Fórum témák
» Több friss téma |
De EMF kell... Annélkül nincs motor szabályzás. Asszimetriája lehet a hídnak, de a PID és az EMF szabályzás meg fogja szüntetni.
Jó, azért egy egyszerűbb dekóder elvan szabályzás nélkül is. Max belassul emelkedőn picit. Majd 1x csinálok szabályzósat is, de én valami optokapuval mérném inkább a fordulatszámot.
És nem indul olyan szépen alacsony sebességen. Sőőt.. EMF nélkül szinte egyáltalán nem képes szépen lassan araszolni.
Jó, jó tudom, de ez most olyan mintha azt mondanánk hogy a legjobb autó a BMW, miért járnak más kocsik is az úton ? Szóval el lehet játszani szépen egyszerűbb dekóderekkel is. Sőt még analóggal is. De tisztelem hogy te ilyen maximalista vagy Én hajlamosabb vagyok a megalkuvásra. Meg a tudásom még nem elég egy PID hez. De fejlődöm még talán.
Én 4 lábon keresztül vezérelem a H hidat. Az alsó N csatornás tranzisztorok közül 1, és csak egy(!) mindig be van kapcsolva a menetirány szerint. A vele átlósan lévő P csatornás tranyóra jut a PWM jel. Így van beállítva a PWM hídvezérlóő modul.
Megnéztem az L293-at. Szerintem nem kellene variálnod a PWM kimenet aktív szintjét csak a menetiránynak megfelelően át kell kapcsolni a valahogy az egyik bemenetről a másikra, míg a másik nulla marad. De ez nem is a legnagyobb gond. Ha esetleg később szeretnél teljesítmény szabályzást, ahhoz a motort nem zárhatod rövidre ahogy ezt ez a hídvezérlő teszi (vagy tápot vagy 0-át kapcsol). Az EN lábbal még megoldható a dolog (plussz egy prociláb és akkor semmi nincs a kimenetén), bár akkor meg a motor "lebeg", és így mihez képest méri majd a proci motorfeszt?
Most látom a rajzot, így már értem miért kell szintet váltani. Adatlap szerint a PNP olgal maradékfesz tip. 1,4V míg az NPN 1,2V 1A nál. Lehet, hogy innen van az a kis külömbség, de szerintem ezt nem fogod észrevenni a mozdonyon.
Ó, igazad van. A pic két motorvezérlő kimenetén mérve azonos fokozatban azonos a kimenő feszültség átlagértéke digitmultival mérve. Persze a polaritása változik az iránynak megfelelően. Akkor az L293 viccelt meg. Jó dolog ez a hardveres pwm. Csak ne lenne olyan idiótán szétszórva (CCPR1L:CCP1CON<5:4>) a kitöltési tényező bitjei. De a lényeg hogy megy végre. Pillanatra elgondolkoztam, hogy egy optokaput rá lehetne még aggatni a GP5 timer counter bemenetre, de szerintem nem erőltetem, ez is szép dolog amit véghezvisz ez a kis 8 lábú jószág. Mára be is fejezem, köszi mindenkinek a segítséget.
Ma elkészült a saját dekóderem első alkalmazása. Egyelőre egy személykocsi világításkapcsolását bíztam rá. Tesztelni kell még, hogy menetközben mennyire üzembiztosan veszi a jelet. A világítás panel régi, de nem dobom ki, simán ráforrasztottam egy kis kiegészítő panelen a dekódert. Az ellenállások egyik felét kellett csak kiemelnem, és rákötnöm a kapcsoló tranzisztorra. A tranzisztor és a 78L05 is felületszerelt módon van beültetve. Elfér a tető alatt a TO92.
Majd "esti fénynél" is kérünk szépen éjszakai világításról, sötétben bemutatóképe(ke)t!
Rendben, csinálok De asztal az még nincs, csak egy farostlemez lapon egy dilikör. Meg még a vagonok belsejét is festeni kéne. Mert van amelyik nagyon sötét, van amelyik meg túl világos. Emberkék is kellenének bele, meg függöny az étkezőkocsiba, stb stb. Ez már maga az őrület mi ?! Bratyó, is képes volt a Roco vagonokat Piko -ra cserélni, mert a roconak nem volt belseje. Nemhogy nekiállt volna üléseket ragasztgatni, hát modellező az ilyen ?!
Idézet: „Emberkék is kellenének bele, meg függöny az étkezőkocsiba, stb stb” Na jó, most még eltekintünk utoljára ezen dolgok hiányától... sőt, most kifejezetten akciósan (de csak, mert névnapom van) tehetsz fel képeket anélkül, hogy a frissen sült csirkecomb ott gőzölne az egyik emberke tányérkáján a vagonban
Nah, nem bírok magammal, nem várom meg míg tök sötét lesz. Lőttem pár képet. A legjobb talán a "IMG_7461-w.jpg" lett, háttérben a "Paplan hegységgel"
A piros fény az személykocsi elején, az a zárfény. Ez lesz majd az utolsó vagon, csak most így sikerült összekapcsolni. Gondolkodom, hogy külön kapcsolható legyen-e. A "IMG_7456-w.jpg" felülnézet is érdekes, látszik ahogy a kocsik megvilágítják a környéket, bár ez a kép picit bemozdult. A világítás panel úgy készült, hogy a roco vagon minden kupéjában legyen külön világítás, csak aztán el lettek cserélve a kocsik, de így se rossz.
Valóban nagyon királyok lettek a képek! :taps:
Nézem azt a zárfényt, kicsit, mintha túl erős lenne, vagy ez csak megtévesztő a fotó miatt? Egyébként mennyi plusz munkát és alkatrészt jelentene ezen zárfény vezérelhetőségének a megoldása?
Elég erős valóban. Bár nappal nem vészes. 1 tranyó kell a kapcsolásához, aminek hagytam helyet is a panelen. Szóval nem nagy gond.
Nagyon tetszik a vagonok világítása! Az áramszedést a sínekből hogyan oldottad meg? Gyári vagy valami saját megoldás? Ja és még egy kérdés, milyen méretarányú a vasutad?
Az áramszedés saját, de olyan mint a gyári. Kis réz lemezke van a forgóváz alján, ami rugózva hozzáér a tengelyekhez. A forgóvázakban olyan kerék van, aminek az egyik oldali kereke el van szigetelve a tengelytől. Az egyik forgóváz a baloldali, a másik meg a jobboldali sínből szedi az áramot 2-2 kerékkel. A vezeték meg a királycsapon levő gyári lyukon keresztül megy fel.
Szuper lett, minden elismerésem! A zárfény tényleg kicsit "erős", és hát ugye az irány... De egyébként tényleg nagyon jó!
Ha egy kritikai gondolatot megengedsz: A mozdonyok elején a fényszórók nem ilyen hidegfehér fényűek a valóságban, hanem kicsit sárgásabbak, normál izzószálas fényforrások üzemelnek benne. Továbbá a két alsó fényereje jelentősen alacsonyabb, mint a középen, fent lévő "sugárvetőé". Egyébként tényleg elismerésem, nagyon jól néz ki minden, a kocsivilágítástól a zárjelzőig!
Köszi, köszi ! De most már neked is kell feltenned valami képet ! Az zárófény irányra van már ötletem: úgy fogm megcsinálni hogy a szerelvény mindkét végén lesz zárfényes vagon. Külön kapcsolható zárfénnyel. A dekóder meg olyan lesz, hogy pl valamelyik címen a 4. funkció fogja kapcsolni a piros lámpát, de invertálható lesz a működése CV konfigurálással. Így ha 4 funciót bekapcsolom, akkor az egyik végén világít, ha meg ki, akkor meg a másik végén. A világítás meg mondjuk a 3-as funcióval fog menni. És az egészet beállíthatom mondjuk a BR290-esem címére, mert annak úgyis csak lámpa funkciója van, így a központon sem foglal el külön címet/irányítóblokkot a személyvagonok vezérlése.
Idézet: „most már neked is kell feltenned valami képet” Ajaj, az nagyon nehéz lesz! Ugyanis az én modellvasutam darabokban, dobozokban pihen a műhely sarkában... Idézet: „zárófény irányra van már ötletem: úgy fogm megcsinálni hogy a szerelvény mindkét végén lesz zárfényes vagon. Külön kapcsolható zárfénnyel” Ezzel csak az a gond, hogy ha megbontod a szerelvényt, akkor nincs zárjelző... (Persze, ha nem kell leakasztani az utolsó kocsit... :hehe: )
Nem lesz megbontva a szerelvény, mert a kocsik között kurzkuplung van, amit a mozdonyra nem is lehet ráakasztani. Meg ledek is csak kettő kocsiban vannak a zárlámpánál.
Idézet: „a kocsik között kurzkuplung van” Tényleg! Most, hogy olvasom, és visszanézem a képeket, nekem is fel kellett volna, hogy tűnjön! Így persze egészen más a leányzónak az ő fekvése...
Elkészült a második vagon dekódere is. Valami ötlet kéne, hogy CV íráskor, és olvasáskor hogyan ACK -oljon vissza. Mert az összes led felvillantása sem elég sajna. Mondjuk ebben lehet hogy a 2x470µF puffer is ludas.
Én is ugyanígy oldottam meg az enyémet. Az én vasutam "N"-es méretű, ott egy kicsit ügyeskedni kellett a méret miatt. Én ezüstözött rugólemezt (állítólag az) használtam a kerekekhez, a világítás pedig még egyenlőre csak huzalozott módon létezik. Ha lesz egy kis időm meg fogom csinálni hozzá a nyákot is. Ezután pedig következhet hozzá a dekóder...
Ha van kedved tesztelni, akkor elküldhetem a dekóderem rajzát + a beégetendő .hex -et.
Szia Lidi!
Igen van kedvem tesztelni, előre is nagyon szépen köszönöm!
Mellékelve a file-ok. Kapcs rajz, kis leirás, beégetendő hex. Ha valami kérdés lenne, kérdezz nyugodtan.
Programozáskor az ack még nem megfelelő, ez az egész még teszt verzió, de nálam már működik. Mindenki csak saját felelősségére építse meg, okozott károkért felelősséget nem vállalok!
Köszönöm szépen. Ha jól látom akkor a CV-t programozáskor (vagyis előtte) kell beállítani...?
Miután feltöltötted a HEX -et a pic-be, az első bekapcsolásakor magától kitölti az EEPROM jában tárolt CV-ket azokkal amiket leirtam. Azok az alapértelmezések. Azt hogy üres az eeprom, azt onnan tudja, hogy alapból mindegyik cellában 0xFF van, ezt az utolsó (255) cellában ellenőrzi, és alapértelmezések feltöltése után ezt a cellát kinullázza. Tehát ha vissza akarsz állítani mindent alapra, elég ide egy 0xFF -et beírni. Akár a DCC központoddal a 256-os CV írásával, vagy Pickit2 -vel. Amúgy a CV-k a szokásos módon írhatóak. Csak mivel a visszajelzés nincs még megoldva, a központ hibásnak észlelheti a beírást, de beíródik az érték. Minden CV a neki megfelelő eeprom cellába kerül. Az első CV a 0. cellába. Ebben a vagon dekóderben sok mindent nem lehet állítani még, csak a címét, meg hogy a két funció kimenet melyik dcc funkcióval (FL, F1-F4) legyen összerendelve.
Nagyon köszönöm!
Hétvégén az lesz az első dolgom, hogy megépítem és kipróbálom az egészet. Az eredményről majd beszámolok! Köszi mégegyszer! |
Bejelentkezés
Hirdetés |