Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Léptetőmotorok (vezérlése)
Sziasztok.
Nem lenne véletlenül valakinek adatlapja 24SA32 típusú léptetőmotorhoz ez egy Mustek 1200 UB szkennerben volt benne. Neten sajna semmiféle adatlapot nem találtam, és szükségem lenne a lépésszög értékére.
Ez könnyen kideríthető. Léptetsz vele 200-at (normál léptetéssel) és ha éppen körbefordult, akkor 1,8 ° / lépés.
Talán még annyi sem kell, szia, ha kézzel forgatjuk, az arretációk számából is lemérhetjük a lépésszámot.
Szia
Magyarul körbeforgatom 360 fokban kézzel és megszámolom a lépések számát?
1 egész körbefordulás nálam 24 lépés,akkor ha jól értem 360/24=15 fok lenne?
Most próbáltam ki az egyik léptetőmotorral, én 100 lépést tudtam megkülönböztetni kézzel (3,6 °/lépés), holott 1,8°/lépés a motor tudása. Sőt, fél lépéses üzemmódben is működik, ekkor 400 lépés kell egy teljes fordulathoz. Valószínűleg a te motorod 7,5°/lépés felbontású, de ezt biztosabban tesztáramkörrel lehet ellenőrizni. Kicsit soknak találom ezt az értéket is, de a 15°/lépést nagyon soknak.
Nyomtatókban, faxokban van 7,5°/lépéses léptetőmotor, én is bontottam már ilyent, rájuk van írva ez. Meg hogy borzasztó nagy ellenállásuk van, 130 Ohm.
A hozzászólás módosítva: Feb 22, 2015
Nekem még nem volt időm foglalkozni vele. Esetleg el tudnád küldeni a kódot amit csináltál? Nem nagyon van öteletem, hogyan valósítsam meg, hogy tudja a progi hol is tart.
Igazából rájöttem, hogy nem könnyű dolog ez. Egy látszólag egyszerű feladat megoldása is feltételek garmadájába kerülhet...
Sziasztok!
Segítségeteket kérném,a következő elképzeléshez! Egy hajó gázkart,szeretnék mozgatni egy léptető motorral! Az lenne az elképzelés,hogy a léptető motor tengelyét,rácsatlakoztatom a meglévő gázkar(szektor) tengelyére.Majd a motort egy enkoder segítségével mozgatnám, kb 0 +-80fok közötti tartományba.Ehhez a mozgáshoz kb min 8Nm-re lenne szükség. Ezt a 8 Nm -t lehet,hogy áttétellel tudom megoldani,mert nem találtam megfelelő motort,de ezt majd később. Az első kérdés az lenne,hogy jó-e az elképzelés? Alkatrészként a következőkre gondoltam: -léptető motor abszolút enkoderrel (hogy ne keljen minden bekapcsoláskor refpontot csinálni) -motorvezérlő kártya -abszolút enkoder (a kézi mozgatáshoz) siemens LOGO vagy PLC az adatfeldolgozáshoz (ehhez nem értek). Ezt mind 12 VDC -vel. Ami aggaszt,hogy valójában a motor nincs sokat mozgatva, de mindig áram alatt van.Nincs-e túlmelegedés ? Vagy a mozgató(kézi)enkodernek,elég hosszú kábel kell kb 6m. Előre is köszönöm! A hozzászólás módosítva: Márc 7, 2015
Sziasztok!
Tudtok ajánlani valami olcsó step-dir vezérlő kapcsolást? Illetve ha nem megy olcsóbban, egyszerűbben, akkor L297-es IC-vel meg lehet hajtani FET-eket vagy milyen tranzisztort javasoltok? Úgy szeretném, hogy univerzális legyen 5-24V-ig, szerintem maximum 2-3A elegendő.
Amit leírtál akár jó is lehet, de azért több infó kellene. Írsz kézi mozgatásról, ez mit jelent? Kézzel akarod a 8Nm-es tengelyt mozgatni, vagy a motor tengelyét akarod forgatni?
Néhány észrevétel: A léptető motort azért szerretjük, mert nem kell hozzá visszacsatolás. Ha lépésvesztés nélküli az üzem, mindig tudjuk hol áll. Ha abszolut kódadót használsz, akkor bármilyen motor megteszi. Ha a 12Vdc akkumulátorról jön, akkor megfontolandó valamilyen olcsóbb és robosztusabb inkrementális kódadó használata, és a feldolgozó elektronikát kell csak mindig az aksi feszültségén tartani. Aksi csere esetén kell csak nullázni. Ha fontos a pozíció tartás feszültség nékül, akkor célszerű lenne önzáró mechanikát használni (pl: csigahajtómű). 12Vdc-re nehéz lesz kommersz PLC-t találni, az iparban a 24Vdc a járatos. 6m kábel nem túl hosszú, ha szükséges árnyékolni kell.
A motor melegedése nem gond, ha olyan vezérlőt veszel, ami támogatja a féláram üzemmódot (ha nem forog a motor, akkor leveszi a tartóáramot a felére és így jóval takarékosabb, illetve nem is melegedik úgy).
Már írták, hogy az ipari PLC-k 24V-osak. Ehhez én még hozzátenném, hogy ráadásul venni kell hozzájuk valamilyen mozgásvezérlőt is, mivel a beépített / hagyományos IO portjai sokkal lassabbak, mint amire egy léptetőmotor mozgatásához szükség van. Az abszolút enkóder nem járhatatlan út. Egy barátomnál a napkollektor pozicionálásához használtunk párat (PROFIBUS-DP-sek voltak, S7 PLC hajtotta). Vaterán néha látni megfizethető példányokat, újonnan horror az áruk. A kézi enkóderhez szintén speciálisabb kiegészítő modul kell (számláló modulnak hívják), mivel túl gyors jeleket állít elő. Ezek alapból tudják az A, B, Z (N) jelek feldolgozását, a program felé pedig általában konfigurálható, hogy milyen adatot küldjenek (szögsebesség, számláló, fordulatszám, stb.). Nem tudom, mennyire professzionális környezetbe kell a cucc. Lehet jobb irány - ha csak 12V van - ha inkább mikrokontrollerrel oldod meg (olcsóbbnak biztos sokkal olcsóbb). A hozzászólás módosítva: Márc 9, 2015
Sziasztok!
Köszi a gyors válaszokat! Kézi mozgatás alatt azt értem,képzeld el a hajónál vagy repülőnél a gázadást.Fogod a gázkart (ami tengelyén az encoder van),mikor elforgatod az encoder tengelyét pl.8o fokba,és a motor tengelye leköveti ezt a 80 fokot.A 8Nm,a mechanizmus tengelye elforgatásához kell.Tehát a léptető motorral forgatom,a mechanizmus tengelyét. A mechanizmus kényszerpályák által,2 merev bowdent mozgat. A következő egy ciklus:Elforgatva az encoder tengelyét 0-tól kb 20 fokot,az egyik bowden mozog kb 30mm-t,és beteszi az irányváltót sebességbe(előremenetbe),további 60 fokos forgatásnál a másik bowden húzza a dízel motor adagoló karját.A hajó halad előre,ha meg akarok állni,vissza húzom a gázkart(az encoder tengelyét) 0 fokba.A hátramenet is ekképpen alakul,csak másik irányba forgatom az encoder tengelyét,0-tól -20fokig majd további még -60 fokot. A motornál nem fontos a poz.tartás,mert a mechanizmus a kényszerpályák által tehermentesítik a motort. Már próbáltam Doga motorral,és mikrokontrollerrel(12vdc 6Nm) mozgatni,de nem elég erős.A dízel motor adagoló karját ujjal le tudtam fogni mozgás közbe. A válaszaitoknál egy kicsit elvesztem az enkoderek világába, Idézet: Azért gondoltam abszolut encoderre, egyrészt nem kell refpont a rendszer bekapcsolásakor,másrészt ha van lépés vesztés az korrigálja ha jól gondolom.„Ha abszolut kódadót használsz, akkor bármilyen motor megteszi. Ha a 12Vdc akkumulátorról jön, akkor megfontolandó valamilyen olcsóbb és robosztusabb inkrementális kódadó használata.” Idézet: „Nem tudom, mennyire professzionális környezetbe kell a cucc. Lehet jobb irány - ha csak 12V van - ha inkább mikrokontrollerrel oldod meg (olcsóbbnak biztos sokkal olcsóbb).” A cucc hajóba kell,egy AN 2 aknásznaszádot újítok,építek. Biztonságos kell legyen!Van gyári cucc Microcommander 9000 a yenkiknél de horor áron 3500 dollár egy set. Erre nekem nincs pénzem! Én nem nagyon értek az elektronikához,csak a cnc technikából merítettem az egész ötletet. Megkérlek tekintsetek rá,ezekből mit lehet kihozni? Áttérek 24 vdc-re,van bordás kerék redukcióm 4:1arány,ebből a motorból ki lehet hozni 18Nm-t ha jól számolok. A hozzászólás módosítva: Márc 10, 2015
Sziasztok!
Adott* egy cnc vezérlő,amiről sajnos azt sem tudom,hogy miféle: Néhány Kép Rőla Hátha tudtok segíteni A beazonosításában. Illetve egy olyan problémám akadt,hogy az egyik léptetőmotor nem akar mozdulni,csak tartja a pozícióját. De azt jó erősen. A másik 3 megy,tesztelés híján ránézésre jónak tűnik. A kábelezésre gyanakodtam elsőre,de azt kizártam,amikor rámértem a motorra. Kérdésem: -mit,hol ellenőrizzek -cseréljek FET-et a vele párhuzamos motor kivezetésénél is? Képeken látszik melyik lett cserélve. Tanácstalan vagyok és sajnos aki készítette a vezérlőt,elérhetetlen számomra. Köszönöm a segítséget előre is. mod: * Van! A hozzászólás módosítva: Márc 10, 2015
Ez a PLC sajnos alkalmatlan a feladatra.
Neked egy olyanra van szükséged, ami további modulokkal bővíthető. Illetve rendelkezik terepi buszos kapcsolat(ok)al. Például ilyenek. Az enkóderek hasznáhatónak tűnnek. Mondjuk linkelhetnél részletesebb specifikációt is a kiválasztott modelről (terepi buszos verzió lenne jobb). Nem írja például melyik terepi buszt támogatja (kismillió fajta van: PROFIBUS-DP, PROFINET, MPI , Ipari Ethernet, CAN, MODBus, FF, stb.). Az is érdekes lenne, hányszor fordulhat körbe a motor a két végállás között. Az enkóderek ugyanis csak egy bizonyos körülfordulás számig abszolútok (erre utal az első szám, pl. 2^13 körülfordulás). Mindenképp szükséged lesz még két mechanikai végálláskapcsolóra és legalább egy referenciapontra (azért csak meg kellene adni egy referenciapontot ![]() A hajtás is jónak tűnik első ránézésre, viszont nem látszik rendesen a rajta lévő kódtábla. Nekem is hasonló kivitelűek vannak az otthoni CNC-mhez (bár márkásak), ott van feltüntetve az is, hogy melyik DIP-et kell kapcsolni a fél áram mód eléréséhez (mindenképp nézd meg támogatja-e, különben sok energiát pazarolsz majd el és tényleg veszettül melegedhet majd a motor). A motor jónak tűnik. Az a jó benne, hogy nem muszáj a névleges áramon hajtani, elég ha megnézed melyik áram értéken forgatja már megbízhatóan a hajtani kívánt tengelyt, majd adsz még hozzá egy kicsit a biztonság kedvéért (a motorvezérlőn állíthatod be), ezzel szintén sok energiát spórolhatsz. Nem írtál a léptetőmotort vezérlő modulról (mint írtam önmagában a PLC alkalmatlan). S7 esetén például ez jöhet szóba. Bővebben: Link. Illetve még a kézi enkódered számlálómoduljáról sem esett szó. Példa. A gond ott kezdődik majd, amikor árajánlatot kérsz ezekre. ![]() ![]() Tehát: PLC -> mozgásvezérlő (léptetőmotoros) -> léptető motor hajtás -> léptetőmotor abszolút enkóder -> terepi busz -> (terepi busz modul ha a PLC nem támogatja natívan) -> PLC kézi enkóder -> számláló modul -> PLC ilyen olyan ki/bementek (végálláskapcsoló visszajelzés, vészstop visszajelzés, stb.) -> általános I/O modul(ok) -> PLC A hozzászólás módosítva: Márc 10, 2015
Sziasztok!
A hajtás specije a csatolásba: Írod,hogy"DIP-et kell kapcsolni a fél áram mód eléréséhez"ilyet nem találtam a leírásba. viszont ír egy ilyesmit, "- Automatikus motor pihentetés"ez nem ezt tárgyalja? Itt egy foto a mechanizmusról amit meg kellene hajtani. No meg túrtam egy ilyesmit ![]() SIMATIC S7-200 CPU214 6ES7 214-1BC010XB0 lásd fotó Egyelőre ennyi,menjünk lépésekbe,ha van időtök foglalkozni a nyavalyáimmal ,akkor jobban értem. Köszi
A hajtás jó. Ott az első képen írja is mit kell kapcsolni a half current módhoz.
A PLC necces. Az S7-200 a butuska mostohagyerek. Nem tudom léteznek-e hozzá a szükséges modulok. Nekem sincs hozzá szoftverem mivel mi nem használjuk ezt a sorozatot és más kell hozzá mint az S7-300-hoz és S7-400-hoz.
Köszi!
Akkor a hajtás a kosárba! ![]() Vagy van még egy ilyen plc Néztem a honlapon ez a "B"változat
Mi történhet akkor,ha a vezerlon egy foglalatba kettő motort kötök?
Hiányzik két optocsatoló, az te vetted ki (két üres foglalat)? Azok nélkül nem mozdulhat meg az a tengely.
Ez például jó választás lehet. A kép elég homályos de a PLC úgy tűnik tartalmazza a szükséges funkciók majdnem mindegyikét. Magát a gyártót nem ismerem, így nem tudom mennyire könnyű programozni, de szerintem nem lehet nagyon vészes, hisz pont olyan jellegű vezérlésekre találták ki ezt a csodát, ami neked is kell.
A kérdőjel, ami maradt az az abszolút enkóder. Nem tudom, hogy összehozható-e ezzel a PLC-vel. A gyártó weblapján látszik, hogy létezik hozzá PROFIBUS-DP-s kiegészítő modul (tehát azt külön kell megvenni). A fent linkelt Kübler 9080-asból is létezik PROFIBUS-DP-s verzió, szóval elméletileg összehozhatóak egymással. Az elméletileget azért írtam, mert ebben a szakmában semmilyen buszos dolog nem biztos. ![]()
Feltételezem két ugyanolyan motorról van szó. Különbözőeket semmilyen körülmények között ne tegyél rá így.
1, Nagyjából megfeleződik a motorra jutó áram, ezért gyenge lesz. 2, Ha utánállítod az áramot, a motorok közti kicsi egyenlőtlenség (ami biztos lesz) is eltolhatja az egyes motorokra jutó áram mennyiségét, így szélsőséges esetben túl is terhelheted az egyik motort. 3, Ha egy tengelyt hajtanál velük, akkor először meg kell győződnöd arról is, hogy mind a két motor a megfelelő irányba forog, nehogy egymás ellen dolgozzanak. 4, Nem használhatsz kifinomult hajtást, ami vizsgálja a motor jellemzőit működés közben, hogy megakadályozza a lépéstévesztést, elakadást, stb.
Nem hiányzik,az alatt a nagy fekete henger alatt( nem tudom mi az,elnézéseteket kérem) van,eddig is ott volt. Én csak egy háromlábút cseréltem,de azzal a motorral nincs is probléma.
Ma meghívtam egy barátomat,és ő fog segíteni kicserélni mind a 16db FET-et.
Köszönöm a választ.
Figyelni fogok,segítséget is kértem már,hogy ne csináljak nagyobb kárt.
Apropó, ugye áramszabályzós a hajtásod? Különben éppen megduplázódhat a kiadott áram és akkor kaput lehet a hajtásnak (feleződik a tekercsek ellenállása ha párhuzamosan kötöd ugye).
Szerintem nem áramszabályzós. Akkor ez így mégse nem járható út?
Akkor ne erőltesd. Tönkreteheted, ha nincs felkészítve a kétszeres áramra a cucc.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |