Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Hangsugárzó építés, javítás - miértek, hogyanok
Témaindító: csonthulye, idő: Dec 10, 2005
Témakörök:
A HA20 ide nem alkalmas. Legalábbis mélytartományban nem elég, semmilyen szempontból.
Az autós mélyek paraméterei egészen távol állnak attól, amit írsz, ezt rosszul gondolod. Az 1,0 körüli jósági tényező csak a freeair beépítésűekre igaz. A hozzászólás módosítva: Júl 16, 2016
Az összes 20 centis Tesla vagy TVM szintén használhatatlan itt, azok is mélyközepek, de rosszabb választások, mint bármelyik HA20.
Egy JBL GTO804 vagy ahhoz hasonló lenne jó mélyátvitelű ekkora térfogatban. Persze erősítő is kell mögé, ezek nem érzékenyek. Meg akkor már normális doboz is. Hja a SAL váltó rossz ötlet, ha jól emlékszem néhány ohmos, nagyon alacsony impedanciaminimumot okoz mélytartományban, fölöslegesen terheli az erősítőt. Viszont a képet elnézve, ezzel a dobozzal tényleg nem nagyon érdemes foglalkozni. Az SBX-es SAL mély használtan, olcsón, talán megér egy próbát. Bár nem hinném, hogy hangosabb lesz az eredetitől.
Értem László,köszönöm a választ! A JBL GTO804 árban húzós.Egy SAL AHX2030/Bk-val tudtam kipróbálni a ládát végül,és nagyobbat szólt,de nem győzött meg a hangzás.A passzív hangváltó sem tűnik jó megoldásnak,valóban.Aktív szűrőt nem tudom hogyan lehet építeni,talán ezen a vonalon fogok tovább haladni.
Ha házimozi SUB kimenetére kötöd, ott már csak a szűrt alsó frekik jönnek ki. Ergo semmilyen váltóra nincs szükség.
Sziasztok
Elöljáróban - teljesen amatőr vagyok. Szükségem lenne egy eszközre, ami 10kHz-nél magasabb hangot tud kiadni magából. Minőség nem számít csak hangos legyen. Jelgenerátorom van amihez valószínűleg egy egycsatornás autóba való erősítőt használnék. Ebben elvileg van valami állítható hangváltó is tehát arra külön nem lesz szükségem. Arra gondoltam, hogy kellően hangos piezo hangszórókat raknék rá - ezeket viszonylag olcsón be lehet szerezni. Nem akarom túlcizellálni - csak jó hangos legyen és ne pukkanjon el az erősítő. Hogy kellene bekötnöm a hangszórót (vagy hangszórókat)? Hova és milyen ellenállást kellene raknom? Pl ha az erősítő mondjuk 500W-os, a hangszóró darabja meg 150/300W. Előre is köszi a segítséget.
A piezo tényleg hangos, néhány frekvencián.
500W-os erősítő, de milyen terhelésen? Pl. valami típuszszám segítene, mert akkor meg lehetne keresni a neten... A piezo hangszórók nem lehetnek többszáz watt terhelhetőségűek, csak akkora bemenőfeszültséget viselnek el. Pont ezért van, hogy az erősítő kimenőfeszültségét kell megnézni.
Az erősítő pontos típusa után még nyomoznom kell mert bent van kocsiban - de szerintem ez lesz az:
http://clarion.com/hu/hu/products-personal/past-products/speaker/AP...x.html Lehet hülye vagyok, de nekem ebből nem jön le a feszültség. Biztosan van valami szabvány - amit persze én nem ismerek Ha jól látom a piezo hangszóróknál 35V az általános feszültség... Szóval valami ilyesmikből szeretném összelegózni - nem tudom lehetséges-e ilyen módon... A hozzászólás módosítva: Júl 25, 2016
Abból lehet gond hogy egy sub ládában tönkre ment a hangszóró és sokkal erősebb lett belevéve. Gondolok olyanra hogy hangfal faláról vissza verődő hullámok tönkre tehetik e a hangszórót?
A hozzászólás módosítva: Júl 26, 2016
Mit jelent, hogy sokkal erősebb? Miféle hangszóró került bele és mekkora a doboz térfogata? Ha nem jó a hangolása nem tönkremenni fog, csak nem fog normálisan szólni.
Hát ennél az erősítőnél (a gyári körülmények között) pont 35V a kimenőfeszültség amíg normálisan szól, 0,1% THD mellett (U=P^2*R). Meg persze a kocsiban a tápegység is gyengébb, szóval lehet, hogy csak 30V-ig lesz igaz ez az érték.
Ettől valószínűleg több is kivehető belőle, csak akkor már emelkedik a harm. torzítás, illetve vszeg. ezek RMS értékek, amitől a csúcs nagyobb. Ez azért fontos, mert a 35V-os piezót megölheti. Szóval próbálj kettőt sorosan kapcsolni. Ellenállást a piezo magassal párhuzamosan érdemes, mondjuk 10ohm, 20W-ot legalább. És mivel az erősítőben aluláteresztő szűrő van csak, ami itt fölösleges, egy soros kondit is használnék, kb. 3,3-4,7µF-ot, a >10kHz-et bőven átviszi még.
Ami most van benne hangszoro annak 20 literrel nagyobb doboz kellene. Pontos adato nem tudok mert nem az enyem.
Sziasztok!
Mi a véleményetek a Reflex 15R400-ról? Olvastam róla jót is rosszat is egyaránt. Lehet, hogy veszek belőle egy párt.
Nem nagyon lehet véleményezni, ezek általában javítottak, attól függ milyen, hogy hogy sikerült összerakni a tiédet.
Igen, az egyik már javítva volt a srác állítása szerint. Most hogy a másikkal mi újság, hát nem tudom. Viszonylag olcsón adja a párt. Megveszem, aztán legfeljebb majd kiderül.
A gyártótól kikerült darabok is olyan javítós színvonalon voltak már az elmúlt 10-15 évben. Legfeljebb újrajavítják, jó lesz az.
A hozzászólás módosítva: Júl 27, 2016
Tesztelésnél mondjuk "Free-air"-be elindítanék neki egy ilyen 40...800Hz-es felcsengést. Tegyük fel jól produkálja, nem zizeg, nem sistereg nem fúj mellé. Membránt körbetapogatva nem lenne gond. Impedancia ok.
Tehát legfeljebb ennyit tudnék rajta tesztelni. Normál használat mellett, dobozba téve mégis előfordulhat-e olyan hogy nem tudtam megfelelően letesztelni és később -amit amúgy lazán tudnia kéne- nem viszi. Számíthatok olyasmire amit free-air tesztnél nem jövök rá? Tehát egy dobozba mégis csak a papírja jobban ki van téve a nyomáskülönbségeknek stb ilyesmire gondolok. Vagy azért nem kell ennyire ráizguljak?
Figyu, ha nem tudsz pontos méréseket csinálni és ez alapján tervezni/módosítani, akkor, hallgasd meg és dönts.
Hááát, valóban, inkább a paraméterek csúszhatnak el, mélyben másképp szól, kevesebb a kitérés, vagy hasonlók. Esetleg még az szokott gondot okozni, hogy a csévetest nem eléggé hőálló (gyári és javított is), és deformálódik 60-70°C-on.
Szia
Köszi a segítséget. Mondjuk nagyjából értem amit leírtál - de az ellenállás még nem igazán tiszta. Az addig érthető, hogy 10ohm - mert ugye az erősítő 2-4ohm, tehát így tuti nem fog elpukkanni, max valamit veszít a teljesítményből. Az ellenállás 20W teljesítménye viszont nem passzol az erősítő 480W-hoz. Vagy ezeknek nincs közük egymáshoz? Értem ezalatt, hogyha a 20W-os ellenállást ráteszem az erősítőre akkor nem fog fehéren izzani? Egyébként a prioritás az erősítő életben tartása. A piezo hangszóró olyan olcsó, hogy abból akár ötöt is be tudok hegeszteni. A lényeg annyi hogy zavaróan (!) hangos legyen 10kHz felett. Köszi
Ááá, olyasmi nekem már túl magas! Meghagyom, hogy a szakmában jártasabb emberek foglalkozzanak vele
Igen, más nem lesz. Marad az objektív megítélés.
Rendben, hát köszi a véleményt. Na, majd kedden írok, hogy mik lettek az "eredmények".
A cél az erősítő életben tartása. Ha a kimenetet a piezo magas kohmos impedanciáival zárod le, ami kapacitív is, gerjedésbe mehet a végfokozat, aztán előbb utóbb végez magával. Ha a névleges közelébe hozzuk az impedanciát hangfrekvencián, nagyobb az esélye, hogy megmarad.
Az erősítő 3-400W-ja kicsit kérdéses. De ha igaz, akkor is, 35V kimenőfesz amit az erősítőből kivehetsz, 20ohmos lezárással, kb. 60W maximum. Ennyit ki kellene bírni az ellenállásoknak, úgysem működik majd folyamtosan maximális kimenőteljesítményen szerintem. De ha nagyon melegedne, lehet 15R is 10 helyett. Abból kettő sorosan kapcsolva pont 40W-ot vesz fel. A hozzászólás módosítva: Júl 29, 2016
Ma igen érdekes dolgot tapasztaltam. Van egy pár Salora KS330-as hangfalam, idejét láttam a 36 évesnél idősebb hangváltóra ránézni. Ebben egyszem elkó volt, a közép soros, 12 µF-os kondija, a többi nagyon helyesen, fólia volt (ráadásul nem is akármilyen, dán gyártó termékei). Ez az egyszem elkó sem rossz fajta, F&T gyártmányú, audio célra való bipoláris elkó. De ennyi idősen csere fóliára. Rámértem a kondikra, és a mérő az egyiket 28, a másikat 35 µF-nak mérte (tűrhető, de azért jelentős, 1,3 Ohm ESR-rel). Kérdésem, hogy ekkora növekedés vajon minek tudható be? Ismétlem, 12 µF-os elkók.. Szegény középsugárzó. Érezhetően javult a hangja amúgy.
A hozzászólás módosítva: Júl 29, 2016
Arra tippelnék, hogy mindíg is ekkora volt a kapacitása és talán tudták is ezt a gyárban, azért használták.
Nem tudom. 10 % tűrésű kondik. Másik fórumon azt írták, hoyg mert ez az atmeles digiműszer a bipoláris kondikat duplának méri (ha abból indulok ki, hogy ez két, sorbakötött elkó, akkor is igen érdekes a dolog), ezért végigmértem a bipoláris kondikat itthon és mindet helyesen méri. Ha igaz is ez, akkor is kicsit sok a 14/18 µF egy 36 éves, 12 µF-os kondinak.
A hozzászólás módosítva: Júl 29, 2016
Attól függ, milyen frekvencián, és milyen módszerrel.
Egyébként az elkó ESR értéke (ha tervezték is a váltót) hiányzik a szűrőből, amikor fóliára cseréled.
Igen, ezen sokat gondolkoztam, de ugye egy új elkó ESR-je töredéke a pártíz évesnek, nem hiszem, hogy erre tervezett a mérnök. A mérés módszere, frekvenciája vajhon mekkora szórást vihet a képbe? Nagyon magas frekvencia csak nem lehet, mert akkor az ESL beleszól a mérésbe-kérdés, hogy miként. A DMM-en van kapacitásmérés, az 23 és 34 µF értékeket mért. Van még egy régi vágású RLC mérőm, majd azt is megkérdezem, ha tud ilyen nagy kapacitást mérni
|
Bejelentkezés
Hirdetés |