Fórum témák
» Több friss téma |
Köszönöm szépen a rajzokat.
Egy pár hétig lehet hogy nem lessz kocsikázás.Most a gázpedálba vagyok benne,aztán kitalálom hogy legyen a főkör megszakitása,és szedem szét végszerelésre.Be kell dobozolni a vezérlést (akarok rá egy kis ventillátort is) és a tápokat,vasalni az új nyákokat,kábelezés,stb...Nem akarok mégegy ilyen balesetet.A tesztelésnek vége.Kijelenthetem hogy MŰKÖDIK a szerkezet.Több lényegi átalakitás már nem lessz,az apraja meg utólag is beépithető. Nélkületek rég fel kellet volna adnom a projektet.Csajom szavaival élve "én innen kapom a pozitiv energiát".(kitud csinálni az ilyen dumával) Ami átjön a fórumon az az emberek jóindulata és segitőkézsége. A kapcsolást kiegészitem a feszvédelemmel és felteszem komplett az egészet.Meg tudnád mondani hogy a multisimben hol kell nagyobbra venni a munkaasztalt? Ha mindennel megvagyok akkor jőhet az 1KW-os kapcsolóüzemű akksitöltő.
Multisim?
A legördülő menüből: EDIT/PPOPERTIES/a "fülek" közül a "Workspace", azon belül a Custom size. Itt beírhatod az új méretet, cm-ben, vagy inch-ben. A többire: had szóljon, de precízen! Drukkolunk...
Sziasztok!
Egy 15V-os, 2,85A-es DC motort szeretnék meghajtani. Építettem is egy H hidat hozzá, de sajnos eléggé bizonytalanul működik. Elkezdtem méricskélni, s kiderült, hogy az induló áramfelvétel elérheti a 7-9A-t is, és a H híd IC 5A felett önvédelemből lekapcsol. TLE 5206-2S IC-ket használok az adatlapjában feltüntetett kapcsolás szerint. Kérdéseim: 1. hogyan lehetne a motor induló áramfelvételét úgy korlátozni, hogy ne haladja meg az 5A-t? vagy 2. Ha az IC-ből kettőt kötök páthzamosan, az segíthet elviselni a nagy indítoáramot? Köszönöm előre is a válaszokat!
Berajzoltam a kapcsolásba a védelmet.De a TC bemenetére nem köthetem szerintem,mert akkor az zárlat és füst.Azért nézd át légyszives hogy tuti jó legyen.
A szűrő és pufferkodikbol van vagy 1500uF.Mikor az akksikra tettem rá a vezérlő tápvezetékeit,mindig szikráztak.Ez a +/- 12V os tápot nem fogja tönkretenni bekapcsolásnál?
Ha a motornak nem kell nagy nyomatékkal indulnia, ( pl: ha csak egy ventillátorlapátot hajt ), akkor sorbakötsz vele egy ellenállást, ami bekorlátozza az áramot. Ha a motor felpörgött, akkor egy relével rövidrezárod.
Vagy, ha nyomaték is kell, akkor az ic adatlapján a 6. ábra alapján kell csinálni hozzá pwm vezérlést. Ezzel elérheted, hogy lassan indul el és kis áramot vsz fel. A kitöltési tényezőt kell növelni egy kis értékről a 100 %-ig. Ha jól van beállítva az adott hajtáshoz, akkor nem fog az áram túlmenni az 5 A-en. Ha kell a nagy nyomaték az induláshoz, akkor áramgenerátorosan kell meghajtani, pwm-ben. A lényege az lenne, hogy a híd egyik átlóját addig hagyja bekapcsolva, amíg az áram el nem éri az 5 A-t. Akkor kikapcsolnak a tranyók és az áram elkezd csökkenni. Egy adott érték alá csökkenve ( mondjuk 4,5 A ), a tranyók újból bekapcsolnak, az áram megint nő 5A-ig, akkor újból kikapcsolnak a tranyók és így tovább, míg a motor teljesen fel nem pörgött. Amikor felpörgött, akkor a tranyók folyamatosan be lesznek kapcsolva, mert ugye egy áramgenerátorról van szó, tehát ő létre akarja hozni az 5 A áramot. Miután a motor nem fogyaszt 5 A-t, folyamatosan be lesznek kapcsolva a tranyók. Ez a megoldás arra is jó, hogy a motor nem tud leégni, mert pl. ha megszorul, akkor megnő az áramfelvétele, de csak 5 A-ig, tehát újból ki-be kapcsolnak a tranyók és a motor áramát 5 A körül tartják, függetlenül attól, hogy a motor forog, vagy nem.
Jaj de jó, hogy lerajzoltad! Elfelejtkeztem a Q2-es tarnyóról, persze, hogy nem ment volna. Jó a rajz, de a D5-ös diódával kössél sorba egy 2,2 k-s ellenállást, különben a Q2-nek semmi nem korlátozza a bázisáramát.
Hát, ha a feltöltetlen kondit rátesszük az akksikra, akkor szikrázik... nem baj. De nem kellenek ekkora kondik. A negatív 12 V-ra elég mondjuk két db 47 µF ( csak akkor kell kettő, ha nagy területen van nyákolva, különben egy is elég ). A +12 V-ra meg egy db 100 µF közvetlenül a TC ic mellé, egy 47 µF-os meg a többi ic környezetébe. Nem hiszem, hogy tönkretenné a +/-12 V-os tápot. Akkor nem lehetne használni ezeket. Biztos van benne rövidzárvédelem. Még valami. Az komparátor ic 3-as bemenetére tegyél két ellenállást, egyik a + 12 V-ra, a másik a -12 V-ra menjen. Nem biztos, hogy ezekre szükség lesz, de ha az ic-nek nagyobb offsetje van, akkor előfordulhat, hogy be sem nyomod a gázpedált és mégis folyik egy kis áram a kimeneten. ( nem valószínű, mert van a komparátornak hiszterézise ) Ami nem fog semmit csinálni, de ne legyen. A másik, hogy ezekkel az ellenállásokkal el lehet húzni a komparátor bemenetét, tehát meg lehet csinálni, hogy a gázpedálnak legyen egy kis felső holtjátéka. Tehát, ne az legyen, hogy kicsit is megnyomod és már megy is a motor. Be kelljen egy kicsit nyomni, hogy meginduljon az áram.
Köszönöm a választ. Az áramgenerátort kipróbáltam. Kerestem egy egyszerű kapcsolást és megépítettem. Működik is, de borzasztóan melegszik, és ugye a dolog természetéből adódóan lassan indul a motor. Ez nekem sajnos nem jó. Úgy látom, az egyetlen jó megoldás az lenne, ha csinálnék egy 10-15A-es H-hidat. Mivel a meglévőt nem szeretném kidobni, arra gondoltam a H-híd IC-vel (TLE 5206-2S) párhuzamosan kötök egy másik ilyen típust. Működhet ez?
Nem túl szerencsés megoldás, túl nagy a szórás a kapcsolási időkben az ic-k között. Esetleg előfordulhat, hogy még annyit sem fog tudni, mint egy db-bal.
Muszáj a teljes híd? Kell a forgásirányváltás is? "...a dolog természetéből adódóan lassan indul a motor. " Hát, ha 5 ( 6 ) A-re beállítottad az áramgenerátort, akkor nem indulhatna lassan. Kivéve, ha nagy nyomaték kell az induláshoz. De erről nem írtál semmit, így csak találgatni tudok.
Igen, kell a forgásirányváltás is. A motor egy autót fog hajtani. A leírt 7-9A áramfelvétel terheletlenül jelentkezik a motor indulásakor. Az áramgenerátor ilyenkor melegszik nagyon. Utána visszaesik az áramfelvétel 1A alá. Ha elkezdem kézzel fékezni a kerekeket, megint hamar 5-6A-t mérek. A helyzetet még színesíti, hogy az autót számítógép fogja irányítani, jellemzően impulzusszerű (másodpercenként 2-3) bekapcsolásokkal. Na ezért nem jó a lassú indulás. A mérések alapján egy kb. 15A-es H-híd lenne biztonságos. Ha a H-híd IC-k párhuzamos kötése nem szerencsés, akkor marad az új építés. Ilyen áramfelvételre létezik kész H-híd IC? (Én nem találtam.) Ha nincs, akkor egy kipróbált kapcsolás sokat segítene.
Köszönöm előre is a segítséget!
Lehetséges, hogy analóg áramgenerátort csináltál? Mondjuk két tranzisztorból? Hát, az tényleg melegszik. Valami olyasmi áramgenerátorra gondoltam, ami a rozsda autójában is van. Tehát, kapcsolóüzeműre.
Rajzot teszek fel egy kicsit később, egy teljes hidat. Nem ismerem az ide vonatkozó ic-ket, biztosan találsz köztük olyat, ami ide megfelelne. ( jó sok pénzért... ) Tehát, marad a diszkrét alkatrészek felhasználása. Gondolom, ez valami modell autó. Nem fog attól ugrálni, hogy a számítógép csak ilyen szaggatottan adja neki az energiát? Vagy ez nem baj? Vagy akkora az autó tömege, hogy nem fog tudni ugrálni?
Bár ez nem egy kipróbált kapcsolás, de nincs ami ne működne rajta.
Szuper! Köszönöm! Kipróbálom.
Egyébiránt valóban analóg áramgenerátorral kísérleteztem. Az autó igazából egy robot, önálló útkereséssel meg egyebekkel. A képfeldolgozás időbe telik, ezért a szakaszos működés. A nagy nyomaték meg azért szükséges, mert egyenetlen talajon is boldogulnia kell, valamint a hátán viszi majd a notebookomat.
Kicsit jobban megnézve: a FET-ek mellé kellenek még a szokásos diódák is, ugye?
Nem kell, benne vannak a FET-ekben. Nem túl jók ( általában ) de ide megfelel.
Szia,
A 7-9 A áramfelvétel szvsz nagyon nagy. Kész IC ilyen teljesítményre nem nagyon van. Nekem a marsjáróban A3940-ek hajtanak meg PC alaplapból bugázott N csatornás (~IDmax 30A<) feteket. A teljesítmény nincs kihasználva, mert a motorok kb. 1.5 A-t vesznek fel ha le vannak fogva. Áttétellel egybeépített motorok (aka. csavarbehajtó) BTW. tavalyelőtt mi ezzel buktuk el az egészet. A hibás pont az áttétel volt. Elindul és ment is, de csak bazi nagy (5-8A) áramokkal. A bazi nagy áramot nem bírták az akkuk, és leesett a kapocsfesz, ami miatt beállt az egész. A dolog érdekessége az volt, hogy a mechanika magában szépen ment (Rebound távirányítós autó) 5 cella NiMh-ról, azonban rápakolva ~1kg cuccot mozdulni sem bírt ekkora cellafeszről. Innentől a dolog a gányolásról szólt, ami mint kiderül sohasem célravezető.>
Sziasztok!
Egy olyan kertigépet építenék, amely két különböző fordulatszámon működne, attól függően hogy hómaróként vagy talajlazítóként használnám. A motor 230V-os, 1,4kW-os univerzális motor. Szükségem lenne egy 500 és egy 3000 1/min fordulatszámra, amelyet az adott funkcióhoz tartozó adapter állítana be. A legegyszerűbb megoldás érdekelne, pl. ellenállás beiktatása. Köszönöm szépen a segítséget
Hello!
"A motor 230V-os, 1,4kW-os univerzális motor" Ha ugyan arra gondolunk, az "univerzális motor" alatt, akkor ez soros főáramkörű ("kefés") motort jelent. Azt (mint ahogy a fúrógépeket is) egy triac-os szabályzóval lehet szabályozni. Persze a fordulata nem lesz állandó a terhelés függvényében.. De ha ez egy egyfázisú aszinkron motor, akkor szerintem jobba jársz egy áttétellel, mint bármi mással. üdv! proli007
Keress valamilyen fúrógép fordulatszám szabályozó elektronikát. Elvileg, ezek úgy vannak megcsinálva, hogy a felvett árammal kikompenzálják a terhelés hatására bekövetkező fordulatszámesést. ( hát, valamelyest... )
Szia.
Rég voltam erre,de ha mindig itt lógok akkor nemhalad a munka. Igy is lassan (úgy az én tempómban) de nem hajt senki. Kérdésem a következő.:adott lessz a két táp (egy a gerjesztésé,egy a kocsi elektronikájé) és ezekben fejenkén majd 10000µF pufferkondi.A gerjesztés tápját most egy porszivó kapcsolójával inditom és igen nagyot szikrázik.Viszont a gyujtáskulcsal szeretném életre kelteni az autót.Ennek a két tápnak a lágyinditását mivel volna célszerű megoldani?Egy pár ohm-os NTC,vagy relés lágyinditást csináljak? A reléset meg lehetne oldani két sorbakötött 24V-os relével és ezek inditanák a két tápot. Viszont egyenlőre marad benne a főkör megszakitására a szép nagy VMK-63 mágneskapcsoló.Behúzásnál ez is rendesen szikrázik.(mármint a kapcsolója)Behúzás után két 24V-os izzó korlátozza a tekercs áramát.Ezt is meg lehetne oldani egy kisseb relével?
Gondoltam, hogy ügyködsz az autó mechanikáján...
A két tápot indíthatod NTC-vel is, lesz egy kis melegedés az NTC-ken, de ez nem veszélyes. A relékkel már az a baj, hogy azok érintkezői nincsenek definiálva 48 V egyenfeszültségre, mert nincs bennük ívoltó kamra, tehát előfordulhat, - elsősorban zárlatnál, ha a táp zárlatos lesz, - hogy nem szakítják meg az ívet, aztán nem csökken az áram, esetleg még tüzet is okozhat. Azt lehet még csinálni, hogy két érintkezőt sorba kell kötni, de nem egy szakszerű megoldás. Inkább az NTC. Akkor már lehet kapcsolni a gyújtáskulccsal, nem fog akkorát szikrázni. Marad a VMK63-as? Ajjaj... Mi az, hogy behúzásnál ez is szikrázik? A múltkor mintha azt írtad volna, hogy annak a rengeteg kondinak van valami lágyindítása... Akkor mitől szikrázik? Nem tudom, ennek a VMK 63-nak van ívoltó kamrája? Ha a kapcsolónak kell leoldania egy esetleges zárlatnál, akkor ívoltókamra nélkül biztosan nem alszik ki az ív, akkor viszont iszonyú energia lesz, tehát, bizti mindenképpen legyen benne 400 A-re. Még így se tetszik, mert mi van, ha ég az ív, nincs zárlat a vezérlőben, csak az íven keresztül kap még áramot a motor. Akkor nem lehet vele megállni? Van rajta mechanikus fék, de ettől még ég az ív és ha egy olyan vezeti az autót, aki nem ért az egészhez, akkor nem tudja mit kell csinálni. Ezért lenne jó, ha a kézifékkel ki lehetne emelni a biztit! Az védelmet nyújtana még az ilyen esetekre is. A VMK behúzása után lehet korlátozni annak az áramát izzóval is, de az nagy veszteség. Akkor inkább valami kis elektronikus izé legyen, ami az első pillanatban jó nagy áramot enged meg a kapcsolón, aztán ha behúzott, akkor visszaveszi az áramot. Lehetne oda is csinálni valami áramgenerátor félét. Kapcsolóüzemben. Itt nincs akkora áram, tehát a mérőfojtó helyett lehet sönt is, ellenállásokból. Akkor gondolkodok egy kicsit, hogy gyújtáskapcsolóról hogyan lehetne ezt az egészet megcsinálni. Csinálok majd egy rajzot, remélem még ma.
Ügyködök rendesen.
Az első váznyúlványon is van mit mereviteni (a két tornyot akarom összekötni) aztán lehomokfúvózni az egészet és lefesteni mindent. (motor akksitartó dobozok,stb...) Bocsi de megint nem voltam teljesen egyértelmű.A VMK érintkezőin van töltőellenállás és bekapcsoláskor nem ez szikrázik hanem a behúzótekercs kapcsolója.A VMK két oldalán még van két kis megyszakitó amit szintén a járom mozgat.Erre van rákötve a két izzó.Behuzásnál izzók nélkül indul,majd miután berántott rákapcsolja az izzókat.Erre azért volt szükség mert két 21W-os izzóval nem tud egyböl behúzni. Egész jó ötlet ide is egy kis áramgenerátor. Nemtudom pontosan hogy néz ki az ivoltó kamra.Menet közben még soha nem szakitottam meg a főkört (nem is szeretném) és nem tudom hogy fennmarad e az iv. Belinkelek egy képet.Az enyém is ugyan ilyen.Tettem három kis nyilat és szerintem ezek az ivoltó kamrák.Két rézlemez közé szigetelőlapok vannak felfogatva vizszintesen és ez körbeveszi az érintkezőt.És ez a kis szerkezet a kábelcsatlakozókra vannak felrögzitve. Én is szeretném kiirtani ezt az egészet a kocsibol,de egyenlőre marad. Ezzel az NTC-vel sem vagyok teljesen tisztában.Ez egy hőellenállás ami ha bemelegszik leesik az ellenállása?Mert ezzel volna a legegyszerűbb megoldani.De akkor milyen értékű volna a megfelelő? Belinkeltem egyet hogy ez jó lehet e. Bővebben: Link
Köszönöm, ez működik.
Hogy tudok érte pontot adni? Egyébiránt kíváncsiságból kipróbáltam a TLE5206 IC-k párhuzamos kapcsolását. Gond nélkül működik ez is. A baj csak az, hogy piszok drágák, így marad az alkatrészekből építkezés.
Szia!
Én is csak egy fajta IC-t találtam 10A-ra, de drága is, meg sok kiegészítő alkatrész is kell mellé. Szóval egyszerűbb és olcsóbb megépíteni a hidakat. Egyébként MFA gyártmányú áttételes motorokról van szó, amik hála Istennek simán cipelik a jármű ~2,5 kilóját, amiből a notebook 1,4 kg.
Pontot? Nem gyűjtök pontot egyébként meg fogalmam sincs... elég, ha tudok segíteni...
Általában, ha jól van megtervezve egy áramkör diszkrét alkatrészekből, akkor jobb és olcsóbb mint az ic...
Ha lenne kötve párhuzamosan a kapcsolóval egy R-C tag néhány mF C-vel néhány Ohm R-el akkor megoldódna a kikapcsoláskor keletkező ívprobléma.
Indítás pedig mehet NTC-n keresztül.
Ennek az NTC-s inditásnak örülök mert ez a legegyszerübb.
A belinkelt tipus az megfelelne táponként?4.7ohm. Ezt az R-C dolgot úgy képzeljem el hogy ha nyit a kapcsoló akkor még a kondi szolgáltat egy kevés energiát és nem fog szikrázni nyitáskor?Ezt simán rá lehet kötni a gyujtáskapcsolóra.A kondi milifarád méretű legyen?2-3000uF?
Valami ilyesmit gondoltam. A gyújtáskapcsolóval lehet indítani mindent. Ha ezt elfordítod, akkor az 1-es állásban az NTC-n keresztül kap tápot a +12 V egyéb táp, ami a világítást táplálja. Ez nagyon gyorsan elindul, hiszen az NTC meg a tápban levő kondik nem adnak túl nagy időállandót.
A sluszkulcs 2-es állásában a D1-es diódán, meg az Rf ellenálláson keresztül kezd a vezérlőben feltöltődni az a rengeteg kondi. Ha elért egy adott szintet, ezt méri valahogy a VMK áramgenerátora, akkor kiad egy mondjuk fél másodperces impulzust, ami bekapcsolja a mágneskapcsolót, feltéve, hogy a gerjesztőköri táp az 1-es dróton valóban kap feszültséget. Tehát, ebben lesz egy viszonylag nagy FET, mondjuk egy IRF 540, ami erre a fél másodpercre teljesen bekapcsol. Ekkor behúz a mágneskapcsoló. Ezután a FET elkezd kapcsolgatni, a lényege az lenne, hogy csak akkora áramot engedne a mágneskapcsolón folyni, ami még behúzott állapotban tartja. Tehát, elég kis kitöltéssel fog menni ez a szabályozó. Az áramszabályozás tulajdonképpen ugyanúgy megy, mint a vezérlőben. Majd kitalálok valamilyen kapcsolást, bár egyenlőre nem nagyon van használható ötletem. Lényege, hogy egy tápról menjen, a 2-vel jelöltről kapná a +48 V-ot, mert így garantáltan nem történik semmi, ha a vezérlő kondijai nem töltődtek fel. Tehát, nem fordulhat elő, hogy a VMK meghúz olyankor, amikor a konditelep nincs feltöltve. Legyen benne valami feszültségfigyelés, hogy elérte a kondik feszültsége a legalább 40 V-ot és utána még legyen egy kis időzítés, hogy várjon valamennyit, hogy a kondik teljesen fel tudjanak töltődni, aztán indíthatja a mágneskapcsoló fél másodperces áramát. Utána meg csak fűrészel az áram a mágneskapcsolón. A D1-es dióda azért kell, hogy kikapcsolás után ( gyújtáskapcsoló alaphelyzetben ) a konditelep ne tudja táplálni a gerjesztőköri tápot. ( Ugyanis akkor nem lehet kikapcsolni az egészet… ) A B2 meg azért kell, mert azért előfordulhat zárlat ebben a körben. A kikapcsolás a sluszkulcs visszafordításával történik. Először elveszi a gerjesztőkörtől a feszt, ezt érzékeli a VMK áramgenerátora, és kikapcsolja a VMK-t. Ekkor még van energia a konditelepben, tehát, ha nyomva van a gázpedál, akkor még egy rövid ideig folyhat a motoron áram, de ez nagyon rövid idő. Esetleg, előfordulhat, hogy a gerjesztés már rég leállt, de nem hiszem, hogy ez problémát jelentene. Ezután már csak a +12 V-os táp kap feszt, tehát az autó helyzetjelzői lámpái, meg ilyesmik még világíthatnak. A következő sluszkulcs állásnál meg nem kap semmi feszültséget. Odarajzoltam a D2-es diódát is, hogy a sluszkulcs 3-as állásában is kapjon tápot a +12 V-os táp bemenete. Nem tudom, hogy van ez megoldva az autókban, szerintem, ez nem kell bele. Nézzétek ezt meg, több szem többet lát. Meg nem ártana, ha valaki kitalálna egy áramgenerátort a VMK-nak… |
Bejelentkezés
Hirdetés |