Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Kazettás magnó (deck) javítása
 
Témaindító: damien, idő: Júl 16, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   33 / 184
(#) pucuka válasza cruisher hozzászólására (») Máj 24, 2011 / 1
 
Nem lehet "0 dB" -n mérni, hiszen soha semmi nincs 100 % -ig kivezérelve folyamatosan, és még a magnó szalag, fej frekvenciamenet korrekcióját is figyelembe kell venni. Minden mérési módszer szerint a teljes kivezérlés - 20 dB szinten történik.
(#) szabjan válasza pucuka hozzászólására (») Máj 24, 2011 /
 
Idézet:
„Minden mérési módszer szerint a teljes kivezérlés - 20 dB szinten történik.”


Ez így van. Bár régebben mértek 0 körül is de valóban a hangszeres zenék nagy része 10-11 kilóherz felett már csak javarészt felharmónikusokat tartalmaz. / Amikre persze szükség van.../ és amiknek a szintje 16-18 kiló környékén sokszor még a -20 dB-t sem éri el. Ellentétben sok elektronikus zenével. A 0 dB es szinten egy átlagos deck króm szalaggal szokta hozni a 10 kHz-et. A Hifi Magzin pl emlékeim szerint sokszor mért 0 dB es értékeket is és valóban, ha volt ilyen adat érdemes volt összevetni a -20 as értékkel. Aki sokat felvételezett 10-20 évvel ezelőtt kazira az tudja hogy az elektronikus zenéket nem is volt olyan könnyű hallgathatóan rögzíteni. Jó magnót és kazettát kívánt.
(#) steelbird válasza szabjan hozzászólására (») Máj 25, 2011 /
 
Azt ne feledjétek el, hogy a kazettás hőskorban még analóg masterelések voltak, amiknél tényleg érvényes a -20dB. De ez már idejét múlt dolog, a mai zenéket RMS -re nagyon felhúzzák, normalizálják. Az átlag zenei hangerő -5, -8dB környékén mozog, ráadásul a hallható hangtartományt több frekvenciatartományra bontva külön kompresszorozzák, tömörítik. A magas tartományt is. Ezért inkább mégiscsak a nagyobb jelszinten kellene megmérni azt a frekvenciamenetet szalagról, nem -20 dB -n.
Lehet mérni -20dB -n, de csak magatokat csapjátok be.
(#) szabjan válasza steelbird hozzászólására (») Máj 25, 2011 /
 
Értem én amit mondasz.
Ez így is van ahogy írtad. Itt mindössze arról van szó, hogy a régi méréseknek megfelelően mértem én is. A legtöbb deck átvitelét - ami sok esetben még fejből megy -, azokat így érdemes összehasonlítani. De nem is az összehasonlítás a lényeg. Csak a fej használhatóságát vizsgálgattam. Tisztában van szerintem mindenki azzal, hogy egy deck átvitele 0 dB körül 10-12 hHz körül mozog szalag fajtától függően. Sőt ezen a kemény fejeknél még rosszabb eredmény is volt. De miért nem halljuk ezt igazán? : Azért amit leírtam. A kazettát így kell/ett/ elfogadni. Nyilván megvannak a szalag hiányosságai és nem is célom összehasonlítani a különböző rendszereket. Pusztán azért mértem így mert ez volt a megszokott a deck méréseknél évtizedeken keresztül. Nem azt akartam definiálni, hogy mennyit 'tud' egy kazettás rendszer. Csak így az aiwánál össze tudtam hasonlítani a gépkönyvben leírtakkal. És meg tudtam állapítani, hogy a 4 sávos fej alkalmas felvétel készítésre is. Főképp azért mert emberkémnek 70-es 80-as retro Disco kazettákat gyártok vele.
(#) velegiistvan hozzászólása Máj 25, 2011 /
 
Sziasztok!

Nem tudja valaki, hogy a Technics RsBx626-os decken hol lehet a lejátszófejen állítani? A kazettatartó alatt semilyen csavart nem találtam. Azért kérdezem, mert sok kazettánál tapasztaltam, hogy azokat az ITT Nokia Hifimben jobban megszólaltatva jobban adják a magas hangokat, mint az előbb említett decken lejátszva. A szervizben azt mondták, hogy az Rs-BX-626-ban lévő fej nem mágneseződhet át, (ami szerintem nem teljesen igaz). Arra gondoltam, hogy először a fejen próbálnék meg valahogy állítani, hogy kizárjak minden más lehetséges okot, mert állítólag a fej nincs megkopva. Hogy lehet azt letesztelni, hogy a fejbeállítással van-e a gond, vagy hogy a fej át van-e mágneseződve?

Mx fej van a készülékben.

A segítséget előre is köszönöm.
Üdv,
István
(#) velegiistvan hozzászólása Máj 25, 2011 /
 
Sziasztok!

Nem tudja valaki, hogy a Technics RsBx626-os decken hol lehet a lejátszófejen állítani? A kazettatartó alatt semilyen csavart nem találtam. Azért kérdezem, mert sok kazettánál tapasztaltam, hogy azokat az ITT Nokia Hifimben jobban megszólaltatva jobban adják a magas hangokat, mint az előbb említett decken lejátszva. A szervizben azt mondták, hogy az Rs-BX-626-ban lévő fej nem mágneseződhet át, (ami szerintem nem teljesen igaz). Arra gondoltam, hogy először a fejen próbálnék meg valahogy állítani, hogy kizárjak minden más lehetséges okot, mert állítólag a fej nincs megkopva. Hogy lehet azt letesztelni, hogy a fejbeállítással van-e a gond, vagy hogy a fej át van-e mágneseződve?

Mx fej van a készülékben.

A segítséget előre is köszönöm.
Üdv,
István
(#) Tomi94 válasza velegiistvan hozzászólására (») Máj 25, 2011 / 1
 
Szia!

Próbáld ki, hogy a saját felvétele hol szól jobban. Ha az meg az ITT-ben szól rosszabbul, akkor tényleg a fejbeállítás rossz. Az is jó módszer, ha a kimeneten átkötöd monóba, és figyeled fülhallgatóval, hogy zavarossá válnak-e a magashangok. Ha tökéletes a fejbeállítás, elvileg csak nagyon kissé változhat meg a hangszínezetük. Egyébként én pontosan ugyanilyen problémával közdök egy Technics RS-B18-nál, és a fejjel semmi gond nincs benne, lehet, hogy ez elektronikai típushiba a Technics magnóknál?

A fejet amúgy a legtöbb decknél úgy lehet beállítani, hogy leveszed az ajtóról az előlapot. Kinyitod, és a kazettafészekhez képest felfelé húzod az előlapját. Ha lejött, akkor jobban hozzáférsz a fejegységhez, viszont a kazettát ugyanúgy a helyén tartja, szóval tudod menet közben állítani. De amíg nem biztos, hogy a fej áll rosszul, addig ne tekergesd el, mert lehet, hogy csak rosszabb lesz!
(#) velegiistvan válasza Tomi94 hozzászólására (») Máj 25, 2011 /
 
Szia!

Köszönöm a gyors választ. Lehet, hogy igazad lesz, mert bizony a felvételnél fennáll ez a probléma, hogy az ITT-ben máshogy szól az a kazetta, amire a Technics-szel vettem fel. Sajnos felvételezéskor amúgy sem jönnek át a magas hangok a Technics-en túl jól, mert az előmágnesező fej kissé meg van kopva. Ezen a bias potival kissé tudtam korrigálni, ám meghallgatva ugyanazt a másik magnón, még így sem volt ugyanaz az eredmény.

Demagnetizáló kazettával tönkre lehet tenni a fejet? Mert ha nem, lehet megpróbálkoznék egy olyannal, hátha segít.

Üdv!
(#) szabjan válasza velegiistvan hozzászólására (») Máj 25, 2011 /
 
Ha van demagnetizálód akkor használd nyugodtan. Tönkretenni semmiképpen sem tudod. De azt tudnod kell, hogy egy fej felmágneseződni kizárólag felvételnél tud. Tehát ha az elmúlt héten nem vettél fel irdatlan mennyiségű anyagot akkor nem valószínű, hogy ez lenne a gond. A fej beállítás az lehet. A bal oldali csavar kell neked:
Bővebben: Link
És ahogy azt Tomi94 írta, szigorúan monósítva érdemes elvégezni... / persze a 'mihez képest' dolgot se hagyd figyelmen kívül.. /
(#) Tomi94 válasza velegiistvan hozzászólására (») Máj 25, 2011 /
 
Szia! Ha van demagnetizáló kazettád, akkor nyugodtan megpróbálhatod, mert kárt nem tehetsz benne! Csak ha jól tudom, kikapcsolva kell betenni a magnóba, mert másképp kevésbé hatásos.

Idézet:
„az ITT-ben máshogy szól az a kazetta, amire a Technics-szel vettem fel”
- több vagy kevesebb a magasa? Ha több akkor a fejbeállítás jó elvileg, és a deckben van a hiba. Ha még kevesebb a magas, akkor tényleg állítsd be a fejet, de azért azt nézd át, hogy mitől mozdult el! Esetleg állítottál-e már rajta? De leginkább a nyomógörgő kopásától szokott ferdén futni a szalag, holott a fejrés merőlegesen áll. Nem keményedett, fényesedett meg a görgő? Az egy csomó probléma okozója lehet, és ráadásul a japán deckekre (leszámítva az Akait) úgy vettem észre, hogy különösen jellemző ez a hiba...

Ja, és még valami: mit értesz előmágnesező fejen? Vagy három fejes a magnó (nem ismerem a típust), és a felvevő fejre gondoltál? Mert akkor igen, a fejek kopásával inkább a felvétel romlik, viszont azt nem illik az előmágnesezéssel korrigálni, mert erősen növeli a torzítást. (Az már más kérdés, hogy honnan szerzel három fejes deckbe felvevő fejet.)
(#) cruisher válasza steelbird hozzászólására (») Máj 25, 2011 /
 
Ez nem pont így van. Az én AIWA 990 esem metal szalagra 26Hz-18khz-s frekimenetet produkál 0dB-en -3dB szinteséssel.
A -20dB es mérésről pedig csupán annyit, hogy kb parasztvakítás, és így tudta max teljesíteni a hifi szabványt. Legtöbb még így se.
Ha valós eredményt akarsz látni 0dB en mérj, mivel ha zenét veszel fel azzal se -20ig vezérled ki.
(#) steelbird válasza cruisher hozzászólására (») Máj 25, 2011 /
 
Nem metal szalagról volt szó, és tényleg -15-18dB alatt van (volt) a legtöbb szokásos zenei jelnél a magas hangok amplitudója, úgyhogy a -10dB alatti mérés is jó volt.
(#) cruisher válasza steelbird hozzászólására (») Máj 25, 2011 /
 
"0 dB -re kivezérelve már nem lesz ilyen jó a frekvenciameneted. A szalagok már csak ilyenek... "

Nemvolt szó konkrét szalagtipusról, de én ebből úgy veszem ki, hogy általánosságban beszélsz arról, hogy a szalagok frekimenete 0dB-en nem lesz jó.
Erre írtam, hogy szerintem a 18Khz-es felső határfreki azért nem rossz, és igenis lehet a szalagra jó felvételt készíteni 0dB en is.
(#) Rober_4 válasza cruisher hozzászólására (») Máj 25, 2011 /
 
Én úgy érzem, hogy kihagytok egy dimenziót, a torzítást. Ugyanis csak ideális esetben egyezik szerintem a legjobb frekvenciaátmenet, a legalacsonyabb szalagról mért torzítás értékével. Ha nem így lenne nyugodtan javítsatok ki!
Régebben a Magnósok Évkönyveiben hasonlítgattam paramétereket, és azt vettem észre, hogy a nagyon "magasra" beállított magnóknál lényegesen nagyobbak voltak a torzítási értékek, mint a viszonylag szelídebb átvitelű típusoknál. Ahhoz, hogy kis torzítás mellett nagy sávszélességet lehessen elérni, ahhoz nagyon jól illeszkednie kell a szedőfejnek, a mágnesező áramkörhöz, illetve az előmágnesezés értékének is pont a megfelelőnek kell lennie.
Tehát hiába beszélünk jó frekiátvitelről, ha egy rizsa van a szalagon...
(#) szabjan válasza cruisher hozzászólására (») Máj 25, 2011 /
 
Na csak a Te megnyugtatásodra csináltam egy csúszófrekis mérést is 0 dB-en 0 - 20 kHz -ig.
Ezt most egy Fuji ZII es szalagra. A csúszófrekvencia lineáris, ezért lassú az esés a felső sávokon. A +/- 3 dB en belül 15,5 kHz az átvitel kb. Szerintem nem rossz eredmény ez egy hatszázpár forintos fejtől egy F220 asban.
(#) cruisher válasza szabjan hozzászólására (») Máj 26, 2011 /
 
Ez gyanúsan jó eredmény egy 220-astól.
(#) cruisher válasza Rober_4 hozzászólására (») Máj 26, 2011 /
 
Ez is igaz, de ha már a kihagyott dimenzióknál tartunk, akkor meg kell említeni a jel-zaj arányt is.
(#) steelbird válasza Rober_4 hozzászólására (») Máj 26, 2011 /
 
Minden szalagtipusnak megvan az optimális munkapontja, aminél a legjobb eredményt lehet kihozni a szalagból. De ez mindíg egy kompromisszum. Nem az optimális munkapontban a legjobb a frekvenciamenet, és nem ott a legjobb a torzítás. Ez egy kompromisszumos középút. Ezt minden szalaghoz be kellene állítani felvétel előtt. Erre volt a komolyabb készülékeken a Bias poti, amivel a fej előmágnesező áramát lehetett állítani. Mindenki oda állította, ahol neki legjobb volt a felvétel.
A jobb magasátvitelhez kisebb előmágnesező áram kell, de akkor megnő a torzítás és romlik a mélyátvitel.
A 3 fejes készülékeknél általában volt egy olyan funkció, amikor a készülék két különböző frekvenciájú és amplitudójú tesztjellel automatikusan bekalibrálta magát a szalaghoz.
(#) szabjan válasza cruisher hozzászólására (») Máj 26, 2011 /
 
Nem feltétlenül mondanám, de valóban meglepően jó.
Az F220 as az egyik legjobb elektronika volt a 80 as évek közepének. A SONY Dolby-s panelja pl verhetetlen volt. Kevés gép tudta hozni azt a szintet. Még talán a 450 es volt komoly a mély átvitelével. Az egyszerűbb Akai-k hangja pl az ebből az időből származó gépeknél nekem speciel nem jött be.
Nekem is volt egy a 220 asom a 89 -től es és rengeteg kazettát vettem fel vele. Mai napig megállják a helyüket. Akkoriban még ugye nem volt ennyire egyszerű méricskélni, de párszor volt alkalmam rá. Na már akkor is látszott hogy több deck a 90 évek igen jó szalagjaival már jelentősen túlszárnyalták a gyári adatokat. Na meg igen... akkoriban mikor kijött, hogy örültem volna egy 990 esnek. Az álom gépek voltak ezek számomra.
De most hogy mondod, találtam egy új Fuji DR -t is. Csinálok azon is egy tesztet vele. Legyen egy normál szalagos mérés is.
(#) szabjan hozzászólása Máj 26, 2011 /
 
No, készítettem egy mérést Fuji DR el is.
Itt már 0 dB -en nem ilyen rózsás a helyzet. Itt kb 11 kHz ami elérhető. Ezek után a ZII tényleg gyanúsan jónak néz ki. Előmágnesezést csak zenével lőttem be. Majdnem közép értéken hagytam. Kis plusszal. Viszont ami érthetetlen számomra az a mély hangoknál látható esés majd emelkedés. Mindkét szalag típusnál. Az esés közepe 125 Hz. Erre hirtelen nem találok értelmes magyarázatot.

- 20 on még rondább a kép. / Ami -22 és -16 közé sikeredett/
Az átvitel nem rossz a felső tartományban. Olyan 15 kHz elérhető. De viszont az alsóbb frekvenciákon 300 Hz alatt kilép a görbe a -3 dB es szintből. Vagy 11-12 kiló körül emel valamiért sokat ezen a kazin a gép.
Nem tudom ezek a DR kazik milyen színvonalat képviselnek, de nekem a zékettesekhez képest kicsit gagyinak tűnik...
Ha sikerül előásnom egy Metált valahonnan azt még megnézem.
(#) steelbird válasza szabjan hozzászólására (») Máj 26, 2011 /
 
A Sony deckeknél volt egy csel, egy plusz áramköri megoldással a jelszinttől függően pillanatról pillanatra változott a bias. Nagyon jól ki lehetett vele vezérelni a szalagokat, magas hangokon is. (Már nem emlékszem a fantázianevére ennek az áramkörnek)
(#) velegiistvan válasza Tomi94 hozzászólására (») Máj 26, 2011 /
 
Sziasztok!

A fejet még sohasem állítottam, és szerintem egyedül nem is fogom. Most gondoltam bele, hogy mivel csak a bal szememre látok egy keveset, nem szívesen nyúlnék bele kis csavarhúzóval a fej környékére, mert ha pl. megcsúszik a csavarhúzó a kezemben, megsérülhet a fej, amit nem szeretnék.

Szerintem a nyomógörgő okozta rossz szalagvezetést kizárhatjuk, mivel a görgőt nemrég cserélté kszervizben. Sajnos annyira keveset tudok a magnó sorsáról, mint a gömbvillám hosszú élettartamáról. :d Ugyanis használtan vettem, és azt, hogy ott mennyire volt elállítva a fej, meg hogy mennyire volt nyúzva a készülékk, nem tudom.

Igen, a deck három fejes.

Az ITT-ben a magas hangok tűntek kevesebbnek a Technics-hez képest, úgyhogy véleményem szerint fejbeállítás lesz.

További szép napot!
(#) velegiistvan válasza Tomi94 hozzászólására (») Máj 26, 2011 /
 
Sziasztok!

A fejet még sohasem állítottam, és szerintem egyedül nem is fogom. Most gondoltam bele, hogy mivel csak a bal szememre látok egy keveset, nem szívesen nyúlnék bele kis csavarhúzóval a fej környékére, mert ha pl. megcsúszik a csavarhúzó a kezemben, megsérülhet a fej, amit nem szeretnék.

Szerintem a nyomógörgő okozta rossz szalagvezetést kizárhatjuk, mivel a görgőt nemrég cserélté kszervizben. Sajnos annyira keveset tudok a magnó sorsáról, mint a gömbvillám hosszú élettartamáról. :d Ugyanis használtan vettem, és azt, hogy ott mennyire volt elállítva a fej, meg hogy mennyire volt nyúzva a készülékk, nem tudom.

Igen, a deck három fejes.

Az ITT-ben a magas hangok tűntek kevesebbnek a Technics-hez képest, úgyhogy véleményem szerint fejbeállítás lesz.

További szép napot!
(#) tnorbi90 válasza steelbird hozzászólására (») Máj 26, 2011 /
 
Nem a Dolby HX Pro-ra gondolsz?
(#) proli007 válasza cruisher hozzászólására (») Máj 26, 2011 /
 
Hello!
Bocs, hogy kívülről beledumálok, de a 0dB sem volt szentírás, mert a gyártók nem igazán tartották be a szabványos mágnesezési szintet. Szóval lehet először egy mérőszalaggal lehetne/kellene megállapítani, a tényleges szintet..
üdv! proli007
(#) cruisher válasza proli007 hozzászólására (») Máj 26, 2011 /
 
Szia!

Igazad van, tényleg nagy a szórás a magnók által jelzett 0dB es szinteken, ezt énis észrevettem már.
Amiket mi mértünk, illetve haver mért ott nem is a magnó kivezérlés jelzőjét néztük, hanem a mérőműszer által mutatott hiteles 0dB volt a szint (Audio Precision S1 műszer)
(#) cruisher válasza szabjan hozzászólására (») Máj 26, 2011 /
 
A Fuji ZII nagyon jó kazetta, nemcsak ahhoz képest, hogy milyen olcsó volt a tescoba.
A DR-es eredmény nem lep meg, tényleg ekkora különbség szokott lenni iec1 és 2 szalagok közt.
(#) tnorbi90 válasza proli007 hozzászólására (») Máj 26, 2011 /
 
Én úgy tudom hogy a 0dB szintre 3 szabvány van: 160 nWb/m a régi szabvány szerint, a Dolby szint 220, ha jól tudom, a legújabb meg 250 nWb/m. Az Aiwák többsége 160-ra van beállítva, meg az összes olyan ahol a Dolby szint +3 dB környékén van. De pl a Sony az 250-re állította be a magnóit, mert a dolby szint az -2 dB körül van.

DSC_0439.jpg
    
(#) Tomi94 válasza cruisher hozzászólására (») Máj 26, 2011 /
 
A Fuji DR-es eredmény tényleg nem meglepő, úgy értem, nem a magnón múlik... Nem is elvből az IEC 1/2 közti különbségen, hanem magán a típuson. Most csináltam egy próbafelvételt ilyen kazettára az Akaimmal, olyan zenéről, amiben elég sok a 0 db közelében levő szintű magashang (elektronikus disco zene), hát tényleg elég tompán, dinamika nélkül szólt róla a felvett szám. Ezután betettem egy ugyancsak IEC 1-es Sony EF 90-est, megcsináltam ugyanazt a felvételt, és ezt alig lehetett megkülönböztetni az eredetitől. Ugyanez vonatkozik a TDK T1 90-re is. Némi magasesés, ha nagyon figyelek, észrevehető, de nem veszi el a dinamikát a zenéből. Krómon persze jobb, de azért a normál szalagos kazetták között is van minőségi típus. Van egy 1984-es kiadású TDK AD90-em, arról szinte jobban szólt a felvétel, mint az eredeti!
(#) szabjan válasza tnorbi90 hozzászólására (») Máj 26, 2011 /
 
Ez pontosan így van ahogy írtad.
De anno inkább arra próbáltunk összpontosítani, hogy a 0 az valóban 0 legyen. Na nem is volt ez olyan egyszerű mint gondolnák sokan. Pl egy fejcsere után ha volt eltérés. Ugye mérőszalag /főleg olyan amit nem nyúztak szét/ szinte a fehér hollóval egyezett csóró fejünknek... Néha belefutottam egy-egy kölcsön kaziba, sikerült is az egyikkel félre kalibrálni egy deck-et. A sebesség ugye nem volt gond, mert elég volt legyártani egy pont egyperces / 60x4.76 cm/ kazit és már meg is volt az amatőr mérőszalag. /mai napig meg van/
Próbáltunk sokféle decken készült kazettát begyűjteni, na meg néhány megbízható műsoros kazetta. Ezek azért is jók voltak mert mérőszalag híján a fejmerőlegességre is lehetett következtetni. Az sem igazán jó volt mikor az átlagból megpróbáltam egy kazettát kinevezni etalonnak. Aztán 1-2 év után jöttem rá nem is olyan jó az az etalon. És ha már eltaláltuk mi a 0 dB, akkor még hátra volt az elektronika beállítása. Az aiwán /F220/ pl voltak gondok a szintekkel. Ebből a gépből vagy 10 darab biztos megfordult a kezeim között. De jó pár volt, ami 1-2 dB minusszal hozta csak a 0-át. De az igazi gond ezzel az volt, hogy max poti álláson hozta az elektronika a felvételi szintet és túl nagy volt a leosztás a fej előtt. Ami persze ez a nyákra trutymózott ellenállás volt. Így nem lehetett megemelni sem csak ha előtét ellenállással csökkentettem a kivezérlés jelző szintjét- így ugye egyszerre állítottam mindkét szintet - és ezután már lehetett kalibrálni a felvételi szintet. Ami most nálam van F220 as ezen valaki már eljátszotta ugyan ezt.
Szóval, na ne retrózzak, tudom....
Vagy csak én szerencsétlenkedtem ennyit régen? Nyugodtan kövezzetek meg...
Következő: »»   33 / 184
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem