Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Labortápegység készítése
Egyéb népszerű labortáp témák:
- SMPS labortáp
- Labortáp javítása
Lapozás: OK   465 / 844
(#) helektro válasza papus51 hozzászólására (») Márc 16, 2013 /
 
Ez egy elfogadható indok.
Én azoktól érdeklődtem, akik azt tervezik, hogy ilyet építenének (és persze nem a kabáthoz (meglévő trafóhoz)) nulláról ilyet.
(#) helektro válasza papus51 hozzászólására (») Márc 16, 2013 /
 
Itt mindenki rövidzárról beszél, pedig nem kell ahhoz rövidzár.
Ahogy olvasgattam, sokan itt rendszeresen akksit töltenek a labortáppal.
Ha veszünk egy 50V/10A-es tápot, akkor 10A-as töltésnél ~400-500W megy el fűtésre. És ezt mondjuk 6-8-10 órán keresztül folyamatosan. A borda hőmérséklete ilyenkor jó ha nem megy 50-60 fok fölé. Ezt a sok hőt elvezetni azért nem kis feladat még ventilátoros hűtéssel sem.
(#) Attila86 válasza papus51 hozzászólására (») Márc 16, 2013 /
 
De, ez pontosan így van ahogy leírtam. Kérlek olvasd el még egyszer a hozzászólásomat! Ezt írtam ugyanis:
Idézet:
„eme két jellemző szabadon választott 1-1 értékét kiadni folyamatosan”

Mondjuk 12V-ot és 10A-t választok.
A hozzászólás módosítva: Márc 16, 2013
(#) Attila86 válasza Attila86 hozzászólására (») Márc 16, 2013 /
 
Talán az volt félreérthető, hogy:
Idézet:
„vagy 50V vagy 10A vagy 50V10A de akkor rövid ideig”

Ez talán így lett volna jobb:
Idézet:
„vagy 0-50V vagy 0-10A vagy 0-50V/0-10A de akkor rövid ideig”
(#) Bucdarov hozzászólása Márc 17, 2013 /
 
Sziasztok!

Némi segítséget szeretnék kérni ismét. Kész a tápom (alkotó 7.4). deszkára rakva tökéletesen feléledt. Dobozolás közben az egyik jelentéktelen (ám mégis) 2V közeli trafókivezetés összeért a 26V AC-val. Így azt megdobta 28V-ra. Azóta nem tudom leszabályozni a táp feszültségét. 26-32 V között szabályozható a DC. Az Áram rész kifogástalanul szabályozható. A DC off ha kikapcs állapotban van akkor 28 DC van rajta és nem szabályozható. IC-t már cseréltem. Ugyanaz a helyzet. Mit kellene még megnézzek? A panelen nem füstölt le semmi, látszólag minden ok....

Köszönöm
(#) Alkotó válasza Bucdarov hozzászólására (») Márc 17, 2013 /
 
Elsőre az áteresztő elemeket kellene ellenőrizni. Esélyes, hogy ezek valamelyike zárlatos. (A hibát jó eséllyel nem a 2V-al nagyobb szekunder feszültség okozta.)
Kis gyakorlattal a soros ellenállásaikon eső feszültségből is tudsz következtetni, de ha ezzel nem jutsz előrébb, akkor a kiszedés+mérés kombináció célra szokott vezetni.
(Azért nem tuti a soros ellenállásokon való mérés, vagy azok egyenkénti kiszedése, mert előfordul, hogy nem csak CE zárlat van, hanem a bázisra is zárlatos lesz, amin csak a kiszedés segít.)
(#) Bucdarov válasza Alkotó hozzászólására (») Márc 17, 2013 /
 
Köszönöm, holnap megnézem. (Jól gondolom, egyszerűsítve, hogy valamelyik fémtokos tranyó szállt el? Mennyiben változik a dolog, ha egy vagy két tranzisztor üzemel a három helyett? Legalábbis a hibakeresés idejére gondolva....) Ha nem a +2V AC volt a hibás akkor mi lehetett még az okozó? Doboz nélkül ment rendesen....Holnap ránézek. Köszönöm mégegyszer.
(#) Alkotó válasza Bucdarov hozzászólására (») Márc 17, 2013 /
 
A rossz tranyót kiveheted, a maradékkal (akár 1db áteresztővel) is működik, csak itt az áramtűrés már sokkal kényesebb.
(#) Baxi hozzászólása Márc 18, 2013 /
 
Hi Mesterek!

Szeretném a lenti kapcsolást megcsinálni, és lenne pár kérdésem vele kapcsolatba.
- mi az a +Us és a -Us, mi a szerepe, kell az bele?
-Van az árammérő panel műszernél az R21a és a R21 sönt ellenállások a pozitív ágba, azok csak panel műszernek kellenek vagy a komporátor ic-knek is? Mert utána van C11 és a R23 amiből lesz a +Us és ezek le vannak rakva a stabilizált feszre.
- a kimenti ágon van párhuzamosan C9 és a C15 ezek mire jók?
Válaszokat segítséget előre is köszönöm!
(#) Alkotó válasza Baxi hozzászólására (») Márc 18, 2013 /
 
1. Az "s" index a "segéd" rövidítése. Azért van, mert így létrejöhet a 4 vezetékes táplálás, azaz nem a labortáp csatlakozója, hanem a tényleges fogyasztó lesz a "visszamérési" pont. Ha ezt nem akarod, akkor fixen kösd össze a polaritásonkénti két kivezetést.
2. A sönt elsősorban a tápnak kell. Az árammérést csak rátelepítettem
3. A kimenet esetleges lengéseit próbálja megfogni, gerjedést gátló szerepe van. Az elkó értéke esetleg kisebb is lehet, nagyobbat nem javaslok.
A hozzászólás módosítva: Márc 18, 2013
(#) Bucdarov válasza Alkotó hozzászólására (») Márc 18, 2013 /
 
Szép estét. Gyors, munka utáni teszt: Bármelyik tranyót leszedem, a feszültség nem változik. Ugyanúgy 26V-32V-ig állítható. (Ráadásul úgy, hogy a beszerelt Poti elején semmi, közép után nagy lépésekkel változik. Mindez lineáris és logaritmikus potival is. Ha mindhárom tranyot kikötöm, akkor 15-32-ig lehet állítani a fentiek szerint. Plusz a DC off esetén sem nullázódik a fesz. Kérdés (láma): Ugye elég, ha csak az adott (leszerelendő) Tranzisztor emitterét kötöm ki a panelról?

Köszönöm
A hozzászólás módosítva: Márc 18, 2013
(#) Alkotó válasza Bucdarov hozzászólására (») Márc 18, 2013 /
 
Nem elég az emittert kikötni (gondolom az ellenállást vetted ki), mert említettem a bázis zárlat lehetőségét is.
Nem garantálható ez a hiba, csak egy lehetőség a szóba jöhetők közül. Lehet baj a meghajtóval, vagy a vezérléssel is.
(#) Bucdarov válasza Alkotó hozzászólására (») Márc 18, 2013 /
 
Jajj. Akkor mehetek a "kályhához".... Csak az emittereket kötöttem ki. Holnap kikötök mindent.
Köszönöm.
(#) gordonfreemN válasza Alkotó hozzászólására (») Márc 18, 2013 /
 
Szia!

A tápod, 1.4.2.
Van arra értelmes magyarázat, hogy egyik nap belövöm helitrimmerrel a kimeneti feszt/áramot és jó minden. Majd egyik nap az áram relatív egyforma, a fesz-ben van némi difi (pár tized), majd másik nap a fesz egyforma és az áramban van difi. Pedig semmit nem változtattam
Nem azért, hogy zavaró, csak érdekes.
(#) Alkotó válasza gordonfreemN hozzászólására (») Márc 19, 2013 /
 
Nem egyértelmű mi az amit beállítasz pontosan, aztán elmozdul.
Talán a kimeneti maximum, vagy a műszer csal ennyit, vagy beállítasz egy értéket ami másnapra nem pont annyi?
Ha a kimenti maximum, akkor ott több mindenből jöhet össze. Részben lehet a potik érintkezési bizonytalansága, illetve lehet a referencia apró ingadozása is.
Szerintem egy életszerűbb ellenőrzési módszer, ha beállítasz egy feszültséget, és azt vizsgálod mennyire fog ez változni ha megterheled.
(#) Baxi válasza Alkotó hozzászólására (») Márc 19, 2013 /
 
Szóval akkor ha jól értem az "s" kivezetések arra szolgálnak hogy ne táp kimeneten mérjek azaz nagyobb terhelésnél nem a fogyasztón eső feszültséget mérem, hanem a tényleges kint lévő feszt?

A többi világos, köszönöm a választ!
(#) Ghoost válasza Baxi hozzászólására (») Márc 19, 2013 /
 
Idézet:
„... hogy ne táp kimeneten mérjek ...”

Majdnem! Csak nem te, hanem a labortap szabalyzokore.
-Mivel a vezetekeknek is van ellenallasa ami nagy aramoknal jobban elojon. Ezt kikuszobolendo
a fogyaszto betaplalasanal meri a tapegyseg es szabalyoz.-
(#) Alkotó válasza Ghoost hozzászólására (») Márc 19, 2013 /
 
Nagyon frappánsan megfogalmaztad. Annyi aprósággal egészíteném csak ki, hogy ez csupán egy lehetőség. Ha kivezetjük a "segéd"-eket is, akkor kedvünk szerint táplálhatunk akár így is. (Az én gyakorlatomban még sosem kellett.)
(#) Bucdarov válasza Alkotó hozzászólására (») Márc 19, 2013 /
 
Halleluja és köszönöm!

A táp, jelentem, tökéletesen működik. Az egyik 3055-ös hibás lett...Hogy mitől az nagy kérdés. Működött aztán mégsem. Csere és reggel óta megy szépen. Tényleg ki kellett kötni a bázisokat egyesével. Szerencsére az első bekötéssel kijött a kuka. Köszönöm mégegyszer a segítséget. Visszadobozolok és teszek fel képeket
(#) Alkotó válasza Bucdarov hozzászólására (») Márc 19, 2013 /
 
Ügyes vagy, gratulálok!
(#) Alex2 válasza Alkotó hozzászólására (») Márc 27, 2013 /
 
Kedves Alkotó!
Már régóta szeretném megépíteni az általad tervezett labortápot (2.7.4). Csak annyi gondom van, hogy nekem egy 2x15V/100VA-es trafóm van, és ezzel 2 tápot szeretnék meghajtani. Mit kell módosítani, hogy erről az alacsonyabb feszültségről is működjön, de ha később szükség van rá, akkor nagyobb feszültségű trafót is ráköthessek.
A Graetz hidat SB540-es Schottky-ra cserélném, mert sokkal kisebb a nyitófeszültsége.
Úgy gondoltam, hogy a 24V-os zener maradhatna, mert legfeljebb nem nyit ki és a 820 Ohm-os ellenálláson keresztül kapnak tápot az opa-k.
Az áteresztő tranyókból is csak 1-et hagynék meg, mert 2A-ig kell csak most a táp. Gondolom így az R13-15 elhagyható. A panelt úgy akarom elkészíteni, hogy trafó cserénél csak be kelljen forrasztani ezeket.
Viszont a többi ellenállás és egyéb elem értékét nem tudom, hogyan kell megváltoztatni, nem látom át teljesen a kapcsolás működését.
Köszönöm előre is a szíves segítségedet, de természetesen a többiektől is szívesen venném, ha tudnak segíteni.
A hozzászólás módosítva: Márc 27, 2013
(#) Alkotó válasza Alex2 hozzászólására (») Márc 27, 2013 /
 
Javaslom Pioneer fórumozót megkérdezni, mert a kapcsolóst Ő tervezte, tehát neki van a legnagyobb rálátása a témára. Én csak piszkálgattam egy kicsit, illetve panelt készítettem hozzá.
Ettől függetlenül, egy kicsit értetlenül állok a "van egy trafóm, ezt akarom használni" megközelítéssel szemben. A trafó is egy alkatrész, lehetőleg olyat kell venni amilyenre szükség van. Egy 100W-os trafó gyártatási költsége kb. 3000 Ft lehet, tehát nem halálos kiadás.
Ha a meglévő trafódat használod fel, akkor most nyersz egy kis költséget, de elveszíted a széles körű felhasználhatóság lehetőségét. Ezt érdemes ilyenkor mérlegelni.
Ha a csökkented az áteresztők számát (ami életképes lehet bizonyos határok esetén), akkor szintén korlátokat állítasz a felhasználhatóságban. Egy 2N3055 nagyjából 2 gombóc fagyi árával egyenlő. Ezt tudva megéri elhagyni őket?

A működésről viszonylag sokat megtudhatsz a táp határadatainak beállításához készült irományomból.
(#) Alex2 válasza Alkotó hozzászólására (») Márc 27, 2013 /
 
Akkor úgy mondom, hogy az eddigi "bütyköléseimből" kiindulva nekem elég a 20V/2A-es labortáp (5 és 12V környékén szoktam mozogni). Nincs szükségem nagyobbra.
Másrészt ez egy toroid trafó, ami jóval drágább, de kisebb a vesztesége és a szórása is. Elektronikában sem szeretek pazarolni.
(#) _vl_ válasza Alex2 hozzászólására (») Márc 27, 2013 /
 
Egy megjegyzés: szerintem nem jó ötlet a 24V-os Zenert meghagyni.
Így ugyanis kicsit sem lesz stabilizálva az OPA-k tápja, és hacsak nem raksz valami irreális méretű pufferkondikat a betápra, számottevő (Voltos nagyságrendű) hullámzás lesz ott, amit pedig az OPA-k azzal hálálnak majd meg, hogy a kimeneti feszültségben megjelenik ez a hullámzás csökkentett kivitelben.
(#) Alex2 válasza _vl_ hozzászólására (») Márc 27, 2013 /
 
Köszönöm.
Akkor tegyek be helyette mondjuk egy 15V-osat? Vagy egy TL431-es jobb lenne, vagy az már felesleges?
(#) _vl_ válasza Alex2 hozzászólására (») Márc 27, 2013 /
 
Mivel az OPA-s rész fogyasztása nem ugrál nagyságrendileg, ezért igazából a Zener is elég.
De egy Zener 8-15 Ft, egy TL431 meg mondjuk 20-40 Ft, szóval nem oszt, nem szoroz anyagilag a különbség. Nálad az előnye lehet a TL431-nek, hogy a feszültség változtatásához elég egy ellenállást cserélni, ha később nagyobb trafót raksz be.
(#) Ghoost válasza Alex2 hozzászólására (») Márc 27, 2013 /
 
Valamikor ertekeztunk errol, hogy melyik az a legkisebb Zener ami a 24V-at kivalthatna -es ezzel kisebb feszultsegrol is menne a tap-. Akkor valami olyan eredmeny lett a vege, hogy a 12V-os meg epp megfelelo, de alatta [~10.8V] mar drasztikusan kezd elmaszni a REF feszultseg / 9.9V /. S mint tudjuk azzal allitunk be mindent.
(#) Alex2 válasza Ghoost hozzászólására (») Márc 27, 2013 /
 
Értem, akkor a 15V gondolom, megfelelő. A 15VAC, 21VDC gondolom 2-3 A-től nem fog leesni annyira, hogy a 15V ne menjen.
Esetleg meg volna a link vagy a dátum, amikor a kisebb feszültségről való üzemeltetésről beszéltetek? Pont ez kellene nekem és akkor nem zargatlak Titeket.
(#) Ghoost válasza Alex2 hozzászólására (») Márc 27, 2013 /
 
A kedves forumtars itt vetette fel, hogy mi lenne ha.....
Erdemes atolvasni......[5-15 hsz az egesz]
S a dontes a TIED - de megoszthatod velunk is
A hozzászólás módosítva: Márc 27, 2013
(#) Pioneer válasza Alex2 hozzászólására (») Márc 27, 2013 /
 
Szia!
Megoldható 15V-os trafóról is. A Z3-at cseréld 15V-os zener-re, R2-őt 500-600 ohm közötti értékre, R18-at 2,2kohm-ra, R3-at 47kohm-ra, R10-et pedig 220kohm-ra. Így lesz egy 20V-2A-es tápod.
Ha az áramkorlát LED-je áramkorlát esetén halványan, vagy nem világítana, cseréld az R19 értékét 2,7k-3,3kohm közötti értékre.
Üdvözlettel Pioneer
Következő: »»   465 / 844
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem