapotban tartva nyilván kisebb áramváltozás lép fel fényerő változtatáskor.

Jó lenne tudni, hány fokon indul be a halogén körfolyamat, illetve, hogy akkor a teljes fényerőnek hány százaléka tapasztalható.
(#) Tanyasipeti válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Márc 17, 2011 /
 
Köszi a választ.

Otthoni halogén izzókkal nekem is volt tapasztalatom. Egyik sem dimmeres alkalmazásban. Nekem az derült ki, hogy a gyártó nagyon nem mindegy
(#) baloghzoli1 válasza Tanyasipeti hozzászólására (») Márc 17, 2011 /
 
Szia
"A halogénlámpa
A halogénlámpa is izzólámpa, a hagyományos izzótól annyiban tér el, hogy az izzószálat egy kisméretű - többnyire - kvarcüvegből készült bura veszi körül, melyben valamilyen semleges gáz és kis mennyiségű halogén elem (jód, bróm) található. A halogénelemek jelenléte - a halogén körfolyamat miatt - javítja az izzók fényhasznosítását és élettartamát. Kisteljesítményű (<50 W) halogén lámpákat kizárólag törpefeszültségű (többnyire 12 V) kivitelben gyártanak.

A halogén körfolyamat lényege: A halogén izzólámpákban az elpárolgott volfrám és a gáztérben jelenlévő halogén vegyület reakcióba lép és volfrám-jodidot (pontosabban volfrám-oxijodidot) alkot. A vegyület az izzószál környezetében elbomlik és a volfrám lerakódik a melegebb részeken. Ez a körfolyamat lehetővé teszi az izzószál hőmérsékletének emelését, ami kedvez a fényhasznosításnak, de növeli a kibocsátott UV sugárzást is. Ahhoz, hogy a halogén körfolyamat beinduljon, elengedhetetlen, hogy a bura elérjen egy bizonyos hőmérsékletet. "
A wikipédiáról való>
(#) secmaxx válasza gyulank hozzászólására (») Ápr 10, 2011 /
 
Szia ! Én nemrég építettem egy hasonló áramkört mint amit elképzeléseidben leírtál !Én hamarabb rövidre zártam a gondolatokat mint ahogy Te kifejtetted mert tudtam milyen eszközöket kelett keressek.Nem bonyolitottam túl az áramkört,az egyszerűségre olcsóbbságra törekedtem
Írom mit tud az Én lámpavezérlőm :
Menü és szabályzó eszköz : forgatógomb potméterrel nyomásra pedig nyomógomb mint menüvezérlő (lengrand sorolható kiv)
Nyomógomb 1 nyomás : Bekapcsolás ( a potméter utolsó állásában lévő fényerővel) forgatással 0% és 100% között tudod szabályozni a potméterrel (forgatógomb)kedved szerint a fényerőt
Nyomógomb 2 nyomás : a potméter(forgatógomb) forgatással 0%tól fotoellenállás által beállitott felső szintig tudod szabályozni a fényerőt , (kérdés hogy hová helyezed a fotoellenállást).
Nyomógomb 3 nyomás: távirányító fényerő szabályzó gombjai működnek
Nyomógomb 4 nyomás : Off
Távirányitó 1 gombja ugyanezt a négy funkciót kapcsolja mint fenn írtam és a 2-3 gombját használod a potméter helyett a fényerőszabályozásra . Az utolsó beállitás tárolódik míg meg nem változtatod . A távirányító 1es gombja mindíg az aktuális menüpont után a következőt kapcsolja.
Távirányitó 2 gomb: fényerő fel
Távirányító 3 gomb: fényerő le

Én energiatakarékos lámpával készitettem el és hogy tudjam a fényerejét szabályozni ,elektronikus fénycsődimmert használok hozzá , a dimmer ára 10K körül mozog és beszerezhető villanyszerelési szaküzletekben.Nekem egy olasz Relco diml25258 típusu van beszerelve és megbízhatóan működik. Ennek van egy kapcsoló bemenete és egy analóg 0-10V vezérlőfeszültséggel szabályozható bemenete . A foto ellenállást és a potmétert két tranzisztorral egy műveleti erősítővel és egy kapcsolóáramkörrel illesztettem a dimmerhez így majdnem minden műveletet tud amit itt leírtál , egy komparátorral még az elektromos redőnyt is rá lehetne vele bírni hogy húzódjon feljebb ha sötét van a szobában
Röviden ennyi kiváncsi vagyok mit szólsz hozzá ! És mivelhogy még új tag vagyok a fórumon kiváncsi lennék ki készített még ehhez hasonlót !
(#) secmaxx válasza Tanyasipeti hozzászólására (») Ápr 10, 2011 /
 
Szia ! Nekem van egy ilyen dimmerem amivel pontosan művelődési házban szabályoztak fényerőt 4x2Kw a terhelhetősége és van rajta dip kapcsoló amivel tudsz neki előizzítást (preheat) kapcsolni ezt is 1-10Vig terjedő egyenárammal lehet folyamatosan szabályozni. Ha érdekődsz ilyesmi iránt keresd a discocenterek kinálatában mert általában rendezvényeken koncenterken használnak világításhoz ilyesmit ! Az ujjabb fajták dmx rendszerüek és jó drágák !
(#) Braien724 hozzászólása Szept 11, 2013 /
 
Sziasztok!

Valakinek nincs véletlenül ilyen lámpa kapcsolója. Az enyém bedöglött. Egyszer már kicseréltem benne minden Kondenzátort akkor működött egy darabig, de most megint megadta magát. Van benne egy ellenállás R1 ami sérült így nem vagyok biztos az értékében elvileg 510 Kohm. Tud valaki segíteni akinek ilyen kapcsolója van?
Talán típus szám: SZU3 PIC SWICH 11.96

Előre is köszönöm.
Braien
A hozzászólás módosítva: Szept 11, 2013

S3Z.jpg
    
Következő: »»   1 / 1
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem