Fórum témák
» Több friss téma |
Helló! Az egyik megoldás, ha könnyen kivitelezhető, a dugalj lentebb szerelése, és akkor beér egyből a gyári kábel. Ha a készülék roncsolás nélkül nyitható, akkor megoldás lehet még a bekötő cseréje is, a gyárit meg eltenni, és ha netalán garanciális hibája lenne, visszatenni rá és úgy beadni a szervizbe. A hosszabbítós megoldás is jó lehet, csak nem feltétlen szép. Én nem bajlódnék a gyártással, viszonylag olcsón kapni minőségi hosszabbítót, és akkor azt betenni. Az esetleges ellenőrzés (meghatározott időközönként Villamos biztonsági felülvizsgálat) pedig kötelező, mivel üzlet/munkahelyen van. Egy gyári hosszabbító igényesen elhelyezve (Pl falra rögzíthető kivitel, és szépen elcsatornázva a dugaljig) például jó megoldás, én "nem kötnék bele" felülvizsgálatkor, de egy tákolt hosszabbítónál felütné a gyanú a fejét, és nagy valószínűséggel jobban szemügyre venném. Hidd el, lát csodákat az ember egy egy felülvizsgálat alkalmával.
Igen, ez a kérdés. Hogy születik a szabvány? Hogy? Vesznek egy átlag méretet, hogy a kötődoboztól a konnektorig átlagban 5 méter vezeték szokott lenni, teszünk rá egy kötést és elkezdjük 16 Amperrel melegíteni x óráig, majd hagyjuk kihűlni és újra. Aztán látszik, hogy a 4643. ciklus után meglazul a kötés, megnő az átmeneti ellenállása és jelentős lesz a melegedése. Ellenben, ha csak 13 Amperrel melegítjük, akkor 8456 ciklus után sem lazul a kötés. Például ilyenre tudok gondolni. Ez a kérdésem, hogyan.
Valahogy így.
A saját területemen szoktunk javaslatot tenni a szabványok változtatására, és szoktam olvasni, véleményezni az újabb verziókat. Egy-egy szabvány két kiadása között sokszor nagyon sokat változik a műszaki környezet. Az elmúlt évtizedek például arról szóltak, hogy robbanásszerűen elterjedtek a vezetéknélküli digitális hálózatok. Ezeknek például nem szabad összeakadniuk, egymást elnyomniuk, stb. És nem mindegy, hogy egy BLE adatátvitelt szórakoztató elektronikában használsz vagy mondjuk orvostechnikai eszközben. Megbízhatóság, zavartűrés, feltörhetőség, stb. Egy 15 éves szabványban még említés sincs róla.
Legközelebb élesebb képeket kérünk! A védővezetőnek közös kábelburkolatban vagy védőcsőben kell haladnia!Toldása hibaforrás!Esetleg évek múlva.Milyen ÁVK van beépítve?
Szia! Köszi, úgy lett megoldva, hogy minden a dobozban van kötve. G.
Fürdő szekrény spot lámpa bekötésSziasztok!A fürdő szekrényhez ilyen típusú lámpát adtak. Konnektorba lesz csatlakoztatva, mert nincs neki vezeték külön. Úgy gondoltam, hogy kéteres kábel lenne, melynek van egy dugalj a végén, azonban nem tudom mivel kössem össze a lámpa kábelét és a hosszabbítást. Tudnátok segíteni? Köszi! G. A hozzászólás módosítva: Okt 19, 2024
Hello!
Bádog ülőkádat már láttam, de olyan szekrény amiben fürödni lehet, még nem. De talán néhány kép feloldaná az ellentéteket. Mert lehet Te tudod mire gondolsz, de speciel én, nem..
Pl. ilyen jó lehet: Bővebben: Link. Dugvilla, kábel és kapcsoló.
Bocs, lehet nem volt pontos a megfogalmazás. Mosdó feletti tükrös szekrényről van szó, ahhoz adtak ilyen lámpát. G.
Úgy látom csavaros a táp, szétszedhető... Én kihajítanám a kilógó 10cm darabot, és a tápból direkt vinném ki az új kábelt toldás nélkül. A kábelre meg mehet az említett lengő kapcsoló, vagy lehet olyan szerelhető konnektor dugót is kapni ami kapcsolós.
elosztó doboz építése házilagSziasztok!Lehet, hogy furcsa lesz a kérdésem, előre is elnézést kérek a hosszú felvezetésért. Egy régi családi házban lakunk, amelynek az elektromos hálózatát szeretném felújítani. A fő épületben a vezetékek korábban cserélve lettek rézre, ezzel később foglalkozom még, most az energia elosztást szeretném rendbe tenni. A mérőóra és a fő elosztó egy falba süllyesztett mdf lappal bélelt szekrényben van jelenleg. A szekrény belső méretei: 45x75x23 (szé, ma, mé). A mérőóra hamarosan kikerül ebből a térből egy (jelenleg) szabványos szekrénybe. Az új mért fővezeték, illetve a melléképületbe elmenő vezeték ki vannak építve és be vannak vezetve a szekrénybe. Az óra áthelyezés után szeretném az elosztót felújítani. Az áramkörökhöz elmenő vezetékeket sorkapocsra kivezetni, fázisonként külön ávk-t tenni, az egyes áramköröket külön méretezett kismegszakítókkal védeni, illetve a fázisonkénti terhelést egyenletesen elosztani. Jelenleg van egy beépített kis méretű elosztó doboz, három fázisú soroló sínnel, hely hiányában (gondolom) kismegszakítónként 1-2 elmenő fázissal. Ehhez egyik lehetőség, hogy beépítek egy méreteiben közeli falon kívüli elosztó dobozt. Ezzel valamennyi helyet is veszítenék, illetve a dobozt is össze-vissza kellene vágni, hogy minden irányból érkező-elmenő vezeték bejöhessen. E helyett arra gondoltam, hogy a szekrényt "kibélelem" egy 5 mm-es táblás PVC lemezzel, majd ebbe a térbe egy keretet építek valamilyen perforált profilból, amelyre egy, vagy akár két oszlopban osztottan is tudok kalapsíneket szerelni, ezzel egy rugalmasan alakítható, elég nagy méretű elosztó szekrényt alakítva ki. A probléma ott kezdődik, hogy a piacon fellelhető profil rendszerek (C, L stb) nem kifejezetten erre a célra vannak tervezve (méret, lemez vastagság), illetve vannak nehézségek az illesztésnél, rögzítésnél is. Az egész szerkezetet csavarkötéssel megoldani elég problémás, hegeszteni nehézkes, mivel általában horganyzottak. A kérdésem tehát: egyáltalán mi a véleményetek egy ilyen projektről, illetve létezik-e olyan gyártó, amelytől ilyen mennyiségben beszerezhetőek lennének olyan elemek (sínek, profilok) amelyekből a tartószerkezetet meg tudnám építeni. Egyelőre tervezési szakaszban van a dolog, van is egy "legjobb rossz" megoldási tervem, de szeretném az elérhető legjobbat. Köszönöm, hogy végig olvastátok és a segítő hozzászólásokat.
"Ehhez egyik lehetőség, hogy beépítek egy méreteiben közeli falon kívüli elosztó dobozt. Ezzel valamennyi helyet is veszítenék"
Nem csak falon kívüli létezik, süllyesztett kivitel is kapható, csak egy példa: https://elektrikstore.hu/Hager-Golf-VF412TD-Muanyag-kiseloszto-48-m...vD_BwE
"szeretném az elérhető legjobbat" - Szerintem ez kizárja, hogy bármit is barkácsolj, ami a védelmi készülékek felszerelésével és az egész védettségével összefüggésben lesz. Ha jól értem a meglévő fogymérő helyre - ami feltehetően a külső homlokzaton van - építenéd be a komplett lakáselosztót. Első kérdés, hogy nem megoldható ennek a falnak a másik oldalán kialakítani egy beltéri süllyesztett elosztót és az összes vezetéket oda átforgatni? Ha a vezetékek többsége egyetlen irányból jön, akkor még tartalékod is lesz. A többinek meg be lehet tenni egy kötődobozt a toldáshoz, vagy az első kötésig kicserélni a teljes szakaszt egy toldásmentesre.
Ha ez nem belső térben van, akkor csakis zárt, falon kívüli elosztóban gondolkoznék. Erre a helyre beférne akár egy 4x18 modulos IP40-es elosztó, de én inkább egy 3x18 modulos IP65-ös elosztót tennék be pl. Legrand Plexo3, Schneider Kaedra. Igaz, hogy a védettsége leromlik ha a hátulja szét lesz furkálva, meg tömszelencét sem használhatsz, de legalább szemből, az ajtónál megmarad a normális tömítés. Plusz védi a meglévő fa szekrényajtó. Ha pedig az egész belső térben van a falba süllyesztve, akkor minden fa részét kivésném, szükség esetén téglával, ytonggal a megfelelő méretre falaznék és ajtóval ellátott süllyesztett elosztót alakítanék ki. "fázisonként külön ávk-t tenni" - Ugye ezt nem egy villanytűzhely bekötése előtt tervezed? Alapesetben egyetlen készülék is elég a teljes háztartásra + vezérelthez, ha van. Inkább csoportokra van értelme bontani. Egy egyfázisú a kazánnak, szivattyúnak és aminek feltétlenül mennie kell a fűtéshez, akár az egyfázisú villanybojlerrel együtt, ha nappaliról megy. Ha netán háromfázisú fűtőbetét lenne a HMV tartályban, akkor ehhez egy 4P, amiről mehet a kazán is. Kültéri világításhoz esetleg egy különálló egyfázisú. Nagy kérdés, hogy alapvetően a helyiségeknek egy áramköre van vagy a dugalj és világítás külön van-e szedve. A dugaljakat a teljesítmény miatt három fázisra érdemes elosztani, itt már lehet játszani, hogy 1db 4P legyen mindennek, vagy áramköri/helyiség csoportokra szeded.
Szia!
Látod én másképpen gondolom a FI reléket ., de a többivel egyetértek. A lakásban minden dugalj legyen 1 fázison. A kazán hútó +1 Fi relén. s a szabadtér még 1en. A garázs , műhely , autó töltő stb lehet 3 fázisú , --s ha kell innen vinném fel a villanytűzhelynek/sütőnek a tápját.A lakásban másnak nem kell 3fázis. Elég sok földhurkot láttam a házi mozi,kivetitő ,PC,laptop, DVD lejátszó xdb Lapos TV áramkörben . A hozzászólás módosítva: Okt 20, 2024
Erre találták ki a fém szerelőlapot. Vízszintesen ha elhelyezed a síneket, önfúrós csavarral fel tudod rögzíteni a szerelőlapra. Ha mögötte is akarsz vinni vezetéket, akkor távtartó+ csavar. Ha nem akarsz mögötte vinni semmit, akkor jobbról és balról, valamint alulról, felülről perforált kábelcsatorna. Ezzel veszítesz helyet, de sokkal szebb lesz a végeredmény. A kalapsíneket egymástól normál esetben 12-15cm-re tudod vinni, ha van közte kábelcsatorna is, akkor 20cm. AZ általam linkelt képen egy demo elosztó van, ez nem valódi elosztó, de így is lehet építeni. Én gépészeti profilokból raktam össze a vázat.
Szia!
Az ötlet jó volt, köszi a tippet, de sajnos a dobozon belül egy pici panel van, amire forrasztva van a vezeték Mivel lehetne a toldást kialakítani? Wago nem jó, mert ahhoz túl kicsi a lámpa kábel keresztmetszete. Köszi! G. Idézet: Forrasztás és zsugorcső? „Mivel lehetne a toldást kialakítani?”
Úgy írtad:
Idézet: „belül egy pici panel van, amire forrasztva van a vezeték” Ha már úgyis forrasztani kell, akkor mégiscsak arra a panelra forrasztanék közvetlen, nem a "madzag"ot forrasztanám. Valami kis cin van ott, esetleg kicsit még teszel hozzá. De megértem, ha nem vagy biztos magadban, a napokban én is úgy jártam: harmadjára sikerült egy pici panelra jól odaforrasztanom a leakadt vezetéket. Nagyon közel voltak a "pöttyök", kétszer kellett leszippantanom a túlfolyt ónt
Köszönöm! Ha lemondok a tervemről ezt a szekrényt választom!
Köszönöm a tanácsokat! Igen, ez a szekrény külső homlokzaton van és sajnos nem opció a fal másik oldalán kialakítani az elosztót. Viszont egy fedett terasz alatt van, ajtaja van és teljesen száraz. Az elosztó elektromos kivitelezését villanyszerelő fogja végezni, itt inkább a mechanikai kialakításra vonatkozott a kérdésem.
Nézz szét azért, én csak az első találatot bekopiztam
Köszönöm! Valami ilyesmire gondoltam! Úgy gondoltam, hogy a szekrény mélységét kihasználva mögötte vinném a vezetékeket, kötegelve.
Nekem is ez volt az első találatom, és azóta sem találtam méretben jobban illeszkedőt
Mindent meg lehet oldani, ez nem kérdés. Acél szerelőlapokat elsősorban acél álló/fali elosztókhoz adnak, amikben aztán tetszőlegesen választhatod meg a kalapsínek távolságát, a kábelcsatornák elhelyezését, önmetsző csavarral csavarozhatsz rá, nézz meg pár képet épületautomatikai szekrényekről. Olyan kialakítás is van, ahol a kalapsínek helyett szélesebb alumíniumprofilok futnak végig a készülékek alatt és közöttük vannak a vezetékbevezetések, a vezetékezés teljesen rejtetten fut a szekrényben.
Ilyen szerelőlapot külön is tudsz vásárolni. De miért is hoznád ilyen helyzetbe a villanyszerelődet? Igaz, senki sem csinálja, de ezt az elosztót is dokumentálnia kellene. Milyen védettséget fog megadni, ha abból a szerelőlapból csinálja az elosztót, amit az IP54-es elosztóból szedett ki, csak éppen az elosztóház maradt ki a szerelésből... Tűzvédelmileg milyen, ha a villamos szerelést nem az önkioltó műanyag elosztó határolja, hanem a falban összetákolt száraz fa és MDF lap? Egy esetleges balesetnél, tűzesetnél elő fogják venni mert a gyártók vizsgálatai, dokumentációi és szerelési útmutatói helyett gondolt egyet és minden felelősséget magára vállalt 'jóvanazúgy alapon. Amilyen elosztókat ajánlottam, azokkal pár centit vesztesz el a térből. A magasabb elosztókban a sín mögött is van 3-4 centi hely, vagyis bőven elférnek a vezetékek, akár wagós kötést is csinálhatsz. De ha pont ez a pár centi hiányzik és nem elég az 52 modul sem, akkor is sokkal előbb bontanám ki az egész fadobozt és tennék be valami Hensel kismegszakítós elosztót ajtóval. Lekapcsolt villanykapcsolónál is van feszültségSziasztok!Egy kis segítséget szeretnék kérni, hogy az alábbi jelenség mitől lehet, hogyan jöhet létre. Adott egy szoba a mennyezete álmennyezet gipszkartonból, csak a mennyezet bontásával lehet hozzáférni a vezetékekhez. A mennyezet közepén egy 3 eres alu kábel látható. Felkapcsolt villanykapcsoló mellett a 2 ér között 240V mérhető, a 3-ik ér talán föld de nem tudok mérni rajta semmit. A villanykapcsolónál nincs nyoma a 3-ik érnek. Az érdekesség most jön ha a villanykapcsolót lekapcsolom akkor az említett 2 ér között 170V lesz mérhető. Az erre vezetékre kötött LED lámpa elalszik látszólag minden jó, de a 170V továbbra is mérhető. A villanykapcsoló lekapcsolásakor csak feszültségesés történik. A kapcsoló egyébként teljesen új. Valami el lehet kötve de hol mi tud ilyen hibát, jelenséget okozni. előre is köszönöm...
A jelenség normális, a szórt kapacitások és/vagy induktivitások okozzák.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |