Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Hangsugárzó építés, javítás - miértek, hogyanok
Témaindító: csonthulye, idő: Dec 10, 2005
Témakörök:
Ha egy igazan jó koax high end hifi hangfalat akarsz, akkor keressed a KEF Q90-es típust példáúl. Majdnem mindegyik KEF közép és magasa egyetlen koax hangszóró képezi. Ezek bizton állítom, hogy nagyon jók. A Tannoy-t mostanában istenítik pedig annyira nem is olyan túündöklő haggal bírnak, inkább parasztkábítás, viszont a régi Tannoyok közt létezik koaxiális kétutas. Hy arra rábukkansz, akkor nyertél egy életre való minőséget. A nagyon régi wintage őskori hangfalak pedig nem fognak jól szólni, hiszen abban a korban a háborúk idelyén ès után sem nem tudott még egyetlen hangszoró sem úgy szólni, mint a mai hifik. Basszusaik sem voltak. Nagyot szóltak az igaz, de messze nem úgy mint a mai szint kívánja.
Nekem van két Paravicini EAR csövesem, az egyik EAR859, a màsik a napokban készűlt el, dobozolni vágyakozik, ez az ESR869. 2x13 és 2x15W meg van egy gyönyörű 300b SE 2x8W-al. A kényesebbik végfokom, a 300b-st jelenleg egy zárt Revox 3utas Studio4 MK II típusú hangfalakon élvezem a hangját. A Paraviciniket pedig egy pár ASW cantius ML3 ii-n hallgatom. Ezekre nagyon nehezen találtam rá, mert különleges híres darabok és ritkák. Németből származik mindkét pár. Jól jártam mert aki üzletelte nem tudta mit árúl. Volt mèg egy pár Bonsai audio kétutasom passzív menbránnal tetején, de azt eladtam egy csöves erősítővel. Az is zárt doboz volt, de ezek mind eléggé érzékenyek, hogy jól bírják a csöves különleges SE végfokaim. Most is épp hallgatom Dire Straits és Pink Floyd egy-egx albumát és hegyezem az újParavicini végfokom hangját. Kondikat, csöveket csereberélek válogatok, méricskélek. Míg azt nem mondom, na most készen van és irány az asztalos és az alumíniumos a dobozolásra. Nagyon szeretem a hangját. Ezektől a hangfalaktól csak eddig egyetlen egyet hallottam szebben légiesebben szólni, dd sajnos hiába említem az “ETALON” márkát, abból a bizonyos tipusból az országban csak három pár üzemel, kettő maradék pedig darabokban mert ösdze sem lett rakva. Nincs is több a bolygón sem. Enbyi, kifújt. A gazdájától tudom ezt. Abvan egy 5”-os és a derékig érő kockahasáb doboz tetején egy kicsiny kiültetett nyélen ülő dóm magas van, de az a pár hangfal úgy szól komám! Olyat még életenben soha addig de azóta sem láttam, hallottam. Jelzem, pont Paravicinivel hallottam! 2x10W-on. Idézet: „Mélyhang leadásához (nem buhogásról beszélek) membránfelület kell ez így igaz. Egy subwofer ugyan mélyen puffog de egy jó orgona szólónál ahol játszonak is a mélyhangal nem csak morogtatják ott elvérzik. A nagyon mély bass játékokra nagy hangszóró kell. Az tudja lesugározni azt a hullámhosszt.” Ez nagyon igaz.
Persze ebben is van ráció mert ugye egy nagyobb hangsugárzó lomhább is . Így pedig a hirtelen reakciókészsége tűnik el a hangsugárzónak. Ezért látni mostanság hogy kicsi hangszóró passzív membrán kombinációt kezdik megint előszedni pedig az sem igazán jó.
