Fórum témák
» Több friss téma |
Elsősorban erősítőnek lenne szánva.
Ha +/-27-28V is elég azt áttekeretlenül tudja a PC táp trafója a 12V-os ágakon, meg kell hajtani félhídban, esetleg soros tekerccsel rezonánsként. Ennél egyszerűbb nem nagyon van.
Sziasztok!
Szkennelőm tápja megadta magát. Felbontva észre vettem ,hogy az összes köndi felrobbant.Kicserélgettem őket ,de a kimeneten még mindig 0V van.Hol lehet a hiba?
Szia!
A nagy hálózati pufferkondin meg van a 320V körüli egyenfeszültség?
Igen megvan
A mütyürke SMD ellenállásokat átmérted, tranzisztorok jók?
Az SMD-k jók az egyik tranyót mértem a fény ház alatt egy N csatornás FET van ,de azt ha mértem dióda mérővel akkor minden fele volt 0,5V-os vezetés
Szinte tutira flyback táp. Van vezérlő IC vagy csak két kis tranzisztor van (Q1 és Q2)?
Utóbbi esetben egy önrezgő flybackkel van dolgod. Az előny, hogy ebben könnyen k tudod cserélni a valószínűleg hibás tranyókat. (vagy egy tranyó és egy MOSFET) Ha van IC, akkor tuti kuka, de ide már több szerencse kell: - Olvasható legyen a felirata (sokszor lekaparják) - Beszerezhető legyen normális áron. A hozzászólás módosítva: Máj 16, 2014
1 db tranyó (C181) és 1 db N Fet van benne (P3NC60FP)
Illetve egy Optocsatoló PC123
Q1-et Q2-t megnézném, aztán az összes diódát, R5 alatt meg van feketedve a nyák a hőtől akár az is meg lehet nyúlva stb, stb.
Q2 -t már mértem az jó az ellenállás is jó a vezetősávok is és a diódák is.
Az optocsatolónak megmértem mindkét oldalát ,de az egyik oldalon szakadást mértem akárhogy is cserélgettem a mérőtűket.A FET-et hogyan tudom megmérni?
Akkor ez egy könnyű móka lesz. A tranyónál aza kérdés hogy BC181 vagy 2SC181, ezt jó lenne kideríteni (egyik NPN másik PNP). Ha visszarajzolod a kapcsolást, akkor kiderül, áltlaában ezekbe NPN tranyó kell (amikor a MOSFET alatti söntön lévő fesz eléri a tranyó nyitófeszét, akkor a MOSFET gate-jét kisüti)
A MOSFET sokmindennel helyettesíthető, lényeg hogy tudjon legalább 600V-ot, és ahogy nézem Rdsonja 3,3Ohm alatt legyen. Optocsatoló ritkán patkol el, de ezért ellenőrizd!
A FET helyére találtam IRF 730-at(400V 5,5A) ,de az csak 400V-os ez a legnagyobb ami jelenleg van.
Ez elég vagy kevés? A hozzászólás módosítva: Máj 16, 2014
Ha azt mondtam, hogy legalább 600V, akkor legalább 600V! punktum
A diódák esetében a digitmulti becsaphat ha visszáramos a dióda. Az optó tranyója pedig nyilván szakadás kell hogy legyen.
A fetnek kell adni drain és gate feszt, tenni egy ledet előtéttel a drain-re, és látszani fog ha ki-be kapcsol a gate feszre. Próbaképpen beteheted az IRF-et is, csak akkor ne 300V-ról próbáld ki hanem 100-150V-ról. Ezek általában 85-90V körül már elindulnak, ahogy szinte bármelyik másik kapcsitáp is.
Akkor majd jövőhéten hétvégén folytatom addigra veszek 600V-os NFET-et.
Az Opto marad és megpróbálkozok IRF 730-al 150V-nál. Köszi mindenkinek mindent! A hozzászólás módosítva: Máj 16, 2014
Sziasztok!
A fet helyére találtam olyat ,hogy P4NK80ZFP-Ez megfelel a P3NC60FP helyett?
Nehogy sokat kelljen várnod.. beteheted... viszont nem nagyon látom a snubber-részt... mérj meg ott is mindent, ha van..
Kicseréltem a FET-et és a tranyót.Oda jutottam el ,hogy nincs a kimeneten tápfesz ,de a kondik ráznak
![]()
Nem sokáig jutottál el akkor... a kondik feszültségét műszerrel, ne kézzel ellenőrizd..
![]() Ha nincs kéznél, tölts le pár tranyós flyback rajzot ( keresés-flyback-fájlmellékletek-képek ), nyomtasd ki és tedd magad elé, aztán annak a mintájára MÉRJ feszt minden ponton, írd fel. A trafó szekunder oldalára tegyél 2 ellenpárhuzamosan kapcsolt, előtétezett ledet, esetleg kis életjelet látsz-e ( bármilyen szekunder oldali hiba is lehet..) Ha semmi, kikapcsolt állapotban, kisütött kondikkal mérd ki, mi nem lehet még jó. A trafó nem szakadt-e, source kör a negatív táptól oké-e, stb... Ne egy semmitmondó sorral gyere vissza. ![]()
Szia Ferci! Arra szeretnék választ kapni,hogy mitől szokott felrobbanni egy nem régi kondi?Többször olvastam már hogy felrobbant. Üdv! Tibor
1. Túlfeszültség (jó nagytól, mert általában névleges feszültség +10-20%-ot még el szoktak viselni, melegedéssel)
2. Ellentétes polaritás: na ezt nem szokták tolerálni, még kis mértékben sem. Ezért érdemes az egyenirányító diódá(ka)t lecsekkolni! Jah és még egy: 3. Túl nagy búgóáram: búgóáram x ESR az disszipáció. Ez is melegíthet bőven,a ddíg, amíg fel nem robban. A hozzászólás módosítva: Máj 20, 2014
Köszi! A búgó áram alatt mit értesz? Kisülés-feltöltődés?Azért is kérdezem,mert volt egyszer egy akksitöltőm(zselés akksira,),és abban is felrobbant a szekunder oldal kimenetén lévő puffer kondi.Itt egy rajz. Nem konkrétan erről a töltőről van szó,de hasonló az is. A szekunder kimenet pedig szinte ugyanaz. Tehát itt az 55.4 Voltos kimenetnél lévő 470 mikroF-os kondiról van szó. Van-e ötleted,hogy mitől robbanhatott fel? Mikor kicseréltem akkor pedig nem világítottak a Led-ek, csak bekapcsoláskor,és kikapcsoláskor egy pattanás hallatszott. Tehát érdekelne,hogy mitől robbanhatott szét,vagy hogy hogyan tudnám megállapítani a hibát? Üdv! Tibor
A hozzászólás módosítva: Máj 20, 2014
Még annyit hozzátennék, hogy ilyen esetben 100 voltos kondit használnék "privátban"..
Diódák 200 volt zárófesz...- leellenőrizném a diódák snubberét is, nincs-e kondizárlat és egy kis negatív is átmegy.. Láttam olyan kondit is, ami polaritásra nem jól volt gyártva ( Ch... - valamint beforrasztva..). 2x220 µF talán jobb lenne, term. kis ESR... ( 105 fokos legalább..).
Még valami. Ha túl régi az elkó, akkor valahogy meggyengül a szigetelése, ha egyből kap nagyobb feszültséget, akkor ha nem is robban fel, de kiverheti az elé kötött biztit. Ha meg nincs bizti, akkor egyebeket. A túl régen feszültségmentes kondikat formálni kell, ami azt jelenti, hogy fokozatosan kell növelni rajtuk a feszültséget és az egyes helyzetekben néhány percig rajtuk kell tartani. Aztán szép lassan kialakul újra a szigetelőképesség és bírja a a max feszt is. Ezt inkább nagyobb kondiknál ( 3300 µF/350 V ) lehet észrevenni és egy ekkora köcsög már nagyot tud szólni. Én még a vadi új 100 µF/400V-os kondikat is így "helyezem üzembe". A kondi azt szereti, ha mindig feszültség alatt van.
Fotót ugyan nem láttunk, de a szó szerinti robbanás (durr és porfelhő) olyankor van amikor fordított polaritást kap egy elkó. Ez nem nagyon téveszthető össze mással, ilyenkor szétnyílik az egész, a ház elrepül és csak a 2db beforrasztott láb marad a nyákban.
Amikor csak trutymó folyik ki belőle, esetleg picit szétnyílik az pedig a megnőtt ESR következménye.
Szia. Itt minden összefügg mindennel, az összes feszültség vissza van csatolva valamilyen formában. Itt teljesen ki kellene iktatni a védelmet, és a visszacsatolast egyénileg felépíteni. Utóbbiban sajnos nem tudok segíteni.
![]() ![]() ![]() |
Bejelentkezés
Hirdetés |