Fórum témák
» Több friss téma |
Cikkek » Léptetőmotorvezérlés elméletben Léptetőmotorvezérlés elméletben
Szerző: Lucifer, idő: Aug 30, 2007, Olvasva: 38322, Oldal olvasási idő: kb. 2 perc
A vezérlő másik sarkalatos pontja a motormeghajtó fokozat. Ennek is leginkább a kapcsolóalkatrészei érdekesek. A legtöbb vezérlőben FET-eket használunk, azonban kisebb teljesítmények esetén megoldható tranzisztorral is. Néhány támpont ami segít a megfelelő FET kiválasztásához: - Lehetőleg N csatornás legyen. A P csatornásokhoz viszonyítva jóval kisebb az ellenállásuk, ezért hatékonyabbak, kevésbé fűtenek. - Úgynevezett Logic level FET legyen. A FET-eket a GATE-re kapcsolt feszültséggel kapcsolgatjuk. Minél nagyobb a potenciálkülönbség a GATE és SOURCE között, annál kisebb a DRAIN és a SOURCE közti ellenállása, annál jobban vezet, annál több áram folyik majd az áramkörben. Mivel a vezérlő logikai része a digitális jelszinttel (5 V) működik, ezért ekkora feszültség hatására teljesen ki kell nyitnia. Ismertlen FET esetében az eljárás: megkeresed az adatlapját Ha megvan, megkeresed benne a transfer characteristic nevű diagramot. Ha nem találsz ilyet, akkor keress olyat diagramot, ahol az egyik tengely a VGS-t, a másik az ID-t ábrázolja. Íme egy jó példa az IRL3803-as FET adatlapjából: Mint láthatjuk, 5 V-nál az átfolyó áram elméleti maximális erőssége kb. 100 A és 200 A között van (max. 120 A-es a FET). Íme egy nem megfelelő FET diagrammja (IRF830): Mint láthatjuk, 5 V-nál csak 1-2 A folyhat. Ez a töredéke a FET által kapcsolható áramnak (4,5 A). - A VDS - az a maximális feszültség, amit a FET kapcsolni képes - értéke legalább a tápfeszültség kétszerese legyen. Nem a motortápfeszültség kétszerese, hanem a tápod feszültségének a kétszerese. - Legyen benne beépített dióda. Nem feltétel, de hidd el, jobb, mint külső diódával küzdeni. Egyrészt a gyors, megfelelő paraméterű (3-4 A, 1000-2000 V) diódák drágák. Másrészt pedig az indukált feszültség ezeken fog lecsengeni, tehát fűteni fognak. A FET-eket amúgyis hűteni kell, minek küzdjeni még a diódákkal is. - Képes legyen az tervezett áramerősség négy-ötszörösét kapcsolni. (ID) Tokozás: TO-220: Túl sok mesélni való nincs róla, úgy néz ki, mint a képen. Mivel álló helyzetben célszerű beszerelni, ezért könnyedén szerelhető rá hűtőborda. Itt szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy a hátlap összeköttetésben áll a DRAIN-nel. Soha ne szereljük fel a hűtőbordára szigetelő lemez, illetve csavartávtartó nélkül!
D2PAK, más néven TO-263. Amint láthatod, felülszerelt tokozás. Cseréje nehézkes, viszont bontásból sok ilyet lehet beszerezni. Legfőbb bontási forrás a döglött, ócska számítógépes alaplap. Többnyire minimum párban vannak, de jó esetben akár 4-6 egyforma is fellelhető egy alaplapon. Leszedni hőlégfúvóval, esetleg jó nagy pákával lehet. Íme néhány saját gyűjtés:
Ezeréves, döglött deszkában két FET várja sorsa jobbra fordulását: Túlfeszbuli által kivégzett, nem túl régi alaplap. A FET-ek éppek maradtak. Azóta a modellautóm szabályzójában kapcsolgatnak. A cikk még nem ért véget, lapozz! Értékeléshez bejelentkezés szükséges! |
Bejelentkezés
Hirdetés |