Fórum témák
» Több friss téma |
Üdv mindenkinek!
Nemrégiben láttam egy dokumentumfilmet, amiben egy kínai vízszintes tengelyű szélgépről volt szó. A dolog érdekessége az volt számomra, hogy mágnesesen lebegtetett csapágyazása volt, ezért a legkisebb szélben is képes volt termelni mivel nem volt súrlódási vesztesége. Azóta próbálok róla valami rajzot vagy képet találni, eddig nem sok sikerrel. Ma találtam egy képet, ami talán ezt ábrázolja ezen az oldalon: http://www.worldchanging.com/archives/004708.html Esetleg van valakinek ötlete, hogyan működhet? Ezt a játékot már ismertem talán ebből lehet kiindulni: http://www.youtube.com/watch?v=L5NrqN6gDFA
Én is először így helyeztem el a hordókat, forgott, de a szivattyút is alig hajtotta meg, csak ha nagyobb szél fújt. Átalakítottam ilyenre, azóta működik. 825690-es hozzászólásban vannak képek.
Üdv! Milyen szivattyút működtet, és milyen mélyről szívja a vizet?
Membránszivattyút, de a képeken látszik. A kút 25m-es, a szívószál 6m-es.
Bátorítani tudlak.
Ha a 7812-t kicseréled 7810-re, tegyél be egy soros 10 Ohm/2-5 W ellenállást is az elko elé a + ágba! Várjuk a tapasztalatokat!
Ügy hívják, hogy MAGLEV (Magnetic Levitation). Javaslom a Google keresőt.
Tudtommal a kínain kívül még egy db-t készítettek kiállítási céllal - az amatőr próbálkozásokról nem tudok.
Könnyű más ....
Engem az 5 m-nyi magasság a szomszédos házak árnyékában eléggé idegesítene. Mindenesetre lebontás előtt rátennék egy gk. töltőt. Próba - szerencse.
Csak próbaképp dobtam fel a garázs tetejére, nem ez lesz a végleges helye. Az akkutöltőt hogy érted, azzal gerjeszteni valamelyik tekercset?
nem nem nem ...
gk. töltő generátor! Akkuval a biztos felgerjedés miatt. Mindenképp félvezetős (nem relés) fesz. szabályzó legyen a gk. töltő generátoron! A csatolt kép szerint kötöd, akku nélkül tudsz terhelhetőséget mérni. Az akku itt csak a felgerjesztéshez van. Szélcsendben a klasszikus gk. fesz. szabályzón keresztül lemerülhet az akku. A gk-nál leválasztja a gyujtáskapcsoló. Első alkalommal feltöltött akku legyen, mert a segéd diódák 5-10 A-nél nemigen tudnak többet, vagy tegyél be az akku-seg.diódák közé is egy áramirány választó diódát!
Egyenlőre elvagyok havazva, szélgépnek már állnia kellene de sajnos egyenlőre még csak pihen addig nem nagyon tudok foglalkozni a dologgal, de mindenképpen megépítem a kapcsolást, már csak kíváncsiságból is!
Segítség! Lenz 2-es tervezés közben vagyok, le is rajzoltam (képek) A lapát méreteit meg is adtam. A lapátok 1méter magasak lesznek. Kérdésem lenne: a lapátokat kb hány fokba állítsam a a kör érintőjéhez képest, valamint mekkora legyen a rotor külső átmérője? Gondolom a lapátok távolságával(a külső átmérővel) ,lehet egy kicsit variálni de mi lenne az optimális? Várom a tisztelt fórumozók tanácsát és vagy véleményét, esetleg tapasztalatát.
Ezt értem! De tapasztalatból tudom,hogy a gk.generátornak még nagyobb fordulat kell(ene). 1ezres fordulat körűl a gerjesztő áram majdnem annyi mint a termelt áram. Inkább próbálok felhajtani egy kisebb fordulatú aszinkron motort. ... Más: visszatérve az aszinkron generátorhoz, próbáltam egy egyfázisú motort, (ahogy ígértem) két egyforma tekercs volt benne meg még két különböző, mert dallander motorról van szó. A lassú fordulat (kb 300 1/min) két egyforma tekercsére koncentráltam , minden lehetősék szerint pakoltam rá a kondikat ,sajnos eredmény nélkül, még úgy sem bírtam termelésre bírni, hogy hálózatra kapcsoltam. Mikor leválasztottam a hálózatról megszünt minden feszültség. Többször próbáltam a szinkron fordulat környékén (alatt, fölött). Lehet,hogy a gyári 230V-os aszinkron generátorok (aggregátorok) is három fázisúak. Tény,hogy amit láttam képeken abban 3db kondi volt!!
A saját weblapomra már nem hivatkozok, úgy tűnik felesleges, de ez talán segít:
lenz2_turbine A gk. generátornál - gondoltam "meglövöd" kicsit az áttételt is - könnyű mondani. Igen 2-3 A gerjesztőáram kell szinte a teljes üzemi fordulattartományban - ezt nemrég kiveséztük. Saccra 1 m2-nyi lehet a szélkereked felülete - ez 4-5 m/s-ál 10-20 W Savoniussal! Max. 300 W-nyi viharban. Visszatérve röv.zárt f.részű aszinkron generátorra: Magamban is kérdés még mindíg, hogy létezhet-e nem három tekercses aszinkron GENERÁTOR, vagy csak motor? Két tekercses különösen kérdés, ha csak nem 90 fokban (90 foktól eltérően) vannak a tekercsek eltolva. Ilyen motort pedig nemigen gyártanak - biztos azért nem lennék benne.
A tempó ismerős valahonnan.
Én is csak kis kígyócsapásokkal haladok a sajátommal. Végre megjött az IC a szélmérőmhöz - hol van még a mérőmodellhez megálmodott szélkerék (a lapátja kész)? De nem adjuk fel! - akit a szél egyszer megcsapott...
Meg az a baj hogy dél elött nem vagyok otthon, 3 kor hazaérek, fél 4 mire elkezdek valamit csinálni....
Ma is pl.: a villamosszekrényhez 2 gerendát levágtam, méregettem hogy mit mikét, hisz inkább 2 szer mérek mind egyszer se, meg pöszmötöltem egy-két dolgon és mire elpakol az ember addig sötét lesz... És nem sok mindenre jut... De majd a végén mikor jönnek az Amperok.....
Azok pedig biztos jönnek. Először csak egyesével, de majd szaporodnak!
Az én satupadom ráadásul jó huzatos helyen van, a francnak van ott kedve fagyoskodni a kevés ráérő időmben is. Jól eldiskurálunk itt, míg ki nem oktat valaki - de ebben az órában nem nagy a tolongás. Pakoljunk, besötétedett.
Többször nézegettem a weblapodat, nagyon jó! Sok mindenre válasz kap az olyan kezdő "széltoló" mint én. Az ajánlott rajz is szerepel a lapodon, a szöveg nem mond semmit (nem tudok külföldiül), valójában több forrást találtam főleg (csak) külföldi oldalakon, más-más adatokkal. Ki is számoltam az átmérőt azért nem írtam le, mert kíváncsi lennék másoknak mi a véleménye, lehet,hogy nem jó a számításom akkor nem szeretnék senkit félre vezetni. Nem tudhatjuk melyik rajz az etalon. Én úgy gondolom, hogy ha nagyobb átmérőre tervezem ,ugyanazon lapátokkal ,nem biztos,hogy sokat nyerek, sőt szerintem lassúbb lesz!?
Igen csökken a fordulata,de megnő a nyomaték.
Nekem más volt a célom, más megoldás kellett miatt tettem félre, így a részletes méretezésbe nem mélyültem el. Nem is akarok most senkit adatokkal befolyásolni én sem - az említett forrás fok értékét meg ismered.
Az utolsó mondatod - szerintem is tapasztalati, mérési adat kellene. A Lenz2 már nagyon összetett áramlástani eset. A módosítgatások biztosan változtatják a fordulatát, hatásfok menetét (mindkettő együtt fontos!) - kérdés, hogy milyen irányba? Indító nyomatékkal ennél szerintem bármilyen arányú változtatásnál sincs gond még vasmagos PMG-nél se.
Én is így gondolom, de az össz teljesítmény is nő? Mert az erőkar az nagyobb, a fordulat alacsonyabb, indulás lehet,hogy könnyebb.? Viszont nagyobb áttétel kell a generátor és a turbina közé ahol elvész a megnyert nyomaték,..!? A turbina nagyobb felületű, de közötte átfúj a szél, lehet,hogy nem érdemes ésszerütlenül növelni az átmérőt.
szewa
próbálkoztam egy kis makett Lenz2-vel , nem igen lehet a méretekkel variálni. Az első próbánál a tengelytávom egy picivel nagyobb volt, alig birt elindulni. Amit btotitól kaptál az működik. nekem is volna egy kérdésem , aképen láthotó motorral paraméterkel tudok valamit kezdeni? nem sok jót olvastam tőletek az egyfázisú motrokról Köszönöm mindenkinek az infókat
Ha nagyon növeled az átmérőt már nem is Lenz2 lesz, inkább radiálturbina pici Darrieus-H beütéssel. A radiál pedig csak soklapátos (10-20-30) formában életképes. Az átm. növeléssel csökken a lapát hátak terelő szerepe is. Szerintem a fellelt külföldi méretek közelében érdemes játszadozni. Ez csak okoskodás részemről, nem tapasztalat.
nem okoskodás ez igy van d60cm helyett d65cm nagyon lelassult, kis szélben meg sem mozdult.
A lapát sugárirányú állásszögét lehetne állíthatóra is csinálni.
Én is azt sejtem hogy az átmérő növelése nem egyenesen arányos a teljesítmény növekedéssel (dupla átmérőn a teljesítménye nem lesz dupla szerintem).
Szevasz!
Az 1f-ú motorok generátorénti használhatósága minket is csak elkeserít (az eddigi bizonytalan okoskodások és mérések szerint). Pedig van belőlük bőven rugdosni való a műhely sarkában. Sikeres generátorkénti használatáról nem tudok így az adatábla részemről érdektelen. ... Bocs, ha valahol lapul korábbi fórum hozzászólásként (már, mint a sikeres generátorkénti használat, nem elmélkedés) - szóljatok, mert engem is érdekel.
Üdv az adatok alapján ez nem aszinkron motor, nem tudom biztosan, de inkább egyenáramú szervónak tűnik!?
" Amit btotitól kaptál az működik" ez tapasztalat, ha igen írnál konkrétumokat?
Én is a lapátszögre szavaznék. A "titkos" (9°) körüli +/- 2-3 fokos tartományban.
Már megint Laccikára mutogatok mérés ügyben - így jár akinek jó műhelye van, és ráadásul jó indulatú.
Van lakatos szögmérőm csak ez az állítgatás... Kicsiben lenne jó kipróbálni, mer szél nélkül nincs próba. Szélben meg, nemigen szeretnék a tetőn álldogálni, még beszippant ez a félkész "pokolgép"
Üdv Hind!
Csak a saját gondolatom írom, nem biztos, hogy igaz. Szerintem nem más ez a csapágyazás, mint egy ügyes reklámfogás. Indokaim: -ilyen jellegű berendezéseknél soha szóba nem kerül a csapágyazás vesztesége. -saját tapasztalatom, hogy a csapágy mellé szokásos módon betett tömítő gyűrű kb. egy nagyságrenddel nagyobb nyomaték igényű, mint a csapágy gördülő ellenállása. -a kicsi szél teljesítménye nem tűnik el egy rossz csapágyazással, csak lecsökken. Mondjunk egy nagy butaságot, a golyóscsapágy 30 %-os veszteséget okoz. 2 wattból akkor is marad 1,4 watt. -a szerkezet indulását érinti ez a csapágyazás, ami így igen kis szélre elindul. Na de mire mégy vele? Jóval nagyobb gondot okoz az ehhez a kis fordulathoz illesztett berendezés nagyobb teljesítményen történő működtetése. Ha meg az illesztést inverter végzi, az kapásból lenyúlja a tengelyről levett pár wattot. -A laboratóriumi tiszta levegős berendezések 0,5 m/sec sebességgel fújják ki a levegőt, mert ezt az előttük ülő ember nem, vagy alig érzi. Egy ilyen légsebességre egy 2 méter átmérőjű savonius jó csapágyazással percenként 5-öt fordul. Látványos a bemutatáskor. Te ki tudod számolni, hogy ez teljesítményben mit jelent. -Emlékszem rá, hogy a szélkerekem a kerületére feltett alátétre milyen jól reagált (2-2 db 6205-ös csapágy és tömítő gyűrű). Nem indulási határeset volt, most megmértem az alátét súlyát. 100 fordulat/perc-re 1,4 watt teljesítmény veszteség adódik. Mellékletem is van, én így tettem be a porvédős tömítő gyűrűt. Az átmérőket az összedugás utáni forgatás érzéke adta. Ezt meg már biztos láttad: Bővebben: Link |
Bejelentkezés
Hirdetés |