Persze segít a mély hangok lesugárzásán valamely mértékben viszont teljesen zárt dobozt igényel a megfelelő működés eléréséhez. Próbálgattam én is a többhangszórós ládákat több ízben és eléggé vegyes a véleményem róla. Gumi / hab szélű hangszóróval dupla vagy négyes láda borzalom hangot ad. A hangsugárzók szórása miatt olyan szinten képesek egymásba szólni hogy képesek teljesen elnyomni is egymást adott pontokon így olyan furcsává válik az álltaluk lesugárzott hang. Kemény merev (papír /textil ) szélű hangsugárzóknál már egy fokkal jobb a helyzet főleg abban az esetben ha reflex rendszerű dobozba helyezik őket. Itt már kevésbé szólnak egymásba a hangsugárzók de persze itt is van egymásrahatás. Ami nekem tetszett csak kissé bonyolultnak találtam kiépítésileg az egy oszlophangfal volt ami kegyetlen szépen szólt . Azért is mondom hogy bonyolult volt mert volt egy zárt doboz rész plussz egy reflex ládarész illetve az aljában egy ilyen eldugott hangszórós (talán bandpass) rész. Hogy ezt a három részt hogyan hangolták össze az passz de ha jól emlékezem akkor 25centis hangszórók voltak és egyformák. Gondolom itt a három doboz jellegzetességeit hozták össze egy koncepció alá és valahogy összelőtték őket hogy egymást kiegészítve adják meg az összképet. Eléggé lágy finom de mégis hirtelen hangja volt minden mellékzönge nélkül. Nagyon érdekes volt a fülemnek hogy milyen tisztán egyöntetűen szólalt meg rajta egy két hangszer hangja.
Igen, így hallgatja. Kis teljesítményhez kell a menbrán felülete. Majd kipuhatolod előbb-utóbb minden csínnyát-bínnyát.
Én ismerem, legalábbis meséltek nekem már róla. Egyszer egy régi külföldi cikket mutattak fénymásolva, abban méretezések is voltak, csak én éppen 15"-os hangszóróra emlékszem és PA doboznak szánták már akkor is mikor kitalálták, mert régen a Beat korszak elején még igen nehéz volt a Wemblyt behangosítani egy akkori zenekarnak.
A hozzászólás módosítva: Márc 17, 2021
Hozzá tenném azért, hogy a megfelelő mély lesugárzásához önmagában nem elég a nagy membránfelület, továbbá kis hangszórókkal is lehet igen alacsony alsó határfrekvenciát elérni. A nagy membránfelület a nagy hangerőhöz kell, amit kissebb méretű hangszóróknál nagy kitéréssel lehet megoldani, ilyen alapon működnek a pázmándi 17cm-es hangszórói is és tényleg működnek. Továbbá mindkét esetben nyílvávaló feltétel, hogy a hangszóró alkalmas legyen a mélyhangok visszaadására, egy nagy érzékenységű topládában használatos 40cm-es PA hangszóró közel sem képes lemenni olyan mélyre, mint egy erre tervezett 15cm.-es hangszóró, persze az érzékenységük között van 10-15dB, de a topládák 100Hz-alatt hamar el is fogynak.
Ez nem igaz, hogy egy top láda nem képes leszólni normálisan legaláb 100Hz alá. Ezt most cáfolom meg neked ezen percen. Ithon van a régi cuccom 1 pár három utasa. 15"-os Eminence Kappa Pro, 10"-os 400W-os Elta, és BMS 4538 van magas driverként benne Line Array 100/20 fokos nyitású tölcsérrel. 115 literes trapezoid doboz 110-es kerek reflex nyílással cső nélkűl 30Hz rezonancián van még mopst is, holitt 2001 nyarán készűlt. Igen kellemes mélye van ezzel a hangszóróval is, pedig korábban Ukrán Kozlov 600/800W-os volt a mély, csak kollégámnak adtam, mert nagyon nehéz volt a 30cm-is mágnessel. Négy darab volt ebből a dobozból és kollégámnak még 4db. Ha nem lenne a pandémia most, szivesen elhívnálak, beüzemelném neked, megmutatnám , hogy szól. És ez csak ami hangfalaink. de a storm audio régi kínálatában tíz tipust tudok felsorolni ami ugyan így tudta a mélyet, sőt volt olyan dupla 15"-os top ládáink, ami 20Hz-re is leszólt! Tehát létezik ilyen mélyre szóló hangfal, igaz ebből egyetlen darabot fél évig építettünkl, majd két évig a hangváltót hozzá a renge3teg méréssel. A másik kettőmet már tíz éve legalább, hogy eladtam, tudtzommal jelenleg Debrecenben a Szeged utcai szabadidő Park (SZUSZ) -ban üzemel egy nagyobb zárt rendezvény teremben fellógatva.
30Hz-ig tökéletesen leszól most is mindegyik, ami megmaradt és csak ez után esik az átvitele. Ezt saját magam mértem mérőmikrofonnal fehérzajjal hangrendszerek mérésére szolgáló mérő programmal . Öt éve még tökéletesen tudta a fizikát. Jó hangfalat kell tervezni, építeni és tudni fogja a basszust. A hozzászólás módosítva: Márc 17, 2021
Ja látom ezek az eminence-ek tényleg egész értelmesek mélytartományban, mondjuk 50Hz alatt, azért itt sem kell csodát várni, meg ilyenkor szokott az lenni, hogy az érzékenység azért nem egészen stimmel a katalógusadatokkal. De valóban egész jó átvitelt mutatnak TS alapján.
Másrészt megvettem az apróban hírdetett Hivi hangszórókat is, amiknek mindössze 9cm-es a membránja. Mért TS adatok alapján moddeleztem, plusz melléraktam az általad említett eminence konfigurációt. Persze szól az 30Hz-en is, csak nagyon halkan, a kicsinek, azért lényegesen kiegyensúlyozottabb az átvitele, a topládának nyílván a jellemző "kopogó" hangja van, ahogy az lenni szokott, ezért is használatos ezek mellé sub láda.
Viszont a Hivi EQ nélkül önmagában is kényelmesen hallgatható (ráadásul rendes bejáratás után éri el az 50Hz körüli rezonanciát, most most 10 perc járatás után van 76Hz-en, frissen kicsomagolva 87Hz volt ) és biztosan kellemesebb a hangja, persze hangerőben nem egy ligában játszik a kettő. Ebből most csak annyit szeretnék kihozni, hogy önmagában a membránátmérő nem garantál semmit, már ami a mélyátvitelt illeti. A hozzászólás módosítva: Márc 17, 2021
Ezek az eminencek szerintem Nulla hangszórók hírükhöz képest. A BMS-eimet hallanád. Egy különleges mélyláda van lekicsinyítve 15"-os hangszórókhoz átméretezve és 2db BMS 15N830v2 van benne. középen egy hatalmas 12cm keskenységű /legalábbis legszűkebb részében/ teljes doboz szélességnyi különlegesen tervezett, inkább kicsit kifelé-befelé is tölcsérre hasonlító reflex nyílás nan. ez azért van így tervezve, mert a hangfal minden féle káros torlóhangok mellékes hibák nélkűl bármikor bárhol kibocsátja magából a még 18Hz-es iszonyat mély hangokat is. Ezt hajtom éppen azzal a 6,5 kW-os Outline twin pulse digit végfokkal, ami miatt már egyszer régebben vitáztál velem /de remélem elmúlt haraod már/
Nem szoktam elengedni ilyen mélyre, mert felesleges, csak akkor, ha nagyon hifi minőséget szeretnék hangosítani és inkább jól csillapított zárt helyeken. Nagyon szeretem, mert nagyon szuper lágy basszusokat produkál és nem őrűlök meg koncertek után, mert fáj a fejem a kellemetlen kemény basszusoktól. Itt az adata:http://www.loudspeakerdatabase.com/BMS/15N830v%C2%B2 A doboz hasonlít az L-acoustics KS218 sub-ra, erről lett átméretezve, illetve az SB28-ról. Így jobban el tudod képzelni a reflexnyílását is. https://www.production-partner.de/test/l-acoustics-ks28-im-test/
Egy hifi hangszóró mindig kisebb és ami nagyon jelentős, könnyebb menbránnal bír, mint egy akás audiofil PA hangszóró. Mert ilyen is van. Na meg a másik nagyon lényeges dolog az, hogy nagyon kevés olyan nagy kitérésű PA hangszóró létezik a világon, ami PA-ként is hasonlóan viselkedik, mint egy hifi gumi peremes könnyített szerkezetes alu kosaras jobbacska Adam audio, Klips, Meyersound hifi, vagy Beyma hifi, de sorolhatnám a Kefekkel, Fostex, egyébb millió hangszórókkal. Itt egy BMS, talán az egyetlen egy a márkában, amiről beszélek:
https://www.thomann.de/hu/bms_12n630_8_ohms.htm Na ez tud még olyat nagyban, mint a hifi lenne. Én már hallottam ilyet szólni többed magával. De mint látod, ennek is látányosan hatalmas gumi pereme van, ami jó majd 2mm vastadg is és ez sem könnyű menbrán, hogy tizen- huszon vattokkal meg lehessen moccintani a menbránját. Nagyon jó hangszóró, nagyon hangos, jó érzékenységű, de más, mint hifi kicsit. A JBL Wertwch mélyládákban van még hasonló hatalmas nagy löketű hangszóró, de azok textíl peremesek már. viszont a BMS-nek is és a világhírű neves B&C- nek is vannak olyan koax két, három utas hangszórói, amikkel tudnég high ended hifi dobozt tervezni. Egy pár ilyen B&C-vel tavaly ügyködtem keveset. Gyönyörű hangjaik vannak. A hozzászólás módosítva: Márc 17, 2021
Rákerestem ebben az adatbázisban a 18sound hangszórókra, ezekből ismertem annó néhány darabot, és itt elég jól megfigyelhető az összefüggés az érzékenység és mélyátvitel között.
A linkelt oldalon az első komment beszédesebb minden szónál. Idézet: „Great driver! Excellent build quality. Used several times for bass in conventional hifi systems. For the 8 Ohm version you can expect around 89-90 dB sensitivity, don't believe the 98 dB rating here.” A hozzászólás módosítva: Márc 17, 2021
Hát.. szerencsés ember vagy hogy ilyeneket hallgathatsz és van is hol. Kb. 20 évig nem is foglalkoztam zenével vagy HiFI-vel, de a gyerekek felnőttek, és visszatért a régi hobby.
Újra kéne lemezjátszót vegyek, pedig csak a Pink Floyd kollekcióm maradt meg. A többi CD-n vagy flac-ban van. A KEF Q sorozatát ismerem, sőt meg is hallgattam vásárlási céllal a Q100-at kb. pár éve. Akkor nem nagyon tetszett, bár lehet csak behalucináltam hogy a reflex miatt ennek is gomolygó nem tiszta mélyei vannak. OK, nyilván nem egy ilyen fog mélyben csodát tenni. Mai eszemmel a benne lévő hangszórókat elfogadnám, vagy építenék hozzá mélysugárzót.
Pázmánditól már tavaly akartam enni 17cm-s hangszórókat, de már nem lehet. Bp-i bolton keresztül rendeltem (volna). Most is azt írta, hogy a az ő szélessávúja csak nincs ideje rá.
A Sonido-nál sincs készlet rendelés esetén gyártanak, de ők legalább gyártanak.
Én meg kopletten elfogadnám ahogy van. A Revoxba belekukkantottam multkor félszemmel, mert kíváncsi voltam, hogy az eredeti RLC elemek épek- é, vagy kiszikkadtak a bipoláris elkók, mint az Atakama sivatag? de megnyugodtam, egyetlen vezetéket sem teszek benne odébb, hogy másként szóljon. Ez pont így jó eredetiben, ha más agyondícsért ingyom-bingyom kondit -tekercset csereberélnék benne, akkor másképpen szólna és már biztosan rosszabbúl, mint így most eredeti átvitellel. A csöveseim meg élvezet. Soha, de soha egy sem érdekelt, míg a helyi haveromnál meg nem hallottam Kedvelt Pink Floyd Számomat az ő Paravicini EAR 859 végfokán Etalon nevű egyedi Hangfalán. Na akkor megcsodáltam, hogy egy magához képest nagy , amúgy karcsú dreflex dobozban mit művel egyetlen 13 cm-is kis sz@r nem tudni miféle kis gyöngyszem hangszóró. Azzal a sugártetródás /amúgy különleges trióda üzembe kötve/ erősítővel úgy, de úgy beszólta a kb. 15m2 es szobát és olyan hatalmas erővel, hogy akkor elhatároztam, hogy még ha bonyolult is, de meg kell építsem azt a végfokot, hogy én is átérezzem ithon hasonló élményt. Olyan félelmetes basszust csak abból a hangfalból hallottam még. azóta se semmiből, még ha nagyobb, akkor se tudta semmi sem. És ahoz a dobozhoz, hogy el tudd képzelni, ami majd 50 literes, a 13cm-is hangszóróhoz 8cm átmérőjű, 8cm mély reflex cső volt alúl hátúl. és ablak előtt tőle 1m-re és saroktól is 1m-re van a hangfal elhelyezve.
Én is cserélném és javíttatnám az enyémeket (17R626A), kettőt ígért is, de egyelőre nem akar összejönni.
Mint felhasználó/hallgató mi a véleményed a 17R626A-ról. Ezt venném én is ha lenne, de csak az adatlapját ismerem.... ehh. Több utas hangfalban van, vagy valamilyen TL-ben?
A hozzászólás módosítva: Márc 17, 2021
Sima kétutas reflex dobozban van. Nagyon jó hangszóró, mindent tud, amit az adatlapja állít. A legjobban a brutális kitérése tetszik, lehet döngetni rendesen, nem torzít, nincsenek furcsa zajjai nagy kitérés mellett sem.. kb. 4 éve vettem őket, akkor az egyik zörgött, de javította a lacibácsi, aztán tavaly az egyiket szétrúgta a macska, na azóta nem sikerült a csere/javítás sajnos...
Idézet: „tavaly az egyiket szétrúgta a macska, na azóta nem sikerült a csere/javítás sajnos...” Sok éve ismerem Tamást, az alapitót, szerintem nagyon korrektek. A hozzászólás módosítva: Márc 18, 2021
"tavaly az egyiket szétrúgta a macska"
Komoly macskaállat lehet. Az enyéim közül is "csipesz" úgy döntött hogy a bass láda reflexnyílásában akar aludni. Résnyire nyitott ajtónál besonfordált és nem vettem észre őkelme helyetfoglalt benne. Épp egy midi-t szerkesztgettem és átlőttem a hangot a nagy cuccra a fülesről és a nagy dög 40-es hangszóró a csendből hirtelen megdörrent. Életemben nem láttam olyan gyorsan átszáguldani macskát a szobán majd koppanni az ajtón mint akkor. Szerintem szívbajt kaphatott de az biztos azóta nem merészkedik a közelébe sem. Most bogarászva a net-en találtam meg egy albumot. Nem vagyok fanatikusa ennek a tipusú zenének de baromi érdekes a hangszerelése illetve furcsa a mély tartománya. The Enigma IV (Shinnobu) Aki szereti ezt a hangzásvilágot annak tetszeni fog. Nekem már az agyamban morog.
((Tetszik a macskusz-házikusz neve. Viszont én házon belűl meg nem tűrök semmilyen állatot, ami repűl és mozog rajtam kívűl.
Enigmát is szoktam csöveseimen hallgatni, nagyon tudja. A minap Dax Johnsont hallgattam meg Alan Taylort, Norah Jonest, Phill Colloinst. David Gilmour/ex pink Floyd tag/ New Pompeii albuma Bár neked nincs csövesed, haalgasd meg ezeket, mesés élmény.)) Hátha előbb-utóbb építsz csövest is, valami jót.
Az enyém neve BigFoot, vagy Joseph.
A hozzászólás módosítva: Márc 18, 2021
Inkább töröltem, mert nem ide való szöveg volt.
Mivel nem vagyok hifista "állat" így a csövit kihagyom.
Hajdan volt csövesem de az én zenebonáimhoz az nem jó .(szintizek) Szinti és midi esetében értelmetlen a csövi.
Szerinted. Most adtam egy zenész barátomnak karácsonykor az egyik csövesemet. Jézuska vitte neki. kérlek szépen Ő pont stúdió programokon szerkeszti Blues zenekaruk álltalam és maguk álltal felvett számait és zenét szerkeszt egy /most meg nem mondom, hogy 5,5, vagy 6 oktávos modi kontroller billentyűn, hol pedig szintit is kötnek gépre és csinálják az új alapokhoz a harmóniáikat, ezt-azt. Jelenleg Infinity hangfalpárn hallgatják, nemcsak stúdió monitoron is, hogy hallják, miként szól házi hifi rendszeren a számaik. Úgyhogy tévedés az, hogy nem lehet csöves cuccon komoly dinamika tartományú billentyűs hangszereket megszólaltatni. Jó csövesen, még SE-ken is tökéletesen lehet. Pont ilyenkor mutatkozik meg, hogy jól van megépítve, vagy csak duma van és misztikum és csak szobadísz, amit nézni jó dolog, de porolgatni sem annyira élvezet. Viszont amit mindig és mindenkor állandóan untig szajkózok, hogy ehez ám normális hangfal/ak/ is kellenek! De nagyon ám. eléggé ritka majdnem 100dB érzékenységű mély, közép, mély-közép hangszórókat fellelni olyan sávátvitellel, ami nincs telis tele lyukakkal-tüskékkelés ráhagyni, hogy jó lesz az és a fülbe ékezve a hangban úgyis kiátlagolódik, meg egyéb ráhagyás.... na ez a komoly feladat. Ezekkel hangfalat csinálni még nehezebb, több okból is, hogy azt hozza amit vártál és ne vesszen a jelen egy gramm se, míg haggá alakúl.
Annyira én nem megyek bele a Daw-ok lelki világába (főleg hogy blues zenézzek)inkább csak felkopálom és hangszerelem ami nekem tetszik. Viszont ha valahol ki kell játszani ott meg a 20-30watt kevés. Persze lehetne komolyan studiózni de én nem akarok zeneszerző sem dj lenni ahhoz már öreg vagyok. Lehet pont ezért használok szobában is méretesebb pa cuccokat persze finoman.
Nem ördöngősség hogy a ládáim 100db-hez közelebb vannak mint a 85-ös hifi hangszórók. Nevezz beteg állatnak de én a nagy 40-es pa bass hangszórót ami elméletileg 600Watt meg van vagy 15kilós egy belágyított quad405-el hajtom és teljesen megfelelő hangot kapok tőle. Majdhogynem azt hallom mint a legtöbb középkategóriás hifi csodából. Mivel nem is tudok előállítani olyan minőségű zenei anyagot mint egy igazi studiózott jazz vagy blues zene így nagyobb minőségre még nem volt igényem. Viszont ismerem a billentyűsök repertoáljánál hogy gép-gép között mekkora külömbség van és így egy perfect-re belőtt csövesen lehet az egyik jó lenne a másik meg inkább a hagyjuk kategóriát produkálná.Ehhez kicsit kommerszebb(igénytelenebb) cucc kell hogy ne legyen az amugy is jellegzetes külömbség még oltáribb. De ez már inkább az igényekről szól. A hozzászólás módosítva: Márc 18, 2021
Egy 15"-os, amúgy 38cm átmérőjű legtöbbje, biztos, hogy még egyedűl is nagyobb basszust csinál, mint bármilyen hifi, bár tudok vagy két-három konstrukciót, ami meg a 15"-ost alázza meg, de az már komolyan megépített mélysugárzóv és a doboz összerakása se egy utolsó Puzzle kirakás. vot korábban a birtokomban egy nagyon híres hangszórógyártótól saját magam kívánalmainak egyedileg rendelt 600W-os 15"-os hangszórópár. Azt extra mélyátvitelre kértem és egyenletes freki átvitellel 2kH-ig. Ennek a csodának a rezonanciája 28Hz volt és két hullámos nagy textíl peremes Nagy membrán nyílásszögű hangszóró. Még most is megvan, neki adtam kollégámnak a 3 utasába, mert én megszakadtam, olyan nehéz volt. A 100-as lengőcsévéje trapezoid profílhuzallal van tekerve és a csévén belűl is egy réteg és kívűl is van egy réteg tekerve. Nem hétköznapi PA hangszóró, igen ritkac darabok.
Nem tudom mit értesz nagyobb basszus alatt, de igazából önmagában egyik kijelentésed sem áll meg. Otthoni hifi hangszóróból lehet fogni négyet és máris hangosabb lesz (ha a hangosabb a nagyobb), ami az F3 pontot illeti, az szintén csak feltételesen lehet igaz, pláne, hogy a hifi mélynyomók jellemzően alacsonyabbra képesek menni. Az alacsony rezonanciafrekvencia önmagában nem garantál semmit.
Nem, míg hozzá illő dobozt nem tervezel, készítesz.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |