Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Villanymotor bekötése
Köszönöm a választ. Csak azért bizonytalanodtam el mert a legkisebb egy orosz motor. de viszont neki a legnagyobb az áramfelvétele. Súlyra és méretre elég nagy a különbség.
Üdvözlet mindenkinek.
Lehet nem jó helyen érdeklődök, de elektronikailag hogy kellene egy fékes villanymotornak kinéznie? Hogyan történik a fék be illetve kikapcsolása? Itt az érdekelne első sorban maga a rendszer hogy épül fel. Adott egy DCV 24V fék és egy motor 230/380 a motor 380 ról megy és ha kikapcsolom akkor a féknek meg kellene állítani a motort eddig az megvan, hogy a mágneskapcsoló segéd érintkezőjére adom a tápot, de mitől fog oldani ? A googlebe nézz utánna, és a Youtube nem játszik. Nem a gyári iszonyat drága motorok leírása érdekel hanem ezt hogyan lehet megépíteni. Köszönöm a válaszokat előre is. Építő jelleggel jöhet bármi, a motor egy Y 380 ra rekercselt 3KW teljesítményű körfűrész motor ami 380ról lesz üzemeltetve. A megállítás a lényeg. Hogy ne forogjon a kikapcsolás után még szabadon, x ideig hanem 10 mp. belül megálljon, szinte azonnal. Fék motor hely minden van csak az elektronika ami kérdéses. Esetleg rajzot is hadd kérjek azt már tudom értelmezni, a mit hova kössek. A hozzászólás módosítva: Dec 2, 2020
A lényeg az,hogy a fék a 24VDC-t addig kapja amíg motor megy.Egyéb esetben nem fog indulni. Ha az tényleg 24 VDC volt akkor abban a motorban kellett volna lennie egy panelnak. Javaslatom szerint,rá kéne valahonnan / pl:labortápból /kötni 24V,-ot,és megmérni a fölvételét,mert nem biztos,hogy a segédérintkező elbírja,és arra nem is szokás rákötni.Ha ez meg van akkor lehet agyalni azon,hogy a féket be lehet állítani úgy ahogy szeretnéd azt ,hogy megálljon. Lehet, hogy még kell egy időtag is. Na de egyenlőre ne bonyolítsuk túl a dolgot
a fék akkor old ha nincs rajt a 24V a fék csak áram alatt fog be.
Hello! Ez pont fordítva szokott lenni. Mert ha elmegy a villany, fog a fék..
Mint írtam nem gyári a motor, magam szeretnék építeni.
Szia! Mutass róla képet, hogy milyen kialakítású maga a motor és például a hűtése a ventilátor felőli oldalon.
Ilyen dolgokat szeretnék össze hazasitani. A hátsó palást alatt csak ventilátor van nincs semmi több hely
A hozzászólás módosítva: Dec 2, 2020
A legegyszerűbb az amikor a KI gombra teszel még egy NO elemet,ami húz egy mágneskapcsolót / vagy relét/ ami addig ad a féknek áramot amíg nyomod a gombot. Természetesen ez csak mágnes kapcsolós indítással működik mechanikus kapcsolóval nem!!! Egyébként is szabvány írja elő hogy pillanatnyi fesz. kimaradás után nem indulhat magától újra! Vagy központi mágnes kapcsoló.
Köszönöm a tippet, meg is van hogy csináljam meg, mivel mágneskapcsoló kapcsolja be, a segéd érintkezőn meg van no nc állás mivel több kikapcsoló gomb van illetve vészgomb is sorba van kötve, így megoldható ha kikapcsolom azonnal befékez, viszont indításnál nem lesz az gond?
Ha tényleg 24 V-os a fékje a motornak, a motorból kilóg két szál, ami a 380-tól független és forgás közben 24 V-ot ad ki. A motor trafóként is működik. Bekapcsoláskor ez a 24 V egyenirányítón keresztül elhúzza a féktárcsát a tengelyen rögzített tányértól. Ha megszűnik a tápfeszültség, a rugók (általában 6 db) visszanyomja a féket a tányérhoz és leáll. Nincs semmiféle elektronika.
Ha nincs a motorba beépített "szekunder tekercs", pl. mert újratekerték, kell egy 380/24-es trafó. A primert rá kell kötni a motor kapcsaira, a szekundert a fék diódahídjára. Ha ez hiányzik, pótolni kell. Kb. 200 V 5 A.
Másik lehetőség, ha semmilyen eredeti fékje nem volt a motornak. Meg kell mérni két fázis között a motor ellenállását. Mekkora a motor névleges áramfelvétele? Ennek megfelelő trafót kell választani. Diódahíd és pufferkondenzátor után kell egy relé, ami ezt a pufferelt DC feszültséget kikapcsolás után 5-10 másodpercig rákapcsolja a motor két pontja közé. Ez a DC áram is képes lefékezni a motort. Ha elég hosszú ideig marad, akár megállásig. A puffer a kikapcsoláskor megemelt áramlökést ad.
A trafónak nem szükséges háromfázisúnak lennie de 380 voltosnak igen az az kettő fázis is elég ehhez.
aAkkor itt az is működik, ha lakatfogóval egyenként mérek a 3 fázison áramot?
A hozzászólás módosítva: Dec 3, 2020
Moderátor által szerkesztve
Nem. Az adatlapon van névleges áram, ahhoz kell méretezni az AC feszültséget. Ha véletlenül bármilyen okból folyamatosan rajta marad a fékáram, nem égeti le. A puffer rákapcsoláskor 1,41-szeres áramlökést ad, ami gyorsabban fékezi. Mint VIM is írta, egyfázisú (kétfázisú) 380 (400) V-os trafó elég hozzá.
Ha nagyon gyors leállás kell, lehet megemelt feszültséggel is működtetni, de akkor az időzítésen kívül egyéb védelem is kell, illetve be lehet kötni a motor hőkioldója elé. A szövegben pontosan leírtam mindent, nem kell hozzá külön kapcsolási rajz. De a témakör rajzai között biztos találsz ilyent. Valamikor én is tettem fel ilyen rajzot, csak már nem tudom, hova. A hozzászólás módosítva: Dec 2, 2020
Nem 380 voltos
Akkor legyen 400 voltos. Bővebben: Link .... az ugye kettő fázist jelent ebben az esetben.
Jó szerencsét! Nem látszik a firmatábla.
Hello.
Segítséget szeretnék kérni két motor bekötéséhez. LEISTER CH-6056 10000S 3 fázisú 600°C légfúvó. A hőfok szabályzó poti hiányzik. 3 eres vezeték van kivezetve helyette. A másik motor 1 fázisú légbefúvó 5 eres vezetékkel. Alap helyzetben kézzel nem lehet megforgatni. Lenne benne valamilyen fék?
Sziasztok!
Van itthon egy villanyomotorom és szeretném rendberakni. Már le lett tisztitva, újra lett csapagyazva, mar csak festés és be kell kötni. Ebben szeretnék segítséget kérni. 3 kivezetése van a motornak, 7.5 ohm ellenállás van a kivezetések között. 380-ról szeretném üzemeltetni. Tudnátok segíteni, hogy hogyan kössem be?
Szevasz!
Feltételezve, hogy ez egy 3 fázisú motor (a 3 egyforma színű kivezetés és ellenállásuk ezt alátámasztja), és 380V-os, akkor egyszerű: a 3 kivezetésre rákötöd és próba. Ha rossz irányba forog, akkor megcserélsz 2 fázisvezetéket és akkor jó lesz. Sok sikert hozzá! Védőföld bekötéssel kezdünk és azt bontjuk le utoljára! Üdv: StMiklos A hozzászólás módosítva: Dec 12, 2020
Csak nem a bajai kétlépcsős szivattyú 1500W-os motorja??
Kedves Hozzáértők!
Adott egy 120W-os kalickás aszinkronmotor, gyári kondenzátora 6,3μF, egy kicsi folyadékszivattyút hajt. Eléggé rezeg, zúg tőle a kávégép, ezért rezgésmentesen függesztettem fel (gumival csillapított rugókon áll). Így viszont elég csúnya rántással indul, amit meg szeretnék előzni, nehogy idővel szétrázza a vízcsövek csatlakozását. A motor 1μF-dal is simán elindul, kipróbáltam, teljes terhelésen kell neki 1,5μF. Arra gondoltam, hogy egy relés késleltetéssel fogom indítani, vettem hát egy 4 mikrós motorindító kondit, továbbá van itthon 2,2/400V (szép, régi C243 a Remixtől). Fixen bekötném a 2,2μ-t, és a relé kapcsolná rá parallel a 4μF-ot. 10A/~250V-os a relé. Kérdésem: kell-e valamit a relé érintkezőinek megvédéséhez vagy zavarszűréshez használnom? Azért lesz itt bő 300 volt... áramot persze nem tudok mérni ezen a segédfázison. (Nyilván a szabadon álló kondit – tehát ami a késleltető relé NO lábára kerül – leálláskor illik kisütni, rákötök 470k-t, ez oké.) Köszönettel!
Ha 1,5 µF -al elindul, akkor jó a 2,2 µF is, felesleges a relés indító kondenzátor. Induláskor amúgy is rajta van, tehát ugyanúgy meg fogja rántani, mint a 6,3 µF -ossal. Inkább valami lágyindítóval kéne próbálkozni, bár attól meg az indítónyomaték csökken.
A 2,2 indítaná, utána menne a 6-ról folyamatosan.
Most a 4 µF van bekötve, teljesen jól megy vele. Így is bőven elég a teljesítménye, csak azt nem tudom, árt-e a motornak hosszútávon, hogy nem a gyári érték tolja a fázist. Azt meg végképp nem tudom, egy ilyen kalickásat hogy lehetne lágyindítani. A hozzászólás módosítva: Dec 15, 2020
A helyzet az, hogy a segédfázisnak csak az induláskor van szerepe, az indító nyomatékot növeli, ami segédfázis nélkül nulla.
Ha 2,2 µF -al elindul, akkor többre nincs szükség. Ha nem, (mert kevés az indító nyomaték) akkor van szükség az üzemi kondenzátor mellé indító kondenzátorra. Az állandó (üzemi) kondenzátor azért kell, hogy ha pillanatnyi túlterhelés miatt a motor átesik a billenő nyomatékon, akkor ne álljon le, újra tudjon indulni.
Nem ismerem a motor belső szerkezetét,de úgy gondoltam, hogy ez egy segédfázis, nem indítófázis, tehát mindig kell neki kapacitás ahhoz, hogy fennmaradjon a forgó mező.
Ha szerinted ilyen szerény teljesítménynél ennek nincs jelentősége, örömmel jövök le a dologról, nem akarok a miniatűr relék beégése miatt aggódni.
Szerintem "válogass" az eredeti 6.3-as kondi és 2,2 µF között. Ha elviszi a 2,2 µF is, hagyd azt rajta. Kell üzemi kondi, ami tkp. az indítást is megcsinálja, tehát ezen nem kell variálni.
Üzem közben pedig azért kell az a kondi, nehogy véletlenszerű kisebb szorulás ne tudja megfogni a motort segédfázis nélkül, mert akkor jönne a leégés. Ha az enyém lenne, azért inkább min. 4 µF-t tennék oda. |
Bejelentkezés
Hirdetés |