Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Elektronikában kezdők kérdései
- Ez a felület kizárólag, az elektronikában kezdők kérdéseinek van fenntartva és nem elfelejtve, hogy hobbielektronika a fórumunk!
- Ami tehát azt jelenti, hogy a nagymama bevásárlását nem itt beszéljük meg, ill. ez nem üzenőfal!
- Kerülendő az olyan kérdés, amit egy másik meglévő (több mint 17000 van), témában kellene kitárgyalni!
- És végül büntetés terhe mellett kerülendő az MSN és egyéb szleng, a magyar helyesírás mellőzése, beleértve a mondateleji nagybetűket is!
Lapozás: OK   1411 / 3998
(#) dudzsi hozzászólása Júl 28, 2011 /
 
Sziasztok!
Tudja valaki, hogy 3X1,5mm illetve 3X1mm sodrot rézdrot mekkora áramot bír el?
(#) vtnagy hozzászólása Júl 28, 2011 /
 
Sziasztok!

NPN-PNP tranzisztorpárral szeretnék LED-eket meghajtani (8 csoport, 7 csoportban sorosan 4 LED, 1 csoportban 3 LED, a csoportok egymással párhuzamosan vannak kötve, normál fényű piros LED-ek). Azt mondták, hogy a PNP tranzisztor Emitteréhez tegyek áramkorlátozó ellenállást, viszont nem tudom, hogyan kellene kiszámolni az ellenállás értékét (a mellékelt képez az R9).

Valaki tudna nekem ebben segíteni?

Előre is köszönöm.

Üdv
(#) zolika60 válasza vtnagy hozzászólására (») Júl 28, 2011 /
 
Itt a program, ami kiszámolja neked.Bővebben: Link
(#) vtnagy válasza zolika60 hozzászólására (») Júl 28, 2011 /
 
Szia!

A LED-eknél mind előtt van előtétellenállás, szóval akkor a tranzisztorhoz nem kell tennem?

Üdv
(#) zolika60 válasza vtnagy hozzászólására (») Júl 28, 2011 /
 
Szerintem nem.
(#) GyurEEE válasza bbalazs_ hozzászólására (») Júl 28, 2011 /
 
Még csak elméleti a dolog, nincs konkrét motor, csak (javíts ki ha tévedek) ha hirtelen leveszem a feszültséget a motorról, az önindukció tönkreteheti a pic-et, és ezt, hogy tudom kivédeni?

neogeo2: nem léptetőmotor, bár gondolom annál is fenn áll ugyanez a veszély.
(#) vtnagy válasza zolika60 hozzászólására (») Júl 28, 2011 /
 
Rendben, köszi
(#) proli007 válasza vtnagy hozzászólására (») Júl 28, 2011 /
 
Hello!
Nem kell tenned, ha van minden oszlop előtt előtét ellenállás. Viszont a Q3 tranyó bázisárama kevés lesz. Mert ha egy-egy oszlopban 20mA fog folyni, akkor 8 oszlopnál, ez 160mA. A tranyónál, legfeljebb 100-as bétával számolva, a szükséges bázisáram minimum 160mA/100=1,6mA. 33kohm-os bázisellenállással, viszont csak 12V/33k=0,36mA-ra számíthatunk. Tehát jobban jársz, ha R7 értéke 4,7kohm. Akkor biztos rendesen ki fog nyitni a tranyó.
üdv! proli007
(#) vilmosd válasza GyurEEE hozzászólására (») Júl 28, 2011 /
 
A PIC kimenetei sem aramban, sem feszultsegben nem kepesek elviselni egy motort. Ezert szoktunk segiteni egy kulso tranzisztor, FET alkalmazasaval, ami megfelel a terheles nagysaganak. Termeszetesen az iduktiv lokest illik kivedeni egy dioda alkalmazasaval.
(#) GyurEEE válasza vilmosd hozzászólására (») Júl 28, 2011 /
 
Köszönöm, még annyit kérdeznék, hogy azt a diódát hogy kötöm be, valamint, hogyértve nem bírja el a pic a motort, nem fog elindulni a motor, vagy a pic-nek lesz baja?
(#) bbalazs_ válasza GyurEEE hozzászólására (») Júl 28, 2011 /
 
A pic kimeno labara nem kothetsz motort. Kell valami aktiv alkatresz koze, rele, FET, optocsatolo, barmi.
A diodat elleniranyba kosd be, tehat a rendes polaritasra, amikor forog a motor, a dioda nem vezethet.
(#) voodoo hozzászólása Júl 28, 2011 /
 
Sziasztok !

Szerintetek mennyi az esélye a megvalósítási valószínűsége egy fejlesztési tervemnek ami csak a fejembe lebeg de igazából nem tudom merre induljak? Egyáltalán meg-e valósítható vagy milyen úton-módon?

A tények szerint imádom az autó elektronikát. Nos gondoltam arra, mi lenne, ha elkezdenék fejleszteni egy saját kis "fedélzeti computert" ami egy digitális képkeret lenne (mint a modern autókba középen) és ez igazából nem más, mint egy hibakereső-figyelmeztető rendszer lenne. Azért tettem ide fel a kérdésem, mert nem tudom, hogy egyáltalán PIC, AVR, PLC vagy mivel tudnám ezt megoldani?
Tehát pl van egy digitális képkeret aminek az USB/kártyaolvasó portja össze van kötve egy pl ATtinyvel chippel amit persze úgy programoznék be, ha valahol szakadást érzékel akkor küld egy rajzocskát a kijelzőre és így figyelmeztetné a sofőrt.

Jó ez persze valójába gondolom 88x bonyolultabb, full nem értek hozzá csak így fejbe nagyjából kb 0.001% értem de én akkor is el szeretnék jutni szép lassan odáig hogy kifejlesszek egy egyedi autóelektronikát.
Mindezt azért, hogy látványosabbá tehessem a régebbi 20év feletti autókat is.
Merész ötlet amúgy sokan idétlennek néznek... jó lehet szerintem most egy páran itt is.
(#) Dharknadow hozzászólása Júl 28, 2011 /
 
Hali!
van egy pic-em, ami 3 volton üzemel, és van egy távolságérzékelő szenzorom, aminek 5 v-os jel kéne, hogy tudom a legegyszerűbben megoldani a problémát?
(#) szucsip válasza Dharknadow hozzászólására (») Júl 28, 2011 /
 
Ha csak egy irányú a kommunikáció, akkor a küldő kimentét (ha az a PIC) komparálod műv. erősítővel, és úgy mehet a távolságmérőbe. De nyilván a távolságmérő közvetít a PIC felé. Az eljárás ugyan az, csak előtte még le kell osztani (mondjuk 2-vel) azt a kb 5V-os jelet, amit a távolságmérő ad ki. Majd elfelejtettem: a komparátor tápfeszültségét úgy kell megválasztani, hogy 3V legyen (amennyiber rail-to-rail műv. erősítőt használsz)

Ez kis frekvencián működőképes. Nagyobb frekvencián már nem hinném. Esetleg "sima" CMOS áramkörökkel is kisakkozhatod fejben.

Ha két irányú a kommunikáció, akkor hasonló képpen kell eljárni, csak mondjuk multiplexert (akár analógot) kell használni.
(#) Tarbur hozzászólása Júl 28, 2011 /
 
Sziasztok!
Adott egy 3W-os RGB ledes spot izzó, a távirányítható fajta, 220V-os. Át lehet alakítani 12V-osra? Úgy értem leválasztható az a rész ami a hálózatiból csinál a vezérlésnek és a lednek megfelelő feszt? Még sosem szedtem szét ilyesmit, ha esélytelen akkor nem bajlódok, de ha könnyen el lehet különíteni a lényeget az adaptertől, akkor egy próbát megérne nekem, hogy készen kapjak egy vezérlőt leddel, távirányítóval.
Köszi előre is!

(Szerk.: vagy akár nem spot, hanem bármilyen szabvány foglalat, a lényeg, hogy 220V-os)
(#) Dharknadow hozzászólása Júl 29, 2011 /
 
Köszi szucsip, invertert használtam végül, vissza fele meg csak egy 2 ellenállásból álló fesz. osztót.
A távszenzorom most már gyönyörűen szórja az adatokat, a grafikus lcd meg binárisan írja ki az értékeket.

voodoo:
szerintem simán meg lehet csinálni én is májusban álltam neki pic-ezni, meg elektronikázni, júniustól komolyabban, és most már egész jól haladok, a lényeg hogy először mindent próbapanelon építgess.
PLC-t semmiképp nem ajánlom, mert szerintem drága,nagy, és nem olyan okos, mint egy pic vagy egy avr.

Tarbur:azt kellene megnézned, hogy a transzformátor hány voltra alakítja a 220-at, és hogy mennyire van hozzáépítve az elektronikához, ha kisebb feszültséggé alakítja, akkor egy feszültség stabilizáló ic-t érdemes még hozzáépítened.

Remélem hasznos voltam.
(#) bbalazs_ válasza voodoo hozzászólására (») Júl 29, 2011 /
 
Persze, hogy megvalosithato. Csak az orodog a reszletetekben lakozik. Mar az elejen, ez a digitalis kepkeret... ezt egyaltalan nem egyszeru vezerelni. Inkabb egy grafikus LCD. Aztan ott van a lathatosag problemaja, autoban szmaitani kell vakito napfenyre es szuroksotet ejjelre is, tehat a hattervilagitasnak ehhez is alkalmazkodnia kell. Automatikus vagy manualis legyen?
Es ez csak a kijelzo.
A tobbi sem megvalosithatatlan, en is sokat agyaltam ezen. A regebbi kocsiknal mindenhova neked kell az erzekelot elkesziteni.
A mikrovezerlo resze mindegy, az rajtad all, melyiket sajatitottad el. Ha egyiket sem, akkor ez meg legalabb egy ev, hogy ilyesmibe belefoghass.
Az elso lehetne pl egy digitalis km-ora, kerekfordulat-jel levetele mindjuk a km-ora spiralrol.
(#) vtnagy válasza proli007 hozzászólására (») Júl 29, 2011 /
 
Szia!

Erre nem gondoltam, köszönöm a figyelmeztetést!

Üdv
(#) Tarbur válasza Dharknadow hozzászólására (») Júl 29, 2011 /
 
Idézet:
„mennyire van hozzáépítve az elektronikához”

Szia! Sikerült képeket találnom a belsejéről. Nagyon össze van építve. SMD alkatrészek hering módra. Totál felejtős a dolog. Viszont találtam olcsóbban 12V-os RGB vezérlőt távirányítóval. Led nincs hozzá, de így is jobb áron van. Barkácsolás nélkül, bár ez nálam nem szempont. Google nem nagyon a barátom. De köszönöm a válaszod!
(#) HDD hozzászólása Júl 29, 2011 /
 
Sziasztok
Időzítőt szeretnék építeni de, nem találok olyan kapcsolást, ami ha behúz a relé, akkor nem enged el csak akkor, ha elveszem a tápot tőle
(#) nagy_david1 válasza HDD hozzászólására (») Júl 29, 2011 /
 
Ha DC akkor elsőre, kapásból a tirisztor jut eszembe. Vagy szimplán 555 a végén egy inverterrel (ic vagy szimplán egy tranzisztor) is megteszi.
(#) HDD válasza nagy_david1 hozzászólására (») Júl 29, 2011 /
 
Szia
Egy 555-re gondoltam, de amiket láttam kapcsolásokat mind más volt
(#) nagy_david1 válasza HDD hozzászólására (») Júl 29, 2011 /
 
Ezért mondom, hogy a végén egyet "invertálsz". Pont fordítva fog működni az egész.
(#) proli007 válasza HDD hozzászólására (») Júl 29, 2011 /
 
Hello!
Csak éppen nem írtad, milyen hosszú időre, és hogy mi indítsa az időzítőt. De talán itt kellett volna keresni..
üdv! proli007
(#) HDD válasza proli007 hozzászólására (») Júl 29, 2011 /
 
Szia
Igazad van nem írtam le
Ha meg kapja a tápot, akkor induljon az időzítés
De rosszul írtam húzón be a relé és az idő lejárta után engedjen el, de ne húzza vissza csak akkor, ha elveszem a tápot és még egyszer vissza, kapcsolom
Az időzítési idő 1s – 1m-ig
(#) karaszbandi válasza HDD hozzászólására (») Júl 29, 2011 /
 
Nem kötözködni akarok, de az 1s és az 1m közt mi a mértékegység i összefüggés?

Ugye az első az idő, a második az pedig hossz mérték, ha jól emléxem?

Ha percet szerettél volna, akkor írd ki teljes egészében a "min" rövidítést! Csak, hogy megkülömböztessük a mesterembert a kontártól!
(#) HDD válasza karaszbandi hozzászólására (») Júl 29, 2011 /
 
Szia
Eben teljesen izzad, van
1sec. – 1min.
(#) proli007 válasza HDD hozzászólására (») Júl 29, 2011 /
 
Hello!
Arra is ott van a példa, csak fix, és nem állítható. De az 1sec..1min közötti állítás biztos hogy felesleges. Ráadásul egy potival nem is korrekt ha ekkora átfogást készítünk. Vagy egy drága helikális poti szükséges hozzá.
Szóval gondold át a tényleges igényeidet, a leírtak alapján. 1:10-es átfogás még korrektnek tekinthető.
üdv! proli007
(#) Bukall hozzászólása Júl 30, 2011 /
 
Sziasztok!
Az érdekelne, hogy hogyan működik a forma 1-ben is használatos KERS rendszer.
Sokat kerestem már neten, olvastam, hogy létezik elektronikus, mechanikus...
Ahogy a wikipédián is írják, a kers a fékezési energiát gyűjti össze, majd elektromos formában tárolja.
Az érdekelne, hogyan gyűjti össze?
Hogyan lesz a mozgási energiából elektromos energia?
Valamint hogyan tárolják ezt az energiát? Akkuban, vagy ultrakapacitásban?
Minden infó érdekel, esetleg ha tudtok valamilyen oldalt, ahol jól le van írva minden, az is jöhet.
Köszi!
(#) sanykaraj válasza Bukall hozzászólására (») Júl 30, 2011 /
 
Az elektromos kerékpár fórumban láttam és olvastam hasonlót csak az kicsit kisebb teljesítményű
Következő: »»   1411 / 3998
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem