Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok! A következő problémával fordulok hozzátok.
Anno nagyon megtetszett és praktikusnak találtam egy autóban az ablaktörlő szakaszos időzítőjét. Ez nem az a fajta, ami állanóan ugyanolyan időközönként impulzust adó relé és nem is a kapcsolós fajta, amiben négy előlre meghatározott időköz között lehet választani. Amire én gondolok, az úgy működik, hogy az ablaktörlő kapcsolót picit - nem "bekattanásig" - feltolva, majd elengedve törölt egyet. Ettől a kapcsolástól indult az időzítő. Ezek után mikor szakaszos állásba állítottam a kapcsolót, akkor az azelőtti törlés óta eltelt időt vette figyelembe és ezt használta intervallumként. Az intervallumok közötti max. idő 1 perc lehetett. Meg kell mondanom, hogy nem nagyon értek az elektronikához, de kisebb kapcsolási rajzok alapján össze tudok állítani kisebb áramköröket.
Erre nem is tudom létezik-e mikrokontroller nélküli megoldás. Ez arra termett feladat.
Elég bonyolult áramkör kellene egyébként. uP-val meg kb 10 sor...
Picezni ugyan nem tudok de valamit konyítok az elektronikához és hát igen ezt egyszerű mezei összerakom oszt megy átamkörrel nehézkes megoldani!!!
Itt tényleg előnyös a pic alkalmazása
Nem feltétlenül kell PIC-es ezérlés hozzá.
A kocsimban (FIAT Palio) is ilyen van, és semi extra elektronika hozzá. 2 dolgot kombinál: 1. Mechanikus végállás-ellenőrzés, hogy ne akadjon meg félúton a törlőlapát, ha közben engeded el a kart, míg töröl 2. hődrótos időzítő, hogy mennyi idő után töröljön legközelebb. Ha kell, összedobok egy egyszerű folyamatábrát róla.
De ez nem ugyanaz. Amiről Te beszélsz, a normálisan is így működne, de amit én felvázoltam, az az, hogy a törlések közti intervallum állítható és nem a gyáralig megadott időintervallumban töröl egyet.
A koncepció az, hogy van, amikor csak csöpög az eső, arra van eredetileg a szakaszos ablaktörlés, de néha még annyira sem csepereg az eső, hogy a szakaszosnak jó legyen. Ilyenkor van az, hogy szakaszos üzemben a lapát szinte száraz ablakot töröl, mert túl kicsi az intervallum két törlés között. Erre lett kitalálva az a megoldás, hogy a vezető pöccint egy kicsit az ablaktörlő kapcsolón, hogy letörölje a szélvédőt, majd egy idő után, mikor úgy érzi, hogy megint elég sok vízcsepp van az ablakon egy törléshez, felkapcsolja szakaszos állásba. Innentől kezdve a pöccintés és a szakaszos állásba kapcsolás közti időt jegyzi meg intervallumként és szakaszos állásban ilyen időközönként töröl egyet. Ez az idő érték akkor is megmarad, hogy kikapcsolja az ablaktörlést (a következő szakaszos állásba való kapcsoláskor is ez az idő érték marad), vagy leveszi a gyújtást. Csak akkor állít be újabb időértéket, ha újra eljátsza ezt a pöccintős, majd szakaszos állásba kapcsolós játékot, mert ekkor veszi fel az új értéket. A legtöbb autóban a "pöccintéskor" gyakorlatilag addig működik folyamatosan az ablaktörlő, ameddig a vezető el nem engedi a kart. Tehát gyakorlatilag ez az állás megegyezik a "1. folyamatos törlés" kapcsolóállással azzal a különbséggel, hogy a kapcsolókar nem rögzül az állásban, hanem a kart kézzel kell ott tartani. Következés képpen az intervallum kapcsoló felprogramozásához az elektronika csak akkor veszi figyelembe ezt a kapcsolóállást, ha a kart maximum 1 másodpercig tartják ott. Ha tovább, akkor nem veszi figyelembe. Segítség képpen a legtöbb autóban működő kapcsoló állások: 0 (OFF) Folyamatos törlés (nem rögzített kapcsolóállás) Szakaszos (INT) üzemmód (rögzített kapcsolóállás) 1. folyamatos törlés (lassú) (rögzített kapcsolóállás) 2. folyamatos törlés (gyors) (rögzített kapcsolóállás)
Topi!
Pont arra a 10 egynéhány sorra lenne szükség.
Én egy Daewoo Lublin típusú kisteherautóban találkoztam ilyennel.Azóta az autót már megette a rozsda,de az ablaktörlő vezérlő elektronika még működik benne....
Ez amit teitt leírtál nem egy egyszerű megoldás.
Azok az autók amelyek ilyen ütemvezérlést tudnak nem a hgyományios ablaktörlő kapcsolóval rendelkeznek.(megjegyzem a "hagyományos" ablaktörlő kapcsoló sem olyan egyszerű). Álltalában a motornak 5-6 kivezetése van és ezeket kell úgy kezelni a kapcsolónak hogy az megfeleően müködjön. A régi zsigulis időben ezt úgy oldották meg, hogy az egyik fokozatot áldozták fel a szabályozható intervallum kapcsolóért. Nem vagyok biztos benne,hogy az ilyen bonyolult vezérlést nem - e a központi számítógép vezérli. Ennek nézz utánna.
Sajna ez az, hogy próbáltam, de online leírásokban az autóknál erre térnek ki a legritkábban.
Amiben én láttam, az egy Ford Galaxy (régi) volt. Nem találtam infót a dolog mikéntjéről.
OK, akkor én értettem félre a kérdést, sorry!
Ez esetben valóban a Topi-féle PIC-es megoldás a "nyerő"...
Egyszerű dolgokat is feladadat oríenttál programokra
bíznátok. KÖNYÖRGÖM GONDOLKOZATOK!
Sziasztok!
Nem akartam új tpikot nyitni, ez biztos jó lesz. Nekem nem az a problémám ami a topikk nyitójának, nekem anyi lenne, hogy van új kocsink (Skoda régi), abban nincs olyan hogy töröl, x idő letelik, újból töröl. CSak az van hogy gyorsan vayg lassan töröl. Na nekem kéne egy ilyen kapcsolás, hogy időközös törlés is legyen benne. Válaszokat köszönöm üdv.: Ricsa
A Hobby elektronika 93/3-as számában van egy cikk ami segíthet. Ha még aktuális a probléma, szívesen elküldöm.
ne vedd el a lelkesedését, úgy látom a srác emmiatt regisztrált
Én sem találtam még megoldást a topic nyitása óta.
most,hogy elolvastam a topicnyitó kérdést... hmmm nem egyszerű. Egyébként nekem az opelbe is így működik (basszus mire rájöttem ) a kapcsoló legelső fokozata az ütemszabályzós rész.
beállítása : bekapcsolni 1 es fokozatba,... várni a kívánt időt (ezt a vezérlő eltárolja) aztán vissza 0-ra majd ismét ütemszabályzóra, és már az eltárolt idővel töröl, szerintem elég bonyolult megcsinálni, ráadásul nekem sokkal jobban tetszik a hagyományos potméteres, azt meg egy sima 555-ös bistabil multivibrátorral meg lehet csinálni csak a kitöltési idő ne haladja meg az ablaktörlés 1 ciklusát. üdv
Sziasztok!
Szeretnék az autómba az ablaktörlőhöz többfokozatú időzítőt készíteni,mert az egy db bimetálos nem elég. 5 fokozatra gondoltam 3mp-es léptékekben 3-15mp-ig. Én 555-ös ic-re gondoltam,5 db-ra,különböző időkre beállítva.Ezt már meg is lenne,ki is számoltam.A vezérlését ( fel-le)nyomógombos léptetővel gondoltam megoldani.Ezzel lehetne kiválasztani az aktuális 555-öst. A léptetővel kapcsolatba kutakodtam itt a HE-n,de nem találtam kapcsolást.Főleg ebbe tudnátok nekem segíteni? Ha valakinek van egyszerűbb,jobb ötlete szívesen veszem azt is. Előre is köszi!
Hali!
Bőven elég egy db IC, csupán öt különböző értékű ellenállás kell, ami majd kisüti a kondit. Tehát elég, ha kiszámolod a szükséges időzítésekhez tartozó értékeket, majd egy kapcsolóval a megfelelő ellenállást kiválasztva, az ellenállásnak megfelelő lesz az idő.
Igen igazad van,de akkor csak az ellenállásokat hogy tudnám a (még nem létező) léptetővel kapcsolgatni?
Pl. 5db kis relével? Azért ragaszkodnák a léptetőhöz,mert annak a két nyomógombját a kormányra eszkábálnám.A síma kapcsolós kivitelhez rengeteg kábelezés kellene.
Ha mindenképp ragaszkodsz a léptetőhöz, akkor keress egy két irányú (fel-le) számláló IC-t. De gondolom, ha az eredeti tervednek megfelelően csinálod, akkor is kellenek a relék, amivel a tápot kapcsolod az 555-ösöknek.
Idézet: „A síma kapcsolós kivitelhez rengeteg kábelezés kellene.” Ez viszont nem igaz, csupán két szál vezeték kell, ami összeköti a kapcsolót az áramkörrel. Viszont a kapcsolónál kell elhelyezni az 5 ellenállást. Mindjárt rajzolok valamit.
Ez egy példa, de persze lehet akár tolókapcsolóval is csinálni, a lényeg, hogy két áramkörös, öt állású kapcsoló legyen.
A zöldel jelölt vezetékeket kell az áramkörhöz vezetni. Adok hozzá egy kifejezetten ablaktörlő ütemvezérlő kapcsolást, amin eredetileg az R5 potival állítható a törlési idő. Az R4-el lehet beállítani, hogy mennyi ideig legyen behúzva a relé. Ja, és az R5 helyett kell bekötni a két zöldel jelöltet.
Köszi a rajzokat,jók lesznek.
Csak tudnál nekem még a számlálóba segíteni.Nézegettem a számláló ic-k topikot,de annyi fajta van és ahogy elnéztem nem is olyan egyszerű,hogy csak veszek egy ic-t... Jó lenne a kapcsoló is,csak nagyon nagy.Érdekesen nézne ki a kormányon.A számlálónál,a vezérlő két pici nyomógombot beleépíteném a kormányba.A kormány alá készítenék csúszógyűrűt az átvezetés miatt és az elektronika így a műszerfal alatt kaphatna helyet. Lehet hogy már az elején így kellett volna leírni az elképzelésem...
74193 kétirányú, két bemenetű bináris számlmáló.
De egy csúszógyűrűs megoldás nem tudom nem adna-e hibajeleket....
Valami kapcsirajzot tudnál feltenni nekem.Mert ha jól gondolom a 74193 tovább is tud számolni 5-nél és uge 5 után le kéne zárni,hogy csak lefelé lehessen menni vele.A kimenetekre hogy lehet reléket tenni?Tranyón keresztül?A relék kapcsolgatnák a különböző ellenállásokat az 555-re.
Szia peticilin!
Nekem egy Suzuki Ignisem van. Kb egy fél éve csináltam hozzá egy időzítőt PIC-es vezérléssel, eredeti bajuszkapcsoló használattal. Semmi plusz kapcsoló, vagy potméter és semmi új lyukak a műszerfalon. Pont úgy működik, ahogy itt a topikban már régebben le volt írva. Tehát ha elkezd esni az eső a bajuszkapcsolót megmozdítom, mire az ablaktörlő töröl egyet és visszaáll alaphelyzetbe. Megvárom hogy mikor kéne újbol törölnie és akkor szakaszos törlésbe kapcsolom (INT). Ezután ezzel az időközzel fog törölni. Ha netán kezd elálni az eső és ritkábban kéne töröljön, akkor visszanyomom a bajuszkapcsolót alapállásba és megvárom a nagysokára elérkező időt, amikor törölnie kéne, ekkor ismét INT-be rakom és mostmár ezzel a ritka idejű törléssel fogja az ablakot törölni az ablaktörlő. Az időzítés majdnem a folyamatos törléstől az egy perces időközönkénti szakaszos törlésig változtatható így. Az én autómba már fél éve tökéletesen működik! Több darabot készítettem IGNIS-es CARtársaimnak az IGNIS KLUB-ba már és mindegyik nagy megelégedéssel használja a ketyerét. Üdv.: KaCsa
Természetesen Peticilint akartam írni a nevednél és nem peticilint.
Bocsi.
A PIC-es komfort számlálókkal nem érhető el...
Esetleg meg lehetne azt próbálni, hogy 2db 4017 és persze egy astabil (akár egy villogó LED is jó lehet) léptetni. Az indító gombra elindul mindkét 4017 párhuzamosan, a megállítóra az egyik megáll, a másik léptet tovább. Kapukkal nézni az azonos számú kimeneteket, ha mindkettő magas, akkor töröl egyet... Még egy elvetemült, PIC nélküli ötlet: Motoros poti (mint a távirányítós hangerőpotiknál), végállásokkal felszerelve. Alapból 0-n áll, felkapcsolod az ablaktörlőt, majd le, elindul egy flip-flop, ami indítja a motort, ami ugye tekeri a potit, amikor újra felkapcsolod, megállítja a motort és a poti állása alapján ketyeg egy 555, ami adja az impulzust az ablaktörlőnek. Amikor lekapcsolod az ablaktörlőt, egy kapuval figyelni, és amikor jön a következő impulzus, akkor vissza a motor alaphelyzetbe. A potis motor futási sebességének azonosnak kell lennie a valós idővel és az 555 impulzus hosszával... Üdv Inhouse
Hali Kacsa!
A te megoldásod jobb,mint az enyém,mert így szabadon választható az ídő.Eredetileg én is ilyet akartam,csak mivel még nem találtam senkit aki megvalósította volna,azért akartam a fix időzítős verziót megcsinálni. Örülök hogy neked sikerült összehozni. Esetleg kérhetnék kapcsi és nyák rajzot? Előre is köszi! Üdv. Peti
Én is bocsi a nevednél. Elmaradt a nagy C
|
Bejelentkezés
Hirdetés |