Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Érdekességek
Attól függ, hogy hol okozott "feszültségingadozást". Mert ha pl. a CAN buszon csinált zavarjeleket, akkor az okozhat ilyesmit.
A hozzászólás módosítva: Feb 13, 2018
Azért egy CAN busz protokoll jelzavarásra feszültség ingadozás mint fogalom...
Hát nézd, egy jogász írta egy bíró (másik jogász) számára írt szakvélemény alapján. Volt már olyan a történelemben, hogy egy programozással kapcsolatos perben a bíró megtanult programozni egy adott nyelven, de nem ez a jellemző.
A CAN buszt csupán két dolog tudja bezavarni. Önmaga, és bármi más.
Egy barátom autójában (szintén vw, de ennek nincs jelentősége) egy beázott plató lámpa borzolta a kedélyeket. Folyamatos hibát jelzett az amúgy tökéletesen működő összkerék hajtásra heteken át. Nem lelték a hibát. Majd egyszer végképp megzavarodott. Ha rajta volt a világítás, nem lehetett leállítani a motort, ötletszerűen villogtak a lámpái. Ha rádugták a diagnosztikát, a fél autót hibásnak jelezte. Egyedül a platóvilágítást nem. Gyakorlatilag tételesen szedték szét az elektromos rendszerét, mire meglett a hiba. A Halálos fegyver után szabadon: A CAN busz a zűr, minden más a zavar.
A CAN busznál már csak rosszabb van, akár megbízhatóság vagy zavar szempontjából.
Általában a CAN busszal, mint a nodeokat összekötő hálózattal, nem szokott probléma lenni. Robosztus és hibatűrő. (Akkor sem az ethernetet vagy a tcp/ip-t hibáztatjuk, ha összeomlik a mail szerverünk.) Sokkal problémásabb maguknak a nodeoknak a működése, együttműködése, hibakezelése.
A hozzászólás módosítva: Feb 13, 2018
Szerintem komoly bűnöző volt, aki a számítógépet beépítette az autóba.
Ez is egy vélemény.
Néha gondolj bele hány ember életét mentette meg az ABS vagy a menetstabilizáló (vagy úszott meg valamit kisebb sérülésekkel). Mennyi üzemanyagot spórolunk éves szinten, illetve mennyivel kevesebb szennyeződés kerül a levegőbe, csak azzal, hogy a hagyományos karburátorokat és gyújtásrendszereket injektorokra és elektronikus gyújtásra cseréltük. Annak is megvan a létjogosultsága, hogy bármikor jelzi a műszerfal, ha kiégett egy izzó, vagy pl. lapos az egyik gumi. Ezek mind elképzelhetetlen lenne beépített számítógép nélkül. Aztán az öndiagnosztika, hibakódok, élőadatok, mind a szervizt segítik, az már másik kérdés, hogy az inkompetens személyzet képtelen a legelemibb logikai gondolkozásra, nincs meg a megfelelő szaktudásuk, eszközük. Persze van egy szint, ami teljesen felesleges, de aki kicsenget 8-20 milliót egy prémium autóra, és meg is rendel olyan extrákat, mint az elektromos pohártartófedél vagy a vezetőülésből vezérelhető elektromos anyósülés állító kapcsoló, az bizony nem fog rettegni, hogy a harmadik tulajdonosnál 8 év múlva majd tönkremegy valamelyik, mert 2-4 év múlva úgyis vesz egy újat. Az autógyártók sem a saját szórakozásukra, hanem főleg piaci nyomásra teszik tele minden szeméttel az autót, ha megfontoltabbak lennének a fogyasztók, esetleg egy picit is értenének hozzá, akkor nagyon nem így nézne ki a kínálat sem. A fogyasztók maguknak alakították ki jelenlegi helyzetet. Pl. amikor kitalálták a LIN buszt, már volt gyorsabb, megbízhatóbb, de kellett olyan is, ami megfizethető kompromisszumot ad, pl. kit érdekel, ha a napfénytető pozícióját csak harmadszorra, vagy hiba esetén egyáltalán nem lehet lekérni, és mellette párhuzamosan nem kapunk infót a klímakapcsolótól, így az a gombnyomás után csak 0,5-2 másodperccel reagál. Idézet: Ebben egyetértünk. Minél több csecsebecse van benne, minél jobban csillog villog, arra bukik a vevő. „A fogyasztók maguknak alakították ki jelenlegi helyzetet.” Idézet: Fenét. Azt veszik amit eléjük raknak ez a tervezők felelőssége - és a gyártóké, akik fizetik őket. „Minél több csecsebecse van benne, minél jobban csillog villog, arra bukik a vevő.”
Ha ez igy lenne még jol lenne. De sajnos még a prémium kategoriában sincs igy, hacsak nem akarsz 9-16 honapot várni a megálmodott kocsira. Arrol nem is beszélve, hogy még a luxus szalonokban sem találsz eladot, aki az autogyárak kacifántos konfigurácios programján ki tud igazodni, és meg tudja rendelni azt a kocsit, amit szeretnél. Igy ujjonan csak egy kocsit vehetsz amibe ki tudja pontisan mi lesz beépitve meg mi nem. (A komplett felszereles csak az olcso kocsik tipikus tulajdonsága - igaz ott meg nem mindig müködik). Olyan autot sajnos csak használtan tudsz biztosan venni, amiben meg tudod nézni mi van valoban a kocsiban. A vadiujon mindig azon fogsz csodálkozni, hogy ez meg az hogy, hogy nincs benne, holott a kocsit minden reklámban azzal hirdették. Vagy olyan agymenések tették agyhalottá egyik másik luxusgyárat, hogy beszerelik a legtökéletesebb ( szerintük) védelmet, de azt aktiválni lehet nyitvahagyott ablakoknál!! . Azt elfelejtették bekombinálni a rendszerbe és még utolag sem lehet ezt megtenni. Az meg melyik vevönek jut az eszébe, hogy rákérdezzen a boltban, hogy vajon az alblakok zárása távirányithato és figyel-e erre a biztosito berendezés?
Hiába mutatja a tulaj mobilja, hogy a kocsin nyitva maradt az ablak, de különben minden rendben van.....a védelem éles..... legfeljebb szépen visszabandukol a kocsihoz bezárni az ablakokat.
Ismerőseim amikor mutatták új autójukat, mindenkinek a minél több csecsebecse volt a fontos, "ebben már ez is van, az is van" amiknek egy része felesleges.
Nekem a mai formák nem jönnek be. Láttam olyan személyautót, aminek ma divatos formája miatt hátra alig kilátni, de hátsó oldalsó ablakok éppen csak vannak. Egyébként rettenetesen ronda forma, hárman láttuk, egyhangúlag nagyon csúnya. Tele össze vissza kiálló csúcsokkal, sarkokkal, krix-krax izléstelen vonalakkal, véletlengenerátorral kialakított ízléstelen lámpaformákkal, erre megy a vevő, mert eltér a többitől. Az emberek szépérzéke is elveszik, az autótervezők tudják milyen formaterv kell, hova torzították eddig az ízlést, mire harapnak ezután. Idézet: Tudják mit kell eléjük rakni. „Azt veszik amit eléjük raknak ez a tervezők felelőssége”
GPeti!
Ezt te sem gondolhatod komolyan. Vargham! A CAN busszal nem az a fő probléma, hogy milyen a protokolja. A két ellenütemű jel jó dolog, mert ha nincsennek szinkronban, az rögtön hibajelzés a fogadó oldalnak. Az már nagyobb hiba, hogy az időalapú adatátvitel nem bitenként szinkronizál. De a fő probléma, hogy bár nagyon szép elképzelés, hogy ne a központi egység kérdezgesse le a perifériákat, hanem azok szóljanak, ha nyűgjük van, csak amikor már a legutolsó beltér lámpa is dumálni akar, egy kissé túl nagy lesz a forgalom. Ezért nem jó a túlzott elektronikázás, és ezért nem jó a CAN busz. Idézet: „amikor már a legutolsó beltér lámpa is dumálni akar, egy kissé túl nagy lesz a forgalom” Ez pontosan így van. De ezért sem a CAN busz a hibás. Hanem az adott jármű eszközeit hibásan megtervező mérnökcsapat.
Sajnos manapság szinte mindent eltuloznak, a mérnökcsapatot is részben robotokkal helyettesitik ( félkész programokat épitenek be a rendszerekbe, de arra már nincs sem idö, sem kapacitás, hogy azt rendesen össze is gyurják), igy gyakoraltilag a vevö lett a végleges tervezö és egyben károsult is, hiszen ö gyakran azonnal felfedezi a gondot, de már csak a következö autoban érheti meg annak az elháritását ( ha megmarad ugyanannál a márkánál). Ráadásul hiába irod fel ezeket a kinokat, hogy az uj auto stb vételekor megnézd. Vagy nem tudod ezt kideriteni, vagy más még nagyobb marhaságok vannak az ujabb kocsiban ( pl az ablakkezelés).
Ez a tendencia szinte mindenütt megjelent, s igy szinte mindenütt elfuserált dolgok tömkelegével találkozunk még a legfelsöbb árkategoriában is. Érdekes modon a "hivatalos", gyakran mérvadonak kikiáltott tesztekben, de még a felhasználoi reakciokbol is teljesen hiányoznak ezek a hiányosságok. ( pl egyetlen tesztben ill felhasználoi forumon sem emlegetik ama márkás auto ablak gondját, söt a szerviszben azt, mint szuper dolognak akarták eladni.... ). Az anyosnak is vettünk karácsonyra egy uj TV-t. Müholdon veszi a müsorokat, vagy 800 csatornát talált a készülék, amit a programok PID-je szerint szortiroz. A baj az, hogy abbol a 800 programbol mindössze csak vagy 60 kell a többi nem. Az a gyártonak az eszébe sem jutott, hogy jo lenne azt a kiválasztott 60 programot valahogyan sorba rakni. Ezt a sorbarakást csak a teljes listán engedélyezték (azaz a 800 között) és azt is olyan primitiv modon, hogy az embernek az utolso hajaszála is kihullik mire mondjuk a 400. programot átteszem az 5. helyre. (395 +2 -szer kell megnyomni a távirányiton a gombot, és ezt valamennyi 60 program esetében egyenként). Az elsö CAN-busos kocsimon a CAN-bus olyan lassu volt, hogy az index közel 2 másodperccel késöbb kezdett villogni, mint amikor bekapcsoltam, vagy tolatáskor az akadályjelzö ugyanilyen lassu volt (szegény virágosláda ). Az volt anno az elsö tengeralattjáro design, azaz az autobol alig lehetett hátrafelé kilátni az idétlen ablakok miatt. A hozzászólás módosítva: Feb 14, 2018
Például az irányjelzőt is, miért kell(ett) ilyen viszonylag bonyolult rendszerre rákötni? Ezeket a dolgokat soha nem értettem.
Számtalan CAN buszt építettem/fejlesztettem magam, a protokollal együtt, és állíthatom hogy ez így ebben a formában nem igaz. Persze -mint minden mást is- ezt is lehet rosszul csinálni.
A CAN busz nagyon jó dolog, általa nagyságrendekkel csökkenthető a kábelek száma - így a kontakthibák, átláthatatlanság- és javul a diagnosztizálhatóság. Persze más szemléletet és hozzáértés igényel.
Azért, hogy ne menjen csuklónyi kábelköteg a kormánykapcsolókhoz. Mert persze -ahogy nagym6 is írta- a l(j)úzernel az kell hogy az elektromos kolbászfényesítőt is a kormányról tudja vezérelni.
Ilyen kisebb dolgokat LIN buszra szokták kötni, jó mert egy egyszerű UART -ot tartalmazó kontrollerrel megoldható, egy vezetékes 12V amplitúdóval kommunikál.
Nekem az a tapasztalatom, hogy a kereskedőknek van egy excel táblájuk, amiben benne van az összes autó, és azt árulják.
Ha mondjuk pirosat szeretnél, 1.6-os motorral, kézi váltóval, és van olyan olyan az országban, akkor bingó. Vagy veszel kéket, 1.4-es motorral
Emlékeztek még a koax -os Ethernet hálózatra? Elég volt a szegmensen levő összes gép kommunikációjának megzavarására / lehetetlenné tevéséhez, ha a szegmensen egy rossz csatlakozás vagy rosszul működő hálózati kártya volt. Nem véletlen, hogy mára már csillag topológiájú rendszereket használunk általában.
Ugyan így van a CAN rendszerrel is. Minden rendben van, ha az összes modul jól működik. Még akkor sincs baj, ha a modul hibás, de a kommunikációja még rendesen működik. A baj akkor kezdődik, ha a modul zavarja a CAN busz működését és más modulok kommunikációját zavarja vagy lehetetlenné teszi.
Ez így volt 40 éve a hiánygazdaságban. Manapság az emberek nincsenek rákényszerítve, hogy bármit megvegyenek, mert nincs más, és mivel az az autógyárak versenyeznek az amúgy is telített piacon, ahol már csak egymástól tudnak piacot szerezni.
Ebből adódik, ha egy autótípusra van számottevő piaci igény (pl. számítógép nélkülire), akkor az pár éven belül a piacra kerül. Ha az autógyár nem teszi tele felesleges extrákkal, akkor előbb-utóbb versenyképtelen lesz, mert az ember nem érzi, hogy kap valamit a pénzéért, inkább választ másik típust.
Ami valahol már megvan azt igen, de hogy az milyen felszereltséggel van, azt már nem tudja senki, legfeljebb az a bolt tudná megnézni ahol a kocsi áll. (Ott meg nem igen hajlandoak ezt másnak megtenni). Maximum azt tudják, hogy milyen "csomag" az a kocsi azután odadugnak az orrod elé egy konfigurácios programot 30-100 oldal, hátha megtalálod mi is van a kocsiban. Tavaly 3 orát ültem a szakeladoval a PC elött, de feladtuk.
Ez pontosan az átverés elsö fokozata. Hatalmas a kinálat - látszatra - de teljesen használhatatlan olyan formában ahogy van.
Ha ez igy lenne, jo lenne, de ma már még az indiai Tata sem tud számitogép nélküli autot gyártani. (Egyesek még fünyirot sem. ).
Meg a szabályok is már olyanok amit nem lehet számitogép nélkül teljesiteni és sajnos sok szempontbol ugyanott vagyunk mint a hiánygazdaságban, azt veheted amit az orrid alá tesznek. Igaz hogy most bármikor és bármilyen szinben, holott a Ford jelszava is az volt, hogy bármilyen szinü autio legyárt, ha az fekete lesz... pedig ö soha nem élt hiánygazdaságban. A hozzászólás módosítva: Feb 14, 2018
Ez csak részben igaz. Az én 30 évnél öregebb autóm kevesebbet fogyaszt mint a mai autók többsége. Azonos méretben meg pláne nincs párja. Az üzemeltetés költségei töredékét teszik ki egy mai bármilyen autónak. A kiégett izzókra meg hiába figyelmeztet egy mai szuper autó, ha csak a szerviz tud izzót cserélni benne. Ezért olyan sok a "félszemű" jármű az utakon. Aki nem tud vezetni, azon nem segít az ABS, ASR, és társaik, csak hamis biztonságérzetet adnak és ilyen napokon mint a mai velük van tele az összes árok. A légzsák valóban hasznos abban az esetben, ha nagy karambol történik, csökkenti a sérülések súlyosságát, de kis koccanásnál javíthatatlanná tesz gazdaságosan az autót. Épp most lett kuka a kolléganőmék autója e miatt. Egy kis kalapálással és néhány műanyag elem cseréjével javítható volna az autó, de a légzsák széttépte a műszerfalat meg multi kormányt így gazdasági totálkár. Mi egy prémium márkát javítunk a hibák 90%-a elektronikai eredetű. Az elektronikák csak cserélhetők aranyporért.
Most 4 vezetékkel több!? Ugyan már!
A hozzászólás módosítva: Feb 14, 2018
Idézet: Igen, és mindig kell újat kitalálni, hogy a vevő azon igénye ki legyen elégítve, hogy kap pluszt az előzőhöz képest, majdnem mindegy mit, esetleg értelmetlen dolgot.„Ha az autógyár nem teszi tele felesleges extrákkal, akkor előbb-utóbb versenyképtelen lesz” A CAN buszról magánvélemény. Mi is használjuk az I2C -t, ne legyen parókamintás a nyák, pedig csak panelméretben dolgozunk. A CAN busznál ma 20 kiló, holnapután 2 mázsa drót lesz megspórolva, nem csak drót ára, hanem súlya állandó többlet üzemanyag. Ezt másképpen nem lehet.
Nagyon tévedsz. Biztosan bennem van a hiba, hiszen rossz a szemem. De én heteket hónapokat töltöttem el a következő számítógép, TV, (használt) autó megvásárlásával.
Az első tévedés ott van, hogy a piacon fellépő igény nem jut el a marketingesekhez. Ha el is jut, akkor a fő irányzattól eltérő igény jó esetben jelentéktelen, rossz esetben a kerekítési hiba nagyságrendjébe esik. Ennek egyrészt az az oka, hogy a piackutatás,és erdménye irányítható, a felmérető igénye szerint, másrészt a tömegfogyasztó egy mondattal megvezethető. Ha napsütésben kell dolgoznod egy számítógéppel, a fényes kijelző hátrány. Ezzel szembe lehet állítani a matt kijelző drágább előállítási költségét, így marad az, hogy a multimédiás tartalom jobban mutat fényes kijelzőn. Ha optimális körülmények között csak filmet nézel a gépen, akkor igen, de ha példáult programot fejleszt valaki, vagy szöveget olvas, bizony megváltozik a helyzet. Az USB csatlakozású töltés jó buli, a jó esetben párezer dugás buli minden gyártónak a megszokott kerek DC csatlakozó helyett. Elég elhinteni, hogy milyen fárasztó a sokfajta csatlakozót kiválogatni, kevesebb e-hulladék keletkezik a továbbra is használható mikro USB miatt. Ezt kompenzálja a gyengébb konstrukciójú töltőcsatlakozó, nem fognak tovább tartani a gépek. Lehetne folytatni a perifáriák csatlakoztatásával, a kijelző méretével, de minek. Úgyis a legnagyobb számban keresett kivitel kerül gyártásba, már a tervezőasztalon elhamvadnak a lehetőségek. Esetleg a polcon porosodnak, amíg a konkurrencia meg nem jelenik valami olyasmivel, amire nincs más válasz mint elővenni egy kész tervet, vagy belevágni alaposan nem tesztelt megoldásba. Mint írtam, hónapokig kerestem egy minden szempontból megfelelő laptopot(, TV-t, autót). Mielőtt találtam volna, újra egy kompromisszumot kellett kötni, a régi megadta magát. A hozzászólás módosítva: Feb 14, 2018
Biztosan alaposan kell kiválasztani a megfelelő típust, ez nem vitás, írásoddal maximálisan egyetértek. Akkor is maradhat -igaz jóval kevesebb- meglepetés. Te ki tudod választani szakszerűen, de nem elektronikus szakember nem tudja, vevők 99%-a ilyen. Tévét alaposan kiválasztottam -nagy márkát, rövidesen bedöglött, márkaszervíz, szoftverhiba, egy hónapot kellett várni a javított szoftverre. Van másik tévénk.
Autónál autótechnikus jóismerősöm választott, amikor megkapta, még két napig találgatta mi mi lehet az ezer csecsebecse közül. Jó a kocsi egyébként. |
Bejelentkezés
Hirdetés |