Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Kapcsolóüzemű (PWM) végfok építése
Szia lefényképeztem a ferritmagokat, a képen a sárgáknak a belső átmérője olyan 1cm a zöldek kisebbek! hanyas vezetékből kell tekerni?
Ezek nem lesznek jók. Nagyon nagy lesz a veszteségük (a sárgáknak), és melegedni fognak.
De gondolom valahol lehet venni? ezekből esetleg valamelyik jó lenne? Bővebben: Link
Köszönöm segítséged!
Üdv, egy Quad 405 minőségű, hasonló torzítási paraméterű d osztályos erősítőt keresek. Elsőnek a VF3-at néztem, de azt -+12 voltról járatnám, mert nem kell nagy teljesítmény. Ki mit gondol? Mit ajánl?
Építeni szeretnék nem vásárolni, előre szerelt panelt én is tudok ebben a témában keresni.
A VF3 nem D osztályú erősítő.
Akkor ez mi? Egyébként ha nem az akkor egy kis teljesítményű erősítő érdekelne engemet. Táp ami kéznél van az egy txes pc táp, nagyon nem szeretnék belebonyolódni.
Viszont egy 0.05% max torzítású ultra lineáris d osztályúval szóbálnaék, kíváncsi lennék a hangjára. ui: ha jól veszem ki Highand kollega átalakította szimulációs szinten a vf6-ot pwm üzemodúvá. (valaki helyesbítsen már ki ha megkérhetném.) A hozzászólás módosítva: Jún 8, 2013
Te VF3-ról beszéltél korábban, nem VF6-ról.
Ez az átalakított VF6 egy gyenge próbálkozás arra, hogy hogyan (is) lehet csinálni egyszerűen D osztályú erősítőt. Ez elég egyszerű, csak sosem fogja tudni azokat a paramétereket, amiket te szeretnél. Ha nem foglalkoztál még ezzel a témával, akkor olvasd át ezt a topicot.
Foglalkozni foglalkoztam, mint a komparátoros iránnyal, anno valakit itt még le is hurrogtak mert komparátorossal kezdett el foglalkozni. De talán egy kapcsolási rajznak jobban örülnék.
Apropó pwm technikával foglalkoztam is tápegység oldalról. Meg tananyag volt nekem.
Csak hatot kellett volna visszaolvasni a kérdésed előtt, csatoltam képet a TA2020-ról. Ennyi pénzért nekiállni sem érdemes, de ha mindenáron építgetni akarsz, akkor építs olyat. Van olyan hangja mint a Quad-nak, talán még szebb is. Sima 12V DC-ről táplálkozik, lakásba bőven elég amekkorát szól. Ennek az x%-os torzításnak meg semmi köze sincs ahhoz hogy az adott végfok hangja milyen, mert lehet hogy a 0,8%-os tetszik, a 0,001%-os meg nem. Lásd csövesek, nekik a 2% is tetszik.
Lásd nem zenehallgatásra kell nekem hanem zenekeverésre(nem dj).
Jó tudom akkor gainclone, nekem meg az nem jön be.
Ezt a TDA8950-et hol/mennyiért lehet beszerezni (a lábas verziót)? Lehet, hogy kipróbánám én is!
Én tervezek rendelni több darab ilyet és 1500ft/db. Ha érdekel privátban írj.
A J-s változat, tehát a furatlábas.(bár jobb lenne az smd, de az drágább valamiért)
Köszi szépen az infót. Megpróbáltam szerezni EF25-ös magot, de sehol sem kaptam. Szerintem maradok akkor annál, amit proksa1 írt, a T106-2-es magnál.
Tali Bt, Vác. Ha mégis veszel, akkor Al=100-ast kell venned, ebben benne van a légrés, kb. 1,6 mm. 250 W-ig biztosan jó.
Vác egy picit messze van ide... De mindjárt megnézem a honlapukat, hátha lehet rendelni.
Sziasztok! Az oldalon lévő végfokot építettem IRF640N fettel. (nem a hidalt verzió) Működik, de eléggé zajos. Okozhatja ezt az, hogy a fet nem megfelelő erre a célra? (feltekert hangerőpoti mellett súg és búg, letekert potinál búg) Építettem már IRFP250N fettel is, az is zajos volt, de közel sem ennyire. Mivel azt sub célra használom, és nem búg, csak súg, így nem probléma. Most viszont a topoknak akarok ilyen végfokot, és fontos lenne, hogy zajmentes legyen.
A zaj, búgás nem a tranyók típusától függ. A búgás valószínű földhurok, a sustorgás meg gerjedés, meg az, hogy nem ott kapcsolnak a tranyók, ahol kell. Túl sok zavar keletkezik, ez többnyire sziszegésben, sustorgásban és természetesen kivezérelhetetlenségben, komoly torzításokban jelentkezik. A megoldás, a teliföldes nyák, már volt róla szó ebben a topicban. Valójában nemcsak a kapcsolóüzemű, hanem az analóg dolgokat is így kellene megtervezni.
Szereztem már kétoldalas nyákot, de nem sikerült megtervezni a másik oldalon lévő teliföldet, és a kivételezésével is bajban lennék. SMD-zni is próbáltam, de megőrülök tőle... Csináltam két képet, hogy hogyan is néz most ki. Teliföldes nyákra tudnál valami ötletet vagy segítséget adni?
Ez így van ahogy írod kolléga. Plusz ne hagyjuk ki, amit csak lehet árnyékolni érdemes.
Volt már erről szó itt is, olvass vissza. A teliföld azért nem feltétlen olyan, hogy a panel egyik oldala egybefüggő rézfólia. Lehetnek benne "szigetek", ha az áramkör kialakítása úgy kívánja, de ezek ne legyenek nagyok és ne osszák szét nagyon a rézfelületet. A lényege az, hogy legyen egy olyan GND, ami nagyon kicsi impedanciájú. Azt is lehetne mondani, hogy ez egypont földelés, csak a föld gamója ( pad ) nagy.
Az elrendezésben pedig valami olyasmit csinálj, hogy az erősáramú ( kimeneti ) részek fóliáin ne tudjon menni a gyengeáramú részek árama. Pl: valahol a nyák közepén van a két pufferkondi, ettől jobbra van a kimeneti szűrőkör, meg a hangszóró kimenet. A kondik bal oldalán meg kezdődik a bemenettel, aztán a FET-ek. Így elérheted, hogy a szűrőkör árama nem fog átfolyni azon a teliföld darabon, ahol a vezérlés van. De nézz meg idevonatkozó irodalmat, a Lorylaci csatolt be ide egy komplett kis tanulmányt ezekről az erősítőkről, nem is olyan régen. Bruno Putzey írása, a Philips-től.
Én nem vettem észre, hogy szükséges lenne az árnyékolás. Nekem csak akkor volt probléma, ha pl. a kimeneti fesz 1...2 cm-re ment a komparátortól, vagy a kimeneti fojtót 1...2 cm-re tettem a komparátortól. Ha a teliföld jól sikerül, vagy inkább úgy mondanám, hogy az egyes fokozatok, egységek árama nem látja más fokozatok által felvett áram által okozott feszültségeséseket ( a hozzávezetések impedanciáján ), akkor az már nagyon jó lehet. Ezt meg lehet csinálni teliföld nélkül is, csak elég problémás. Nekem még légszereléssel is szokott menni, vannak képek róla, úgy 2011 késő nyarán csatoltam ide őket. Sajnos, azóta nem volt vele időm foglalkozni.
Úgy van ahogy katt írja. A zaj, torzítás leginkább amiatt van, hogy a fetek árama rángatja a komparátor és a szinteltoló fokozat fóliáit. Ebből a szempontból ez a nyák sem jó amit a Lacival építettünk, ennek ellenére nekem gond nélkül ment, egyáltalán nem volt zajos. A megfelelő helyekre pakolt X7R hidegítések sokat javítanak a problémán, de nyilván 100%-ban nem fogják megoldani.
Hidegítésnek X7R SMD kondik vannak benne, az 1µF-os kondenzátorok pedig ilyenek. Utóbbival lehet valami probléma? Habár azért választottam ezt, mert direkt nagyfrekvenciás célra alkalmas.
A hozzászólás módosítva: Júl 2, 2013
Jók. A probléma az, hogy az rendben van, hogy a kondi egyik végét rákötöd a hidegítendő pontra és a kondiról mész tovább. A gond a kondi másik végével van, ugyanis azt te lekötöd a GND-re, vagy valami pontra, hogy ahhoz képest hidegítsen, de az a pont nem elég hideg, mert a valódi hidegpontig menő fólián átfolyik még valami más fokozatnak az árama és az rajta feszültséget ejt, hiszen ennek a fóliaszakasznak is van impedanciája. Tehát, nem lesz elég hatásos a hidegítésed. De ha nem folyik át más fokozatnak az árama, akkor sem lesz elég hatásos a kondi, ( a hidegítés ), hiszen a tényleges hidegpontig esik a fólián feszültség, vagyis olyan, mintha egy sokkal gyengébb minőségű kondit tennél be. Erre való a teliföld, hogy kapj egy nagyon kicsi impedanciájú hidegpontot. Ha ennek a lényegét megérted, akkor nagyjából akármilyen kapcsolóüzemű kütyüt tudsz nyákolni. Nagyon jó az smd kondi, mert már alapból kis méretű, tehát az ESL-je sem lehet magas értékű. Az egyik végét beforrasztod a hidegítendő pontra, a másik végénél meg fúrsz egy lukat a nyákba és egy darab dróttal átkötöd a panel másik oldalára, ahol a teliföld van. Tehát, kaptál egy nagyon jó hidegítést. Ha meg huzallábas a kondi, akkor mégegyszerűbb a dolog.
A teliföld sem mindenható, ezért írtam korábban, hogy nem árt térben is szétválasztani a teliföldre menő GND-ket, mert az igaz, hogy egy nagyfelületű rézfóliának kicsi az impedanciája, de nem nulla! Tehát, a térbeli elhelyezéssel is sokat segíthetsz, hogy a nagyobb áramok ne is akarjanak azon a fóliarészen folyni, ahol a kisebb áramú fokozatok vannak. Nagy általánosságban, minden bekötésnek külön legyen áramútja, persze nagyon kicsi impedanciával. Ezt ugye nem lehet megvalósítani, de azért a teliföld nagyon jó lehet, mert nagyon jól közelíti az ideálist.
Köszönöm a választ, így most egész érthetőnek tűnik a probléma. Megpróbálok tervezni a kétoldalas panelra, hogy a másik oldal teliföld legyen, és néhány alkatrészt megpróbálok smd-re alakítani, hogy a meghajtó IC közelebb kerüljön a fetekhez.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |